Klapprande ljud luftfjädring fram

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Klapprande ljud luftfjädring fram

Inlägg av Chrille »

Hade klapprande ljud vid körning på ojämn väg och över skarvar och brunnslock. Lät så här:
(Lånad video)
Tydligen känt problem med luftfjädringen. Fick båda "Air suspension module" fram bytta till nyare version.
Min S75D är tillverkad, i maj 2018.
Garanti.

Update 2020-07-27: ljudet har återkommit. Har en planerad service 6/8. Vi får se vad de säger om det då.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Klapprande ljud luftfjädring fram

Inlägg av Verdi_ »

Gammal tråd men nu har jag fått det här ljudet från vänster fram. Är det byte som gäller? Kan man be vilken verkstad som helst att byta?
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Klapprande ljud luftfjädring fram

Inlägg av Chrille »

Tesla bytte på min två gånger på garanti, men ljudet återkommer. Det uppstår inne i fjäderbenet och påverkar inte funktionen varför Tesla inte ändrar designen. Man kan kanske ljudisolera för att slippa höra det. Jag har vant mig.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Klapprande ljud luftfjädring fram

Inlägg av Verdi_ »

Chrille skrev: 28 dec 2023 22:55
Tesla bytte på min två gånger på garanti, men ljudet återkommer. Det uppstår inne i fjäderbenet och påverkar inte funktionen varför Tesla inte ändrar designen. Man kan kanske ljudisolera för att slippa höra det. Jag har vant mig.

Ok så det är egentligen bara ljudet som är problemet och inget funktionellt? Då får jag väl vänja mig också. Tråkigt dock. Lär ju påverka ev intressenters lust att köpa bilen också.
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Klapprande ljud luftfjädring fram

Inlägg av Chrille »

Inget funktionellt fel.
Men det kan även vara någon led i framvagnen som glappar. Svårt att lokalisera ljudet som bara hörs i mycket låg fart.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Klapprande ljud luftfjädring fram

Inlägg av Verdi_ »

Chrille skrev: 29 dec 2023 11:01
Inget funktionellt fel.
Men det kan även vara någon led i framvagnen som glappar. Svårt att lokalisera ljudet som bara hörs i mycket låg fart.
Ska be "min" lokale verkstadskille titta på det efter helgerna. Kanske kan han fixa det lite billigare än Tesla.
Skriv svar