Laddning i kyla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Laddning i kyla

Inlägg av Johan_MSD100 »

Har problem med hemma laddning i denna kyla.
Har en Tesla wallcharger 11kw 16 amp .
Stått i över 12 timmar men tillför ingen laddning till batteriet. Klimatisera jag drar den 6-7kw från väggen.
Stod 2 timmar vid Supercharger igår fick inget.
Några ideer?
Screenshot_20240106-091805.png
Screenshot_20240106-091823.png
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Kaffekatten »

Jag hade provat att ta ut laddkabeln.
Startat om laddaren på väggen genom att ta ut säkringarna / slå av o på säkringarna.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Laddning i kyla

Inlägg av JonasH »

Eftersom du inte kan ladda varken hemma eller på SuC kan vi nog utesluta att det är wallchargern som är problemet.

Det skulle kunna vara extremt nerkylt batteri men det känns långsökt. Då borde batterivärmen dra igång när du kopplar in laddaren.

Var batteriet varmt när du laddade på Suc?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Johan_MSD100 »

Nej kan inte påstå att det var varm hade kört ca 30min innan så inte kallt men ej förvärmt.
Wall chargern sitter på inkommande 25A borde den inte försöka värma batteriet?
Kan tillägga att jag har inga felkoder i bilen.
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Kaffekatten »

JonasH skrev: 06 jan 2024 09:32
Eftersom du inte kan ladda varken hemma eller på SuC kan vi nog utesluta att det är wallchargern som är problemet.

Det skulle kunna vara extremt nerkylt batteri men det känns långsökt. Då borde batterivärmen dra igång när du kopplar in laddaren.

Var batteriet varmt när du laddade på Suc?
Ja såklart. Missade det.
Du känner ingen som har sådan 230V laddare kan vara värt att prova.
Starta om bilen hård reset kan man prova med
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Laddning i kyla

Inlägg av fnurra »

Det kan inte vara så att du har isbildning/fukt i laddporten vid något stift? Skulle kanske kunna förklara varför det går att få ström till att värma bilen men inte ladda? Borde väl bli något felmeddelande i bilen, men kanske värt att försöka köra in bilen i varmgarage och tina upp den ordentligt och torka rent laddporten och även försöka torka laddkabeln, förstås svårare med laddkabeln då den inte går att ta loss från teslas egen laddbox.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Laddning i kyla

Inlägg av JonasH »

Du skulle ju kunna prova att slå på värmen i bilen. Då ska ju även batteriet värmas men med så låg laddnivå är det ju lite riskabelt om du måste köra bilen senare och laddningen inte gå igång.

Varmgarage vore ju det bästa alternativet så blir batteriet varmt utan att använda bilens energi.

Såg nu att du skrev att den drar ström från boxen om du klimstiserar så då borde det vara safe att prova med att värma bilen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Kaffekatten »

Kom på att jag när det var -17 grader dec 22 hade problem o ladda min Volvo c40. Då körde de in den i värmen o det började fungera. De sprutade även någon kontaktspray i laddporten
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Johan_MSD100 »

JonasH skrev: 06 jan 2024 10:22
Du skulle ju kunna prova att slå på värmen i bilen. Då ska ju även batteriet värmas men med så låg laddnivå är det ju lite riskabelt om du måste köra bilen senare och laddningen inte gå igång.

Varmgarage vore ju det bästa alternativet så blir batteriet varmt utan att använda bilens energi.

Såg nu att du skrev att den drar ström från boxen om du klimstiserar så då borde det vara safe att prova med att värma bilen.
Jag provar dett så får vi se hur lång tid det tar..
Inget fel på kontakterna och har synat noga. Drar 7kw nu när den värmer från väggen och säger då och då att den förvämer batteriet för optimal prestanda.

Skulle knappast dra 7kw om det var fel på kontakterna.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddning i kyla

Inlägg av chaffis75 »

Johan_MSD100 skrev: 06 jan 2024 10:46
JonasH skrev: 06 jan 2024 10:22
Du skulle ju kunna prova att slå på värmen i bilen. Då ska ju även batteriet värmas men med så låg laddnivå är det ju lite riskabelt om du måste köra bilen senare och laddningen inte gå igång.

