Regeln är ju i bilen och inte i laddaren.
Kaoset på E22
Moderator: Redaktion
Re: Kaoset på E22
Eller i appen / online för icke Tesla. Bilen rapporterar väl laddnivå till laddaren som helt enkelt skulle kunna stänga av vid 80%, efter att ha meddelat det i appen. Jag kan inte sett det vore någon omöjlighet att implementera om de så ville.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Kaoset på E22
Ja det borde ju gå för de modeller som stödjer ISO 15118. Generellt sett tycker jag det är en dålig idé. Det är bättre att använda förarens omdöme.
Re: Kaoset på E22
Nej, det är inte optimalt. Bättre att bygga fler laddare såklart.spacecoin skrev:Ja det borde ju gå för de modeller som stödjer ISO 15118. Generellt sett tycker jag det är en dålig idé. Det är bättre att använda förarens omdöme.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- ulpaknulpa56
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 30 jul 2023 22:07
Re: Kaoset på E22
I Strängnäs igen, det går ändra till mer än 80%, så ni hade rätt.fth skrev: ↑04 jan 2024 13:20Jag har fått 80%-uppmaningen många gånger genom åren, men alltid kunnat höja gränsen ändå, men det kanske är en ny "feature" som Tesla introducerat till helgerna?ulpaknulpa56 skrev: ↑04 jan 2024 13:11Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Inte helt fel i så fall, iom öppnandet har det blivit betydligt vanligare med bilar av andra märken som laddar väldigt länge på SuC, iaf enligt mitt något begränsade underlag.
I Uppsala senast t.ex. så var det 3-4 bilar i kö när jag rullade in, och tre VW iD.x i bredd som laddade (och "blockerade" en stolpe). När jag väl fått plats efter att ha väntat ett bra tag så laddade jag så jag klarade mig till nästa stopp (vilket också tar ett bra tag med min "gamla" X90D), då stod alla tre iD.x kvar och laddade.
Jag antar att alla tre tänkte gneta till 100%, kön hade också växt till att sträcka sig runt hela Kocken & Kallskänkan vid det laget.
Det verkar som att kunskapen om laddetikett/-effektivitet inte är lika utbredd utanför Tesla-sfären.
/fth
Re: Kaoset på E22
Visst var det snöstorm?
Det blir nog inte mycket avgaslukt…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Kaoset på E22
Det har pratats om det i nåt USA-forum att det skulle komma. Det finns en möjlig koppling till att man ändrade ”max daily recommend” till 80%, alltså att man ska lära sig att acceptera 80% som enough.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Kaoset på E22
-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)jonasl skrev: ↑04 jan 2024 16:40Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.
En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Kaoset på E22
Japp de blåste riktigt mycket de är därför vägen korkade igen..AAKEE skrev: ↑04 jan 2024 19:47Visst var det snöstorm?
Det blir nog inte mycket avgaslukt…
Problemet är inte mängden snö i Skåne utan drivbildning, kollade vår stuga i blekinge tidigare idag, där är snö upp till dörrhandtaget men samtidigt ser man grässtrån sticks igenom snön mitt på gräsmattan framför huset.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kaoset på E22
Så är det här där jag bor också. Öppet och blåsigt. Snön blir hårt packad och vägarna driver igen. Väldigt lätt att köra fast.chaffis75 skrev: ↑04 jan 2024 20:44Japp de blåste riktigt mycket de är därför vägen korkade igen..AAKEE skrev: ↑04 jan 2024 19:47Visst var det snöstorm?
Det blir nog inte mycket avgaslukt…
Problemet är inte mängden snö i Skåne utan drivbildning, kollade vår stuga i blekinge tidigare idag, där är snö upp till dörrhandtaget men samtidigt ser man grässtrån sticks igenom snön mitt på gräsmattan framför huset.
Re: Kaoset på E22
Skönt att bo i trygga Norr, -41C just nu men ingen vädervarning från SMHI
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Kaoset på E22
Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2024 20:44-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)jonasl skrev: ↑04 jan 2024 16:40Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.
En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Kaoset på E22
Och ännu mindre ifall det blåser från sidan...AAKEE skrev: ↑04 jan 2024 19:47Visst var det snöstorm?
