Kaoset på E22

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kaoset på E22

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev: 06 jan 2024 07:00
nek0 skrev: 05 jan 2024 23:53
Lembritt skrev: 05 jan 2024 23:37
nek0 skrev: 05 jan 2024 22:50
Tellus skrev: 05 jan 2024 16:32
Man får akta sig för avgaserna vid snöbildning och ha koll på vindarna med fossilbil.
Webasto är extra farlig då det är raka rör som på 60-talet.

https://www.nbcwashington.com/news/loca ... 433/?amp=1

Men det är inget som Svensk media rapporterar om, populärare med fake news om elbilar
Blir inte många timmar med Webasto, 12V batteriet klarar inte driva Webaston i många timmar.
Min förra bil, en Skoda Superb TDI drog ca 1,5l diesel i timmen på tomgång och då gav den inte mycket värme vid -5C.
Det är därför man kör med värmare och motor samtidigt för att få värme i kupén. Då laddas batteriet och värmaren kan gå hela tiden.

När jag körde diesel och hamnade i kö på vintern fick man starta värmaren, då både motor och kupé kallnade efter ca 20 minuter.
Jo, men då drar bilen 2l diesel/timme
Låter osannolikt.. de är ju massor av energiinnehåll i diesel och i detta fallet omvandlas de ju bara till värme vilket en fossil motor är ganska bra på.
Med en varm motor vilket troligen majoriteten hade på e22 så drar de kring 0,5-0,7 meter per timme.
Sen är frågan om den kallnar av att bara stå på tomgång.
Men i fallet på E22 var de inte så kallt ute.. ett par minusgrader gissar jag på.
"Hur många liter bensin drar en bil på tomgång?

Det är svårt att ge ett exakt svar på hur många liter bensin en bil drar på tomgång eftersom det beror på en rad faktorer, som bilens modell och ålder, bränsletyp, temperatur, lufttryck, hastighet, vindförhållanden och andra faktorer. Men generellt kan man säga att en bil som körs på tomgång under en timme kan förbruka mellan 0,5-2 liter bränsle beroende på faktorerna jag nämnde."

https://gsgroup.se/allt-du-behoever-vet ... skoerning/
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

mikebike skrev: 05 jan 2024 07:50
SwedishAdvocate skrev: 04 jan 2024 22:52
tor-ake skrev: 04 jan 2024 22:08
Sportbilsentusiasten skrev: 04 jan 2024 20:44
jonasl skrev: 04 jan 2024 16:40
Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)
Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.
Undrar hur en sån dieselbrännare luktar... Jag har en bensinbrännare i min ~7 år gamla gasdrivna VW Golf kombi. Den luktar värre än fruktansvärt. Helt omöjligt att stå bredvid bilen om den är igång. Det luktar typ dödsgift. :(
Grannarna ringde brandkåren en gång eftersom min dieseldrivna värmare rök (för mycket). Även efter service luktade det polsk långtradare i bilen varje gång man kallstartade och sedan stannade vid ett trafikljus.
Bensinvärmarna jag har haft har inte luktat speciellt mycket, mindre än en kallstartande bensinbil.
Min 200D är rätt ny 2018 så ingen lukt
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

tor-ake skrev: 04 jan 2024 22:08
Sportbilsentusiasten skrev: 04 jan 2024 20:44
jonasl skrev: 04 jan 2024 16:40
Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)
Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.
Har en sådan ”förvärmare” i min (extra utrustning som väljs vid köpet) som kan startas via appen eller i bilen.
Låter dock en hel del…och den går aldrig igång aut.
Kör den en ggr/månad under vintern så den ska funka vid behov.
Ovanligt tillbehör men jag är andra ägaren, skulle själv aldrig betalt extra för det.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev: 06 jan 2024 09:44
chaffis75 skrev: 06 jan 2024 07:00
nek0 skrev: 05 jan 2024 23:53
Lembritt skrev: 05 jan 2024 23:37
nek0 skrev: 05 jan 2024 22:50


Blir inte många timmar med Webasto, 12V batteriet klarar inte driva Webaston i många timmar.
Min förra bil, en Skoda Superb TDI drog ca 1,5l diesel i timmen på tomgång och då gav den inte mycket värme vid -5C.
Det är därför man kör med värmare och motor samtidigt för att få värme i kupén. Då laddas batteriet och värmaren kan gå hela tiden.

När jag körde diesel och hamnade i kö på vintern fick man starta värmaren, då både motor och kupé kallnade efter ca 20 minuter.
Jo, men då drar bilen 2l diesel/timme
Låter osannolikt.. de är ju massor av energiinnehåll i diesel och i detta fallet omvandlas de ju bara till värme vilket en fossil motor är ganska bra på.
Med en varm motor vilket troligen majoriteten hade på e22 så drar de kring 0,5-0,7 meter per timme.
Sen är frågan om den kallnar av att bara stå på tomgång.
Men i fallet på E22 var de inte så kallt ute.. ett par minusgrader gissar jag på.
"Hur många liter bensin drar en bil på tomgång?

Det är svårt att ge ett exakt svar på hur många liter bensin en bil drar på tomgång eftersom det beror på en rad faktorer, som bilens modell och ålder, bränsletyp, temperatur, lufttryck, hastighet, vindförhållanden och andra faktorer. Men generellt kan man säga att en bil som körs på tomgång under en timme kan förbruka mellan 0,5-2 liter bränsle beroende på faktorerna jag nämnde."

https://gsgroup.se/allt-du-behoever-vet ... skoerning/
Nä, det faktiskt ganska enkelt att ge ett exakt svar på den frågan. Informationen finns under momentan förbrukning på många bilar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kaoset på E22

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev: 06 jan 2024 10:04
nek0 skrev: 06 jan 2024 09:44
chaffis75 skrev: 06 jan 2024 07:00
nek0 skrev: 05 jan 2024 23:53
Lembritt skrev: 05 jan 2024 23:37


Det är därför man kör med värmare och motor samtidigt för att få värme i kupén. Då laddas batteriet och värmaren kan gå hela tiden.

När jag körde diesel och hamnade i kö på vintern fick man starta värmaren, då både motor och kupé kallnade efter ca 20 minuter.
Jo, men då drar bilen 2l diesel/timme
Låter osannolikt.. de är ju massor av energiinnehåll i diesel och i detta fallet omvandlas de ju bara till värme vilket en fossil motor är ganska bra på.
Med en varm motor vilket troligen majoriteten hade på e22 så drar de kring 0,5-0,7 meter per timme.
Sen är frågan om den kallnar av att bara stå på tomgång.
Men i fallet på E22 var de inte så kallt ute.. ett par minusgrader gissar jag på.
"Hur många liter bensin drar en bil på tomgång?

Det är svårt att ge ett exakt svar på hur många liter bensin en bil drar på tomgång eftersom det beror på en rad faktorer, som bilens modell och ålder, bränsletyp, temperatur, lufttryck, hastighet, vindförhållanden och andra faktorer. Men generellt kan man säga att en bil som körs på tomgång under en timme kan förbruka mellan 0,5-2 liter bränsle beroende på faktorerna jag nämnde."

https://gsgroup.se/allt-du-behoever-vet ... skoerning/
Nä, det faktiskt ganska enkelt att ge ett exakt svar på den frågan. Informationen finns under momentan förbrukning på många bilar.
Ja det är många på forumet som har en diesel bil, så det är inga problem att kolla :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kaoset på E22

Inlägg av jonasl »

Fredrik j skrev: 06 jan 2024 10:04
Nä, det faktiskt ganska enkelt att ge ett exakt svar på den frågan. Informationen finns under momentan förbrukning på många bilar.
Senaste dieselbilen jag hade kunde visa momentan förbrukning i liter per 100 km. När man stod stilla stod det ∞ på mätaren. Och det är ju logiskt sett helt korrekt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4971
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kaoset på E22