Varmgarage vore ju det bästa alternativet så blir batteriet varmt utan att använda bilens energi.

Såg nu att du skrev att den drar ström från boxen om du klimstiserar så då borde det vara safe att prova med att värma bilen.
Jag provar dett så får vi se hur lång tid det tar..
Inget fel på kontakterna och har synat noga. Drar 7kw nu när den värmer från väggen och säger då och då att den förvämer batteriet för optimal prestanda.

Skulle knappast dra 7kw om det var fel på kontakterna.
Lär ta en stund att värma upp batteriet om de är vädligt kallt. Jag skulle låta de gå några timmar och hoppas den kommer igång. Se till att du inte har något lastvakt som drar ner effekten utan låt den få så mycket effekt som möjligt hela tiden.

Märke även jag att nu när de är kallt så har man knappt effekt nog hemma så man kan ladda, går mycket el att värma huset så lite dåligt med effekt över till bilen. Laddade med endast 5 kw häromkvällen då effekten i huset inte räckte till mer..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Laddning i kyla

Inlägg av airdrive »

Har haft bilen ute nu i kylan och den värmer ju alltid batteriet innan procenten börjar öka nämnvärt. Hoppas det löser sig!
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Johan_MSD100 »

chaffis75 skrev: 06 jan 2024 10:50
Johan_MSD100 skrev: 06 jan 2024 10:46
JonasH skrev: 06 jan 2024 10:22
Du skulle ju kunna prova att slå på värmen i bilen. Då ska ju även batteriet värmas men med så låg laddnivå är det ju lite riskabelt om du måste köra bilen senare och laddningen inte gå igång.

Varmgarage vore ju det bästa alternativet så blir batteriet varmt utan att använda bilens energi.

Såg nu att du skrev att den drar ström från boxen om du klimstiserar så då borde det vara safe att prova med att värma bilen.
Jag provar dett så får vi se hur lång tid det tar..
Inget fel på kontakterna och har synat noga. Drar 7kw nu när den värmer från väggen och säger då och då att den förvämer batteriet för optimal prestanda.

Skulle knappast dra 7kw om det var fel på kontakterna.
Lär ta en stund att värma upp batteriet om de är vädligt kallt. Jag skulle låta de gå några timmar och hoppas den kommer igång. Se till att du inte har något lastvakt som drar ner effekten utan låt den få så mycket effekt som möjligt hela tiden.

Märke även jag att nu när de är kallt så har man knappt effekt nog hemma så man kan ladda, går mycket el att värma huset så lite dåligt med effekt över till bilen. Laddade med endast 5 kw häromkvällen då effekten i huset inte räckte till mer..
Minus 17 och jag har ingen lastbalansering men får max 11kw och 16A i uttaget. Skulle klara mig med 16 A för huset då jag inte har elvärme. Men efter en timme och 22 grader i bilen säger den fortfarande kallt batteri..
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddning i kyla

Inlägg av chaffis75 »

Johan_MSD100 skrev: 06 jan 2024 11:34
chaffis75 skrev: 06 jan 2024 10:50
Johan_MSD100 skrev: 06 jan 2024 10:46
JonasH skrev: 06 jan 2024 10:22
Du skulle ju kunna prova att slå på värmen i bilen. Då ska ju även batteriet värmas men med så låg laddnivå är det ju lite riskabelt om du måste köra bilen senare och laddningen inte gå igång.

Varmgarage vore ju det bästa alternativet så blir batteriet varmt utan att använda bilens energi.

Såg nu att du skrev att den drar ström från boxen om du klimstiserar så då borde det vara safe att prova med att värma bilen.
Jag provar dett så får vi se hur lång tid det tar..
Inget fel på kontakterna och har synat noga. Drar 7kw nu när den värmer från väggen och säger då och då att den förvämer batteriet för optimal prestanda.

Skulle knappast dra 7kw om det var fel på kontakterna.
Lär ta en stund att värma upp batteriet om de är vädligt kallt. Jag skulle låta de gå några timmar och hoppas den kommer igång. Se till att du inte har något lastvakt som drar ner effekten utan låt den få så mycket effekt som möjligt hela tiden.

Märke även jag att nu när de är kallt så har man knappt effekt nog hemma så man kan ladda, går mycket el att värma huset så lite dåligt med effekt över till bilen. Laddade med endast 5 kw häromkvällen då effekten i huset inte räckte till mer..
Minus 17 och jag har ingen lastbalansering men får max 11kw och 16A i uttaget. Skulle klara mig med 16 A för huset då jag inte har elvärme. Men efter en timme och 22 grader i bilen säger den fortfarande kallt batteri..
Mm var ju inte extremt kallt och du har tydligen effekt nog till laddaren så nja då har jag ingen teori kvar förutom att något är trasigt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i kyla

Inlägg av bylund »

Risken är väl att det är själva batterivärmaren som inte fungerar. Om du har möjlighet att ta bilen till ett varmgarage så kanske det hjälper att få igång laddningen, men det lär ta många timmar innan batteriet är varmt. Inte en långsiktig lösning såklart, men om det fungerar efter det så är det väl batterivärmaren som är huvudmisstänkt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
mutterndavid
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 dec 2020 15:20

Re: Laddning i kyla

Inlägg av mutterndavid »

Har haft samma problem, cirkulationspumpen visade sig vara trasig.(inget felmeddelande)
De hade inte tid för service då så jag fick klara mig ca 1 månad med lite trixande, då var det också typ -15.
Om tempen är +5 eller mer dygnet runt märker du inte problemet om det är kallt som nu så ser du till att alltid ladda upp bilen vid hemkomst från resa, då är batteriet varmt, om du har möjlighet till varmgarage över natten kommer batteriet att bli tillräckligt varmt så laddningen startar, tänk på att det är mycket massa som ska värmas.
Har du inte den möjligheten får du köra till någon väg där du har hyffsat grepp och gasa fullt från typ 20 till 100 5-6 ggr, du måste få enegimätaren att visa grönt en bit när du släpper gasen, regenererar bilen så går det att ladda.
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Johan_MSD100 »

mutterndavid skrev: 06 jan 2024 13:01
Har haft samma problem, cirkulationspumpen visade sig vara trasig.(inget felmeddelande)
De hade inte tid för service då så jag fick klara mig ca 1 månad med lite trixande, då var det också typ -15.
Om tempen är +5 eller mer dygnet runt märker du inte problemet om det är kallt som nu så ser du till att alltid ladda upp bilen vid hemkomst från resa, då är batteriet varmt, om du har möjlighet till varmgarage över natten kommer batteriet att bli tillräckligt varmt så laddningen startar, tänk på att det är mycket massa som ska värmas.
Har du inte den möjligheten får du köra till någon väg där du har hyffsat grepp och gasa fullt från typ 20 till 100 5-6 ggr, du måste få enegimätaren att visa grönt en bit när du släpper gasen, regenererar bilen så går det att ladda.
Har ställt in bilen i varmgarage så får vi se om den tar laddning.
Tack för alla råd återkommer när jag vet vad felet var,/ är.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Laddning i kyla

Inlägg av bjornnilsson »

Jag gissar på batterivärmaren.
Supporten borde ha möjlighet att se vad det är i bilens loggar.
Lägg ett case.
Lycka till!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Johan_MSD100 »

Efter ha ställt in bilen i varmgaraget får jag följande när bilen blivit varm.. samma laddare. ser ut som något fel på batteri värmningen 😔
Screenshot_20240106-181442.png
mutterndavid
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 dec 2020 15:20

Re: Laddning i kyla

Inlägg av mutterndavid »

Japp, antingen värmaren eller cirkulationspumpen.
Skriv svar