Tina bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Tina bilen

Inlägg av Electron »

Det har varit riktig vinter längre än normalt i mellersta Sverige. Då jag periodvis inte kan ställa bilen i garage så har jag provat olika sätt att tina upp bilen.
Däremot så har jag inte vågat använda ”Avfrosta bilen” då risken finns att rutan spricker.

Hur gör ni för att effektivast frosta av bilen? Hur länge?
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tina bilen

Inlägg av mikebike »

Electron skrev: 01 jan 2024 20:04
Det har varit riktig vinter längre än normalt i mellersta Sverige. Då jag periodvis inte kan ställa bilen i garage så har jag provat olika sätt att tina upp bilen.
Däremot så har jag inte vågat använda ”Avfrosta bilen” då risken finns att rutan spricker.

Hur gör ni för att effektivast frosta av bilen? Hur länge?
En timme i parkeringshuset under Mall of Scandinavia varje torsdag. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tina bilen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Electron skrev: 01 jan 2024 20:04
Det har varit riktig vinter längre än normalt i mellersta Sverige. Då jag periodvis inte kan ställa bilen i garage så har jag provat olika sätt att tina upp bilen.
Däremot så har jag inte vågat använda ”Avfrosta bilen” då risken finns att rutan spricker.
Skulle rutan spricka om du värmer bilen?
Gäller det Tesla speciellt?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tina bilen

Inlägg av spacecoin »

Sportbilsentusiasten skrev: 01 jan 2024 22:42
Electron skrev: 01 jan 2024 20:04
Det har varit riktig vinter längre än normalt i mellersta Sverige. Då jag periodvis inte kan ställa bilen i garage så har jag provat olika sätt att tina upp bilen.
Däremot så har jag inte vågat använda ”Avfrosta bilen” då risken finns att rutan spricker.
Skulle rutan spricka om du värmer bilen?
Gäller det Tesla speciellt?
Det har hänt framförallt Model X. TeslaBjörn till och med.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Tina bilen

Inlägg av Thed75 »

Är väl bara att täppa igen blåset vid rutan med nåt klädesplagg så borde väl sprickrisken minska?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Tina bilen

Inlägg av Arctic Drifter »

Electron skrev: 01 jan 2024 20:04
Det har varit riktig vinter längre än normalt i mellersta Sverige. Då jag periodvis inte kan ställa bilen i garage så har jag provat olika sätt att tina upp bilen.
Däremot så har jag inte vågat använda ”Avfrosta bilen” då risken finns att rutan spricker.

Hur gör ni för att effektivast frosta av bilen? Hur länge?
Har du en model 3 med eller utan värmepump?

Jag har förstått det som att detta problem främst uppstod för några år sedan och då på del Model 3 utan värmepump eftersom värmeeffekten kommer snabbare där, en värmepump är ju som minst effektiv när det är riktigt kallt ute.

Har inte Tesla även gjort någon mjukvaruppdatering på detta så att den ska gå på lindrigare...?

Vi ställer normalt in tid för avresa så den hinner klimatisera men ibland behöver man vara spontan och då kör vi "Avfrosta bilen", känner mig trygg med det!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tina bilen

Inlägg av Tellus »

Man kan köra vanlig uppvärmning säg 10 minuter, sen slå på avfrosta, om man är rädd för att rutan ska spricka.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Tina bilen

Inlägg av SkipperO »

Försöker minimera avfrostandet/förvärmningen till kanske 5-10 minuter då det annars bygger på mer is om det är kallt och/eller snöar. Avslutar ofta körningar med att kyla ut bilen och korta resor görs utan värme om sikten tillåter.

Tyvärr för långt till MoS, annars låter det toppen att köra varmgarage en gång i veckan när bilen blivit en rullande isklump.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Tina bilen

Inlägg av ErikHallq »

Electron skrev: 01 jan 2024 20:04
Det har varit riktig vinter längre än normalt i mellersta Sverige. Då jag periodvis inte kan ställa bilen i garage så har jag provat olika sätt att tina upp bilen.
Däremot så har jag inte vågat använda ”Avfrosta bilen” då risken finns att rutan spricker.

Hur gör ni för att effektivast frosta av bilen? Hur länge?
Tror inte du behöver oroa dig för att använda Avfrosta funktionen. Den är till för att användas, jag har använt den flera vintrar och har fullt med små stenskott (ej sprickor, men prickar) och har inte haft några problem.

Sen är dock inte avfrostningsfunktionen något magiskt. Den värmer kupén till 28 grader, slår på värme på bakrutan och värme för torkarna om du har sådan. Samt blåser varmluft på framrutan. Så inte direkt någon större skillnad än mot att köra bilen. För jag antar att din framruta är fri från is ändå. Om du vill få bort is och snö från bilen i övrigt så är det bara att ställa dig i ett garage i ett köpcenter, eller en GDS hall och spola av bilen med högtryck. Dock ska man vara försiktig med att spola rutorna, se till att det inte är allt för kallt den gången, samt att högtryckstvätten inte använder varmvatten.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tina bilen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Tack för svara alla som skrivit, nu förstår jag mer.
Mycket nytt med elbil att sätta sig in i, men har inte bråttom.
Vill göra ett välgrundat val då jag köper, mycket pengar för mig.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Tina bilen

Inlägg av Arctic Drifter »

SkipperO skrev: 02 jan 2024 08:08
Avslutar ofta körningar med att kyla ut bilen och korta resor görs utan värme om sikten tillåter.
Det första har jag testat enstaka gånger men är förvånad att det inte finns som option för snålkörning.
Navigerar jag till arbetet så vore det fint om jag kunde välja att den får sluta värma sista X minuterna. Behöver ju inte lämna bilen med 22 grader i kupén...
Tesla Model Y Performance
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Tina bilen

Inlägg av Electron »

Tellus skrev: 02 jan 2024 08:07
Man kan köra vanlig uppvärmning säg 10 minuter, sen slå på avfrosta, om man är rädd för att rutan ska spricka.
Ok, precis så som jag gjort. Men utan att slå på avfrostning.

Tack.
Model 3 LR -21
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Tina bilen

Inlägg av Electron »

ErikHallq skrev: 02 jan 2024 11:48
Electron skrev: 01 jan 2024 20:04
Det har varit riktig vinter längre än normalt i mellersta Sverige. Då jag periodvis inte kan ställa bilen i garage så har jag provat olika sätt att tina upp bilen.
Däremot så har jag inte vågat använda ”Avfrosta bilen” då risken finns att rutan spricker.

Hur gör ni för att effektivast frosta av bilen? Hur länge?
Tror inte du behöver oroa dig för att använda Avfrosta funktionen. Den är till för att användas, jag har använt den flera vintrar och har fullt med små stenskott (ej sprickor, men prickar) och har inte haft några problem.

Sen är dock inte avfrostningsfunktionen något magiskt. Den värmer kupén till 28 grader, slår på värme på bakrutan och värme för torkarna om du har sådan. Samt blåser varmluft på framrutan. Så inte direkt någon större skillnad än mot att köra bilen. För jag antar att din framruta är fri från is ändå. Om du vill få bort is och snö från bilen i övrigt så är det bara att ställa dig i ett garage i ett köpcenter, eller en GDS hall och spola av bilen med högtryck. Dock ska man vara försiktig med att spola rutorna, se till att det inte är allt för kallt den gången, samt att högtryckstvätten inte använder varmvatten.
Ok, trodde det var lite mer special med avfrostningsläget. Då fortsätter jag att göra som jag gjort tidigare. Börjar lugnt med 15 grader och höjer till 20 grader kort innan avfärd.
Model 3 LR -21
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Tina bilen

Inlägg av Electron »

Thed75 skrev: 02 jan 2024 01:01
Är väl bara att täppa igen blåset vid rutan med nåt klädesplagg så borde väl sprickrisken minska?
Blir svårt då bilen är en isbit och jag inte vill öppna dörrarna då rutan säkerligen är fastfrusen.
Model 3 LR -21
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Tina bilen

Inlägg av Electron »

Arctic Drifter skrev: 02 jan 2024 07:00
Electron skrev: 01 jan 2024 20:04
Det har varit riktig vinter längre än normalt i mellersta Sverige. Då jag periodvis inte kan ställa bilen i garage så har jag provat olika sätt att tina upp bilen.
Däremot så har jag inte vågat använda ”Avfrosta bilen” då risken finns att rutan spricker.

Hur gör ni för att effektivast frosta av bilen? Hur länge?
Har du en model 3 med eller utan värmepump?

Jag har förstått det som att detta problem främst uppstod för några år sedan och då på del Model 3 utan värmepump eftersom värmeeffekten kommer snabbare där, en värmepump är ju som minst effektiv när det är riktigt kallt ute.

Har inte Tesla även gjort någon mjukvaruppdatering på detta så att den ska gå på lindrigare...?

Vi ställer normalt in tid för avresa så den hinner klimatisera men ibland behöver man vara spontan och då kör vi "Avfrosta bilen", känner mig trygg med det!
Jag har M3 med värmepump. När jag slår på avfrostningsläget kommer varning upp i appen ungefär: ”Är du säker på att aktivera avfrostningsläget?”
Model 3 LR -21
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Tina bilen

Inlägg av Electron »

Tellus skrev: 02 jan 2024 08:07
Man kan köra vanlig uppvärmning säg 10 minuter, sen slå på avfrosta, om man är rädd för att rutan ska spricka.
Ok toppen tack.
Model 3 LR -21
Skriv svar