SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av Verdi_ »

Vi fastnade i kön från helvetet i somras i södra Frankrike in mot spanska gränsen. 40 grader varmt och vi satt i princip helt stilla i flera timmar. kommer fortfarande ihåg hur det såg ut. Körde under en viadukt när det var som värst.

Vi hade planerat att ladda på PGA Catalunya på spanska sidan och skulle enligt planen anlända med just ca 25% SOC.

Men med kön och AC:n igång pga hettan så tappade vi procent efter procent. Var nere på 10% när jag kände att det här går fan inte. Slog av AC:n och då började det öka lite igen vilket var väldigt skönt. Fast sen kom vi ju fram till den snobbigaste SuC:en jag känner till och var helt blöta av svett och blev pikade av kostym killen i receptionen. Men men, hellre det än att behöva bli stående med batteritorsk i en jättekö ute på motorvägen.

Det jobbigaste med det hela var att vi inte visste vad kön berodde på och när den skulle släppa. Kändes helt hopplöst i ett par timmar och jag fick nån slags panikattack. Klaustrofobiskt är bara förnamnet. Var bland det värsta jag varit med om och en anledning till att jag väljer flyg kommande år.

Hade jag fått byta till en dieselbil där och då hade jag gjort det utan att blinka.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av mikebike »

Sportbilsentusiasten skrev: 29 dec 2023 10:15
Går inte att snacka bort att en fossilbil har med sig mer energi, än en elbil.
Tanken kan även fyllas på vid nödsituationer.
Men elbilen kan värma passagerarna utan att slösa energi genom att köra motorn.
Och utan risk att de andas avgaser.

Två filtar plus extra mössa/vantar har jag med mig även sommartid.
Är fd officer så är alltid beredd på det oväntade
Mössa, vantar och dunjacka ligger alltid i bilen. Dock bara en uppsättning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av Mickep »

För att inte glömma spade varningstriangel och draglinor. (man vet inte vad man själv eller andra kan råka ut för).
Ev skulle man kunna tänka att ha lite proviant, men det känns overkill.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Mickep skrev: 29 dec 2023 15:58
För att inte glömma spade varningstriangel och draglinor. (man vet inte vad man själv eller andra kan råka ut för).
Ev skulle man kunna tänka att ha lite proviant, men det känns overkill.
Jag har alltid med mig vatten/mat då jag ska längre sträckor, men det är i första hand för att äta BRA mat istället för vägmaten. Och jag stannar vid vackra platser inte vid en mack.
Och så går det snabbare.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av Mickep »

När jag skrev proviant menade jag nödproviant. Själv tar jag med mig något att tugga på (frukt,vatten) även vid kortare sträckor säg 30-40 min bilfärd om jag är passagerare. men det är ingen dålig ide att ta med sig matlåda. (det gör jag på jobbet istället för att äta på restaurang)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av martinot »

wildfire skrev: 22 dec 2023 19:13
Vad är det här för trams?

Man skulle ju lika gärna kunna påstå att SVTs indirekta budskap är att man måste ha med massor med fika om man åker från Varberg till Stockholm....
Såg du filmen?

Det var specifikt en fråga om just hur det var problem med elbilar i kö som togs upp av reporten.

Sedan är det alltid bra att vara förberedd på stopp. Oavsett drivlina i bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wildfire
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 okt 2023 08:04

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av wildfire »

martinot skrev: 29 dec 2023 18:26
wildfire skrev: 22 dec 2023 19:13
Vad är det här för trams?

Man skulle ju lika gärna kunna påstå att SVTs indirekta budskap är att man måste ha med massor med fika om man åker från Varberg till Stockholm....
Såg du filmen?

Det var specifikt en fråga om just hur det var problem med elbilar i kö som togs upp av reporten.

Sedan är det alltid bra att vara förberedd på stopp. Oavsett drivlina i bilen.
Jag såg filmen. Men jag ser inte att SVT framför nåt budskap överhuvudtaget. Man har varit ute och frågat några bilister om hur dom förberett sig inför jultrafiken. Ett vanligt halvintressant nyhetsrepotage.

En kvinna har fika för en vecka. En kille åker tidigt.

Och den äldre killen i reportaget säger att han har med sig fika, filtar och värmeljus. Reportern frågar hur det är att sitta i kö med elbil, han svarar att han stänger av värmen, tänder värmeljus och öppnar julklappar... Väldigt knäppt svar kan man absolut tycka! Men att det skulle vara SVTs budskap... Nej, det håller jag inte alls med om.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av martinot »

wildfire skrev: 29 dec 2023 21:57
martinot skrev: 29 dec 2023 18:26
wildfire skrev: 22 dec 2023 19:13
Vad är det här för trams?

Man skulle ju lika gärna kunna påstå att SVTs indirekta budskap är att man måste ha med massor med fika om man åker från Varberg till Stockholm....
Såg du filmen?

Det var specifikt en fråga om just hur det var problem med elbilar i kö som togs upp av reporten.

Sedan är det alltid bra att vara förberedd på stopp. Oavsett drivlina i bilen.
Jag såg filmen. Men jag ser inte att SVT framför nåt budskap överhuvudtaget. Man har varit ute och frågat några bilister om hur dom förberett sig inför jultrafiken. Ett vanligt halvintressant nyhetsrepotage.

En kvinna har fika för en vecka. En kille åker tidigt.

Och den äldre killen i reportaget säger att han har med sig fika, filtar och värmeljus. Reportern frågar hur det är att sitta i kö med elbil, han svarar att han stänger av värmen, tänder värmeljus och öppnar julklappar... Väldigt knäppt svar kan man absolut tycka! Men att det skulle vara SVTs budskap... Nej, det håller jag inte alls med om.
Det intressanta är att de ställer inte samma fråga kring fossilbilar. Helt klart en bias, medveten eller omdeveten, från media och journalister. Samma orsak som fick media att skriva alla fel om rykten kring alla elbilar som fastnade på E6 strax söder om Göteborg för något år sedan. Beskrevs som massor av elbilar som fått stopp i köerna. I verkligheten så var det en, eller max två elbilar, men massor av fossilbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinot skrev: 30 dec 2023 18:35
wildfire skrev: 29 dec 2023 21:57
martinot skrev: 29 dec 2023 18:26
wildfire skrev: 22 dec 2023 19:13
Vad är det här för trams?

Man skulle ju lika gärna kunna påstå att SVTs indirekta budskap är att man måste ha med massor med fika om man åker från Varberg till Stockholm....
Såg du filmen?

Det var specifikt en fråga om just hur det var problem med elbilar i kö som togs upp av reporten.

Sedan är det alltid bra att vara förberedd på stopp. Oavsett drivlina i bilen.
Jag såg filmen. Men jag ser inte att SVT framför nåt budskap överhuvudtaget. Man har varit ute och frågat några bilister om hur dom förberett sig inför jultrafiken. Ett vanligt halvintressant nyhetsrepotage.

En kvinna har fika för en vecka. En kille åker tidigt.

Och den äldre killen i reportaget säger att han har med sig fika, filtar och värmeljus. Reportern frågar hur det är att sitta i kö med elbil, han svarar att han stänger av värmen, tänder värmeljus och öppnar julklappar... Väldigt knäppt svar kan man absolut tycka! Men att det skulle vara SVTs budskap... Nej, det håller jag inte alls med om.
Det intressanta är att de ställer inte samma fråga kring fossilbilar. Helt klart en bias, medveten eller omdeveten, från media och journalister. Samma orsak som fick media att skriva alla fel om rykten kring alla elbilar som fastnade på E6 strax söder om Göteborg för något år sedan. Beskrevs som massor av elbilar som fått stopp i köerna. I verkligheten så var det en, eller max två elbilar, men massor av fossilbilar.
Det var 50 bilar som behövde assistans av bärgare för att komma därifrån, varav en elbil.

I media skrevs det om mängder av elbilar som behövde hjälp. Men grunden till det var en tomte på Trafikverkets pressavdelning som gick ut med de felaktiga uppgifterna. Givetvis hängde omedelbart media på och blåste upp det i stora rubriker eftersom det genererade en massa klick. Trafikverket gick senare ut med en rättelse och beklagade de felaktiga uppgifterna.

Rättelsen undvek dock nästan all media att publicera. Man vill liksom inte förstöra en bra story även om den är helt felaktig.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av John Galt »

Jag köpte aluminiumfiltar billigt på Ali Express. Tar ingen plats i bilen och är extremt effektiva för att hålla värmen.

Bild
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av Dr Mabuse »

John Galt skrev: 31 dec 2023 16:23
extremt effektiva för att hålla värmen.
Har du testat filtarna personligen och kan intyga detta, eller är det reklamslogan?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av mikebike »

Dr Mabuse skrev: 02 jan 2024 19:17
John Galt skrev: 31 dec 2023 16:23
extremt effektiva för att hålla värmen.
Har du testat filtarna personligen och kan intyga detta, eller är det reklamslogan?
Jag är skeptisk. Varför tillverkas inte varma kläder av detta förhållandevis billiga material istället för av dun, ull mm.


PS. Jag har en dunjacka i bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av Verdi_ »

mikebike skrev: 02 jan 2024 19:23
Dr Mabuse skrev: 02 jan 2024 19:17
John Galt skrev: 31 dec 2023 16:23
extremt effektiva för att hålla värmen.
Har du testat filtarna personligen och kan intyga detta, eller är det reklamslogan?
Jag är skeptisk. Varför tillverkas inte varma kläder av detta förhållandevis billiga material istället för av dun, ull mm.


PS. Jag har en dunjacka i bilen.
Varför isolerar man inte hus med aluminiumfolie? :? :lol:
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av John Galt »

Dr Mabuse skrev:
John Galt skrev: 31 dec 2023 16:23
extremt effektiva för att hålla värmen.
Har du testat filtarna personligen och kan intyga detta, eller är det reklamslogan?
Jag köpte dem efter att jag testat en. Jag skrev det först, men kortade ner texten. Bild

Jag åkte tåg som blev stillastående pga nedriven kontaktledning. Det blev ganska kallt efter några timmar. Sådana delades ut till sist och fungerade förvånansvärt bra.

Det funkar såklart bättre med en dunjacka - eller ännu hellre en scooteroverall, men de här tar knappt någon plats alls i bilen. Och kostar några tior.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av mikebike »

John Galt skrev: 03 jan 2024 01:27
Dr Mabuse skrev:
John Galt skrev: 31 dec 2023 16:23
extremt effektiva för att hålla värmen.
Har du testat filtarna personligen och kan intyga detta, eller är det reklamslogan?
Jag köpte dem efter att jag testat en. Jag skrev det först, men kortade ner texten. Bild

Jag åkte tåg som blev stillastående pga nedriven kontaktledning. Det blev ganska kallt efter några timmar. Sådana delades ut till sist och fungerade förvånansvärt bra.

Det funkar såklart bättre med en dunjacka - eller ännu hellre en scooteroverall, men de här tar knappt någon plats alls i bilen. Och kostar några tior.
Min dunjacka är mindre än 1 liter komprimerad och kostade 399:- på XXL. Det enda som stör mig att jag bara har en, lite egoistiskt eftersom vi oftast är två på långfärd. :?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Nicke Nyfiken skrev: 30 dec 2023 20:00
Rättelsen undvek dock nästan all media att publicera. Man vill liksom inte förstöra en bra story även om den är helt felaktig.
För jäkligt att allt vinklas i media idag :evil:
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

mikebike skrev: 02 jan 2024 19:23
Dr Mabuse skrev: 02 jan 2024 19:17
John Galt skrev: 31 dec 2023 16:23
extremt effektiva för att hålla värmen.
Har du testat filtarna personligen och kan intyga detta, eller är det reklamslogan?
Jag är skeptisk. Varför tillverkas inte varma kläder av detta förhållandevis billiga material istället för av dun, ull mm.


PS. Jag har en dunjacka i bilen.
Noll ventilation, så bra kortvarigt med alu.
Ska man värma långvarigt är aluminiumfolie sämre då det blir kondens.
Filt eller dunjacka är då bättre som binder luft som isolerar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
bomauritz
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av bomauritz »

bomauritz skrev: 24 dec 2023 02:33
Som sagt, aldrig fel att vara förberedd, både för sin egen och andras skull, speciellt på vintern.

Kör ofta ut i obygden på helgerna. Vatten, kaffe, några energibars, en extra dosa snus, filtar, handskar & mössa, powerbank till mobil, nåt att såga med, nåt att skotta med, bogserlina, ficklampa, varselvästsr till alla i bilen och faktiskt några värmeljus och en tändare. :)

Att se till och ha lite mer bensin/diesel/el i ”tanken” än exakt vad man behöver vid start känns som en självklarhet vintertid.

Blev påkörd på motorvägen (gick bra så fick därför vänta på räddningstjänst) för 10 år sen dagen innan jul. Stod still och väntade på bärgare i timmar trots det var nära Sthlm, men fanns ingen tillgänglig, var tvungen att lämna bilen pga att passerande trafikanter fortsatte i 110 km/h. Kommit fram till nedfallna träd mitt ute i skogen mer än en gång. Listan kan ju göras lång med små eller stora problem som kan ställa till det och snabbt förvärra situationen.

Men att det skulle vara viktigare i en elbil än i en fossilbil är ju bara dumheter.
Den här tråden är ju värd att väcka till liv igen och man kan ana att en och annan bilförare i (södra) Sverige – oavsett bränsle eller motortyp – kommer vara lite mer förberedd framöver.

I övrigt måste jag säga att situationen hanterats otroligt tafatt av berörda parter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... tar-stilla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av Bjelke »

Sportbilsentusiasten skrev: 03 jan 2024 09:17
mikebike skrev: 02 jan 2024 19:23
Dr Mabuse skrev: 02 jan 2024 19:17
John Galt skrev: 31 dec 2023 16:23
extremt effektiva för att hålla värmen.
Har du testat filtarna personligen och kan intyga detta, eller är det reklamslogan?
Jag är skeptisk. Varför tillverkas inte varma kläder av detta förhållandevis billiga material istället för av dun, ull mm.


PS. Jag har en dunjacka i bilen.
Noll ventilation, så bra kortvarigt med alu.
Ska man värma långvarigt är aluminiumfolie sämre då det blir kondens.
Filt eller dunjacka är då bättre som binder luft som isolerar.
Precis, folien blir lufttät normalt sett även om det har funnits lite varianter på
temat som perforerad folie tex, poängen är ju att folien reflekterar värmen så lite hål
gör inte så stor skada som man kan tro, även vävd folie (typ som stickat) med lite traditionellt
material mellan folie-strängarna har funnits (finns säkert fortfarande). Men det har väl
bara förekommit på dyra produkter för typ bergsklättrare eller sport i hård kyla osv.
Men vettifasiken om det finns längre?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev: 05 jan 2024 17:42
Sportbilsentusiasten skrev: 03 jan 2024 09:17
mikebike skrev: 02 jan 2024 19:23
Dr Mabuse skrev: 02 jan 2024 19:17
John Galt skrev: 31 dec 2023 16:23
extremt effektiva för att hålla värmen.
Har du testat filtarna personligen och kan intyga detta, eller är det reklamslogan?
Jag är skeptisk. Varför tillverkas inte varma kläder av detta förhållandevis billiga material istället för av dun, ull mm.


PS. Jag har en dunjacka i bilen.
Noll ventilation, så bra kortvarigt med alu.
Ska man värma långvarigt är aluminiumfolie sämre då det blir kondens.
Filt eller dunjacka är då bättre som binder luft som isolerar.
Precis, folien blir lufttät normalt sett även om det har funnits lite varianter på
temat som perforerad folie tex, poängen är ju att folien reflekterar värmen så lite hål
gör inte så stor skada som man kan tro, även vävd folie (typ som stickat) med lite traditionellt
material mellan folie-strängarna har funnits (finns säkert fortfarande). Men det har väl
bara förekommit på dyra produkter för typ bergsklättrare eller sport i hård kyla osv.
Men vettifasiken om det finns längre?
Idag fick jag reklam på mejlen om en "sovsäck" av liknande material. Den kostar 59 kronor.
Varför skall man då köpa en dunsovsäck för 2000 kronor?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av jonasl »

Foliefiltarna är ju nödutrustning som är liten och lätt att ha med och för sin storlek gör stor nytta. En dunsäck är avsevärt bättre. Annars hade nog everestexpeditionerna haft folieoveraller istället för tjocka dyra dunoveraller.

Jag har en fin dunsäck från Western mountaineering, 600 grams tresäsongssäck. Men den ska inte förvaras komprimerad, annars hade den ju legat rätt bra i bilen vintertid. (Den är nog 10-12 år gammal och tror inte den kostade mer än 3000 kr. Efter kraftigt försämrad dollarkurs och lite inflation verkar den numera kosta mer än det dubbla..). Men den är extremt liten och lätt!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen

Inlägg av martinot »

Aida skrev: 05 jan 2024 11:32
Märkligt att SVT alltid skall lyckas vinkla till elbilars nackdelar, både med bränder och med kyla. :lol:

Men nåja, här är ett annat reportage med andra experter som motvikt till SVT och vanliga massmedia:

https://alltomelbil.se/icke-experterna- ... katastrof/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar