Laddning + förkonditionering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Laddning + förkonditionering

Inlägg av Delta1 »

Jag blir tokig ....

Hur bär man sig åt om man vill ladda under natten, förkonditionera till t ex 0700, och samtidigt ha 100% vid avfärd? Är det helt omöjligt???

Det verkar som om bilen slutar ladda när den når 100% någon gång under natten, och sedan tar den ur batteriet för att förkonditionera bilen, vilket om det är -15, kan vara 4-5%.

Det är ju naturligtvis inte världens största problem, men ibland rullar man ju in på en SC med 5% kvar, och då gör det ju skillnad om man startar med 100 istället för 95%.

Är det bara jag som är en klåpare eller går detta inte att göra?

Mvh,
T
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Laddning + förkonditionering

Inlägg av Skyvandrare »

Känner inte igen det där på vår 3:a.
Vad har du för effekt på laddningen? Är det så att det inte räcker till förvärmning?
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Laddning + förkonditionering

Inlägg av Delta1 »

Just nu kör jag bara med vanlig 230, så det är klart att det måste vara en del av problemet - att det per tidsenhet går åt mer energi att förkonditionera än vad som kommer in

Dock kan jag tycka att den ändå borde ladda under förkonditioneringen vilket den inte gör. Om den t ex når 100% 0400 så slutar den ladda, naturligtvis, men den återupptar inte laddningen när förkonditioneringen går igång och börjar ta ur batteriet.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning + förkonditionering

Inlägg av Skyltspurtaren »

Du behöver en laddstolpe som kan leverera minst den effekt som förvärmningen tar. Har inga exakta mätdata men verkar krävas åtminstone 4-5 kW när allt drar igång på en TM3SR+, kanske något liknande på Model S. Står du på 230/10A får du 2 kW och resten dras ur batteriet.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Laddning + förkonditionering

Inlägg av airdrive »

Korrigering: kolla vad AAKE skriver i tråden om hög förbrukning för MY här bredvid. Bra tips där! 👍
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddning + förkonditionering

Inlägg av AAKEE »

Delta1 skrev: 09 jan 2024 20:43
Jag blir tokig ....

Hur bär man sig åt om man vill ladda under natten, förkonditionera till t ex 0700, och samtidigt ha 100% vid avfärd? Är det helt omöjligt???
Till att börja med, precis som någon skrev:
-Läs tråden om hög förbrukning och dennom värmepumpen i stark kyla:

https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... 49#p773649

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=34844

Jag vet inte om din bil står ute (låter så?) eller inne men det blir ingen skillnad på hur du ska göra.
Bilen tar det den får enligt din laddinställning från väggen vid förkonditionering. Resten tas från batteriet.
Är bilens batteri kallt och måste värmas kan bilen dra 12kW, 3x2 med motorerna och 6kW med värmepumpen.
Har du då trefas 16A blirxdet 11kW och du går bara 1kW back, så ~ max 1% tapp på en förvärmning.
Men har du ställt in 5A eller kör med reseladdaren är det ett stort back på batteriet.

Om du istället laddar:
-så sent du kan
-med så hög effekt du kan
-helat har bilen i garaget.

Kommer batteriet inte behöva värmas. Då är det redan mycket varmare än den temp det förvärms till (5-6C vid förvärmning före avfärd). Redan att ladda med 10A med reseladdaren kanske håller batteriet vid 8-9C.
Har du laddat med trefas 16A är kanske batteriet ~20C beroende på hir kallt det är ute, och kanske 27-30C om vilen är i ett garage.

Om batteriet redan är varmt så ska bara kupen värmas. Det går nästan ingen energi, det går på nolltid och drar väldigt lite ström. Dessutom kan värmepumpen ta värme från batteriet istället för ström, så du kommer ha minst 99% kvar, samt att du har ett varmt batteri som kan leverera värme till värmepumpen och därmed spara ström i batteriet.
Delta1 skrev: 09 jan 2024 20:43
Det verkar som om bilen slutar ladda när den når 100% någon gång under natten, och sedan tar den ur batteriet för att förkonditionera bilen, vilket om det är -15, kan vara 4-5%.
Ja, låter du bilen ladda klart långt före avresan så svalnar batteriet (går ganska fort ute), och måste värmas igen. Det absolut bästa man kan göra när det är grisigt kallt ute är att ha ett varmt batteri. (Men elda dock inte upp bilen med brödrosten 😂).

Delta1 skrev: 09 jan 2024 20:43

Det är ju naturligtvis inte världens största problem, men ibland rullar man ju in på en SC med 5% kvar, och då gör det ju skillnad om man startar med 100 istället för 95%.
Det är ladda sent som gäller!
Förutom att du kommer ha 99-100% kvar när du far har du dessutom någon procent energi i batteriet som värme, så relativt räknat har du troligen mer än 100%.

Jag hade någonstans 105-110% när jag körde hem i fredags i -30C och kallare. (100% ström i batteriet och 5-10% i värme).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar