Nyckel dragkrok

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Eaglecruiser 18
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 dec 2022 15:48

Nyckel dragkrok

Inlägg av Eaglecruiser 18 »

Besiktigade min X igår och fick en 2.a på att nyckeln till den avtagbara dragkroken saknades. Den har jag aldrig sett köpte bilen beg. för 1 år sedan, tidigare ägaren hade ingen koll på detta. Vad göra? Kan man beställa en ny? Är det specifika nycklar som endast passar det draget eller finns det universalnycklar. Någon som vet?
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Nyckel dragkrok

Inlägg av John Galt »

En lösning jag läst om när kroken rostat fast är att svetsa fast kroken och sedan besiktiga (typbesiktiga?) kroken som fast.

En lösning om det inte går att lösa enkelt med ny nyckel.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Nyckel dragkrok

Inlägg av spacecoin »

Eaglecruiser 18 skrev: 30 dec 2023 16:14
Besiktigade min X igår och fick en 2.a på att nyckeln till den avtagbara dragkroken saknades. Den har jag aldrig sett köpte bilen beg. för 1 år sedan, tidigare ägaren hade ingen koll på detta. Vad göra? Kan man beställa en ny? Är det specifika nycklar som endast passar det draget eller finns det universalnycklar. Någon som vet?
Jag tror det finns en uppsättning nycklar. Lägg ett supportärende och fråga om man kan köpa nyckel?


Edit:

tydligen kan man köpa nycklar från Bosal.

"spent some more time looking and found some good leads. Bosal sells replacement keys out of the UK.
The keys and lock cylinder are numbered, there are a few hundred possible key numbers (001 to 200)."

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... eas.94437/


Den här länken ska funkar för Model X iaf: https://www.replacementkeys.co.uk/oris-towbar-keys.html
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nyckel dragkrok

Inlägg av jonasl »

John Galt skrev: 30 dec 2023 16:30
En lösning jag läst om när kroken rostat fast är att svetsa fast kroken och sedan besiktiga (typbesiktiga?) kroken som fast.

En lösning om det inte går att lösa enkelt med ny nyckel.
Godkänns inte längre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nyckel dragkrok

Inlägg av AAKEE »

Eaglecruiser 18 skrev: 30 dec 2023 16:14
Besiktigade min X igår och fick en 2.a på att nyckeln till den avtagbara dragkroken saknades. Den har jag aldrig sett köpte bilen beg. för 1 år sedan, tidigare ägaren hade ingen koll på detta. Vad göra? Kan man beställa en ny? Är det specifika nycklar som endast passar det draget eller finns det universalnycklar. Någon som vet?
Det går dra loss låset och köpa nytt lås + nycklar för ca 500:-

Kanske går hitta nyckel bara också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar