Model Y RWD vinterkörning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 05 jan 2024 14:04
Alla fyrhjulsdrivna Model S innan Palladium både "gasar" och bromsar (regen) primärt med framhjulen medan Model Y använder bakhjulen. Därför är Model S mycket stabilare än Y i halt väglag.

Det gäller äldre S.

Palladium som Björns gasar och regenererar väldigt lika på alla fyra hjulen.
Palladium har ju fått permanentmagnetmotorer runt om. Helt oslagbart bra vintertid. Går inte provocera till nåt i sb med regen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 05 jan 2024 22:56
Nicke Nyfiken skrev: 05 jan 2024 14:04
Alla fyrhjulsdrivna Model S innan Palladium både "gasar" och bromsar (regen) primärt med framhjulen medan Model Y använder bakhjulen. Därför är Model S mycket stabilare än Y i halt väglag.
Det gäller äldre S.

Palladium som Björns gasar och regenererar väldigt lika på alla fyra hjulen.
Palladium har ju fått permanentmagnetmotorer runt om. Helt oslagbart bra vintertid. Går inte provocera till nåt i sb med regen.
Precis som jag skrev, Model S innan Palladium.
Björn rattade en Raven när han hade sin upplevelse av att S är bättre än Y i halka. Därav mitt inlägg.

Det hade varit fint om Juniper kom med dubbla permanentmagnetmotorer. Så hade problemet varit löst.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 05 jan 2024 23:28

Det hade varit fint om Juniper kom med dubbla permanentmagnetmotorer. Så hade problemet varit löst.
För dyrt gissar jag. Man ändrade inget på den biten i Highland och Y och 3 är ju syskon!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 05 jan 2024 23:37
Nicke Nyfiken skrev: 05 jan 2024 23:28

Det hade varit fint om Juniper kom med dubbla permanentmagnetmotorer. Så hade problemet varit löst.
För dyrt gissar jag. Man ändrade inget på den biten i Highland och Y och 3 är ju syskon!
Ja jag tror inte det blir så. Det är mer en förhoppning eftersom jag planerar att köpa en.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 05 jan 2024 23:48
AAKEE skrev: 05 jan 2024 23:37
Nicke Nyfiken skrev: 05 jan 2024 23:28

Det hade varit fint om Juniper kom med dubbla permanentmagnetmotorer. Så hade problemet varit löst.
För dyrt gissar jag. Man ändrade inget på den biten i Highland och Y och 3 är ju syskon!
Ja jag tror inte det blir så. Det är mer en förhoppning eftersom jag planerar att köpa en.
Vi håller tummarna! 😀
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nils944 skrev: 05 jan 2024 21:13
Enligt test länkad nedan är det bättre med breda däck på vintern i alla läge förutom acceleration rakt fram:



[...
Är du säker på att du bifogat rätt video? Hoppade lite snabbt genom videon. Kunde inte se att han pratade om bredden på däcken någonstans i den videon...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av SwedishAdvocate »

jalfa skrev: 03 jan 2024 19:11
Kör också 2023 MY rwd med 6 mil till jobbet i Norrland 18 tums dubbfria Conti VC7. Jag upplever inga som helst problem på landsväg, i stan tar man det bara litet lugnt i rondellerna.
Konstigt att det är så olika... jalfa har inga som helst problem medan OP inte alls har samma upplevelse. Och båda kör en 2023 MY RWD. I andra trådar har det skrivits att det förekommer att vissa Teslor har 'mindre väl genomförda hjulinställningar'... Skulle det kunna vara det? Att jalfa har en bil med korrekt hjulinställning medan OP inte har det? Fast å andra sidan så är väl båda de här bilarna byggda i Berlin – eller... Men det kanske kan hända att det rullar ut bilar med mindre bra genomförd hjulinställning från Berlin med...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av zsh »

Min är byggd i Kina, original 19" gemini med original odubbade vinterdäck (Skåne)

Några generella problem med stabilitet har jag inte upplevt TILLS regen kickar in vid halt underlag. Då kan bilen bli riktigt obehaglig tills systemen hugger in.
Här på forumet kör man gamla mantrat, det är en elbil, man måste dosera med gaspedalen, släpp upp den försiktigt. Sure, allt det låter fint och till viss del stämmer så länge det INTE är en akut situation. I sådana situationer där det måste sänkas hastighet snabbt eller bromsas funkar inte den principen, foten åker av gaspedalen kvickt med omedelbar oönskad sladd som resultat som kan sluta illa, tex i en kurva.

Skillnaden är att i en ICE bil så är inte motorbromsningen (vid uppsläppt gaspedal) ens i närheten lika stark, oavsett växel (ja om ni då inte kör i 1:an) och definitivt inte i höga växlar i höga hastigheter. Är sen flera decenier van vid motorstarka bakhjulsdrivna bilar (flertal Mercor bl a c63 amg, lexus v8, porsche, corvette) och ingen av de ger dig den initiala "oh shit" känslan som Tesla.

Anyway, det är inte märket i sig, hade de bara tagit tillbaka regen inställningarna (ja jag vet, s3xy buttons..), så hade inte problemet varit där. Om andra EV tillverkare kan ge användaren den möjligheten (och uppenbart så hade Tesla det också en gång i tiden), så är det kanske läge för Tesla att omvärdera deras beslut på den fronten utan att man ska behöva ha tredjeparts hack för det samma. De har ändrat sig för AP/Auto Wipers, så kanske även kan regen inställningen komma tillbaka.
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Fredrik j »

zsh skrev: 06 jan 2024 09:44
Är sen flera decenier van vid motorstarka bakhjulsdrivna bilar (flertal Mercor bl a c63 amg, lexus v8, porsche, corvette) och ingen av de ger dig den initiala "oh shit" känslan som Tesla.
Ska möjligen vara en äldre Porsche 911 där man inte ska släppa gasen om man upptäcker att det går för fort i en kurva.
Dessvärre sker det instinktivt i paniksituation.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av OfarligTesla »

Nu har jag inte kört just Model Y RWD men likväl andra bakhjulsdrivna elbilar och det är klart att de enklare får sladd i halt underlag vid mycket gaspådrag än fyrhjulsdrivna varianter. Men de är ju riktigt stabila ändå, jämför jag med hur det var att köra bakhjulsdrivna BMWs från tidigt 2000-tal är antispinsystemen i dagens elbilar mycket bättre och säkrare. Visst kan det kännas som att det släpper i någon sekund men systemet kickar in snabbt och ser till så man inte slår runt.
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Nils944 »

SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 00:22
Nils944 skrev: 05 jan 2024 21:13
Enligt test länkad nedan är det bättre med breda däck på vintern i alla läge förutom acceleration rakt fram:



[...
Är du säker på att du bifogat rätt video? Hoppade lite snabbt genom videon. Kunde inte se att han pratade om bredden på däcken någonstans i den videon...
Oops, det var fel länk… och slutsatsen var att breda var lite bättre vid bromsning och smalare lite bättre vid acceleration, men annars ingen större skillnad. Har för mig att jag såg en test där breda var bättre vid svängning, men det kanske är min dålig minne…

Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nils944 skrev: 06 jan 2024 11:22
SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 00:22
Nils944 skrev: 05 jan 2024 21:13
Enligt test länkad nedan är det bättre med breda däck på vintern i alla läge förutom acceleration rakt fram:



[...
Är du säker på att du bifogat rätt video? Hoppade lite snabbt genom videon. Kunde inte se att han pratade om bredden på däcken någonstans i den videon...
Oops, det var fel länk… och slutsatsen var att breda var lite bättre vid bromsning och smalare lite bättre vid acceleration, men annars ingen större skillnad. Har för mig att jag såg en test där breda var bättre vid svängning, men det kanske är min dålig minne…

Vilket är bäst vid vattenplaning då? Är det ingen skillnad där heller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 15:46
Nils944 skrev: 06 jan 2024 11:22
SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 00:22
Nils944 skrev: 05 jan 2024 21:13
Enligt test länkad nedan är det bättre med breda däck på vintern i alla läge förutom acceleration rakt fram:



[...
Är du säker på att du bifogat rätt video? Hoppade lite snabbt genom videon. Kunde inte se att han pratade om bredden på däcken någonstans i den videon...
Oops, det var fel länk… och slutsatsen var att breda var lite bättre vid bromsning och smalare lite bättre vid acceleration, men annars ingen större skillnad. Har för mig att jag såg en test där breda var bättre vid svängning, men det kanske är min dålig minne…

Vilket är bäst vid vattenplaning då? Är det ingen skillnad där heller?
Undrar även varför man kör vinterrally på smala däck. Men det kanske bara finns markant skillnad när det gäller just rallybilar som körs precis på gränsen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Nogo »

RWD har mycket sämre grepp än AWD. Ljusår skillnad i stabilitet.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av jalfa »

SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 00:31
jalfa skrev: 03 jan 2024 19:11
Kör också 2023 MY rwd med 6 mil till jobbet i Norrland 18 tums dubbfria Conti VC7. Jag upplever inga som helst problem på landsväg, i stan tar man det bara litet lugnt i rondellerna.
Konstigt att det är så olika... jalfa har inga som helst problem medan OP inte alls har samma upplevelse. Och båda kör en 2023 MY RWD. I andra trådar har det skrivits att det förekommer att vissa Teslor har 'mindre väl genomförda hjulinställningar'... Skulle det kunna vara det? Att jalfa har en bil med korrekt hjulinställning medan OP inte har det? Fast å andra sidan så är väl båda de här bilarna byggda i Berlin – eller... Men det kanske kan hända att det rullar ut bilar med mindre bra genomförd hjulinställning från Berlin med...
Min är från Shanghai. Jag är dessutom van med regen från BMW I3 som är en lätt bil med kraftig regen.
Hazel
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 maj 2023 16:12

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Hazel »

Kör en Y RWD från Berlin (vilket inte borde spela någon roll) med friktionsdäck. Tycker snarare att det är en roligare upplevelse när man kan få ut baken lite. Anti-spin/sladd systemet sätter stopp ganska snabbt och tryggt tycker jag så har aldrig kännts som något trafikfarligt alls. Hade gärna sett ett läge där den kunde släppa ut lite mer. Givetvis känns en 4WD stabilare i vinterväglag men tycker ändå Y RWD är betydligt tryggare och bättre vinterbil än min tidigare Passat GTE som kändes som en padda på is vid vinterväglag. Den kunde nästan köra fast på platt mark om det var mycket snö och friktionsdäck, Teslan känns som den tar sig fram riktigt bra trots halt och mycket snö.

Kan hålla med om att det borde finnas en inställning för att helt eller delvis ta bort regen. Dels att vissa inte gillar det generellt men dels också på vintern då det kan upplevas obehagligt om man måste släppa gasen snabbt och det är halt. Även här rycker anti-sladd in men det kan vara en onödig add-on vid en mer akut situation.

Om man bortser från bedrövliga kameror, avsaknad av ultrasensorer och mjukvara som lämnar en del att önska etc så tycker jag Y RWD (och även 4WD naturligtvis) är en riktigt bra vinterbil så här långt.
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av niklasha01 »

Hazel skrev: 17 jan 2024 22:00
Kör en Y RWD från Berlin (vilket inte borde spela någon roll) med friktionsdäck. Tycker snarare att det är en roligare upplevelse när man kan få ut baken lite. Anti-spin/sladd systemet sätter stopp ganska snabbt och tryggt tycker jag så har aldrig kännts som något trafikfarligt alls. Hade gärna sett ett läge där den kunde släppa ut lite mer. Givetvis känns en 4WD stabilare i vinterväglag men tycker ändå Y RWD är betydligt tryggare och bättre vinterbil än min tidigare Passat GTE som kändes som en padda på is vid vinterväglag. Den kunde nästan köra fast på platt mark om det var mycket snö och friktionsdäck, Teslan känns som den tar sig fram riktigt bra trots halt och mycket snö.

Kan hålla med om att det borde finnas en inställning för att helt eller delvis ta bort regen. Dels att vissa inte gillar det generellt men dels också på vintern då det kan upplevas obehagligt om man måste släppa gasen snabbt och det är halt. Även här rycker anti-sladd in men det kan vara en onödig add-on vid en mer akut situation.

Om man bortser från bedrövliga kameror, avsaknad av ultrasensorer och mjukvara som lämnar en del att önska etc så tycker jag Y RWD (och även 4WD naturligtvis) är en riktigt bra vinterbil så här långt.
Jag har också en Y RWD från Berlin och jag är väldigt nöjd. Jag har även en Model X 2020 som är överlägsen med fyrhjulsdrift. Den är dbara gasa fullt eller bromsa fullt med regen det är inte oroligt på något sätt, väldigt imponerande reglering. Jag har även en Polestar 2, SR som är oroligare än Tesla den slirar mer på framhjulen innan systemet går in och begränsar och är mer otäckt när man går in i en kurva och motorbromsar och bilen tenderar att understyra och gå rakt fram då känns Tesla RWD tryggare.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Skriv svar