Vinglig på motorväg?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av PPEETTEERR »

Electron skrev: 03 jan 2024 15:49
Jag gjorde hjulinställning på min M3 i somras. Så det kan nog inte bero på det?
Nä, det får man hoppas. (Och jag är inte på något sätt säker på att det är ett problem på min heller, utan kollar sannolikt snarare för att kunna utesluta det.)
Vi får se på Fredag, uppdaterar efter dom kikat på den.
Electron
Inlägg: 411
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av Electron »

PPEETTEERR skrev: 03 jan 2024 16:12
Electron skrev: 03 jan 2024 15:49
Jag gjorde hjulinställning på min M3 i somras. Så det kan nog inte bero på det?
Nä, det får man hoppas. (Och jag är inte på något sätt säker på att det är ett problem på min heller, utan kollar sannolikt snarare för att kunna utesluta det.)
Vi får se på Fredag, uppdaterar efter dom kikat på den.
Som sagt, jag har känt av detta tidigare, bar vägbana och polerad av salt, runt 8-10 minusgrader och lite vind på det.
Idag hade jag ett vaktelägg under gaspedalen. Gjorde väldigt små rattrörelser men bakvagnen började släppa. XC60 AWD, Q5 etc bara plöjde om mej i snösträngen.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av Oscar11 »

Electron skrev: 03 jan 2024 13:32
Oscar11 skrev: 03 jan 2024 13:30
Jag kör Good year dubbfria och styrningen på sport. Upplever inga sådana problem. Har haft Hakka dubbfria på en annan bil och de var som bananskal under bilen.
När jag byter till MY så blir det dubbade sulor. Trots att jag bor i storstad…
Du kommer slita ut dubben snabbt med elbilens vrid och då få sämre däck än friktion. Lyssna på vibilägares podd.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1404
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av Verdi_ »

Oscar11 skrev: 03 jan 2024 20:55
Electron skrev: 03 jan 2024 13:32
Oscar11 skrev: 03 jan 2024 13:30
Jag kör Good year dubbfria och styrningen på sport. Upplever inga sådana problem. Har haft Hakka dubbfria på en annan bil och de var som bananskal under bilen.
När jag byter till MY så blir det dubbade sulor. Trots att jag bor i storstad…
Du kommer slita ut dubben snabbt med elbilens vrid och då få sämre däck än friktion. Lyssna på vibilägares podd.
Jag kör visserligen odubbat men det är av komfortskäl. Dubbdäck är bättre när det är halt. Så är det bara.
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av JockeSund »

På vägen hem körde jag med APn för första gången. Den fick jobba hårt, dock blåste det rejält idag.
Provade även köra med Sportläge på styrningen, stor skillnad måste jag säga.
Gick betydligt stabilare.

Blev omkörd av 2 st MY på vägen hem. Noterade tack vare dagens diskussion hur dom rörde sig i körbanan. Det flyttade sig rejält
MYLR -23
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av bjornnilsson »

Oscar11 skrev: 03 jan 2024 20:55
Electron skrev: 03 jan 2024 13:32
Oscar11 skrev: 03 jan 2024 13:30
Jag kör Good year dubbfria och styrningen på sport. Upplever inga sådana problem. Har haft Hakka dubbfria på en annan bil och de var som bananskal under bilen.
När jag byter till MY så blir det dubbade sulor. Trots att jag bor i storstad…
Du kommer slita ut dubben snabbt med elbilens vrid och då få sämre däck än friktion. Lyssna på vibilägares podd.
Är man oförsiktig kan man ha sönder vad som helst. Kör man med förstånd så funkar dubbdäck fint på just elbil där effekten går att dosera med precision, till skillnad mot exempelvis en turbobil.

Mina dubbdäck är nu inne på tredje året, har enbart körts på +800 hk-bilar och just nu monterade på MS Plaid, kör alltid i effektläget Plaid. Funkar perfekt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av themax »

Electron skrev:
När jag byter till MY så blir det dubbade sulor. Trots att jag bor i storstad…
8900 mil i Model Y nu, med 3000 mil på odubbade original vinterdäck. Bra mönsterdjup och bilen stabil. Men så är jag försiktig med gasen och kör chill med extra ägg när det är halt.

Min förra däckhandlare hävdade bestämt att det bara var i Stockholm man behöver dubbdäck. Där är det trångt och folk kör som idioter och de tror det är sommarväglag året runt. Jag är benägen att hålla med honom. Har inte haft dubbdäck sen min Saab 900 som jag sålde när jag flyttade till Stockholm 1992.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av AndIT »

Electron skrev: 03 jan 2024 13:20
Collin87 skrev: 03 jan 2024 12:49
Vinterdäcken är ju klart mjukare vilket lätt kan te sig vingligt eller svampigt.

Kör lite högre tryck om det känns för obehagligt.

Har inte upplevt detta med vår MY ännu iaf.
Jag är inne på min tredje vinter med min M3. Inte upplevt problem tidigare. Hade idag 44 psi istället för som vanliga 42
Kanske berodde på det?

Tror inte på att det ska vara högre tryck.
Tror gör vi i kyrkan ;)
Här talar vi om fakta.
https://www.nokiantires.com/customer-se ... nter-tire/
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Electron
Inlägg: 411
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av Electron »

AndIT skrev: 04 jan 2024 15:23
Electron skrev: 03 jan 2024 13:20
Collin87 skrev: 03 jan 2024 12:49
Vinterdäcken är ju klart mjukare vilket lätt kan te sig vingligt eller svampigt.

Kör lite högre tryck om det känns för obehagligt.

Har inte upplevt detta med vår MY ännu iaf.
Jag är inne på min tredje vinter med min M3. Inte upplevt problem tidigare. Hade idag 44 psi istället för som vanliga 42
Kanske berodde på det?

Tror inte på att det ska vara högre tryck.
Tror gör vi i kyrkan ;)
Här talar vi om fakta.
https://www.nokiantires.com/customer-se ... nter-tire/
Jag kör inte med Nokian
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av Collin87 »

Electron skrev: 04 jan 2024 17:43
AndIT skrev: 04 jan 2024 15:23
Electron skrev: 03 jan 2024 13:20
Collin87 skrev: 03 jan 2024 12:49
Vinterdäcken är ju klart mjukare vilket lätt kan te sig vingligt eller svampigt.

Kör lite högre tryck om det känns för obehagligt.

Har inte upplevt detta med vår MY ännu iaf.
Jag är inne på min tredje vinter med min M3. Inte upplevt problem tidigare. Hade idag 44 psi istället för som vanliga 42
Kanske berodde på det?

Tror inte på att det ska vara högre tryck.
Tror gör vi i kyrkan ;)
Här talar vi om fakta.
https://www.nokiantires.com/customer-se ... nter-tire/
Jag kör inte med Nokian
TS gör det, därav är länken relevant.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Collin87 skrev: 05 jan 2024 02:03
Electron skrev: 04 jan 2024 17:43
AndIT skrev: 04 jan 2024 15:23
Electron skrev: 03 jan 2024 13:20
Collin87 skrev: 03 jan 2024 12:49
Vinterdäcken är ju klart mjukare vilket lätt kan te sig vingligt eller svampigt.

Kör lite högre tryck om det känns för obehagligt.

Har inte upplevt detta med vår MY ännu iaf.
Jag är inne på min tredje vinter med min M3. Inte upplevt problem tidigare. Hade idag 44 psi istället för som vanliga 42
Kanske berodde på det?

Tror inte på att det ska vara högre tryck.
Tror gör vi i kyrkan ;)
Här talar vi om fakta.
https://www.nokiantires.com/customer-se ... nter-tire/
Jag kör inte med Nokian
TS gör det, därav är länken relevant.
ALLA däcktillverkare rekommenderar högre däcktryck på vinterdäck. Det varierar mellan +0,2 bar och +10% beroende på däcktillverkare.

Så det rekomenderade däcktrycket på Model 3/Y är 3,1 - 3,2 bar på "kalla" vinterdäck.
(45 - 46 psi för de som inte förstått att man kan ändra till en vanlig normal däcktrycksenhet)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
PPEETTEERR
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 dec 2023 22:22

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av PPEETTEERR »

Lovade att återkomma efter att de tittat på hjulinställningen. Jag är inte på något sätt expert på att tolka siffrorna, men en mindre korrigering gjordes iaf.

Som jag tolkar det så var siffrorna för respektive hjul ok individuellt, men att iom att det var negativ toe på vänster fram och positiv på höger fram blev det totalt ett rött värde på ”rakt fram” (tolkar det som att båda framhjulen pekade något åt höger, dvs vänster pekade lite in och höger lite ut)?. Om korrekt tolkat kan jag mycket väl tänka mig att det kan påverka hur bilen känns(?), men tycker även att den borde dragit lite höger(?) vilket jag inte upplevt. Har bara upplevt den som ”instabil” vid lite högre hastigheter och som att man fått parera sidovindar som inte existerat.)

Idag är tyvärr verkligen inte rätt dag att ut och testa den här i krokarna, tog en omväg hem för att få en liten bit iaf där jag kunde testa och spontant kändes den kanske lite stabilare/pålitligare (men då satt jag ju också med vetskapen att det precis gjorts en korrigering så jag lägger inte så mycket värde i det testet).
Får återkomma igen när vägarna är lite bättre och jag kunnat testa en lite längre sträcka.

Här är före- och efter-värdena med för den som är intresserad, och högst sannolikt finns det andra här som är bättre på att tolka dem än mig och kan styrka eller korrigera ovan killgissningar 😊
IMG_1900.jpeg
Användarvisningsbild
rhansson
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 nov 2023 07:47

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av rhansson »

Håller med om att Model Y är jäkla ostabil/nervös vid motorvägsfart, oavsett mer eller mindre blåst.
Jag har gått från en Volvo V60 CC till en Model 4 LR och det är oerhört irriterande att behöva hålla på att "styra" bilen så pass mycket som behövs jämfört med Volvon (och alla mina tidigare volvos) vid motorvägsfart.
Volvon var väldigt kursstabil nästan oavsett hur mycket eller lite det blåste, men så är inte fallet med Teslan.
Jag kör med "mellanläget" av rattinställning (alltså inte komfort eller sport, men det mellersta som jag just nu inte minns namnet på), det är bättre än komfort, men styrningen är också betydligt tyngre (vilket då blir en annan grej att störa sig på).

Finns mycket bra grejor med bilen men också rätt mycket grejor som är "sämre" än vad jag upplevt och använt i alla mina tidigare volvobilar.
---
Tesla Model Y Long Range, 2023
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av JockeSund »

Sedan jag startade tråden har jag ändrat till Standard istället för Comfort på styrningen.
Rätt däcktryck.

Måste säga att jag upplever bilen mindre vinglig nu med Standard än med Comfort.
Provade att byta tillbaka till Comfort och fick tillbaka den vingliga känslan ganska fort i farter över 110
MYLR -23
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av kaffekoko »

rhansson skrev: 05 jan 2024 23:28
Håller med om att Model Y är jäkla ostabil/nervös vid motorvägsfart, oavsett mer eller mindre blåst.
Jag har gått från en Volvo V60 CC till en Model 4 LR och det är oerhört irriterande att behöva hålla på att "styra" bilen så pass mycket som behövs jämfört med Volvon (och alla mina tidigare volvos) vid motorvägsfart.
Volvon var väldigt kursstabil nästan oavsett hur mycket eller lite det blåste, men så är inte fallet med Teslan.
Jag kör med "mellanläget" av rattinställning (alltså inte komfort eller sport, men det mellersta som jag just nu inte minns namnet på), det är bättre än komfort, men styrningen är också betydligt tyngre (vilket då blir en annan grej att störa sig på).

Finns mycket bra grejor med bilen men också rätt mycket grejor som är "sämre" än vad jag upplevt och använt i alla mina tidigare volvobilar.
Låter som det är något fel på din bil. Lämna in på hjulinställning, kolla däcken. Model y är som ett strykjärn på vägen.
psaaf
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av psaaf »

Tyckte min Model 3 kändes vinglig på motorväg tills jag ändrade från Standard till Sport på styrningen. Känslan är att det var mer dynamik i detta med BMW:n jag hade innan, där styrningen var lättare vid lägre hastigheter men styvnade till ordentligt vid motorvägsfart och högre.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3910
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av AAKEE »

Oscar11 skrev: 03 jan 2024 20:55

Du kommer slita ut dubben snabbt med elbilens vrid och då få sämre däck än friktion. Lyssna på vibilägares podd.
Inget problem.

Jag körde 6600 mil under 2.5 år, 2.5 vintrar så hälften med dubbdäck. De var som nya. Trots M3P.

När jag var <30 var det ett litet problem, tex ha en motorstark Audi och dubbdäck. Det gick få däcken trötta fortare.
Men dubbar sitter kvar i moderna däck. Har man för kul blir dubbarna strömlinjeformade.

Använder man chill mode vintertid är det inget problem. Jag kör hellre dubbat med chill än odubbat med sport.

Det är rätt vanligt med inlägg på Facebook om obehaglig/ostabil bil fränst regen och sladd som skrämmer folk. De inläggen kommer nästan bara med dubbfritt (det är såklart vanligare med dubbfritt också).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av Teslarob »

Har dubbfria 21" på min MYP, gösses vad stabilt och fint den går. Bra grepp på både is och snö. Förvånansvärt bra faktiskt och i alla hastigheter. Kommer från en bmw x3 som hade 6 år gamla dubbdäck. Extrem skillnad i grepp faktiskt till fördel Teslan. Men den största skillnaden är säkert åldern på däcken. Känns verkligen som jag bör byta vinterdäck oftare.
Berguv
Inlägg: 114
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av Berguv »

Håller med om att MYLR 19’ är vinglig med vinterdäck. När jag sätter på Hakka R3 inför vintern blir jag sur (relativt OEM-sommardäcken)

Riktigt missnöjd med R3. Dålig ljudkomfort, inte speciellt bra grepp.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av Fiskk »

Teslarob skrev: 09 jan 2024 18:35
Har dubbfria 21" på min MYP, gösses vad stabilt och fint den går. Bra grepp på både is och snö. Förvånansvärt bra faktiskt och i alla hastigheter. Kommer från en bmw x3 som hade 6 år gamla dubbdäck. Extrem skillnad i grepp faktiskt till fördel Teslan. Men den största skillnaden är säkert åldern på däcken. Känns verkligen som jag bör byta vinterdäck oftare.
Detta! Håller med fullständigt, samma uppsättning på min MYP och den känns väldigt stabil i vinterväglag. I torrt vanligt väglag är dom dock inte lika roliga att köra med.. kan det bli mars snart så man kan byta däck!!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av jonasl »

Skulle nästan vilja sträcka mig längre än att det är just dubbfria vinterdäck som gör den vinglig, det känns som att standardmonterade Nokiandäcken är väldigt instabila. Jag har inte kört den nuvarande generationen av dem men hade Nokian R på en annan bil för massa år sen, de var riktigt sladdriga. Men grymt bra på snö.

Enda gången jag upplevt regen som instabil var på riktig svartis med de odubbade Good Year-däcken jag har på nu. Och då krypkörde alla, även bilarna med dubbat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av Bjelke »

Teslarob skrev: 09 jan 2024 18:35
Har dubbfria 21" på min MYP, gösses vad stabilt och fint den går. Bra grepp på både is och snö. Förvånansvärt bra faktiskt och i alla hastigheter. Kommer från en bmw x3 som hade 6 år gamla dubbdäck. Extrem skillnad i grepp faktiskt till fördel Teslan. Men den största skillnaden är säkert åldern på däcken. Känns verkligen som jag bör byta vinterdäck oftare.
Ja 6 år gamla däck är väldigt obra, men även elbil kontra fossilare känns nästan
alltid bättre även med likvärdiga däck (och någorlunda lika bilar iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
djflunk
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 dec 2023 18:30

Re: Vinglig på motorväg?

Inlägg av djflunk »

Jag hämtade ut min MY dagen innan nyår. De hade råkat sätta dubbat på fastän jag beställt odubbat men jag hade inte tid att få det åtgärdat på en gång.
De första dagarnas körning med dubbat var riktigt sliskiga. Bilen ålade sig fram. Trots rätt däcktryck. Efter byte till odubbat ligger den som en macka på vägen.
Jag har inte kört med dubbat på någon av mina egna bilar sen jag köpte min första på nittiotalet...
Skriv svar