Används GPS till förbrukningsberäkning?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Används GPS till förbrukningsberäkning?

Inlägg av sven-labil »

Förbrukningsgrafen slutade funka för två veckor sedan och idag upptäckte jag (efter att ha fått en sentryinspelning i carporten) att bilen inte fattat att den var hemma utan trodde den var kvar i tvätthallen där den stod i förrgår.

IMG_8385_tripfel.jpeg

Kan det hänga ihop? Har inte tänkt på möjligheten att den skulle kunna använda GPS istället för hjulvarv för att räkna på sträckor.

Samtidigt så har den senaste uppdateringen (som jag inte heller tänkt installera, har fortfarande 2022.20.8 eftersom jag vill att radarn ska användas,) fastnat halvvägs i nedladdningen och inte kommit igång på flera dagar, så det kan ju vara en generell urmuppning.

Har provat att starta om (med knappen på skärmen) och funderar på software reinstall utan att ha nån vettig teori om varför det skulle hjälpa...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Används GPS till förbrukningsberäkning?

Inlägg av Bjelke »

Lustigt, exakt lika scenario här för ett par veckor sedan, vet inte om
mätaren hoppat igång för det är mest sambon som kör den bilen just nu…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Används GPS till förbrukningsberäkning?

Inlägg av sven-labil »

Du har väl också vägrat uppdatera om jag minns rätt?

Efter återinstallation av 2022.20.8 började uppdateringsnedladdningen om från början och kom något längre, minst till 43%, men avbröts utan felmeddelande. Sedan dess säger bilen bara att den söker efter uppdateringar.

Har startat om några gånger till, både med knappen på skärmen och scrollhjul. Efter varje försök så trodde den att den var i tvätthallen igen... (Samma sak efter återinstallationen.)

Min son har just åkt till Norge med bilen. Navigation och räckviddsberäkning funkade bra, men förbrukningsgrafen och tripberäkningen har fortfarande samma symptom.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Används GPS till förbrukningsberäkning?

Inlägg av Bjelke »

Japp det stämmer, jag har inte uppdaterat sw i nån av mina (även om det påstås
att det ska vara safe på den med 2.5-datorn).
Mätaren har dock hoppat igång igen säger sambon nu iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Används GPS till förbrukningsberäkning?

Inlägg av Bjelke »

Jag visste förresten inte att man kan göra en återinstallation, när kan en sån
göra nytta?
Funkar appen för dig förresten? Den säger ju att mobile connectivity är avstängd
typ 7 av 10 gånger fortfarande :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Används GPS till förbrukningsberäkning?

Inlägg av sven-labil »

Intressant, då ska jag vänta och hoppas att min förbrukningsmätare också skärper sig.
Jag hoppades att återinstallationen skulle lösa mätarproblemet (med en vag teori om att dålig hantering av ev. trasigt minne skulle kunna vara orsaken) men den är egentligen till för när datorer i bilen bytts. Folk på Youtube använder den för att få en hängd uppdateringsnedladdning att släppa (vilket funkade för mig, antagligen för att det inte var resultatet jag egentligen var ute efter ;) ).

Jo, jag har också läst att radarn inte skulle avaktiveras om man har 2.5 eller äldre. Störande att straffas extra för att ha köpt FSD i onödan :evil:

Appen funkar oftast för mig när bilen är vaken (alltså när den körs, laddas, vaktläget är aktiverat, eller är upplåst).
Jag trodde jag skulle vänja mig vid att behöva låsa upp bilen för att slå på värmen, men det är faktiskt mer och mer irriterande :|
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Skriv svar