Scania

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Scania

Inlägg av ChrilleM »

Scania leder idag den gröna omställningen bland de stora lastbilstillverkarna med en helt ny grön fabrik i Södertälje där de tillverkar gröna helt elektrifierade lastbilar. I ett samarbete med Northvolt har de marknadens grönaste batteri med en otrolig räckvidd på 1 500 000km som är marknadsledande.

I dagarna vann det ätt ärofyllt och fint hållbarhetspris i Tyskland.
Scania vinner ärofyllt pris

Ellastbilarna utmärker sig i stark konkurrens.
Scania har tilldelats den tyska utmärkelsen European Transport Award i kategorin elektrifierade lastbilar. Scanias lastbilar utmärkte sig i miljöaspekter i kombination med ekonomisk bärkraft och socialt ansvarstagande. I juryn satt fem framstående företrädare för medier, akademiska institutioner och federala myndigheter.

https://svenskverkstad.se/branschnytt/S ... _pris/69go
Här diskuteras givetvis hela Scanias verksamhet men den elektrifierade ligger mig varmast om hjärtat.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Scania

Inlägg av mikebike »

Fast nu kan de knappt leverera några elektriska lastbilar eftersom Northvolt inte levererar tillräckligt många batterier.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Scania

Inlägg av ChrilleM »

mikebike skrev: 25 dec 2023 19:57
Fast nu kan de knappt leverera några elektriska lastbilar eftersom Northvolt inte levererar tillräckligt många batterier.
Coronapandemin har ställt till det för många företag ute i världen, säkerligen underleverantörer till Scania men även Northvolt som ger en viss förskjutning i leveranserna. Debaclet i Suezkanalen gjorde inte saken bättre, knappast kriget i Ukraina heller.

Vi i Europa måste tänka långsiktigt och det gör såklart Scania också. Tiden där kvartalsrapporter är A och O är förlegat, grön hållbarhet utan kinesisk inblandning är ledordet dessa dagar!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Scania

Inlägg av mikebike »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:44
mikebike skrev: 25 dec 2023 19:57
Fast nu kan de knappt leverera några elektriska lastbilar eftersom Northvolt inte levererar tillräckligt många batterier.
Coronapandemin har ställt till det för många företag ute i världen, säkerligen underleverantörer till Scania men även Northvolt som ger en viss förskjutning i leveranserna. Debaclet i Suezkanalen gjorde inte saken bättre, knappast kriget i Ukraina heller.

Vi i Europa måste tänka långsiktigt och det gör såklart Scania också. Tiden där kvartalsrapporter är A och O är förlegat, grön hållbarhet utan kinesisk inblandning är ledordet dessa dagar!
Det är inte coronaepedemin som gör att Northvolt knappt levererar några batterier.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Scania

Inlägg av ChrilleM »

mikebike skrev: 25 dec 2023 21:46
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:44
mikebike skrev: 25 dec 2023 19:57
Fast nu kan de knappt leverera några elektriska lastbilar eftersom Northvolt inte levererar tillräckligt många batterier.
Coronapandemin har ställt till det för många företag ute i världen, säkerligen underleverantörer till Scania men även Northvolt som ger en viss förskjutning i leveranserna. Debaclet i Suezkanalen gjorde inte saken bättre, knappast kriget i Ukraina heller.

Vi i Europa måste tänka långsiktigt och det gör såklart Scania också. Tiden där kvartalsrapporter är A och O är förlegat, grön hållbarhet utan kinesisk inblandning är ledordet dessa dagar!
Det är inte coronaepedemin som gör att Northvolt knappt levererar några batterier.
Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Scania

Inlägg av mikebike »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:05
mikebike skrev: 25 dec 2023 21:46
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:44
mikebike skrev: 25 dec 2023 19:57
Fast nu kan de knappt leverera några elektriska lastbilar eftersom Northvolt inte levererar tillräckligt många batterier.
Coronapandemin har ställt till det för många företag ute i världen, säkerligen underleverantörer till Scania men även Northvolt som ger en viss förskjutning i leveranserna. Debaclet i Suezkanalen gjorde inte saken bättre, knappast kriget i Ukraina heller.

Vi i Europa måste tänka långsiktigt och det gör såklart Scania också. Tiden där kvartalsrapporter är A och O är förlegat, grön hållbarhet utan kinesisk inblandning är ledordet dessa dagar!
Det är inte coronaepedemin som gör att Northvolt knappt levererar några batterier.
Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Fast i Northvolts fall är det tekniska problem, mycket dålig yield, d.v.s hög kassation.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Scania

Inlägg av ChrilleM »

mikebike skrev: 25 dec 2023 23:03
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:05
mikebike skrev: 25 dec 2023 21:46
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:44
mikebike skrev: 25 dec 2023 19:57
Fast nu kan de knappt leverera några elektriska lastbilar eftersom Northvolt inte levererar tillräckligt många batterier.
Coronapandemin har ställt till det för många företag ute i världen, säkerligen underleverantörer till Scania men även Northvolt som ger en viss förskjutning i leveranserna. Debaclet i Suezkanalen gjorde inte saken bättre, knappast kriget i Ukraina heller.

Vi i Europa måste tänka långsiktigt och det gör såklart Scania också. Tiden där kvartalsrapporter är A och O är förlegat, grön hållbarhet utan kinesisk inblandning är ledordet dessa dagar!
Det är inte coronaepedemin som gör att Northvolt knappt levererar några batterier.
Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Fast i Northvolts fall är det tekniska problem, mycket dålig yield, d.v.s hög kassation.
Det är en styrka att kassera material som ligger på gränsen. Att företaget vill leverera top notch är något som de kommer vinna mycket på i längden. Alltså helt normalt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Scania

Inlägg av mikebike »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:08
mikebike skrev: 25 dec 2023 23:03
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:05
mikebike skrev: 25 dec 2023 21:46
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:44


Coronapandemin har ställt till det för många företag ute i världen, säkerligen underleverantörer till Scania men även Northvolt som ger en viss förskjutning i leveranserna. Debaclet i Suezkanalen gjorde inte saken bättre, knappast kriget i Ukraina heller.

Vi i Europa måste tänka långsiktigt och det gör såklart Scania också. Tiden där kvartalsrapporter är A och O är förlegat, grön hållbarhet utan kinesisk inblandning är ledordet dessa dagar!
Det är inte coronaepedemin som gör att Northvolt knappt levererar några batterier.
Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Fast i Northvolts fall är det tekniska problem, mycket dålig yield, d.v.s hög kassation.
Det är en styrka att kassera material som ligger på gränsen. Att företaget vill leverera top notch är något som de kommer vinna mycket på i längden. Alltså helt normalt.
Nej, det är inte normalt att ha en så hög kassation, särskilt inte när det gäller konventionell teknik. Om det hade gällt natriumbatterier eller torra (solid state) så hade en viss kassation i början varit acceptabel.
Framförallt är det inte lönsamt med hög kassation.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Scania

Inlägg av ChrilleM »

mikebike skrev: 25 dec 2023 23:23
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:08
mikebike skrev: 25 dec 2023 23:03
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:05
mikebike skrev: 25 dec 2023 21:46

Det är inte coronaepedemin som gör att Northvolt knappt levererar några batterier.
Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Fast i Northvolts fall är det tekniska problem, mycket dålig yield, d.v.s hög kassation.
Det är en styrka att kassera material som ligger på gränsen. Att företaget vill leverera top notch är något som de kommer vinna mycket på i längden. Alltså helt normalt.
Nej, det är inte normalt att ha en så hög kassation, särskilt inte när det gäller konventionell teknik. Om det hade gällt natriumbatterier eller torra (solid state) så hade en viss kassation i början varit acceptabel.
Framförallt är det inte lönsamt med hög kassation.
De interna kraven kan vara högre än marknaden kräver för att bygga en förstärkt kvalitetsstämpel! Detta är något vi inte har en aning om, men det lutar åt det hållet. Förmodligen kommer produktionen accelerera kraftigt nästa år!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Scania

Inlägg av martinot »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:05
mikebike skrev: 25 dec 2023 21:46
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:44
mikebike skrev: 25 dec 2023 19:57
Fast nu kan de knappt leverera några elektriska lastbilar eftersom Northvolt inte levererar tillräckligt många batterier.
Coronapandemin har ställt till det för många företag ute i världen, säkerligen underleverantörer till Scania men även Northvolt som ger en viss förskjutning i leveranserna. Debaclet i Suezkanalen gjorde inte saken bättre, knappast kriget i Ukraina heller.
Det är inte coronaepedemin som gör att Northvolt knappt levererar några batterier.
Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Glöm inte alla höstförkylningar, influensor, vinterkräksjuka samt julperioden med ledigheter (produktionsstop) nu också som NV tyvärr drabbats av.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Scania

Inlägg av ChrilleM »

martinot skrev: 26 dec 2023 18:57
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:05
mikebike skrev: 25 dec 2023 21:46
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:44
mikebike skrev: 25 dec 2023 19:57
Fast nu kan de knappt leverera några elektriska lastbilar eftersom Northvolt inte levererar tillräckligt många batterier.
Coronapandemin har ställt till det för många företag ute i världen, säkerligen underleverantörer till Scania men även Northvolt som ger en viss förskjutning i leveranserna. Debaclet i Suezkanalen gjorde inte saken bättre, knappast kriget i Ukraina heller.
Det är inte coronaepedemin som gör att Northvolt knappt levererar några batterier.
Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Glöm inte alla höstförkylningar, influensor, vinterkräksjuka samt julperioden med ledigheter (produktionsstop) nu också som NV tyvärr drabbats av.
Visst spelar sånt absolut roll, lägg till VABB. Men säkert har de haft några mindre problem i produktionen.

Både Scania och Northvolt är kollektivanslutna och då kan man räkna med ett visst uppsving på sjukdagar. Där kollektivavtal saknas så jobbar många sjuka pga rädsla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Scania

Inlägg av martinot »

ChrilleM skrev: 26 dec 2023 19:04
martinot skrev: 26 dec 2023 18:57
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:05
mikebike skrev: 25 dec 2023 21:46
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:44


Coronapandemin har ställt till det för många företag ute i världen, säkerligen underleverantörer till Scania men även Northvolt som ger en viss förskjutning i leveranserna. Debaclet i Suezkanalen gjorde inte saken bättre, knappast kriget i Ukraina heller.
Det är inte coronaepedemin som gör att Northvolt knappt levererar några batterier.
Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Glöm inte alla höstförkylningar, influensor, vinterkräksjuka samt julperioden med ledigheter (produktionsstop) nu också som NV tyvärr drabbats av.
Visst spelar sånt absolut roll, lägg till VABB. Men säkert har de haft några mindre problem i produktionen.

Både Scania och Northvolt är kollektivanslutna och då kan man räkna med ett visst uppsving på sjukdagar. Där kollektivavtal saknas så jobbar många sjuka pga rädsla.
Jo, glömde KA. Det finns flera saker som påverkar NV negativt, och KA är helt klart ett av de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Scania

Inlägg av ChrilleM »

martinot skrev: 26 dec 2023 19:17
ChrilleM skrev: 26 dec 2023 19:04
martinot skrev: 26 dec 2023 18:57
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:05
mikebike skrev: 25 dec 2023 21:46

Det är inte coronaepedemin som gör att Northvolt knappt levererar några batterier.
Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Glöm inte alla höstförkylningar, influensor, vinterkräksjuka samt julperioden med ledigheter (produktionsstop) nu också som NV tyvärr drabbats av.
Visst spelar sånt absolut roll, lägg till VABB. Men säkert har de haft några mindre problem i produktionen.

Både Scania och Northvolt är kollektivanslutna och då kan man räkna med ett visst uppsving på sjukdagar. Där kollektivavtal saknas så jobbar många sjuka pga rädsla.
Jo, glömde KA. Det finns flera saker som påverkar NV negativt, och KA är helt klart ett av de.
På kort sikt absolut, men på lång sikt är det överlägset. I Sverige gäller den svenska modellen, det här är inte USA!

När fack och företag lever i symbios med varandra kan underverk skapas! Sverige är idag överlägset först i den gröna omställningen och mycket tack vare det fantastiska företagsklimat vi har här!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scania

Inlägg av AAKEE »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:36
mikebike skrev: 25 dec 2023 23:23
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:08
mikebike skrev: 25 dec 2023 23:03
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:05


Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Fast i Northvolts fall är det tekniska problem, mycket dålig yield, d.v.s hög kassation.
Det är en styrka att kassera material som ligger på gränsen. Att företaget vill leverera top notch är något som de kommer vinna mycket på i längden. Alltså helt normalt.
Nej, det är inte normalt att ha en så hög kassation, särskilt inte när det gäller konventionell teknik. Om det hade gällt natriumbatterier eller torra (solid state) så hade en viss kassation i början varit acceptabel.
Framförallt är det inte lönsamt med hög kassation.
De interna kraven kan vara högre än marknaden kräver för att bygga en förstärkt kvalitetsstämpel! Detta är något vi inte har en aning om, men det lutar åt det hållet. Förmodligen kommer produktionen accelerera kraftigt nästa år!
Låter som någon som försvarar det oavsett resultat. Har man aktier att bevara? ;)

Det går väl inte så bra om man har en hög kassasionsgrad. Marknaden kräver inte batterier med högre standard än den nuvarande normala med nuvarande teknik och kemi.
Det är i så fall något kunden inte skulle märka annat än att cellerna skulle bli mycket dyrare.

F.n går det inte så bra som det borde för Northvolt men vi kan ju hålla tummarna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Scania

Inlägg av ChrilleM »

AAKEE skrev: 26 dec 2023 19:34
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:36
mikebike skrev: 25 dec 2023 23:23
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:08
mikebike skrev: 25 dec 2023 23:03

Fast i Northvolts fall är det tekniska problem, mycket dålig yield, d.v.s hög kassation.
Det är en styrka att kassera material som ligger på gränsen. Att företaget vill leverera top notch är något som de kommer vinna mycket på i längden. Alltså helt normalt.
Nej, det är inte normalt att ha en så hög kassation, särskilt inte när det gäller konventionell teknik. Om det hade gällt natriumbatterier eller torra (solid state) så hade en viss kassation i början varit acceptabel.
Framförallt är det inte lönsamt med hög kassation.
De interna kraven kan vara högre än marknaden kräver för att bygga en förstärkt kvalitetsstämpel! Detta är något vi inte har en aning om, men det lutar åt det hållet. Förmodligen kommer produktionen accelerera kraftigt nästa år!
Låter som någon som försvarar det oavsett resultat. Har man aktier att bevara? ;)

Det går väl inte så bra om man har en hög kassasionsgrad. Marknaden kräver inte batterier med högre standard än den nuvarande normala med nuvarande teknik och kemi.
Det är i så fall något kunden inte skulle märka annat än att cellerna skulle bli mycket dyrare.

F.n går det inte så bra som det borde för Northvolt men vi kan ju hålla tummarna.
Vi saknar data på eventuella kassationer, blir väldigt spekulativt något jag gärna håller mig undan.

Northvolt säkrade bara de senaste dagarna åtskilliga miljarder i investeringar så att det inte skulle gå så bra håller jag inte med om.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Scania

Inlägg av fth »

ChrilleM skrev: 26 dec 2023 19:39
AAKEE skrev: 26 dec 2023 19:34
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:36
mikebike skrev: 25 dec 2023 23:23
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:08


Det är en styrka att kassera material som ligger på gränsen. Att företaget vill leverera top notch är något som de kommer vinna mycket på i längden. Alltså helt normalt.
Nej, det är inte normalt att ha en så hög kassation, särskilt inte när det gäller konventionell teknik. Om det hade gällt natriumbatterier eller torra (solid state) så hade en viss kassation i början varit acceptabel.
Framförallt är det inte lönsamt med hög kassation.
De interna kraven kan vara högre än marknaden kräver för att bygga en förstärkt kvalitetsstämpel! Detta är något vi inte har en aning om, men det lutar åt det hållet. Förmodligen kommer produktionen accelerera kraftigt nästa år!
Låter som någon som försvarar det oavsett resultat. Har man aktier att bevara? ;)

Det går väl inte så bra om man har en hög kassasionsgrad. Marknaden kräver inte batterier med högre standard än den nuvarande normala med nuvarande teknik och kemi.
Det är i så fall något kunden inte skulle märka annat än att cellerna skulle bli mycket dyrare.

F.n går det inte så bra som det borde för Northvolt men vi kan ju hålla tummarna.
Vi saknar data på eventuella kassationer, blir väldigt spekulativt något jag gärna håller mig undan.

Northvolt säkrade bara de senaste dagarna åtskilliga miljarder i investeringar så att det inte skulle gå så bra håller jag inte med om.
Mängden riskvilligt kapital man lyckas attrahera är ett extremt dåligt mått på framgång, historien är full av kursade bolag med miljarder i finansiering, Boo.com till exempel.

Det enda som räknas i slutändan är att producera med lönsamhet, och dit har Northvolt fortfarande långt kvar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Scania

Inlägg av fth »

ChrilleM skrev: 26 dec 2023 19:39
AAKEE skrev: 26 dec 2023 19:34
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:36
mikebike skrev: 25 dec 2023 23:23
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:08


Det är en styrka att kassera material som ligger på gränsen. Att företaget vill leverera top notch är något som de kommer vinna mycket på i längden. Alltså helt normalt.
Nej, det är inte normalt att ha en så hög kassation, särskilt inte när det gäller konventionell teknik. Om det hade gällt natriumbatterier eller torra (solid state) så hade en viss kassation i början varit acceptabel.
Framförallt är det inte lönsamt med hög kassation.
De interna kraven kan vara högre än marknaden kräver för att bygga en förstärkt kvalitetsstämpel! Detta är något vi inte har en aning om, men det lutar åt det hållet. Förmodligen kommer produktionen accelerera kraftigt nästa år!
Låter som någon som försvarar det oavsett resultat. Har man aktier att bevara? ;)

Det går väl inte så bra om man har en hög kassasionsgrad. Marknaden kräver inte batterier med högre standard än den nuvarande normala med nuvarande teknik och kemi.
Det är i så fall något kunden inte skulle märka annat än att cellerna skulle bli mycket dyrare.

F.n går det inte så bra som det borde för Northvolt men vi kan ju hålla tummarna.
Vi saknar data på eventuella kassationer, blir väldigt spekulativt något jag gärna håller mig undan.

Northvolt säkrade bara de senaste dagarna åtskilliga miljarder i investeringar så att det inte skulle gå så bra håller jag inte med om.
Mängden riskvilligt kapital man lyckas attrahera är ett extremt dåligt mått på framgång, historien är full av kursade bolag med miljarder i finansiering, Boo.com till exempel.

Det enda som räknas i slutändan är att producera med lönsamhet, och dit har Northvolt fortfarande långt kvar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scania

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 26 dec 2023 21:03
ChrilleM skrev: 26 dec 2023 19:39
AAKEE skrev: 26 dec 2023 19:34
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:36
mikebike skrev: 25 dec 2023 23:23

Nej, det är inte normalt att ha en så hög kassation, särskilt inte när det gäller konventionell teknik. Om det hade gällt natriumbatterier eller torra (solid state) så hade en viss kassation i början varit acceptabel.
Framförallt är det inte lönsamt med hög kassation.
De interna kraven kan vara högre än marknaden kräver för att bygga en förstärkt kvalitetsstämpel! Detta är något vi inte har en aning om, men det lutar åt det hållet. Förmodligen kommer produktionen accelerera kraftigt nästa år!
Låter som någon som försvarar det oavsett resultat. Har man aktier att bevara? ;)

Det går väl inte så bra om man har en hög kassasionsgrad. Marknaden kräver inte batterier med högre standard än den nuvarande normala med nuvarande teknik och kemi.
Det är i så fall något kunden inte skulle märka annat än att cellerna skulle bli mycket dyrare.

F.n går det inte så bra som det borde för Northvolt men vi kan ju hålla tummarna.
Vi saknar data på eventuella kassationer, blir väldigt spekulativt något jag gärna håller mig undan.

Northvolt säkrade bara de senaste dagarna åtskilliga miljarder i investeringar så att det inte skulle gå så bra håller jag inte med om.
Mängden riskvilligt kapital man lyckas attrahera är ett extremt dåligt mått på framgång, historien är full av kursade bolag med miljarder i finansiering, Boo.com till exempel.

Det enda som räknas i slutändan är att producera med lönsamhet, och dit har Northvolt fortfarande långt kvar.

/fth
Exakt.


Northvolt 1 levererade 13 MWh i Q3.

Det räcker till 100 model S. Ska vi vara exakt, så blir det 130.78 model S, så fortfarande 130 om inte någon måste bli en kort-range-version.

Det är inte jättemycket.
Hela northvolts produktion verkar ha vart 79.8 MWh under de tre första kvartalen. 802 model S.

Man levererar till lastbilar som slukar större volymer så i realiteten är det rätt lite.
IMG_6606.jpeg
– It's incredibly intense. Now there are a lot of customer deliveries and a lot of things to scale up. We're a little behind plan in terms of production, but I see Mark (Duchesne, CEO of Northvolt Ett) and the team solving problem after problem. It was never in the plan for us to do massive volumes this year, but next year we have to ramp up to almost half the capacity here.

Where do you want to be in 2025?

– The whole 16 GWh should be fully operational by then, with a little flexibility. We need to get the lines up to the ppm level, parts per minute, that is required. We've taken steps, but we're not there line by line. It's fine-tuning, fine-tuning, and more fine-tuning, Carlsson said.

Har lite kontakter och det verkar problematiskt och en inte helt oproblematisk företagskultur.

Jag håller såklart tummarna, men är inte alls säker på att man ror hem det som tänkt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Scania

Inlägg av martinot »

ChrilleM skrev: 26 dec 2023 19:29
martinot skrev: 26 dec 2023 19:17
ChrilleM skrev: 26 dec 2023 19:04
martinot skrev: 26 dec 2023 18:57
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:05


Det är förmodligen en av flera saker som jag skrev ovan. Kriget i Ukraina samt Suezkanalen har stoppat upp leveranser för många stora företag.
Glöm inte alla höstförkylningar, influensor, vinterkräksjuka samt julperioden med ledigheter (produktionsstop) nu också som NV tyvärr drabbats av.
Visst spelar sånt absolut roll, lägg till VABB. Men säkert har de haft några mindre problem i produktionen.

Både Scania och Northvolt är kollektivanslutna och då kan man räkna med ett visst uppsving på sjukdagar. Där kollektivavtal saknas så jobbar många sjuka pga rädsla.
Jo, glömde KA. Det finns flera saker som påverkar NV negativt, och KA är helt klart ett av de.
På kort sikt absolut, men på lång sikt är det överlägset. I Sverige gäller den svenska modellen, det här är inte USA!

När fack och företag lever i symbios med varandra kan underverk skapas! Sverige är idag överlägset först i den gröna omställningen och mycket tack vare det fantastiska företagsklimat vi har här!
Tom Metall och facken själva verkar indirekt påstå att det är en konkurrensnackdel med KA (och en konkurrensfördel för Tesla utan KA).

Samma sak borde gälla NV. Hitintills är jag inte så imponerade av de. Mycket kapital som förslösas, ligger efter med tidplaner, låga yields, tekniska problem, låga volymer och inte minst till Scania som börjar tröttna och surna på NV.

Även trots KA så verkar arbetsmiljö och olyckor för arbetarna vara något som totalt negligeras av bolaget (KA verkar inte hjälpa alls).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Scania

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 26 dec 2023 22:18
Även trots KA så verkar arbetsmiljö och olyckor för arbetarna vara något som totalt negligeras av bolaget (KA verkar inte hjälpa alls).
Är det här något du vet eller är det mer en killgissning att "arbetsmiljö och olyckor totalt negligeras av bolaget"? Exempel på att de "totalt negligeras"?

Hur menar du att KA skulle vara en garant mot arbetsplatsolyckor?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Scania

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 26 dec 2023 22:27
Är det här något du vet eller är det mer en killgissning att "arbetsmiljö och olyckor totalt negligeras av bolaget"? Exempel på att de "totalt negligeras"?
Totalt är en överdrift, men däremot så vet jag internt folk som jobbat som konsulter med just arbetsmiljösäkerhet på NV.
spacecoin skrev: 26 dec 2023 22:27
Hur menar du att KA skulle vara en garant mot arbetsplatsolyckor?
Nej. Tvärt om. KA är makt för facktopparna (hjälper inte ett dugg mot dålig kultur och dålig miljö på NV).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Scania

Inlägg av spacecoin »

Kan vi låta den här tråden handla om Scania nu kanske så kan vi oroa oss för NV i rätt tråd?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Scania

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 26 dec 2023 22:46
Kan vi låta den här tråden handla om Scania nu kanske så kan vi oroa oss för NV i rätt tråd?
Du frågade själv. Nyss. Just om annat än det jag skrev om Scania.

Annars så absolut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Scania

Inlägg av Elix747 »

Vilket bolag är ledande på electric truck global market? Scania?

Har läst och sammanställt ett antal artiklar på ämnet.
Inom hela segmentet electric trucks (lätta/mella/tunga) är China ledande med flera lokala företag som säljer elektriska lastbilar. Tex Geely, SAIC, och Sany. För tunga elektriska lastbilar är Volvo ledande i västvärlden med en marknads på ca 50% i både Eu och USA. Tesla har ”sålt”, men inte riktigt levereat till kunder i samma utsträckning ännu. BYD har jag har svårt att hitta data på. Traton ( med Scania som mest electridferade märke i gruppen) är på fram marsch men har idag en bra försäljning i Europa.

Analysen av artiklarna är att marknaden för tunga elektriska lastbilar växer snabbt.
De kinesiska Geely, SAIC, Sany och BYD kommer vara stora, tillsammans med Tesla, Volvo, Daimler och Traton ( där Scania ingår) och Freightliner i USA. Plus säker någon nykomling. Konkurrensen förutspå bli tuff och det är svårt att se vilka som blir vinnare om några år, även om de nämna ovan är de med bästa förutsättningarna.

Nedan ett urval av källor.

Heavy duty trucks Europe.
”Things are not as rosy for trucks, particularly for the heavy ones that move most of our goods. In 2022, about 260,000 heavy trucks were sold. Of those, just over 700 were electric.”
”the Volvo Group, with its two brands Volvo Trucks and Renault Trucks, was the clear market leader, placing about 55% of electric trucks on EU’s roads. The Traton group, particularly with its Scania brand, captured about a quarter of the market in 2022,”
Electric buses in Europe
”electric city buses are the star of the show. Their market share oscillated around 15% throughout 2021, jumping to almost 30% in 2022, and hitting 40% in the latest quarter of 2023.”
”In China, over 90% of new bus sales are electric.”
Source: https://theicct.org/europes-electric-tr ... ges-aug23/

”Volvo Trucks has the largest market share for electric trucks in Europe with 50%, and nearly the same percentage in North America.”
”, Tesla is quite far from being the actual sales leader”
Source:
https://www.autoweek.com/news/green-car ... ck-lineup/

”Volvo Trucks has taken a leading position in the heavy electric truck market in both Europe and North America in the first quarter of 2023. The Swedish truck manufacturer has sold nearly 5,000 electric trucks across 40 countries”
Source:
https://theevreport.com/volvo-trucks-do ... uck-market

Medium-duty trucks are projected to make up over 93% of the global electric truck fleet by 2026”
”Electric Truck Market Leaders
- [ ] BYD Motors Inc.
- [ ] Daimler AG
- [ ] Dongfeng Motor Corporation
- [ ] Scania AB
- [ ] Volvo Group
*Disclaimer: Major Players sorted in no particular order ”
Source: https://www.mordorintelligence.com/indu ... uck-market

”Key Companies in the electric truck market includes
* AB Volvo
* Daimler AG
* PACCAR Inc.
* Volkswagen AG
* BYD Company Limited”
Source: https://www.marketresearchfuture.com/re ... arket-6261

”The electric truck market is dominated by globally established players such as BYD (China), Rivian (US), and AB Volvo (Sweden), Ford Motor Company (US), and Mercedes Benz Group AG (Germany)”
Source: https://www.marketsandmarkets.com/Resea ... market.asp

”Medium and heavy-duty battery electric trucks  are starting to take off in various parts of the world, including North America and Europe. However, in 2022 one country dominated sales rankings: China.
With the number of battery electric trucks registered in China as high as 24,075, compared with only 7,965 for the rest of the world”
”Promotion of battery-swapping models favored the sales of BEV heavy-duty trucks, which accounted for 51% of total BEV heavy and medium-duty trucks. Geely, XCMG, SAIC Motor and Sany were among major suppliers ”
”Volvo is the only non-Chinese company to feature on the list – for now”
Source:
https://interactanalysis.com/insight/th ... s-in-2022/
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar