*Skada* blir en definitionsfråga.
Det enkla svaret är att om batteriet behövde värmas skulle Teslan göra det aktivt automatiskt så fort du rullade iväg. Tesla tar ju hand om allt sånt viktigt, så vi behöver inte kunna något om det*.
Nyare teslor har ju principen att motorerna värmer batteriet passivt med spillvärme via kylvattnet från motorerna. Det sker vintertid.
Den cykliska degraderingen är högre på batterier som cyklas i låg temperatur. Men den cykliska degraderingen är ändå låg i förhållande till calendar aging.
Enkelt sagt sparar man mer calendar aging på att batteriet är kallt än man förlorar cyklisk aging på att det är lika kallt.
Normalt brukar tillverkare av lithiumbatterier säga att urladdning är okey till -20C batteritemperatur. Det ska vara ganska kallt och bilen ska stå ett bra tag innan batteriet är nere där.
Min stod i minus 24 i ett dygn i norra finland förra veckan efter laddning med UMC Reseladdare. Vid laddningen var batteriet ca +5C och efter dygnet -16.5C.
Om man kör med bilen med ej förkonditionerat batteri så kan man undvika att anvöbda mycket effekt. Normal körning går nog utmärkt, även landsvägsfart men man kan tänka på att ta det lugnt första ~ 20 minuterna. Batteriet tål låga strömmar/effekter bättre än höga när batteriet är kallt.
Så batteriet *skadas* inte men cykliska degraderingen är högre än med varmt batteri.
Det finns forskning som kommit fram till att batterierna absolut måste värmas, men då har man kanske inte riktigt tittat på helheten riktigt.
Jag har skapat lite formler för att räkna på en bils degradering vilket fungerat utmärkt, i många fall stämmer uträkningen på degraderingen med verkligheten. Det är dock några bilar som stuckit ut positivt med betydligt lägre degradering än förväntat. De flesta av dessa har vart i kalla klimat med parkering ute året om. Trots att kyla ökar cykliska degraderingen så minskar totala degraderingen.
Batteriet tappar inte temperaturen så fort om batteriet har lite värme från att ha stått inne eller laddats. Man har flera timmar på sig, beroende på hur kallt det är ute och hur varmt batteriet var.
Det är självklart inte dåligt att förvärma, batteriet värms till 4-5C i min S.
Det värmdes till någon grad till i min M3P.
Syftet är ju att minska slitaget på batteriet och ge tillgång till laddning med regenerering, vilket minskar förbrukningen. Ungefär 10% av den energi teslor använder är regenererad energi. Dessutom minskas cyklernas storlek vilket även det minskar slitaget.
Bilen värmer batteriet rätt fort ( ~ 1C/ minut) så man behöver normalt inte förvärma mer än 5-15 minuter (beroende på hur kallt det är ute, och tiden bilen stått), har man värmen på längre stängs ändå batterivärmen när batteriet nåt 5-8C beroende på Teslamodell.
Jag brukar i minstafallet slå på värmen med appen när jag varit tex hos bekanta där man inte har en definierad tid för avresa.
Det blir fort 5 min förvärmning från är på väg tills man sitter i bilen, detta räcker oftast och om det inte är helt färdigvärmt är det ändå bättre än ovärmt.
*) Det finns fler felaktiga rykten om batterier i Teslakretsar så hör man någon säga något så är det troligen fel