Min bil är fast

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pontus »

pejvic skrev: 30 dec 2023 11:38
roffe_s skrev: 30 dec 2023 11:03
Pontus skrev: 30 dec 2023 10:37
Carpay får väl välja vilken sida dom vill men hur dom än gör så är det ju som Bylund skriver att dom väljer att stöda IF Metall eller Tesla/kunden.
Sedan kan man ju tycka om man sett deras skryt på LinkedIn att dom borde välja kunden annars blir det ju mycket prat och lite verkstad.
I princip har Du rätt, vi behöver dock komma ihåg att:

1 - i större företag är kunden och brukaren olika individer. De facto är kunden inköpsavdelningen och brukaren föraren av fordonet. Personligen har jag upplevt att inköpsavdelningen på stora bolag kan vara väl så fyrkantig som något leasingbolag och inte alls varit intresserade av några speciallösningar.

2 - Carpays inlägg beskriver skyltar som ersätts på grund av olyckor, stölder etc. Att lägga på den avdelningen jobb med hundratals skyltar per år till otåliga brukare på grund av leverantörens avtalsmässiga tillkortakommanden blir en helt annan sak.

Nu har jag i alla fall sagt det jag ska i tråden, hoppas på en snar lösning för de som drabbats!
Man får ju hoppas men oavsett som någon skriver ovan så bör de ställa sig på kundens sida.
Det bör vara det som gynnar dem ekonomiskt framöver. Fast några pengar behöver de inte egentligen (se allabolag) så de väljer att göra det som gynnar IF METALL helt enkelt. För att de kan och vill.
Dom har ju ett val och dom har nu valt IF Metall. Varför kan man ju undra, om det beror på vilka som äger dom kunde dom väl lika gärna från början valt att inte ta in Teslas bilar alls I sitt utbud? Kanske någon person på rätt position som ser sin chans för att få utlopp för sin egen vilja?
Någon direkt administration är det väl inte annat än att lägga inkommande skyltar i ett brev/paket och skicka till rätt kund. Ta en tusenlapp extra så är det löst, jag kan komma in till deras kontor varje fredag och fixa det om jag får fakturera 1000 kr/st.

Däremot borde ju kunder som inte får sina bilar kunna bryta kontraktet, kanske det enda som kan få dom att ändra sig?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
olober1983
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 dec 2023 23:24

Re: Min bil är fast

Inlägg av olober1983 »

Inget nytt i denna tråd? I synnerhet från oss som väntar på bilar via Carpay?
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Sp00nkeen »

olober1983 skrev: 02 jan 2024 21:50
Inget nytt i denna tråd? I synnerhet från oss som väntar på bilar via Carpay?
Uppdaterar febrilt om någon ska göra inbrott på PostNord, eller om transportstyrelsen / posten bryter mot någon EU lag… men det verkar dött.

Har varken hört något av tesla eller Volvofinans…

MYP lagerbil beställd genom Carpay 24 november… fick Vinkod och Regnummer i appen nästan direkt - nu borttaget.
Enligt tesla innan jul ska bilen gått till någon annan men är fortfarande inte registrerad hos annan på transportstyrelsens hemsida…

Har sökt tesla via SMS för uppdatering men nej ingenting. Sitter enkelt i riktigt dödläge utan information…
olober1983
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 dec 2023 23:24

Re: Min bil är fast

Inlägg av olober1983 »

Ja fan det är riktigt trist läge.
Jag var i kontakt med tesla idag och dom var helt inne på att min bil kommer levereras så fort som möjligt.
Hann aldrig få VIN eller regnummer men dom skulle uppdatera mig så fort en bil blev allokerad.
Jag beställde en modell 3 (Highland) den 26:e oktober.

När jag frågade om ”skyltproblemet” så sa dom att ”vi har flera lösningar” på gång och hoppas att Carpay kan acceptera något av dessa inom kort.

Mycket prat helt enkelt.
Jag kommer dock ha is i magen och bara vänta. Finns ingen annan bil jag är intresserad av.
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Sp00nkeen »

olober1983 skrev: 02 jan 2024 23:26
Ja fan det är riktigt trist läge.
Jag var i kontakt med tesla idag och dom var helt inne på att min bil kommer levereras så fort som möjligt.
Hann aldrig få VIN eller regnummer men dom skulle uppdatera mig så fort en bil blev allokerad.
Jag beställde en modell 3 (Highland) den 26:e oktober.

När jag frågade om ”skyltproblemet” så sa dom att ”vi har flera lösningar” på gång och hoppas att Carpay kan acceptera något av dessa inom kort.

Mycket prat helt enkelt.
Jag kommer dock ha is i magen och bara vänta. Finns ingen annan bil jag är intresserad av.
Hmm undra vad det kan vara för idéer mot carpay…
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

Pratade med både Tesla och Carpay idag.

Carpay: Med en dryg ton fick jag denna kommentar: rekommenderar att byta bil då tesla inte kommer kunna leverera en komplett bil på ett tag.

Tesla: vi har inte hittat någon lösning som carpay accepterar men vi jobbar och har förhoppningsvis en lösning inom kort, håll ut.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Min bil är fast

Inlägg av dstr »

Jojjeselbil skrev: 03 jan 2024 14:44
Pratade med både Tesla och Carpay idag.

Carpay: Med en dryg ton fick jag denna kommentar: rekommenderar att byta bil då tesla inte kommer kunna leverera en komplett bil på ett tag.

Tesla: vi har inte hittat någon lösning som carpay accepterar men vi jobbar och har förhoppningsvis en lösning inom kort, håll ut.
Gå tillbaka till VD'n och redovisa det.

Och så kompletterar du med: "...och så har jag frågat på internet. Dom säger att vi som bolag borde leasa Teslorna via någon annan eller att jag ska byta jobb till någon som kan ge mig en Tesla som förmånsbil."
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pontus »

Jojjeselbil skrev: 03 jan 2024 14:44
Pratade med både Tesla och Carpay idag.

Carpay: Med en dryg ton fick jag denna kommentar: rekommenderar att byta bil då tesla inte kommer kunna leverera en komplett bil på ett tag.

Tesla: vi har inte hittat någon lösning som carpay accepterar men vi jobbar och har förhoppningsvis en lösning inom kort, håll ut.
Bra att få höra om företag som inte riktigt inser vilka som betalar deras löner. Dom lär ju aldrig se mig som kund hos dom i varje fall. Hoppas flera inser samma sak.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 678
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Min bil är fast

Inlägg av HerrNilsson »

Enig. CarPay Fleet kom jag inte ta i med tång.
Mvh
Nilsson


olober1983
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 dec 2023 23:24

Re: Min bil är fast

Inlägg av olober1983 »

Ja precis. Carpay verkar helt klart ställa sig på tvären.

Jag resonerar som så att då Tesla verkar löst skyltproblemet med kunder som köper bil privat eller via de flesta andra leasingbolag samt andra typer av lösningar så är kanske inte prioritet på att ta fighten med Carpay.

Just nu är jag kluven. Ska man ha fortsatt is i magen eller helt enkelt välja annan bil.
Företaget har Carpay som leasingbolag och något annat är inte tänkbart.
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

olober1983 skrev: 03 jan 2024 20:38
Ja precis. Carpay verkar helt klart ställa sig på tvären.

Jag resonerar som så att då Tesla verkar löst skyltproblemet med kunder som köper bil privat eller via de flesta andra leasingbolag samt andra typer av lösningar så är kanske inte prioritet på att ta fighten med Carpay.

Just nu är jag kluven. Ska man ha fortsatt is i magen eller helt enkelt välja annan bil.
Företaget har Carpay som leasingbolag och något annat är inte tänkbart.
Tänker också så, men jag vill inte ge carpay vinsten genom att byta bil…. Så jag har is i magen.
Vill få en tesla levererad från carpay, kommer hålla ut!!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Min bil är fast

Inlägg av pejvic »

olober1983 skrev: 03 jan 2024 20:38
Ja precis. Carpay verkar helt klart ställa sig på tvären.

Jag resonerar som så att då Tesla verkar löst skyltproblemet med kunder som köper bil privat eller via de flesta andra leasingbolag samt andra typer av lösningar så är kanske inte prioritet på att ta fighten med Carpay.

Just nu är jag kluven. Ska man ha fortsatt is i magen eller helt enkelt välja annan bil.
Företaget har Carpay som leasingbolag och något annat är inte tänkbart.
Har du kollat varför det inte skulle vara tänkbart? Vad finns det för incitament att välja ett bolag som har vidrigt kundbemötande?
Vemsomhelst på ditt företag bör kunna slänga upp Carpays villkor till 2-3 andra bolag för att få samma eller bättre villkor där istället.
Det låter jättekonstigt att ditt företag skulle vilja fortsätta samarbetet när de inte samarbetar.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Jag råkar vara inköpschef på ett bolag med ca 400 leasingbilar genom CarPay (och avtalet med CarPay ligger under mig). Väntar själv på att få beställa en ny Tesla som tjänstebil och vet att listan på medarbetare som avser beställa ny bil/tesla växer för varje dag som går…

Hittills har dialogen med CarPay hanterats av vår HR-avdelning, men jag börjar bli riktigt sugen på att boka ett möte med dem för att beskriva våra olika alternativ:
1. CarPay ser till att leva upp till vårt avtal och levererar de bilar vi beställer.
2. Vi byter till en annan leverantör.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

Pasjostrom skrev: 03 jan 2024 23:15
Jag råkar vara inköpschef på ett bolag med ca 400 leasingbilar genom CarPay (och avtalet med CarPay ligger under mig). Väntar själv på att få beställa en ny Tesla som tjänstebil och vet att listan på medarbetare som avser beställa ny bil/tesla växer för varje dag som går…

Hittills har dialogen med CarPay hanterats av vår HR-avdelning, men jag börjar bli riktigt sugen på att boka ett möte med dem för att beskriva våra olika alternativ:
1. CarPay ser till att leva upp till vårt avtal och levererar de bilar vi beställer.
2. Vi byter till en annan leverantör.
Erbjuder CarPay att ni beställer tesla nu när dom inte kan leverera dom redan beställts sedan tidigare?
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Fredrik j skrev: 03 jan 2024 23:18
Pasjostrom skrev: 03 jan 2024 23:15
Jag råkar vara inköpschef på ett bolag med ca 400 leasingbilar genom CarPay (och avtalet med CarPay ligger under mig). Väntar själv på att få beställa en ny Tesla som tjänstebil och vet att listan på medarbetare som avser beställa ny bil/tesla växer för varje dag som går…

Hittills har dialogen med CarPay hanterats av vår HR-avdelning, men jag börjar bli riktigt sugen på att boka ett möte med dem för att beskriva våra olika alternativ:
1. CarPay ser till att leva upp till vårt avtal och levererar de bilar vi beställer.
2. Vi byter till en annan leverantör.
Erbjuder CarPay att ni beställer tesla nu när dom inte kan leverera dom redan beställts sedan tidigare?
Nej, vi kan inte beställa Tesla, så lite klumpigt formulerat av mig ovan. Borde ha stått:
”1. CarPay låter oss beställa Tesla och löser situationen med reg-plåtarna likt andra leasingbolag”
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

Pasjostrom skrev: 03 jan 2024 23:39
Fredrik j skrev: 03 jan 2024 23:18
Pasjostrom skrev: 03 jan 2024 23:15
Jag råkar vara inköpschef på ett bolag med ca 400 leasingbilar genom CarPay (och avtalet med CarPay ligger under mig). Väntar själv på att få beställa en ny Tesla som tjänstebil och vet att listan på medarbetare som avser beställa ny bil/tesla växer för varje dag som går…

Hittills har dialogen med CarPay hanterats av vår HR-avdelning, men jag börjar bli riktigt sugen på att boka ett möte med dem för att beskriva våra olika alternativ:
1. CarPay ser till att leva upp till vårt avtal och levererar de bilar vi beställer.
2. Vi byter till en annan leverantör.
Erbjuder CarPay att ni beställer tesla nu när dom inte kan leverera dom redan beställts sedan tidigare?
Nej, vi kan inte beställa Tesla, så lite klumpigt formulerat av mig ovan. Borde ha stått:
”1. CarPay låter oss beställa Tesla och löser situationen med reg-plåtarna likt andra leasingbolag”
Skulle va skönt om flera la ner foten så att det märks av i deras inkomster…
Vi hade 9 teslas beställda och 27 andra märken, alla 27 icke teslor är levererade och carpay skyller på tesla och säger vi ska byta bort teslorna som vi har beställt…
Vi har 200 bilar knutna med carpay och avtalet med dom är
Inget våran vdn vill hålla på och avbryta, han renommerade att vi byter bort valet av teslan…
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Min bil är fast

Inlägg av jonsalgerier »

Det är nästan så att Tesla skulle kunna säga till Carpay att nu löser ni det här som andra leasingbolag har gjort.
Om inte kommer ni inte att få köpa Tesla i framtiden oavsett utgång i konflikten.
Det borde rimligtvis vara ganska begränsande för ett leasing-företag att inte kunna erbjuda Sveriges mest sålda bil till sina kunder.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Jag kan tillägga att vi har en bilpolicy som endast tillåter att man väljer en elbil och de man får välja på är Tesla Model Y LR, Volvo XC40 Rwd Core, Skoda Enyaq 85x och VW ID3.

Som ni förstår så väljer ca 80% att beställa Tesla Model Y av dessa så vi har mååånga Teslor (både befintliga och som
väntar på att få beställas).
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Min bil är fast

Inlägg av dstr »

Jojjeselbil skrev: 04 jan 2024 00:07

Vi har 200 bilar knutna med carpay och avtalet med dom är
Inget våran vdn vill hålla på och avbryta, han renommerade att vi byter bort valet av teslan…
Det behöver inte avbrytas, man kan komplettera. Men uppenbarligen har inte din VD något intresse av att hålla sina anställda nöjda.

Lägg upp länk till cv/linked in så hittar vi ett nytt jobb till dig. 😀
Användarvisningsbild
theblondgiant
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 dec 2023 17:04

Re: Min bil är fast

Inlägg av theblondgiant »

Jag har beställt Tesla via Autoplan, som mitt företag har avtal med, och de verkar ha ungefär samma inställning som Carpay. ”Vi accepterar ingen specialhantering av skyltar för vi vill vara neutrala i konflikten”. Autoplan har också gått ut med att ingen Tesla kan sättas i drift via dem just nu på grund av konflikten med IFM.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Min bil är fast

Inlägg av bjornnilsson »

Är det enbart skyltar från transportstyrelsen som är godkända?

Dvs räknas det som falskskyltat ifall man ordnar med en regskylt som ser identisk ut med den som transportstyrelsen tillhandahåller, men på annat håll?

Det har ju varit uppe i forumet förr att Tesla borde stämpla sina egna skyltar, då mest som en galen idé, men ju mer jag tänker på det, desto mer känns det som en lösning som borde fungera så länge man stämplar rätt reg-nummer.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Min bil är fast

Inlägg av mikebike »

bjornnilsson skrev: 04 jan 2024 09:29
Är det enbart skyltar från transportstyrelsen som är godkända?

Dvs räknas det som falskskyltat ifall man ordnar med en regskylt som ser identisk ut med den som transportstyrelsen tillhandahåller, men på annat håll?

Det har ju varit uppe i forumet förr att Tesla borde stämpla sina egna skyltar, då mest som en galen idé, men ju mer jag tänker på det, desto mer känns det som en lösning som borde fungera så länge man stämplar rätt reg-nummer.
Man får inte tillverka egna, eller modifiera original, registreringsskyltar.
Jag blev stoppad efter att jag "bytt färg" på bokstäverna genom att foliera dem.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Min bil är fast

Inlägg av slugger75 »

theblondgiant skrev: 04 jan 2024 08:48
Jag har beställt Tesla via Autoplan, som mitt företag har avtal med, och de verkar ha ungefär samma inställning som Carpay. ”Vi accepterar ingen specialhantering av skyltar för vi vill vara neutrala i konflikten”. Autoplan har också gått ut med att ingen Tesla kan sättas i drift via dem just nu på grund av konflikten med IFM.
Intressant. På vilket sätt har Autoplan gått ut med detta?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Min bil är fast

Inlägg av bylund »

bjornnilsson skrev: 04 jan 2024 09:29
Är det enbart skyltar från transportstyrelsen som är godkända?

Dvs räknas det som falskskyltat ifall man ordnar med en regskylt som ser identisk ut med den som transportstyrelsen tillhandahåller, men på annat håll?

Det har ju varit uppe i forumet förr att Tesla borde stämpla sina egna skyltar, då mest som en galen idé, men ju mer jag tänker på det, desto mer känns det som en lösning som borde fungera så länge man stämplar rätt reg-nummer.
Transportstyrelsen menar att man måste använda deras.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... riginalen/

De hänvisar till Förordning (2019:383) om fordons registrering och användning
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -2019-383/
4 § När ett fordon har registrerats ska Transportstyrelsen tillhandahålla två registreringsskyltar för bil och en registreringsskylt för motorcykel, moped klass I, traktor, motorredskap, terrängmotorfordon eller släpfordon.

5 § Ett registrerat fordon får bara användas om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning.

Första stycket gäller dock inte om fordonet används vid färd kortaste lämpliga väg till Polismyndigheten för att fordonet ska förses med en provisorisk registreringsskylt.
Jag tycker inte att det är uppenbart att det är just deras så måste användas, från den texten, men det kan ju stå i förarbeten eller något. Sedan kan man ju ifrågasätta om de lever upp till 4 §.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

Gör man en exakt kopia av transportstyrelsens är ju risken att fastna i kontroll minimal. Det är ju värre om man drar uppmärksamheten till sig genom ett eget format.
Men kommer polisen på dig blir det böter.
Skriv svar