Nä, det får man hoppas. (Och jag är inte på något sätt säker på att det är ett problem på min heller, utan kollar sannolikt snarare för att kunna utesluta det.)
Vi får se på Fredag, uppdaterar efter dom kikat på den.
Moderator: Redaktion
Nä, det får man hoppas. (Och jag är inte på något sätt säker på att det är ett problem på min heller, utan kollar sannolikt snarare för att kunna utesluta det.)
Som sagt, jag har känt av detta tidigare, bar vägbana och polerad av salt, runt 8-10 minusgrader och lite vind på det.PPEETTEERR skrev: ↑03 jan 2024 16:12Nä, det får man hoppas. (Och jag är inte på något sätt säker på att det är ett problem på min heller, utan kollar sannolikt snarare för att kunna utesluta det.)
Vi får se på Fredag, uppdaterar efter dom kikat på den.
Du kommer slita ut dubben snabbt med elbilens vrid och då få sämre däck än friktion. Lyssna på vibilägares podd.
Jag kör visserligen odubbat men det är av komfortskäl. Dubbdäck är bättre när det är halt. Så är det bara.
Är man oförsiktig kan man ha sönder vad som helst. Kör man med förstånd så funkar dubbdäck fint på just elbil där effekten går att dosera med precision, till skillnad mot exempelvis en turbobil.
8900 mil i Model Y nu, med 3000 mil på odubbade original vinterdäck. Bra mönsterdjup och bilen stabil. Men så är jag försiktig med gasen och kör chill med extra ägg när det är halt.Electron skrev:När jag byter till MY så blir det dubbade sulor. Trots att jag bor i storstad…
Tror gör vi i kyrkan
Jag kör inte med NokianAndIT skrev: ↑04 jan 2024 15:23Tror gör vi i kyrkan
Här talar vi om fakta.
https://www.nokiantires.com/customer-se ... nter-tire/
TS gör det, därav är länken relevant.Electron skrev: ↑04 jan 2024 17:43Jag kör inte med NokianAndIT skrev: ↑04 jan 2024 15:23Tror gör vi i kyrkan
Här talar vi om fakta.
https://www.nokiantires.com/customer-se ... nter-tire/
ALLA däcktillverkare rekommenderar högre däcktryck på vinterdäck. Det varierar mellan +0,2 bar och +10% beroende på däcktillverkare.Collin87 skrev: ↑05 jan 2024 02:03TS gör det, därav är länken relevant.Electron skrev: ↑04 jan 2024 17:43Jag kör inte med NokianAndIT skrev: ↑04 jan 2024 15:23Tror gör vi i kyrkan
Här talar vi om fakta.
https://www.nokiantires.com/customer-se ... nter-tire/
Låter som det är något fel på din bil. Lämna in på hjulinställning, kolla däcken. Model y är som ett strykjärn på vägen.rhansson skrev: ↑05 jan 2024 23:28Håller med om att Model Y är jäkla ostabil/nervös vid motorvägsfart, oavsett mer eller mindre blåst.
Jag har gått från en Volvo V60 CC till en Model 4 LR och det är oerhört irriterande att behöva hålla på att "styra" bilen så pass mycket som behövs jämfört med Volvon (och alla mina tidigare volvos) vid motorvägsfart.
Volvon var väldigt kursstabil nästan oavsett hur mycket eller lite det blåste, men så är inte fallet med Teslan.
Jag kör med "mellanläget" av rattinställning (alltså inte komfort eller sport, men det mellersta som jag just nu inte minns namnet på), det är bättre än komfort, men styrningen är också betydligt tyngre (vilket då blir en annan grej att störa sig på).
Finns mycket bra grejor med bilen men också rätt mycket grejor som är "sämre" än vad jag upplevt och använt i alla mina tidigare volvobilar.
Inget problem.
Detta! Håller med fullständigt, samma uppsättning på min MYP och den känns väldigt stabil i vinterväglag. I torrt vanligt väglag är dom dock inte lika roliga att köra med.. kan det bli mars snart så man kan byta däck!!Teslarob skrev: ↑09 jan 2024 18:35Har dubbfria 21" på min MYP, gösses vad stabilt och fint den går. Bra grepp på både is och snö. Förvånansvärt bra faktiskt och i alla hastigheter. Kommer från en bmw x3 som hade 6 år gamla dubbdäck. Extrem skillnad i grepp faktiskt till fördel Teslan. Men den största skillnaden är säkert åldern på däcken. Känns verkligen som jag bör byta vinterdäck oftare.
Ja 6 år gamla däck är väldigt obra, men även elbil kontra fossilare känns nästanTeslarob skrev: ↑09 jan 2024 18:35Har dubbfria 21" på min MYP, gösses vad stabilt och fint den går. Bra grepp på både is och snö. Förvånansvärt bra faktiskt och i alla hastigheter. Kommer från en bmw x3 som hade 6 år gamla dubbdäck. Extrem skillnad i grepp faktiskt till fördel Teslan. Men den största skillnaden är säkert åldern på däcken. Känns verkligen som jag bör byta vinterdäck oftare.