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev: 06 jan 2024 11:25
Fredrik j skrev: 06 jan 2024 10:04
Nä, det faktiskt ganska enkelt att ge ett exakt svar på den frågan. Informationen finns under momentan förbrukning på många bilar.
Senaste dieselbilen jag hade kunde visa momentan förbrukning i liter per 100 km. När man stod stilla stod det ∞ på mätaren. Och det är ju logiskt sett helt korrekt.
Många moderna bilar går över till att visa liter/timme när man står stilla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kaoset på E22

Inlägg av bylund »

En bensinare drar betydligt mer än en diesel vid tomgång, då det är pumpförluster i en ottomotor, men väldigt små sådana i en dieselmotor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Blond Bimbo
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2024 01:45
Ort: Småland/Öland

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Blond Bimbo »

Jag bor ju i grannlandskapet och även vi kunde ju drabbats. Det beklagliga var ju att det främst var lastbilar och långtradare som drabbades och jag är tämligen säker på, med tanke på de som var ute och jobbade på vägarna, att det var de bristfälliga däcken som nästan alla utlandsbilar körde på. Gäller självfallet inte 100% av alla tradare men de allra allra flesta.
Nu hade det väl knappast underlättat om det varit riktiga 2 filiga motorvägar med lite gräsmatta mellan de båda körbanorna. Men vajern, som de sedan klippte, var ju knappast på plussidan.

En vanlig personbil som går på bensin alt diesel drar väl en liter i timman på tomgång så värmen i sina bilar var det väl ingen som behövde klaga på, förutsatt att bilarna var hyfsat fulltankade. Lite mer välutrustade bilar har väl både kaffebryggare och mikro som går på 12V DC > 230V AC inverter. Så förutsatt att folk hade lite mat i sina bilar så klarade de sig väl hyfsat.

Trist i vart fall. :(

Btw, nybliven medlem önskar alla en fin trettondagshelg. 8-)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 748
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Dinsdale »

Hade Hörby supercharger varit öppen hade det säkert funnits en hel del elbilar i kön som siktat på Hörby. Dessa borde rimligen ha fastnat i kön med nånstans 10-20% kvar. Det hade nog inte räckt både till värme och att sedan ta sig till laddaren. Är det minusgrader går väl dessutom batterivärmaren igång när man kör klimatanläggningen? Det drar 3kW bara där på min bil.
Men visst gick det att köra camp mode för att få värme utan att batteriet också värmdes?
Model 3 SR+ 18" 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4971
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kaoset på E22

Inlägg av chaffis75 »

Blond Bimbo skrev: 06 jan 2024 16:03
Jag bor ju i grannlandskapet och även vi kunde ju drabbats. Det beklagliga var ju att det främst var lastbilar och långtradare som drabbades och jag är tämligen säker på, med tanke på de som var ute och jobbade på vägarna, att det var de bristfälliga däcken som nästan alla utlandsbilar körde på. Gäller självfallet inte 100% av alla tradare men de allra allra flesta.
Nu hade det väl knappast underlättat om det varit riktiga 2 filiga motorvägar med lite gräsmatta mellan de båda körbanorna. Men vajern, som de sedan klippte, var ju knappast på plussidan.

En vanlig personbil som går på bensin alt diesel drar väl en liter i timman på tomgång så värmen i sina bilar var det väl ingen som behövde klaga på, förutsatt att bilarna var hyfsat fulltankade. Lite mer välutrustade bilar har väl både kaffebryggare och mikro som går på 12V DC > 230V AC inverter. Så förutsatt att folk hade lite mat i sina bilar så klarade de sig väl hyfsat.

Trist i vart fall. :(

Btw, nybliven medlem önskar alla en fin trettondagshelg. 8-)
Där är väl helt ok motorväg i förhållande till den mängd bilar som kör där.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2430
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kaoset på E22

Inlägg av NiklasTesla »

ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 10:27
Det berör förvisso en tragisk och fortfarande aktuell händelse men startar tråden redan nu:

Hur står sig elbilarna mot diesel i ett sånt här kaos? det har ju sagts en elbil ska klara sig bättre? Borde vara en hel del elbilar i karavanen?

Någon som sitter i kön här med sin Tesla?
Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck).

Körde hem från kontinenten och lyssnade på svensk radio i Tyskland ca 12:00 om kaoset i Skåne (då 13c och sol så kändes lite overkligt).

Började närma oss Puttgarden och regn och vind tilltog (en del översvämningar men fortfarande ca 10c).

I Rödby (Danmark) strax efter vi lämnat färjan ca 19:30 (ca 8c) så var det översvämningar på motorvägen och här var det som mest spännande att köra genom djupa pölar av vatten med bilen (gick bra dock).

Strax innan Köpenhamn droppade temperatur till 1c och snöblandat regn samt vind tilltog (bestämde oss då för att ladda upp till ca 90% om vi skulle bli stående (plan att då använda Campmode) pga kaoset i Skåne vi hörde om på Radio samt för att ha buffert för extra hög förbrukning även om det bara var 20mil kvar.

Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.

På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.

Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Blond Bimbo skrev: 06 jan 2024 16:03
Jag bor ju i grannlandskapet och även vi kunde ju drabbats. Det beklagliga var ju att det främst var lastbilar och långtradare som drabbades
Vad är beklagligt med det?
Vad hade varit bättre ifall det främst varit personbilar som drabbats?

Lastbilarna kan ju stå där med värme på i många dygn. Och de flesta har både mat och dryck i mängder med sig. Och en säng att lägga sig i. För de flesta personbilsförarna var det betydligt mycket värre än för lastbilschaufförerna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Blond Bimbo skrev: 06 jan 2024 16:03

Nu hade det väl knappast underlättat om det varit riktiga 2 filiga motorvägar med lite gräsmatta mellan de båda körbanorna. Men vajern, som de sedan klippte, var ju knappast på plussidan.
Vad skulle skillnaden vara menar du?

"Riktiga 2 filiga motorvägar" har också mitträcken.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Blond Bimbo skrev: 06 jan 2024 16:03

En vanlig personbil som går på bensin alt diesel drar väl en liter i timman på tomgång så värmen i sina bilar var det väl ingen som behövde klaga på, förutsatt att bilarna var hyfsat fulltankade. Lite mer välutrustade bilar har väl både kaffebryggare och mikro som går på 12V DC > 230V AC inverter. Så förutsatt att folk hade lite mat i sina bilar så klarade de sig väl hyfsat.
Vad är det för personbilar som har både kaffebryggare och mikrovågsugn?
Hur många av personbilarna som stod på E22:an tror du hade det?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Blond Bimbo
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2024 01:45
Ort: Småland/Öland

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Blond Bimbo »

När jag skriver någonting så kommer kanske hälften ner i print och sedan förväntar jag mig många gånger att läsaren tänker likadant som jag själv gör. Men det gör de ju naturligtvis inte alltid.
Nicke Nyfiken skrev: 06 jan 2024 20:57
Blond Bimbo skrev: 06 jan 2024 16:03
Jag bor ju i grannlandskapet och även vi kunde ju drabbats. Det beklagliga var ju att det främst var lastbilar och långtradare som drabbades
Vad är beklagligt med det?
Vad hade varit bättre ifall det främst varit personbilar som drabbats?

Lastbilarna kan ju stå där med värme på i många dygn. Och de flesta har både mat och dryck i mängder med sig. Och en säng att lägga sig i. För de flesta personbilsförarna var det betydligt mycket värre än för lastbilschaufförerna.
Nicke Nyfiken skrev: 06 jan 2024 21:01
Blond Bimbo skrev: 06 jan 2024 16:03

Nu hade det väl knappast underlättat om det varit riktiga 2 filiga motorvägar med lite gräsmatta mellan de båda körbanorna. Men vajern, som de sedan klippte, var ju knappast på plussidan.
Vad skulle skillnaden vara menar du?

"Riktiga 2 filiga motorvägar" har också mitträcken.
Det allvarliga stoppet, som frånsett väderkaoset gjorde att en första långtradare körde fast, som sedan fortsatte med att långtradare på långtradare blev ståendes i oändliga köer. Till detta oändligt många vanliga personbilar. Men anledningen till att personbilarna blev ståendes berodde ENBART på antalet långstradare som stoppade upp vägen.

De killar jag snackat med som var på plats som både jobbade inom räddningstjänsten och de plogmaskiner som lyckades ta sig fram p gr av alla tradare ansåg att detta kaos aldrig hade inträffat om det vara varit personbilar på vägen.
Nicke Nyfiken skrev: 06 jan 2024 21:08
Blond Bimbo skrev: 06 jan 2024 16:03

En vanlig personbil som går på bensin alt diesel drar väl en liter i timman på tomgång så värmen i sina bilar var det väl ingen som behövde klaga på, förutsatt att bilarna var hyfsat fulltankade. Lite mer välutrustade bilar har väl både kaffebryggare och mikro som går på 12V DC > 230V AC inverter. Så förutsatt att folk hade lite mat i sina bilar så klarade de sig väl hyfsat.
Vad är det för personbilar som har både kaffebryggare och mikrovågsugn?
Hur många av personbilarna som stod på E22:an tror du hade det?
Vanliga sedan och kombibilar har väl sällan varken kaffebryggare eller mikro. Har själv en Ford Van som jag brukar köra på roadtrips runt Europa sommartid och den har faktiskt både kaffebryggare, mikro och liten spisplatta.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kaoset på E22

Inlägg av jonasl »

Det var samma sak i jättekaoset på (gamla) RV73 för en 15 år sen. Långtradare som skulle med färjorna till Polen och andra öststater från Nynäshamn fastnade och gjorde kaos med trafiken, de stod kors och tvärs i uppförsbackarna. Strömavbrott också på det, så den enda bensinmacken längs sträckan kunde varken sälja bränsle eller ätbart.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1790
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kaoset på E22

Inlägg av tor-ake »

Har inte långtradare kedjor med sig, som de kan lägga på drivhjulen om de får stopp? Hade inte hjälpt snubben längst fram i kön på e22, men medan de bärgade honom kunde ju de bakom lägga på kedjor.

Svårt att sätta mig in i exakt hur situationen var på plats, men jag vet att kedjor löser många omöjliga situationer.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Tellus »

chaffis75 skrev: 06 jan 2024 11:29
jonasl skrev: 06 jan 2024 11:25
Fredrik j skrev: 06 jan 2024 10:04
Nä, det faktiskt ganska enkelt att ge ett exakt svar på den frågan. Informationen finns under momentan förbrukning på många bilar.
Senaste dieselbilen jag hade kunde visa momentan förbrukning i liter per 100 km. När man stod stilla stod det ∞ på mätaren. Och det är ju logiskt sett helt korrekt.
Många moderna bilar går över till att visa liter/timme när man står stilla.
"Webasto" värmarens förbrukning räknas inte med i färddatorn, så man får lägga på ca en liter per timme. Den brukar starta automatiskt vid minusgrader då spillvärmen från fr.a. dieselmotorn inte räcker till.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4971
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kaoset på E22

Inlägg av chaffis75 »

Tellus skrev: 07 jan 2024 20:32
chaffis75 skrev: 06 jan 2024 11:29
jonasl skrev: 06 jan 2024 11:25
Fredrik j skrev: 06 jan 2024 10:04
Nä, det faktiskt ganska enkelt att ge ett exakt svar på den frågan. Informationen finns under momentan förbrukning på många bilar.
Senaste dieselbilen jag hade kunde visa momentan förbrukning i liter per 100 km. När man stod stilla stod det ∞ på mätaren. Och det är ju logiskt sett helt korrekt.
Många moderna bilar går över till att visa liter/timme när man står stilla.
"Webasto" värmarens förbrukning räknas inte med i färddatorn, så man får lägga på ca en liter per timme. Den brukar starta automatiskt vid minusgrader då spillvärmen från fr.a. dieselmotorn inte räcker till.
Den var bara ett par minus så de behövdes nog ingen tillsats men visst jag har själv inte testa stå så länge på tomgång i den temperaturen.
Dessutom saknas den extra värmaren på de flesta bilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Tellus »

chaffis75 skrev: 07 jan 2024 22:17
Tellus skrev: 07 jan 2024 20:32
chaffis75 skrev: 06 jan 2024 11:29
jonasl skrev: 06 jan 2024 11:25
Fredrik j skrev: 06 jan 2024 10:04
Nä, det faktiskt ganska enkelt att ge ett exakt svar på den frågan. Informationen finns under momentan förbrukning på många bilar.
Senaste dieselbilen jag hade kunde visa momentan förbrukning i liter per 100 km. När man stod stilla stod det ∞ på mätaren. Och det är ju logiskt sett helt korrekt.
Många moderna bilar går över till att visa liter/timme när man står stilla.
"Webasto" värmarens förbrukning räknas inte med i färddatorn, så man får lägga på ca en liter per timme. Den brukar starta automatiskt vid minusgrader då spillvärmen från fr.a. dieselmotorn inte räcker till.
Den var bara ett par minus så de behövdes nog ingen tillsats men visst jag har själv inte testa stå så länge på tomgång i den temperaturen.
Dessutom saknas den extra värmaren på de flesta bilar.
Ok

Jag har hört att den sitter standard på många moderna dieselbilar( t.ex volvo) utan att man vet om det, just för att kunna ge värme vid kallare klimat. Annars bör det finnas någon annan direktverkande värmare som går på el, det kanske hybrider klarar batterimässigt men inte en renodlad diesel? Då det lär gå åt ett antal tusen watt. Någon vet säkert mer om detta.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Tellus »

På webastos hemsida
IMG_6754.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kaoset på E22

Inlägg av martinot »

Tellus skrev: 07 jan 2024 22:32
chaffis75 skrev: 07 jan 2024 22:17
Tellus skrev: 07 jan 2024 20:32
chaffis75 skrev: 06 jan 2024 11:29
jonasl skrev: 06 jan 2024 11:25


Senaste dieselbilen jag hade kunde visa momentan förbrukning i liter per 100 km. När man stod stilla stod det ∞ på mätaren. Och det är ju logiskt sett helt korrekt.
Många moderna bilar går över till att visa liter/timme när man står stilla.
"Webasto" värmarens förbrukning räknas inte med i färddatorn, så man får lägga på ca en liter per timme. Den brukar starta automatiskt vid minusgrader då spillvärmen från fr.a. dieselmotorn inte räcker till.
Den var bara ett par minus så de behövdes nog ingen tillsats men visst jag har själv inte testa stå så länge på tomgång i den temperaturen.
Dessutom saknas den extra värmaren på de flesta bilar.
Ok

Jag har hört att den sitter standard på många moderna dieselbilar( t.ex volvo) utan att man vet om det, just för att kunna ge värme vid kallare klimat. Annars bör det finnas någon annan direktverkande värmare som går på el, det kanske hybrider klarar batterimässigt men inte en renodlad diesel? Då det lär gå åt ett antal tusen watt. Någon vet säkert mer om detta.
Våra Mercedes E-klass rena dieslar brukade ha sådan extravärmare som gick på diesel.

På vår nya BMW bensinhybrid så har den en extravärmare på el som går på bilens högspänningsbatterier.

Har däremot ingen koll på vad som är standard, och vad som ingår som utrustning i de olika "paketen" som vi haft (är en djungel med konfigurationen av dessa bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4971
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kaoset på E22

Inlägg av chaffis75 »

Tellus skrev: 07 jan 2024 22:32
chaffis75 skrev: 07 jan 2024 22:17
Tellus skrev: 07 jan 2024 20:32
chaffis75 skrev: 06 jan 2024 11:29
jonasl skrev: 06 jan 2024 11:25


Senaste dieselbilen jag hade kunde visa momentan förbrukning i liter per 100 km. När man stod stilla stod det ∞ på mätaren. Och det är ju logiskt sett helt korrekt.
Många moderna bilar går över till att visa liter/timme när man står stilla.
"Webasto" värmarens förbrukning räknas inte med i färddatorn, så man får lägga på ca en liter per timme. Den brukar starta automatiskt vid minusgrader då spillvärmen från fr.a. dieselmotorn inte räcker till.
Den var bara ett par minus så de behövdes nog ingen tillsats men visst jag har själv inte testa stå så länge på tomgång i den temperaturen.
Dessutom saknas den extra värmaren på de flesta bilar.
Ok

Jag har hört att den sitter standard på många moderna dieselbilar( t.ex volvo) utan att man vet om det, just för att kunna ge värme vid kallare klimat. Annars bör det finnas någon annan direktverkande värmare som går på el, det kanske hybrider klarar batterimässigt men inte en renodlad diesel? Då det lär gå åt ett antal tusen watt. Någon vet säkert mer om detta.
Osäker man jo jag har hört volvo haft de som standard, däremot är de långt från alla bilar som är.volvo och andra premium. Finns gott om bensin bilar också och där är de ännu mindre vanligt.

Men oavsett så tror jag inte de kvävs när temp ligger så nära 0 grader som jag skrev innan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2203
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kaoset på E22

Inlägg av jpetters »

chaffis75 skrev:
Tellus skrev: 07 jan 2024 22:32
chaffis75 skrev: 07 jan 2024 22:17
Tellus skrev: 07 jan 2024 20:32
chaffis75 skrev: 06 jan 2024 11:29
Många moderna bilar går över till att visa liter/timme när man står stilla.
"Webasto" värmarens förbrukning räknas inte med i färddatorn, så man får lägga på ca en liter per timme. Den brukar starta automatiskt vid minusgrader då spillvärmen från fr.a. dieselmotorn inte räcker till.
Den var bara ett par minus så de behövdes nog ingen tillsats men visst jag har själv inte testa stå så länge på tomgång i den temperaturen.
Dessutom saknas den extra värmaren på de flesta bilar.
Ok

Jag har hört att den sitter standard på många moderna dieselbilar( t.ex volvo) utan att man vet om det, just för att kunna ge värme vid kallare klimat. Annars bör det finnas någon annan direktverkande värmare som går på el, det kanske hybrider klarar batterimässigt men inte en renodlad diesel? Då det lär gå åt ett antal tusen watt. Någon vet säkert mer om detta.
Osäker man jo jag har hört volvo haft de som standard, däremot är de långt från alla bilar som är.volvo och andra premium. Finns gott om bensin bilar också och där är de ännu mindre vanligt.

Men oavsett så tror jag inte de kvävs när temp ligger så nära 0 grader som jag skrev innan.
I min Volvo XC90D5 var dieselvärmaren ett måste från någon minusgrad. Annars blev inte motorn varm eller kallade om man stängde av den under körning. Det blev inte varmt i kupén heller. Den var från 2012 och det är kanske bättre på nyare bilar.
Det var samma på den XC70D5 jag hade innan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar