Kaoset på E22

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kaoset på E22

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev: 04 jan 2024 17:27
Var inga problem att sätta 100% gräns på min X100D trots full / >80% full station den 29-30 dec och 2 jan.
Men det kanske är annan regel för icke Tesla, vilket hade varit riktigt bra.
Regeln är ju i bilen och inte i laddaren.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kaoset på E22

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
jpetters skrev: 04 jan 2024 17:27
Var inga problem att sätta 100% gräns på min X100D trots full / >80% full station den 29-30 dec och 2 jan.
Men det kanske är annan regel för icke Tesla, vilket hade varit riktigt bra.
Regeln är ju i bilen och inte i laddaren.
Eller i appen / online för icke Tesla. Bilen rapporterar väl laddnivå till laddaren som helt enkelt skulle kunna stänga av vid 80%, efter att ha meddelat det i appen. Jag kan inte sett det vore någon omöjlighet att implementera om de så ville.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kaoset på E22

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev: 04 jan 2024 18:22
spacecoin skrev:
jpetters skrev: 04 jan 2024 17:27
Var inga problem att sätta 100% gräns på min X100D trots full / >80% full station den 29-30 dec och 2 jan.
Men det kanske är annan regel för icke Tesla, vilket hade varit riktigt bra.
Regeln är ju i bilen och inte i laddaren.
Eller i appen / online för icke Tesla. Bilen rapporterar väl laddnivå till laddaren som helt enkelt skulle kunna stänga av vid 80%, efter att ha meddelat det i appen. Jag kan inte sett det vore någon omöjlighet att implementera om de så ville.
Ja det borde ju gå för de modeller som stödjer ISO 15118. Generellt sett tycker jag det är en dålig idé. Det är bättre att använda förarens omdöme.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kaoset på E22

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
jpetters skrev: 04 jan 2024 18:22
spacecoin skrev:
jpetters skrev: 04 jan 2024 17:27
Var inga problem att sätta 100% gräns på min X100D trots full / >80% full station den 29-30 dec och 2 jan.
Men det kanske är annan regel för icke Tesla, vilket hade varit riktigt bra.
Regeln är ju i bilen och inte i laddaren.
Eller i appen / online för icke Tesla. Bilen rapporterar väl laddnivå till laddaren som helt enkelt skulle kunna stänga av vid 80%, efter att ha meddelat det i appen. Jag kan inte sett det vore någon omöjlighet att implementera om de så ville.
Ja det borde ju gå för de modeller som stödjer ISO 15118. Generellt sett tycker jag det är en dålig idé. Det är bättre att använda förarens omdöme.
Nej, det är inte optimalt. Bättre att bygga fler laddare såklart.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Kaoset på E22

Inlägg av ulpaknulpa56 »

fth skrev: 04 jan 2024 13:20
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 13:11
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Jag har fått 80%-uppmaningen många gånger genom åren, men alltid kunnat höja gränsen ändå, men det kanske är en ny "feature" som Tesla introducerat till helgerna?

Inte helt fel i så fall, iom öppnandet har det blivit betydligt vanligare med bilar av andra märken som laddar väldigt länge på SuC, iaf enligt mitt något begränsade underlag.

I Uppsala senast t.ex. så var det 3-4 bilar i kö när jag rullade in, och tre VW iD.x i bredd som laddade (och "blockerade" en stolpe). När jag väl fått plats efter att ha väntat ett bra tag så laddade jag så jag klarade mig till nästa stopp (vilket också tar ett bra tag med min "gamla" X90D), då stod alla tre iD.x kvar och laddade.

Jag antar att alla tre tänkte gneta till 100%, kön hade också växt till att sträcka sig runt hela Kocken & Kallskänkan vid det laget. :roll:

Det verkar som att kunskapen om laddetikett/-effektivitet inte är lika utbredd utanför Tesla-sfären.

/fth
I Strängnäs igen, det går ändra till mer än 80%, så ni hade rätt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kaoset på E22

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 04 jan 2024 12:32
Lurkern skrev: 04 jan 2024 12:10
Ett plus med elbil är att man, om det inte blåser optimalt, slipper sitta och andas in sina egna avgaser i bilkön.
...men lik förbannat är risken stor att du får sitta och andas in avgaserna från bilen framför =)
Visst var det snöstorm?

Det blir nog inte mycket avgaslukt…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kaoset på E22

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 04 jan 2024 13:20

Jag har fått 80%-uppmaningen många gånger genom åren, men alltid kunnat höja gränsen ändå, men det kanske är en ny "feature" som Tesla introducerat till helgerna?

/fth
Det har pratats om det i nåt USA-forum att det skulle komma. Det finns en möjlig koppling till att man ändrade ”max daily recommend” till 80%, alltså att man ska lära sig att acceptera 80% som enough.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 415
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

jonasl skrev: 04 jan 2024 16:40
Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kaoset på E22

Inlägg av chaffis75 »

AAKEE skrev: 04 jan 2024 19:47
Arctic Drifter skrev: 04 jan 2024 12:32
Lurkern skrev: 04 jan 2024 12:10
Ett plus med elbil är att man, om det inte blåser optimalt, slipper sitta och andas in sina egna avgaser i bilkön.
...men lik förbannat är risken stor att du får sitta och andas in avgaserna från bilen framför =)
Visst var det snöstorm?

Det blir nog inte mycket avgaslukt…
Japp de blåste riktigt mycket de är därför vägen korkade igen..
Problemet är inte mängden snö i Skåne utan drivbildning, kollade vår stuga i blekinge tidigare idag, där är snö upp till dörrhandtaget men samtidigt ser man grässtrån sticks igenom snön mitt på gräsmattan framför huset.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1458
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Verdi_ »

chaffis75 skrev: 04 jan 2024 20:44
AAKEE skrev: 04 jan 2024 19:47
Arctic Drifter skrev: 04 jan 2024 12:32
Lurkern skrev: 04 jan 2024 12:10
Ett plus med elbil är att man, om det inte blåser optimalt, slipper sitta och andas in sina egna avgaser i bilkön.
...men lik förbannat är risken stor att du får sitta och andas in avgaserna från bilen framför =)
Visst var det snöstorm?

Det blir nog inte mycket avgaslukt…
Japp de blåste riktigt mycket de är därför vägen korkade igen..
Problemet är inte mängden snö i Skåne utan drivbildning, kollade vår stuga i blekinge tidigare idag, där är snö upp till dörrhandtaget men samtidigt ser man grässtrån sticks igenom snön mitt på gräsmattan framför huset.
Så är det här där jag bor också. Öppet och blåsigt. Snön blir hårt packad och vägarna driver igen. Väldigt lätt att köra fast.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kaoset på E22

Inlägg av AAKEE »

Verdi_ skrev: 04 jan 2024 20:53

Så är det här där jag bor också. Öppet och blåsigt. Snön blir hårt packad och vägarna driver igen. Väldigt lätt att köra fast.
Skönt att bo i trygga Norr, -41C just nu men ingen vädervarning från SMHI 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kaoset på E22

Inlägg av pejvic »

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 678
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Kaoset på E22

Inlägg av HerrNilsson »

Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kaoset på E22

Inlägg av tor-ake »

Sportbilsentusiasten skrev: 04 jan 2024 20:44
jonasl skrev: 04 jan 2024 16:40
Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)
Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SwedishAdvocate
Inlägg: 5754
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kaoset på E22

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 04 jan 2024 19:47
Arctic Drifter skrev: 04 jan 2024 12:32
Lurkern skrev: 04 jan 2024 12:10
Ett plus med elbil är att man, om det inte blåser optimalt, slipper sitta och andas in sina egna avgaser i bilkön.
...men lik förbannat är risken stor att du får sitta och andas in avgaserna från bilen framför =)
Visst var det snöstorm?

Det blir nog inte mycket avgaslukt…
Och ännu mindre ifall det blåser från sidan... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5754
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kaoset på E22

Inlägg av SwedishAdvocate »

tor-ake skrev: 04 jan 2024 22:08
Sportbilsentusiasten skrev: 04 jan 2024 20:44
jonasl skrev: 04 jan 2024 16:40
Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)
Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.
Undrar hur en sån dieselbrännare luktar... Jag har en bensinbrännare i min ~7 år gamla gasdrivna VW Golf kombi. Den luktar värre än fruktansvärt. Helt omöjligt att stå bredvid bilen om den är igång. Det luktar typ dödsgift. :(
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5754
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kaoset på E22

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 04 jan 2024 20:44
jonasl skrev: 04 jan 2024 16:40
Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)
Eftersom jag bor i Skåne och inte kör så mkt bil för närvarande så var det ett tag sen jag behövde skrapa rutan. Särskilt eftersom jag föredrar sån där de-icerspray istället för att skrapa. Det funkar ofta rätt bra om det inte är riktigt tjock och jobbig is. Vet inte hur diesel luktar på kallstart i minusgrader, men bensin eller fordonsgas luktar ju inte direkt hallon om man säger så... :(

Försöker faktiskt undvika att ha motorn igång ifall jag behöver gå över rutorna med lite de-icerspray innan avfart... Men det kanske inte är möjligt längre norrut i avlånga landet.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Kaoset på E22

Inlägg av ulpaknulpa56 »

https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... sin-elbil/

Verkar iaf gått bra för denna elbilist i kön.
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Kaoset på E22

Inlägg av maik »

ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 23:01
https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... sin-elbil/

Verkar iaf gått bra för denna elbilist i kön.
Hade jag suttit fast i bilkön med min Tesla hade jag nog testat dog- eller camping mode. Det borde vara effektivare än att dra ner värmen till 17-18 grander?
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kaoset på E22

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 04 jan 2024 22:52
tor-ake skrev: 04 jan 2024 22:08
Sportbilsentusiasten skrev: 04 jan 2024 20:44
jonasl skrev: 04 jan 2024 16:40
Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)
Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.
Undrar hur en sån dieselbrännare luktar... Jag har en bensinbrännare i min ~7 år gamla gasdrivna VW Golf kombi. Den luktar värre än fruktansvärt. Helt omöjligt att stå bredvid bilen om den är igång. Det luktar typ dödsgift. :(
Grannarna ringde brandkåren en gång eftersom min dieseldrivna värmare rök (för mycket). Även efter service luktade det polsk långtradare i bilen varje gång man kallstartade och sedan stannade vid ett trafikljus.
Bensinvärmarna jag har haft har inte luktat speciellt mycket, mindre än en kallstartande bensinbil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10502
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Legato »

maik skrev: 05 jan 2024 07:46
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 23:01
https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... sin-elbil/

Verkar iaf gått bra för denna elbilist i kön.
Hade jag suttit fast i bilkön med min Tesla hade jag nog testat dog- eller camping mode. Det borde vara effektivare än att dra ner värmen till 17-18 grander?
För att man undviker batterivärmning menar du? Tror man slipper det ändå när bilen står i P och ej inkopplad?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kaoset på E22

Inlägg av dstr »

Det skrivs mycket om hur länge man kan stå med en dieselbil igång.

Men när snön drivit upp runt bilen och varma motorn skapar en skorsten så att allt under ventileras ut där, nära luftintaget, dör man man koloxiden eller kolmonoxiden?

Frågar åt en vän.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Kriper »

DN har hittat en expert som vet att elbilar inte är bra. Men har svårt att förklara varför.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... -snokaoset
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kaoset på E22

Inlägg av chaffis75 »

dstr skrev: 05 jan 2024 08:14
Det skrivs mycket om hur länge man kan stå med en dieselbil igång.

Men när snön drivit upp runt bilen och varma motorn skapar en skorsten så att allt under ventileras ut där, nära luftintaget, dör man man koloxiden eller kolmonoxiden?

Frågar åt en vän.
Med tanke på att man precis testat med 1000 olika bilar längs e22 så skulle jag säga de är inge problem, ingen dog.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kaoset på E22

Inlägg av dstr »

chaffis75 skrev: 05 jan 2024 08:48
dstr skrev: 05 jan 2024 08:14
Det skrivs mycket om hur länge man kan stå med en dieselbil igång.

Men när snön drivit upp runt bilen och varma motorn skapar en skorsten så att allt under ventileras ut där, nära luftintaget, dör man man koloxiden eller kolmonoxiden?

Frågar åt en vän.
Med tanke på att man precis testat med 1000 olika bilar längs e22 så skulle jag säga de är inge problem, ingen dog.
Testet nu var ju bara 10-20 timmar, och så kanske det blåste tillräckligt hela tiden. En diselbil kan ju stå i 100 timmar, minst. Hur blir det när vinden lägger sig?
Skriv svar