Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av martinot »

Så håller 10 vanliga elbilar värdet – tyskt i botten och toppen

https://alltomelbil.se/sa-haller-10-van ... ch-toppen/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av Verdi_ »

Caruso skriver bara negativt om elbilar.

Vad Riddermark köper in för nu är ju generellt mycket sämre än förut. Det är inte värdet på bilen. Plus att han köpte dyrt på toppen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av martinot »

Av de tio bilmodellerna står Audi e-tron för det största värdetappet. Bilens nypris låg på 970 000 kronor när den rullade ut från fabriken, idag värderar Kvdbil modellen till 554 900 kronor. En värdeminskning på 43 procent. Kvdbil gör samma bedömning med Nissan Leaf E+ som tappade 44 procent, men eftersom nypriset var lägre är förlusten inte lika stor räknat i kronor.

Två modeller som behållit värdet betydligt bättre är Volkswagen ID.4 Pro Performance och Tesla Model 3 Long Range som bara förlorat en dryg femtedel av sitt värde sedan de var nya. Men mätt i pengar är det Seat Mii som presterar bäst. Värdeminskningen i kronor räknat på den minstingen är endast 65 000 kronor.

Analys värdeminskning för 10 elbilar

Granskning av tio elbilsmodeller av modellår 2021 och dess värde efter tre år och en körsträcka på 1500-4500 mil.


Modell Listpris Pris idag Procentuell behållning

Kia e-Niro Advance 64 kWh 487 900 kr 329 900 kr 68%

BMW i3s Comfort Advanced 439 000 kr 309 000 kr 70%

Volvo XC40 P8 AWD Recharge 699 000 kr 509 500 kr 73%

Audi e-Tron quattro 55 Proline 970 000 kr 554 900 kr 57%

Tesla Model 3 Long Range 629 170 kr 499 900 kr 79%

Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh 524 900 kr 429 000 kr 82%

MG ZS EV Luxury Panorama 45 kWh 359 000 kr 224 900 kr 63%

Seat Mii Electric Plus 36,8 kWh 264 900 kr 199 900 kr 75%

Renault Zoe 52 kWh 366 990 kr 214 900 kr 59%

Nissan Leaf E+ 62 kWh 461 500 kr 257 900 kr 56%
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av iAkita »

Köper man en begagnad bil med 2400 mil på mätaren för lika mycket eller mer som den kostar ny efter bonus, ja då får man nog räkna med högt värdetapp ;)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av Legato »

iAkita skrev: 16 dec 2023 18:29
Köper man en begagnad bil med 2400 mil på mätaren för lika mycket eller mer som den kostar ny efter bonus, ja då får man nog räkna med högt värdetapp ;)
Jupp. Jag blir alltid lika fascinerad över hur folk lyckas se sig som offer nästan oavsett hur mycket de själva ansvarar för situationen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av Nogo »

Sugen att köpa en audi etron 55, är det en dålig bil? Sjukt dålig andrahandsvärde.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nogo skrev: 16 dec 2023 19:47
Sugen att köpa en audi etron 55, är det en dålig bil? Sjukt dålig andrahandsvärde.
Det är absolut inte en dålig bil. Den har lite hög förbrukning, men i övrigt är den en välbyggd och komfortabel elbil.

När det gäller värdeminskningen får man även tänka på att under åren 2019-2021 var elbilarnas nypris uppskruvade av låg tillgång, stor efterfrågan och miljöbilsbonusen.

Bonusen borde ju räknas av från värdeminskningen.

Nypriset har ju sänkts cirka 150 000:- på många av miljonbilarna det senaste året.

Förutom Tesla modell X, den sänktes väl med 500 000:- över en natt?

Jag har ju själv drabbats av denna värdeminskning, var ju knappt att utköpet efter leasingen gick ihop för mitt fåmansbolag.

Enda fördelen var att jag sedan kunde köpa ut den privat till rätt lågt värde, det var faktiskt KVD jag anlitade för värderingsintyget.

Jag hade 104:- per mil i värdeminskning de tre första åren.
Rätt galet mycket.

Prognosen för fortsatta värdrminskning är ju lite måttligare.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av Niklas Z »

Nogo skrev: 16 dec 2023 19:47
Sugen att köpa en audi etron 55, är det en dålig bil? Sjukt dålig andrahandsvärde.
Jag har bara provkört en E-Tron (ursprunglig modell) skodd med ballongdäck, men det var en ytterst komfortabel bil. Ligger komfort högst på prioriteringslistan bör man definitivt ta en titt på E-Tron. Vill man ha en bil som är rolig att kasta in i kurvor, eller en bil som drar lite ström, är inte E-Tron det bästa valet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev: 16 dec 2023 21:29
Nogo skrev: 16 dec 2023 19:47
Sugen att köpa en audi etron 55, är det en dålig bil? Sjukt dålig andrahandsvärde.
Det är absolut inte en dålig bil. Den har lite hög förbrukning, men i övrigt är den en välbyggd och komfortabel elbil.

När det gäller värdeminskningen får man även tänka på att under åren 2019-2021 var elbilarnas nypris uppskruvade av låg tillgång, stor efterfrågan och miljöbilsbonusen.

Bonusen borde ju räknas av från värdeminskningen.

Nypriset har ju sänkts cirka 150 000:- på många av miljonbilarna det senaste året.

Förutom Tesla modell X, den sänktes väl med 500 000:- över en natt?

Jag har ju själv drabbats av denna värdeminskning, var ju knappt att utköpet efter leasingen gick ihop för mitt fåmansbolag.

Enda fördelen var att jag sedan kunde köpa ut den privat till rätt lågt värde, det var faktiskt KVD jag anlitade för värderingsintyget.

Jag hade 104:- per mil i värdeminskning de tre första åren.
Rätt galet mycket.

Prognosen för fortsatta värdrminskning är ju lite måttligare.
Vad har du fått lägga ut i service och reparationer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev: 16 dec 2023 21:47
Off Grid Byggaren skrev: 16 dec 2023 21:29
Nogo skrev: 16 dec 2023 19:47
Sugen att köpa en audi etron 55, är det en dålig bil? Sjukt dålig andrahandsvärde.
Det är absolut inte en dålig bil. Den har lite hög förbrukning, men i övrigt är den en välbyggd och komfortabel elbil.

När det gäller värdeminskningen får man även tänka på att under åren 2019-2021 var elbilarnas nypris uppskruvade av låg tillgång, stor efterfrågan och miljöbilsbonusen.

Bonusen borde ju räknas av från värdeminskningen.

Nypriset har ju sänkts cirka 150 000:- på många av miljonbilarna det senaste året.

Förutom Tesla modell X, den sänktes väl med 500 000:- över en natt?

Jag har ju själv drabbats av denna värdeminskning, var ju knappt att utköpet efter leasingen gick ihop för mitt fåmansbolag.

Enda fördelen var att jag sedan kunde köpa ut den privat till rätt lågt värde, det var faktiskt KVD jag anlitade för värderingsintyget.

Jag hade 104:- per mil i värdeminskning de tre första åren.
Rätt galet mycket.

Prognosen för fortsatta värdrminskning är ju lite måttligare.
Vad har du fått lägga ut i service och reparationer?
Det har inte varit något som gått sönder, förutom en del garantiåtgärder och uppdateringar.

Två service besök på 6400:- är allt. Så 2:- milen till.
Intervallerna är 24 månader / 4000 mil.

Jag hamnade också på rätt många gratis laddplatser de första åren, blir lite på pluskontot.

Det händer aldrig numer.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av Nogo »

Off Grid Byggaren skrev: 16 dec 2023 21:58
taliz skrev: 16 dec 2023 21:47
Off Grid Byggaren skrev: 16 dec 2023 21:29
Nogo skrev: 16 dec 2023 19:47
Sugen att köpa en audi etron 55, är det en dålig bil? Sjukt dålig andrahandsvärde.
Det är absolut inte en dålig bil. Den har lite hög förbrukning, men i övrigt är den en välbyggd och komfortabel elbil.

När det gäller värdeminskningen får man även tänka på att under åren 2019-2021 var elbilarnas nypris uppskruvade av låg tillgång, stor efterfrågan och miljöbilsbonusen.

Bonusen borde ju räknas av från värdeminskningen.

Nypriset har ju sänkts cirka 150 000:- på många av miljonbilarna det senaste året.

Förutom Tesla modell X, den sänktes väl med 500 000:- över en natt?

Jag har ju själv drabbats av denna värdeminskning, var ju knappt att utköpet efter leasingen gick ihop för mitt fåmansbolag.

Enda fördelen var att jag sedan kunde köpa ut den privat till rätt lågt värde, det var faktiskt KVD jag anlitade för värderingsintyget.

Jag hade 104:- per mil i värdeminskning de tre första åren.
Rätt galet mycket.

Prognosen för fortsatta värdrminskning är ju lite måttligare.
Vad har du fått lägga ut i service och reparationer?
Det har inte varit något som gått sönder, förutom en del garantiåtgärder och uppdateringar.

Två service besök på 6400:- är allt. Så 2:- milen till.
Intervallerna är 24 månader / 4000 mil.

Jag hamnade också på rätt många gratis laddplatser de första åren, blir lite på pluskontot.

Det händer aldrig numer.
Vad utförs på servicarna? Har det varit mycket garantiåtgärder? Vanliga fel? Måste man åka in till audi för att bilen ska uppdateras?

Är ute efter en stor, tyst, komfortabel samt driftsäker. Att den drar 3kWh/mil är helt ok då den bara ska användas i 30 km radius.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nogo skrev: 16 dec 2023 23:59
Vad utförs på servicarna? Har det varit mycket garantiåtgärder? Vanliga fel? Måste man åka in till audi för att bilen ska uppdateras?

Är ute efter en stor, tyst, komfortabel samt driftsäker. Att den drar 3kWh/mil är helt ok då den bara ska användas i 30 km radius.
Om de är tillräckligt stora, och du vill ha tyst, komfortabel och driftsäker bil, samt dessutom 'bara' ska köra runt inom en 30 km radius så kanske Lexus elbilar UX eller RZ skulle kunna vara någonting.

Kanske även har bättre serviceintervall och lägre servicekostnader än Audi... Är kanske snålare också.

Verkar ju finnas riktigt billiga (väl?) ca två år gamla beg. Lexus UX med låga mil. T.ex:

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 0-17418873
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 2-17050580

Om det dessutom går att pruta ~10% eller mer på det...

Toyota brukar ju också bygga driftsäkra bilar. Och Subarus elbil är väl samma bil som Toyotas. Men då blir det ju rätt mycket dyrare än en beg. Lexus UX... Har själv aldrig provsuttit en Toyota/Subaru-elbil, men på bild så ser ju interiören riktigt, riktigt skitful ut. Vet inte om jag själv hade klarat av en ful inredning... :shock:

Men Lexus gör ju betydligt snyggare inredningar IMO.

EDIT: Jag har ju faktiskt inte suttit själv i en Toyota/Subaru-elbil så jag kanske borde withhold judgement tills jag har gjort det... Förstår ju tanken med att placera intrumentklustret närmre vindrutan. På det sättet blir det ju kortare avstånd för ögonen att omfokusera ifrån när man har blicken på trafiken. Så på det sättet är det väl funktionell design. Och en del tycker ju en sådan omtanke är vacker...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av Legato »

Nogo skrev: 16 dec 2023 23:59
Off Grid Byggaren skrev: 16 dec 2023 21:58
taliz skrev: 16 dec 2023 21:47
Off Grid Byggaren skrev: 16 dec 2023 21:29
Nogo skrev: 16 dec 2023 19:47
Sugen att köpa en audi etron 55, är det en dålig bil? Sjukt dålig andrahandsvärde.
Det är absolut inte en dålig bil. Den har lite hög förbrukning, men i övrigt är den en välbyggd och komfortabel elbil.

När det gäller värdeminskningen får man även tänka på att under åren 2019-2021 var elbilarnas nypris uppskruvade av låg tillgång, stor efterfrågan och miljöbilsbonusen.

Bonusen borde ju räknas av från värdeminskningen.

Nypriset har ju sänkts cirka 150 000:- på många av miljonbilarna det senaste året.

Förutom Tesla modell X, den sänktes väl med 500 000:- över en natt?

Jag har ju själv drabbats av denna värdeminskning, var ju knappt att utköpet efter leasingen gick ihop för mitt fåmansbolag.

Enda fördelen var att jag sedan kunde köpa ut den privat till rätt lågt värde, det var faktiskt KVD jag anlitade för värderingsintyget.

Jag hade 104:- per mil i värdeminskning de tre första åren.
Rätt galet mycket.

Prognosen för fortsatta värdrminskning är ju lite måttligare.
Vad har du fått lägga ut i service och reparationer?
Det har inte varit något som gått sönder, förutom en del garantiåtgärder och uppdateringar.

Två service besök på 6400:- är allt. Så 2:- milen till.
Intervallerna är 24 månader / 4000 mil.

Jag hamnade också på rätt många gratis laddplatser de första åren, blir lite på pluskontot.

Det händer aldrig numer.
Vad utförs på servicarna? Har det varit mycket garantiåtgärder? Vanliga fel? Måste man åka in till audi för att bilen ska uppdateras?

Är ute efter en stor, tyst, komfortabel samt driftsäker. Att den drar 3kWh/mil är helt ok då den bara ska användas i 30 km radius.
Jag hade en e-tron förut och blev lite sugen på en igen pga prisraset. Den är verkligen bekväm och skön att köra och med prisraset kan man nu få väldigt mycket kul utrustning för väldigt lite pengar.

För mig räckte dock en provkörning för att påminna mig om varför jag inte gillade den. Den är ruskigt tråkig och sömnig att köra! Står man ut med det så är det dock en riktigt prisvärd bil!

Om man gillar e-tron så kan jag dock tipsa om att även testa i-Pace. Den har nog rasat ännu mer, åtminstone om man jämför mot nypris idag (där e-tron gått ner i pris och i-Pace upp). De har mycket likheter. Båda känns välbyggda och tysta. Båda känns lyxiga, men jag tycker faktiskt i-Pace känns strået lyxigare. Båda har rätt dåliga infotainment, men Audis är lite mindre dåligt.

i-Pace är dock imo mycket roligare att köra!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nogo skrev: 16 dec 2023 23:59
...] Är ute efter en stor, tyst, komfortabel samt driftsäker. Att den drar 3kWh/mil är helt ok då den bara ska användas i 30 km radius.
I den här undersökningen hävdas att Mustang Mach-E och BMW iX3 är "reliable":
https://www.whatcar.com/news/reliabilit ... uvs/n26161

Den undersökningen rankar för övrigt I-Pace och Q8 e-tron på andra och tredje plats från botten...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 17 dec 2023 18:04
Nogo skrev: 16 dec 2023 23:59
...] Är ute efter en stor, tyst, komfortabel samt driftsäker. Att den drar 3kWh/mil är helt ok då den bara ska användas i 30 km radius.
I den här undersökningen hävdas att Mustang Mach-E och BMW iX3 är "reliable":
https://www.whatcar.com/news/reliabilit ... uvs/n26161

Den undersökningen rankar för övrigt I-Pace och Q8 e-tron på andra och tredje plats från botten...
Crosspostar från en annan tråd pga relevans:
EChris skrev: 18 dec 2023 08:07
Maw skrev: 17 dec 2023 15:16
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.
Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...

Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Finns mer om Mach-E i den här tråden:

viewtopic.php?p=767795#p767795
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Så, låt oss fråga objektiva Toyota om andrahandsvärdet på elbilar.. :roll:

– Det finns ingen efterfrågan på begagnade elbilar. Det skadar verkligen bilden av ägandekostnaden, säger Matt Harrison, operativ chef på Toyota i Europa.

https://omni.se/a/kE5z0L
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av SwedishAdvocate »

BEV[e-Rage] skrev: 23 dec 2023 16:19
Så, låt oss fråga objektiva Toyota om andrahandsvärdet på elbilar.. :roll:

– Det finns ingen efterfrågan på begagnade elbilar. Det skadar verkligen bilden av ägandekostnaden, säger Matt Harrison, operativ chef på Toyota i Europa.

https://omni.se/a/kE5z0L
Prutläge?... ;)

Men det är väl klart det blir så när de egna elbilarna har typ marknadens i särklass sämsta räckvidd samtidigt som de snabbladdar långsammast av alla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Så håller 10 vanliga elbilar värdet

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 17 dec 2023 04:00
Nogo skrev: 16 dec 2023 23:59
Vad utförs på servicarna? Har det varit mycket garantiåtgärder? Vanliga fel? Måste man åka in till audi för att bilen ska uppdateras?

Är ute efter en stor, tyst, komfortabel samt driftsäker. Att den drar 3kWh/mil är helt ok då den bara ska användas i 30 km radius.
Om de är tillräckligt stora, och du vill ha tyst, komfortabel och driftsäker bil, samt dessutom 'bara' ska köra runt inom en 30 km radius så kanske Lexus elbilar UX eller RZ skulle kunna vara någonting.

Kanske även har bättre serviceintervall och lägre servicekostnader än Audi... Är kanske snålare också.

Verkar ju finnas riktigt billiga (väl?) ca två år gamla beg. Lexus UX med låga mil. T.ex:

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 0-17418873
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 2-17050580

Om det dessutom går att pruta ~10% eller mer på det...

Toyota brukar ju också bygga driftsäkra bilar. Och Subarus elbil är väl samma bil som Toyotas. Men då blir det ju rätt mycket dyrare än en beg. Lexus UX... Har själv aldrig provsuttit en Toyota/Subaru-elbil, men på bild så ser ju interiören riktigt, riktigt skitful ut. Vet inte om jag själv hade klarat av en ful inredning... :shock:

Men Lexus gör ju betydligt snyggare inredningar IMO.

EDIT: Jag har ju faktiskt inte suttit själv i en Toyota/Subaru-elbil så jag kanske borde withhold judgement tills jag har gjort det... Förstår ju tanken med att placera intrumentklustret närmre vindrutan. På det sättet blir det ju kortare avstånd för ögonen att omfokusera ifrån när man har blicken på trafiken. Så på det sättet är det väl funktionell design. Och en del tycker ju en sådan omtanke är vacker...
Lite tveksam till hur Toyota/Lexus kommer hålla värdet på sina elbilar. Har inte varit lysande värden på andrahandsmarknaden i Norge, där Toyota ändå sålt en hel del av sina elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar