Köpa en ny eller behålla min gamla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av Gretsch »

Funderar på att köpa en ny Model S 23 och sälja min gamla 85 D från 2015 . Men är det värt det ? Det är väldigt mycket pengar.
Är det någon som har erfarenhet av samma funderingar, för och nackdelar.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av agehall »

Inte helt lätt val. Som du säger är det mycket pengar i en ny modell S.

Frågan kokar väl ner till om du är nöjd med din nuvarande bil och hur det ser ut med garantier. Om du är nöjd med bilen och är beredd att lägga ut lite på den när det kommer reparationer som inte täcks av garantier skulle jag nog behålla bilen istället för att köpa en ny.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av spacecoin »

Som jag ser det beror det mest på individuella faktorer. Förmån el privat, hur mycket man bryr sig om bil vs pengar etc. Hur mycket använder man bilen.

Ms23 är uppenbarligen en mycket bättre och nyare bil än din på de flesta vis (minus uss, torkarauto) så det behöver man inte debattera :)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av Trevlig »

Är ni nöjd med bilen ni har hade jag inte bytt iaf 😇
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av taliz »

"Ska jag köpa ny tröja eller är min gamla nog bra"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 18 nov 2023 10:30
"Ska jag köpa ny tröja eller är min gamla nog bra"
Marie Kondo-testet: Does it spark joy? :D
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av granlundii »

Har du övervägt andra bilalternativ? För mycket som tenderar gå sönder på gamla Model S, medan nya (som du säger mellan raderna) inte är speciellt prisvärd.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av spacecoin »

granlundii skrev: 18 nov 2023 10:53
Har du övervägt andra bilalternativ? För mycket som tenderar gå sönder på gamla Model S, medan nya (som du säger mellan raderna) inte är speciellt prisvärd.
En Raven 2020/2021 kanske är en bra kompromiss?
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av granlundii »

Ja, kanske det
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av Gustafsson »

Har landat i att behålla 2023. Det är next gen på väldigt många sätt, dock med en del förvånande försämringar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av Donk »

Jag hade en beställning på en ny S LR till det tidigare priset men valde ändå att avboka i våras. Köpte en lågmilad S LR+ med garanti kvar istället och är supernöjd. Sparade nästan 400’ och ca hälften i förmånsvärde. Visst är den nya superfin och klart bättre på många sätt, men för mig var det inte värt det. Avsaknaden av p-sensorer och blinkerspakar vägde också in (fast inte avgörande på något sätt).
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av FutureTesla »

Gretsch skrev: 18 nov 2023 10:12
Funderar på att köpa en ny Model S 23 och sälja min gamla 85 D från 2015 . Men är det värt det ? Det är väldigt mycket pengar.
Är det någon som har erfarenhet av samma funderingar, för och nackdelar.
Gick själv från s75D till nya s-2023 och det känns mycket bra, det är en helt ny bil även om den har sina likheter (externt) till tidigare modeller. För mig var det helt klart värt det, men det är som sagt individuellt :)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av deffe »

Jag har erfarenhet av ett flertal Tesla-modeller, närmare bestämt nästan alla varianter.

Innan vi skaffade vår nuvarande Model S LR 2023, ägde vi en fantastisk S 100D med chrome delete och en tilltalande vinge. Jag var oerhört nöjd med den bilen, men tyvärr gick framlyktan sönder bara veckor efter försäljningen. Det var en tråkig start för den nya ägaren eftersom garantin inte längre gällde.

Garantier är verkligen en av de mest fördelaktiga aspekterna när det gäller en ny bil.

Den nya Model S imponerar verkligen. Under hösten har jag ofta tänkt på hur otroligt nöjd jag är med den.

Om vi ser till vinterkörning (trots att vi vanligtvis kör mycket längre sträckor till Italien och Frankrike på sommaren), skulle jag nog föredra en mer prisvärd Tesla för vintern och spara den nya Model S för sommarsäsongen.

Skillnaden mellan en äldre S85 och den nya LR-modellen är dock enorm. Det är verkligen ett stort kliv upp på alla fronter. Om du har möjlighet ekonomiskt sett, skulle jag starkt rekommendera en ny Model S. Men jag inser att det är en betydande investering, och jag tror att jag skulle vara lika nöjd med en 100D.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av Verdi_ »

Räknar man på det så har man råd med jävligt många strålkastare och luftfjädringar på en äldre bil om man jämför med en ny.

Jag kan inte ens räkna hem en MYP mot min 100D ens om jag räknar med 100 tkr i reparationer på 3 år. Än mindre mot en ny Model S Palladium.

Min S börjar bli gammal och har gått långt. Känner en slags stress över att byta men är inte det fel? Bilen är inte sämre nu än när den var ny.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 18 nov 2023 20:32
Räknar man på det så har man råd med jävligt många strålkastare och luftfjädringar på en äldre bil om man jämför med en ny.

Jag kan inte ens räkna hem en MYP mot min 100D ens om jag räknar med 100 tkr i reparationer på 3 år. Än mindre mot en ny Model S Palladium.

Min S börjar bli gammal och har gått långt. Känner en slags stress över att byta men är inte det fel? Bilen är inte sämre nu än när den var ny.
He's back! Ute ur garderoben igen. :D

E väl inget fel att behålla en bil man gillar. Problemet är snarare tvärtom, om man sitter och våndas över att behålla något man egentligen inte vill ha.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av Jwe »

Har gjort en kort provkörning av nya S.
Min reaktion blev: där sparade jag en miljon.
Men provkörningen blev kort och säkert inte rättvisande.
Mao läser jag gärna hur andra upplever skillnaden i förhållande till övriga S modeller.
Vi har S 85D från 2015.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av Gustafsson »

Nu kört Linköping-Malmö ToR med LR23. Bägge turerna i mörker. Vilken skillnad på ljus. Halvljuset är väldigt mycket bättre. Helljuset likaså, men min 100 D med en 18” lazer LED- ramp lyser förstås mer. Tror inte jag behöver rampen till LR dock.
Förbrukningen är förstås betydligt högre så här års, fick lite räckvidds-oro och laddade i Helsingborg. Det är ju 120 på stora delar av vägen och våt vägbana. Laddningen är väldigt mycket snabbare. Så på långa resor tycker jag LR är mycket bättre. Blir lite längre och oftare pauser i 100D, även om den funkar bra också. Sen är LR tystare och lite bättre fjädringskomfort är det nog. Påtagligt stor skillnad i prestanda. Laddkostnaden är ju väldigt låg jfrt med fossilt, så där tjänar jag inte många kronor med 100D
Men Jag tycker att 100D ”good enough” egentligen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
calitesla
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 nov 2023 04:39
Ort: Kalifornien

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av calitesla »

Gretsch skrev: 18 nov 2023 10:12
Funderar på att köpa en ny Model S 23 och sälja min gamla 85 D från 2015 . Men är det värt det ? Det är väldigt mycket pengar.
Är det någon som har erfarenhet av samma funderingar, för och nackdelar.
Har precis gjort vad du frågar om. Har haft en MSLR i exakt en vecka. Vi behåller vår 2015 85D (med sju säten!).
För oss var det supercharger transfer erbjudandet som gjorde att vi slog till. Det finns många många skillnader mellan den nya och den gamla, men framförallt laddar den nya mycket fortare.
Vi har tagit den gamla på flera lång turer (t ex flera gånger mellan San Francisco och Salt Lake City). Det gick väl bra, men det kommer bli sååå mycket enklare i den nya.

Stealth Grey är supersnygg också!
3F5A2928.jpg
2015 Model S 85D, AP1, Midnight Silver, 7 seats ---- 2023 Model S LR, Stealth Grey
Användarvisningsbild
frnil
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 sep 2014 01:11
Ort: Luleå

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av frnil »

Idag skedde det.
Passade på med SuC kampanjen. En ny Long Range fick ta över den fria laddningen från min 2017 P100DL.
Frågan är bara om den gamla ska säljas eller ej.
tempImageImPfCZ.png
tempImagelmc2aM.png
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Köpa en ny eller behålla min gamla

Inlägg av Designer »

Jag har haft samma funderingar, har en MS 85D 2016. Är otroligt nöjd och haft väldigt lite fel, knock on wood 🙏 fick lite noja över snacket om länkarmar så fått de utbytta av Tesla ca 35000. Om det inte sker något särskilt framöver behåller jag absolut denna, ska precis gå MCU2 imorgon👍😊
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Skriv svar