Det blir nog inte mycket avgaslukt…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Kaoset på E22
Undrar hur en sån dieselbrännare luktar... Jag har en bensinbrännare i min ~7 år gamla gasdrivna VW Golf kombi. Den luktar värre än fruktansvärt. Helt omöjligt att stå bredvid bilen om den är igång. Det luktar typ dödsgift.tor-ake skrev: ↑04 jan 2024 22:08Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2024 20:44-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)jonasl skrev: ↑04 jan 2024 16:40Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.
En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Kaoset på E22
Eftersom jag bor i Skåne och inte kör så mkt bil för närvarande så var det ett tag sen jag behövde skrapa rutan. Särskilt eftersom jag föredrar sån där de-icerspray istället för att skrapa. Det funkar ofta rätt bra om det inte är riktigt tjock och jobbig is. Vet inte hur diesel luktar på kallstart i minusgrader, men bensin eller fordonsgas luktar ju inte direkt hallon om man säger så...Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2024 20:44-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)jonasl skrev: ↑04 jan 2024 16:40Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.
En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
Försöker faktiskt undvika att ha motorn igång ifall jag behöver gå över rutorna med lite de-icerspray innan avfart... Men det kanske inte är möjligt längre norrut i avlånga landet.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- ulpaknulpa56
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 30 jul 2023 22:07
Re: Kaoset på E22
https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... sin-elbil/
Verkar iaf gått bra för denna elbilist i kön.
Verkar iaf gått bra för denna elbilist i kön.
- maik
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
- Referralkod: ts.la/michael969032
Re: Kaoset på E22
Hade jag suttit fast i bilkön med min Tesla hade jag nog testat dog- eller camping mode. Det borde vara effektivare än att dra ner värmen till 17-18 grander?ulpaknulpa56 skrev: ↑04 jan 2024 23:01https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... sin-elbil/
Verkar iaf gått bra för denna elbilist i kön.
Tesla MY 2023 RWD
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kaoset på E22
Grannarna ringde brandkåren en gång eftersom min dieseldrivna värmare rök (för mycket). Även efter service luktade det polsk långtradare i bilen varje gång man kallstartade och sedan stannade vid ett trafikljus.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jan 2024 22:52Undrar hur en sån dieselbrännare luktar... Jag har en bensinbrännare i min ~7 år gamla gasdrivna VW Golf kombi. Den luktar värre än fruktansvärt. Helt omöjligt att stå bredvid bilen om den är igång. Det luktar typ dödsgift.tor-ake skrev: ↑04 jan 2024 22:08Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2024 20:44-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)jonasl skrev: ↑04 jan 2024 16:40Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.
En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
Bensinvärmarna jag har haft har inte luktat speciellt mycket, mindre än en kallstartande bensinbil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kaoset på E22
För att man undviker batterivärmning menar du? Tror man slipper det ändå när bilen står i P och ej inkopplad?maik skrev: ↑05 jan 2024 07:46Hade jag suttit fast i bilkön med min Tesla hade jag nog testat dog- eller camping mode. Det borde vara effektivare än att dra ner värmen till 17-18 grander?ulpaknulpa56 skrev: ↑04 jan 2024 23:01https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... sin-elbil/
Verkar iaf gått bra för denna elbilist i kön.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kaoset på E22
Det skrivs mycket om hur länge man kan stå med en dieselbil igång.
Men när snön drivit upp runt bilen och varma motorn skapar en skorsten så att allt under ventileras ut där, nära luftintaget, dör man man koloxiden eller kolmonoxiden?
Frågar åt en vän.
Men när snön drivit upp runt bilen och varma motorn skapar en skorsten så att allt under ventileras ut där, nära luftintaget, dör man man koloxiden eller kolmonoxiden?
Frågar åt en vän.
Re: Kaoset på E22
DN har hittat en expert som vet att elbilar inte är bra. Men har svårt att förklara varför.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... -snokaoset
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... -snokaoset
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Kaoset på E22
Med tanke på att man precis testat med 1000 olika bilar längs e22 så skulle jag säga de är inge problem, ingen dog.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kaoset på E22
Testet nu var ju bara 10-20 timmar, och så kanske det blåste tillräckligt hela tiden. En diselbil kan ju stå i 100 timmar, minst. Hur blir det när vinden lägger sig?