Lite mer om Northvolts nya banbrytande teknik! Riktigt läsvärt!
Banbrytande?
Det tillverkas ju redan bilar med natriumbatterier?
Förmodligen kommer de kinesiska tillverkarna leverera till den inhemska marknaden samt några andra marknader i Asien för VW medan Northvolt kommer leverera till saltbatterierna till premiumbilar i Europa och Nordamerika samt även flertalet energisystem runt om i världen.
VW använder sig såklart av kinesiska tillverkarna i öst medan i väst gäller Northvolts mer hållbara och gröna batterier.
Ja, men hur kan det vara banbrytande att nästan tillverka natriumbatterier när andra redan säljer bilar med samma batterikemi?
Eller menar du att det är banbrytande för Skellefteå?
BlackRock är på plats på Europas största batterifabrik. Verkligen fantastiskt att få se insidan, som sagt mycket topphemlig forskning bakom så vi får givetsvis inte se allt. Men trots allt, riktigt intressant video!
När jag jobbade på Atlas Copco var deras inofficiella strategi "Hack i häl" eftersom de kommit fram till att det gav mest vinst.
Det kanske är vad Northvolt siktar på också?
Problemet är att de försöker hävda att de ligger i frontlinjen.
Ambitionen är att bli bäst i klassen! Ta Stellantis t.ex. som hyllats hårt i medier men aldrig ens varit i närheten av den stjärnglans NV har. NV har kommit en bit på sin resa, 2016 en start up som gått till att bli västvärldens största tillverkare. Medan många redan har kastat in handduken så kommer fler att följa. Förmodligen kommer inte Northvolt ge sig förrän man är störst i världen. Det är en kraftsamling utöver det vanliga men de har uppfyllt alla mål de satt upp så varför skulle vi inte tro på bolaget?
Det kommer dock att ta tid. CATL och BYD är inga små konkurrenter men absolut inte omöjliga att tvåla dit på lång sikt. Jag tippar 10 år, då kommer de stora kontrakten gå till Northvolt, CATL och BYD.
Skellefteå kommer bli Europas ledande hub inom batteritillverkning i Europa. Labs har idag ett av världens största R&D center.
Det byggs just nu många fabriker i Europa och antalet optimistiska entreprenörer är stort. Det finns plats för flera aktörer på marknaden, men inte hur många som helst.
Northvolt ligger steget före, men de asiatiska tillverkarna har fabriker hemma som redan kör för fullt som de kan använda som utgångspunkt. Det är en stor fördel för batteritillverkning är svårt. Företagen är stora och deras nya anläggningar i Europa är i samma storleksordning som Northvolts.
Det byggs just nu många fabriker i Europa och antalet optimistiska entreprenörer är stort. Det finns plats för flera aktörer på marknaden, men inte hur många som helst.
Northvolt ligger steget före, men de asiatiska tillverkarna har fabriker hemma som redan kör för fullt som de kan använda som utgångspunkt. Det är en stor fördel för batteritillverkning är svårt. Företagen är stora och deras nya anläggningar i Europa är i samma storleksordning som Northvolts.
Många kommer knäckas i konkurrensen. Stellantis kastade in handduken när de insåg att de inte kan leverera eller konkurrera med CATL, Panasonic, Northvolt, LG osv.
Northvolt har en gigantiskt försprång i Europa då man är uppe och rullar i tre fabrikerna i Västerås, Skellefteå och Gdansk!
Ta Stellantis t.ex. som hyllats hårt i medier men aldrig ens varit i närheten av den stjärnglans NV har.
Vad är det som Stellantis hyllas för?
Har spekulerats bland experter är att de kommer ta över Europa. Själv har jag varit väldigt skeptisk till det hela då de saknat de riktigt tunga investerarna. Northvolt har alltid som jag tidigare skrev haft mer stjärnglans över sig. Förmodligen därför Stellantis vänt sig till CATL då de ligger långt efter.
Finns nog en stor chans att framtida kontrakt från Stellantis hamnar på NV bord.
Ta Stellantis t.ex. som hyllats hårt i medier men aldrig ens varit i närheten av den stjärnglans NV har.
Vad är det som Stellantis hyllas för?
Har spekulerats bland experter är att de kommer ta över Europa. Själv har jag varit väldigt skeptisk till det hela då de saknat de riktigt tunga investerarna. Northvolt har alltid som jag tidigare skrev haft mer stjärnglans över sig. Förmodligen därför Stellantis vänt sig till CATL då de ligger långt efter.
Finns nog en stor chans att framtida kontrakt från Stellantis hamnar på NV bord.
Låter extremt märkligt att någon hyllas för något de kanske eventuellt kommer att göra i framtiden.
Hyllas brukar man göra för något man uppnått.
Ta Stellantis t.ex. som hyllats hårt i medier men aldrig ens varit i närheten av den stjärnglans NV har.
Vad är det som Stellantis hyllas för?
Har spekulerats bland experter är att de kommer ta över Europa. Själv har jag varit väldigt skeptisk till det hela då de saknat de riktigt tunga investerarna. Northvolt har alltid som jag tidigare skrev haft mer stjärnglans över sig. Förmodligen därför Stellantis vänt sig till CATL då de ligger långt efter.
Finns nog en stor chans att framtida kontrakt från Stellantis hamnar på NV bord.
Låter extremt märkligt att någon hyllas för något de kanske eventuellt kommer att göra i framtiden.
Hyllas brukar man göra för något man uppnått.
Medhåll.
Jag har kört deras elbilar och är inte imponerad. De är efter, troligen gäller det på flera områden…
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Varför envisas ni NV fans med att hävda att NV är "störst i västvärlden" ?
86MWh output är inget att fira.. Tesla/Panasonic i Nevada har ju länge haft 30GWh output per år. NV ambition 2023 var 16 så även det bara hälften. Nu nådde man dock kanske dryga 100MWh dvs promille av planerad output.
Varför envisas ni NV fans med att hävda att NV är "störst i västvärlden" ?
86MWh output är inget att fira.. Tesla/Panasonic i Nevada har ju länge haft 30GWh output per år. NV ambition 2023 var 16 så även det bara hälften. Nu nådde man dock kanske dryga 100MWh dvs promille av planerad output.
Det är svårt att bygga batterifabriker, det har vi sett tidigare. Inget nytt, vore väldigt märkligt om de sprutat ut batterier. Chansen för en dominoeffekt är mycket stor, lyckas en lina leverera till max kommer det sprida sig över till andra linor. Vi kan ha 16GWh inom kort.
Vilken västerländsk batteritillverkare har kontrakt på +550 miljarder? Vilken annan tillverkare har 7 batterifabriker runt om i världen?
Northvolt är överlägset störst. Kollade lite bilder på Stellantis fabrik nu, att de saknar samma stjärnglans är tydligt.
Ta Stellantis t.ex. som hyllats hårt i medier men aldrig ens varit i närheten av den stjärnglans NV har.
Vad är det som Stellantis hyllas för?
Har spekulerats bland experter är att de kommer ta över Europa. Själv har jag varit väldigt skeptisk till det hela då de saknat de riktigt tunga investerarna. Northvolt har alltid som jag tidigare skrev haft mer stjärnglans över sig. Förmodligen därför Stellantis vänt sig till CATL då de ligger långt efter.
Finns nog en stor chans att framtida kontrakt från Stellantis hamnar på NV bord.
Låter extremt märkligt att någon hyllas för något de kanske eventuellt kommer att göra i framtiden.
Hyllas brukar man göra för något man uppnått.
Medhåll.
Jag har kört deras elbilar och är inte imponerad. De är efter, troligen gäller det på flera områden…
Stämmer, Stellantis ligger förmodligen långt efter CATL, BYD, Northvolt, Panasonic och LG. De verkar inte satsat på återvinningen, riktigt oroväckande!
Saknas det driv och engagemang hos Stellantis? Medan NV har världens i särklass största R&D avdelning så läser vi inget om Stellantis.
Av de nämnda företagen är det bara CATL och Northvolt som är renodlade batteritillverkare.
Stellantis är en biltilllverkare först och främst. BYD startade som batterifabrik men tillverkar numera bilar.
Stellantis står och faller inte med batteriproduktionen. Det gör inte BYD, Panasonic eller LG heller.
CATL har god förankring i den kinesiska militären vilket förklarar hur de kunde komma från ingenstans och bli världsledande.
Northvolt står inte heller och faller utan är uppbackade av giganter som BlackRock, Siemens, ABB, VW Group, Volvo, BMW, Epiroc, Scania och EU samt länder som Kanada och Europas största ekonomi Tyskland.
Det kanske beror på att Stellantis inte är en tillverkare av battericeller? Blanda inte ihop Stellantis med Automotive Cells Company (ACC).
ACC planerar att inom några år har tre gigafabriker i Europa för tillverkning av battericeller. Den första fabriken finns i Billy-Berclau i norra Frankrike, den andra byggs i Kaiserslauten i västra Tyskland och den tredje fabriken kommer finnas i italienska Termoli. ACC har meddelat att varje fabrik ska ha en produktionskapacitet om 40 GWh/år. ACC har tre ägare: batteritillverkaren Saft som ingår i energikoncernen Total Energies; fordonstillverkaren Stellantis med märken såsom Citroën, Fiat, Opel och Peugeot; samt fordonstillverkaren Mercedez-Benz. https://www.acc-emotion.com
Min uppfattning är att den pågående elektrifieringen av fordonssektorn kommer leda till ett enormt behov av batteritillverkning. Ett framgångsrikt Northvolt kommer inte fylla hela behovet och det kommer finnas rum för andra tillverkare av batterier såsom ACC, FAAM och Varta.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Varför envisas ni NV fans med att hävda att NV är "störst i västvärlden" ?
86MWh output är inget att fira.. Tesla/Panasonic i Nevada har ju länge haft 30GWh output per år. NV ambition 2023 var 16 så även det bara hälften. Nu nådde man dock kanske dryga 100MWh dvs promille av planerad output.
Intressant!
Ja, det känns ju inte alls så framgångsrikt som NV-fans hävdar (även om jag hoppas det går bättre för NV i framtiden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Northvolt är överlägset störst. Kollade lite bilder på Stellantis fabrik nu, att de saknar samma stjärnglans är tydligt.
Inget fan av Stellantis, men lite nyfiken på hur såg du det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik