Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2533
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av iAkita »

Jag har bestämt mig för att ta en paus från forumet och eventuellt återkomma om/när inlägg och moderering börjar nå upp till en viss standard igen. Tyvärr känner jag att forumet delvis utvecklats till en kunskapsfientlig plats där man kan vräka ut sitt förakt mot olika samhällsinstitutioner, media, (klimat)forskare, och politiska meningsmotståndare, baserat på inte mycket mer än FUD, konspirationsteorier, och/eller ibland vad som nästan framstår som hat. Jag har försökt vara en motpol till detta genom att kämpa för en kunskapsbaserad diskussion. Ibland med lyckat resultat och ibland med frustration som gjort att jag varit nära att gå i samma fälla själv.

Under de åtta år jag skrivit här har jag i alla fall inte varit avstängd en enda gång, och jag har alltid blivit bemött med respekt även av de som stört sig på mig och mina åsikter. Fram till de senaste 1-2 åren, då tonen blivit hårdare, svaren mer föraktfulla, och jag dessutom hängts ut med bostadsort och namn. Det kan jag ta, men när nu även modereringen ändrats så jag blir avstängd för personpåhopp utan att ha nämnt någon särskild medlem, och sen avstängd en gång till efter det utan att jag ens skrivit något inlägg mellan avstängningarna, ja då känner jag mig inte välkommen längre. Jag har som sagt skrivit här i åtta år utan att bli avstängd en enda gång tidigare, så något har förändrats vad det gäller moderering och/eller syftet med forumet.

Om jag inte blir permanentbannad för att påpeka detta så kommer jag kika in då och då för att få information om sommarens SECC. Förhoppningsvis får jag ha kvar mitt konto så jag kan anmäla mig och sätta nytt rekord genom att köra tävlingen fem år i rad med fem olika bilar (om jag fortfarande är välkommen vill säga).

Jag vet att de flesta inte bryr ett enda dugg om mina åsikter kring detta och kanske rentutav är glada att jag lämnar. Men jag tänker att det kanske finns någon gammal medlem som skulle undra vad som hänt/var jag tagit vägen om jag plötsligt försvinner, så som jag själv gjort när en del andra medlemmar plötsligt försvunnit under åren. Gott nytt år till er, och tack för alla trevliga och givande diskussioner under åren (även till er som jag sällan varit överens med)!

Ni andra kan börja posta era ”roliga” kommentarer om att man kan lämna ett forum utan först hålla ett tal/ställa till ett drama om 3, 2, 1… Det skulle bara bekräfta att valet är rätt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av HenrikC »

Gott Nytt År! Dina inlägg är uppskattade.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 120
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av mikaELbil »

Jag kommer definitivt sakna dig! Du är den som gjort det värt att vara kvar. Läser alla dina inlägg och sett dig stånga dig blodig i tråden, ja du fattar vilken!

Eftersom jag i princip inte skriver något så tar jag inte ”skada” av det du får utstå. Har inte varit så länge på detta forum, men uppfattar modereringen som vinklad/bristfällig. Speciellt sista tiden. Funderar i samma bana som dig att lägga tid på något annat roligt i stället. Ska nu ta och köra på några av Mercedes klubbens träffar och se om det passar mig bättre.

Ha det gott, vi kommer förhoppningsvis att ses eller höras på något vis. :D :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5527
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev: 31 dec 2023 16:24
...] men när nu även modereringen ändrats så jag blir avstängd för personpåhopp utan att ha nämnt någon särskild medlem, och sen avstängd en gång till efter det utan att jag ens skrivit något inlägg mellan avstängningarna, ja då känner jag mig inte välkommen längre. Jag har som sagt skrivit här i åtta år utan att bli avstängd en enda gång tidigare, så något har förändrats vad det gäller moderering och/eller syftet med forumet. [...
Det är ju inte jag som är mod och därmed så kan jag ju inte veta, men tycker nog inte du ska ta det här med avstängningar så hårt. Jag har blivit avstängd åtm. 3 gånger – kanske 4. Kommer faktiskt inte ihåg nu märker jag... ;)

Det två första gångerna var ett tag sen nu. Den senaste gången (eller de senaste 2 gångerna(?)) var mer nyligen. Kanske ganska nära dina två avstängningar i tid. Tror faktiskt det är rätt vanligt att man åker på avstängningar här. Och det har ju just med här med personpåhopp att göra. Utan att lusläsa regeln en gång till nu när jag skriver det här (lat som man är ;) ), så är min bild att man kan 'åka dit' ifall man ställer frågor till folk. Så 'vägen runt' verkar väl vara att undvika att fråga folk. Om man vill använda sig av frågor får man vara noga med att betona att de är retoriska. Typ lägga till något som: [OBS: Endast en retorisk fråga.].

Vi var ju på olika sidor i 'Kina-tråden' för jag vet inte hur länge sen, men i övrigt så har jag nog(?) alltid högt värderat dina inlägg. Och din senaste bil blev ju en BMW i4... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4912
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av chaffis75 »

Gott nytt år..

Dina inlägg är uppskattade.

Jag håller med i vad du säger om forumet, man får allt mindre sug på att vara kvar här men hänger nog med ett tag till och hoppas på bättring eller att jag själv lyckas välja rätt trådar som är trevligare och mer intressanta.

Jag hoppas verkligen aldrig mina inlägg upplevts på ett dåligt sätt mot dig för de har verkligen inte varit menat så om de har hänt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5527
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Glömde visst...

Gott Nytt År!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
toppo
elbilist
Inlägg: 204
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av toppo »

Tråkig läsning! Jag skriver inte så mycket i forumet men läser desto mer - och jag har alltid uppskattat dina inlägg väldigt mycket! Sakliga och enligt mig ofta bra synpunkter. Jag förstår att du tröttnar när man ser mothuggen du ofta får. Jag har också funderat en del på varför jag är inne på detta forum, och har landat i att detta forum är det med mest kunskap om elbilar. Tesla dominerar självklart men det ger mycket annan lärorik information som jag uppskattar!

SECC är verkligen en härlig tävling som jag gillar att följa. Om du inte orkar med forumet så hoppas jag verkligen du kör SECC i sommar!
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14561
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av taliz »

Är enig med dig iAkita.
Tar också en paus av samma anledning.

Gott nytt år på dig!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Albin »

Håller med övriga i tråden att jag har en positiv bild av dig och det du tillfört detta forum, håller tummarna för att du är med och kör SECC till sommaren!
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8608
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Pontus »

Gott Nytt År!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av roffe_s »

Beklagar verkligen Ditt beslut iAkita, och ledsen att alla lika massiva som infantila kommentarer kring Dina kloka, eftertänksamma och välformulerade inlägg får detta resultat.

Toleransen är verkligen inte hög just när det gäller reflektion och förmåga att se händelser från olika infallsvinklar just nu. Men Du ska veta att vi är många som verkligen uppskattar Ditt lugn och den eftertanke Du ägnar åt sakfrågorna.

Med förhoppning om att pausen blir kort tillönskar jag även Dig och de Dina ett riktigt gott nytt år! :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Fredrik j »

toppo skrev: 31 dec 2023 17:14
Tråkig läsning! Jag skriver inte så mycket i forumet men läser desto mer - och jag har alltid uppskattat dina inlägg väldigt mycket! Sakliga och enligt mig ofta bra synpunkter. Jag förstår att du tröttnar när man ser mothuggen du ofta får. Jag har också funderat en del på varför jag är inne på detta forum, och har landat i att detta forum är det med mest kunskap om elbilar. Tesla dominerar självklart men det ger mycket annan lärorik information som jag uppskattar!

SECC är verkligen en härlig tävling som jag gillar att följa. Om du inte orkar med forumet så hoppas jag verkligen du kör SECC i sommar!
Instämmer. Teslaforumet är landets bästa elbilsforum med oslagbara kunskaper om elbilar generellt.
Man får då acceptera att många anser att det är konsensusbeslut runt att det är tesla som gäller.

Tycker ofta dina inlägg balanserar ut diskussionen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7382
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av TiborBlomhall »

Våra forumregler är väldigt enkla.

Man blir inte avstängd för vad man skriver utan hur man uttrycker sig. Personpåhopp modereras och kan resultera i avstängning.

De senaste månaderna har jag infört en hårdare efterlevnad av den regeln. Förutom rena "du är dum i huvudet" personpåhopp har jag även börjat städa inlägg med allmänt negativ ton, och inlägg som försöker "sätta dit" någon eller avkräva folk att bekänna sig.

Tyvärr kan jag inte läsa alla inlägg, därför är det extra viktigt att anmäla inlägg. Inte svara något surt tillbaka och börja pajkastning. Då kan man själv råka ut för moderering och avstängning. Som det är nu kan det tyvärr dröja flera dagar innan någon till slut anmäler inläggen som spårat ur och då måste jag dels vada igenom flera sidor av pajkastning och dels stänga av de inblandade flera dagar efter deras dåd.

Förr i tiden, när mest Teslas bilar avhandlades på detta forum var det enklare att hålla en trevlig ton. "Jag har det här problemet", "lägg bananer i frunken så löser det sig", "tack för din hjälp".

Tyvärr har tonen i hela samhället blivit råare för varje år. Folk skriver mer provokativt utan att kanske ens tänka på det. Samtidigt har ämnen som inte direkt berör Tesla eller ens elbilar, men som rör upp intensiva känslor tagits upp. Det finns flera populära trådar som egentligen inte borde förekomma på vårt forum.

En grej till: att kalla folk för troll är personpåhopp som kan leda till avstängning. Att anmäla ett inlägg är däremot alltid "safe", ingen har någonsin blivit avstängd pga det. Gör det hellre en gång för ofta än för sällan. Så jag kan bedöma om inlägget ska få ligga kvar eller tas bort innan det urartar i 3 sidors pajkastning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14561
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev: 31 dec 2023 19:50

En grej till: att kalla folk för troll är personpåhopp som kan leda till avstängning.
FUDster då? ;)
Det verkar tyvärr inte finnas någon gräns för hur mkt just FUD man får spy ur sig på forumet. Vissa trådar har blivit helt förstörda av enstaka personer som bokstavligen skrivit tusentals inlägg i en och samma tråd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Bengt-re »

Åsiktskorridor kryper och polarisering blir allt tydligare. Det är inte bara en trend här utan hela samhället blir allt mer polariserat, råare och hårdare. Det kan man givetvis tycka vad man vill om, men det finns en risk med att krympa disskutionsramarna och tenderar till att skapa en extremt smal korridor av godtagbara åsikter. Missar man kritiken så blir resultatet bara än mer polariserat och okritiskt vilket i ett större samnanhang är farligt - det är på det viset man bygger acceptans för att förtycka religoner, folkslag eller sexuell läggning. Och i en ryggdunkande polariserad värld protesterar inte ens de som initiallt reagerade med ogillande till framförda extrema exluderande påståenden.

Och nej - en moderator kan inte med bästa vilja eller ambition motverka detta - äkta opartiskhet och motstånd mot galna exluderande ideer kan enbart fungera i en miljö där människor med olika åsikter kan och tillåts argumentera även om det ibland kan bli lite obekvämt.

Tror att jag drar också innan SÄPO terrorklassar detta foras medelemmar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9346
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av bylund »

Jag har full förståelse för detta. Jag har varit lågaktiv ett tag, men läst och skrivit lite mer på sistone, framförallt för att se vad som händer i strejken, men det verkar ju helt omöjligt för många att hålla huvudet kallt där.

Tyvärr känner jag inte riktigt igen forumet. Många som bara är intresserade av att basunera ut sin åsikt istället för att diskutera. Du hör ju i högsta grad till dem som vill diskutera.

Det är ju helt meningslöst att diskutera med folk som inte ens försöker förstå vad de andra skriver. Man behöver ju inte hålla med eller ändra åsikt, men man kan ju åtminstone göra ett försök att förstå.

Gott nytt år!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av LarsaR »

Kan bara beklaga hur forumet utvecklats sen jag började hänga här. Har själv givit upp att försöka föra en diskussion
många trådar jag varit med i och läser dom mycket sällan numera. Håller med i det mesta du skriver men tycker fortfarande att det är för mycket knappar i ID7 ( och BMW i4 eldriven M50)

Men i alla fall Gott Nytt År och välkommen tillbaka, både till forumet och SECC.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av nek0 »

Kommer sakna dig iAkita.
Har läst alla dina inlägg och tycker att de flesta är mycket sakliga. Hoppas att du kommer tillbaka och fortsätter sprida kunskap som du besitter.
Gott Nytt År!
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Macki »

Gott nytt

Synd men förstår dig.

Tips=
Lägg ner att argumentera emot, skriv din åsikt, 1,2 gånger sen är det bra, alltid nån som har nått att säga. Lägg inte tid och energi på det, kände själv samma efter strejk tesla tråden och har hållt låg profil, nu är den tråden bara ett “ guilty pleasure” i shitshow så ägnar jag min skrift i de trådar som intressera/ ger mig nått.
Men som sagt synd att du lämnar och tittar alltid lite extra när jag ser en i4 i Lund som jag misstänker att du bor kring. ( obs många i4or i Lund) :shock:
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Pasjostrom »

Håller med många av de tidigare inläggen, tycker du har hållit en bra nivå i dina inlägg med nyanserad och faktabaserad retorik. Du är en av de ~5 aktiva medlemmar som jag uppskattar mest på forumet oavsett vad jag själv tycker i sakfrågan.

Rent generellt tycker jag forumet har blivit lite av en klagomur på sista tiden, givetvis ska man få vara kritisk (oavsett bilmärke) men när mer än hälften av trådarna har en negativ spinn så blir det lite trist.

Så, jag förstår dig, men tycker att det är synd att du lämnar!
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av +46 »

God fortsättning!
All heder till dig och andra som orkat bemöta rena lögner, vanföreställningar, fakta resistenta påståenden, bisarra jämförelser, mm. Bra kämpat!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Rimlig »

Mycket stor förlust för forumet! Du har varit en stark kraft i bemötandet av mycket av den smörja fått allt större plats på forumet de senaste åren. En stor eloge att du höll ut så länge.
God fortsättning!
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Niklas Z »

Mycket tråkigt men förståeligt.
Hoppas att vi ses på SECC 2024 åtminstone.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5527
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev: 31 dec 2023 16:24
Under de åtta år jag skrivit här har jag i alla fall inte varit avstängd en enda gång, och jag har alltid blivit bemött med respekt även av de som stört sig på mig och mina åsikter. Fram till de senaste 1-2 åren, då tonen blivit hårdare, svaren mer föraktfulla, och jag dessutom hängts ut med bostadsort och namn. Det kan jag ta, men när nu även modereringen ändrats så jag blir avstängd för personpåhopp utan att ha nämnt någon särskild medlem, och sen avstängd en gång till efter det utan att jag ens skrivit något inlägg mellan avstängningarna, ja då känner jag mig inte välkommen längre. [...
Vet inte om du sett det, men sen forumet uppdaterades(?) senast så finns det en lista över vilka medlemmar som fått flest gillamarkeringar. Och du har ju fjärde plats på den listan, så även det säger ju en hel del om att det är många här som uppskattar vad du har skrivit. Jag har skrivit minst en gång tidigare att jag särskilt uppskattat det du skrivit inom miljö – särskilt eftersom du har en djupare naturvetenskaplig kunskap än mig inom området. Och jag har även uppskattat det du skrivit om arbetsmarknadsfrågor. Även där har du m.fl. en djupare kunskap än mig. Ni är ju några stycken som är duktiga inom det området.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Aida »

Så himla synd! Du har alltid varit någon vara inlägg jag uppskattat extra mycket! Vi har mycket gemensamt- står till vänster om högerfloran här på forumet, kör EV6 (imperfekt i ditt fall) och är skåningar!

Jag ligger också lågt här på forumet alltsomoftast.
Skriv svar