Spolarmunstycken
Moderator: Redaktion
Spolarmunstycken
Något som stört mig sedan dag 1 är hur kasst spolarvätskan kommer på rutan på förarsidan. Har justerat munstycket en aning så det har blivit lite bättre, men jag blir ändå smått irriterad över att man väljer den här typen av munstycke till MY när M3 tidigare (vet inte hur det är idag) haft en betydligt bättre lösning för att få bra spridning på spolarvätskan.
Ser man till placeringen så förstår jag att man gärna vill att munstycket pekar lite nedåt, vilket resulterar i att den bara sprutar längst ner på rutan.
Om man justerar upp munstycket så blir det lättare för fukt att hamna i hålet och därmed bilda frost på vintern vilket resulterar i att vätskan får svår att komma ut. Men jag ställer mig ändå frågad till varför Tesla valt den här lösningen när M3 har/hade en bättre lösning där vätskan verkligen kommer ut i större andel.
Ser man till placeringen så förstår jag att man gärna vill att munstycket pekar lite nedåt, vilket resulterar i att den bara sprutar längst ner på rutan.
Om man justerar upp munstycket så blir det lättare för fukt att hamna i hålet och därmed bilda frost på vintern vilket resulterar i att vätskan får svår att komma ut. Men jag ställer mig ändå frågad till varför Tesla valt den här lösningen när M3 har/hade en bättre lösning där vätskan verkligen kommer ut i större andel.
MYLR -23
Re: Spolarmunstycken
Vet faktiskt inte varför det där munstycket finns/anses behövas. Tyckte bara att det blir för mycket spolarvätska som hamnar på sidorutan.
Bland det första jag gjorde var att ersätta det där munstycket med en vanlig spolarslang-koppling (finns på Mekonomen sök på ”skarvrör”). Då slutar det spruta där och man slipper också se det där munstycket från förarplatsen.
Det finns (antar jag fortfarande) munstycken vid infästningen av torkarbladet (som på torkaren på passagerarplatsen) som funkar och räcker gott till.
Har inte saknat det där munstycket (tom glömt bort att jag tog bort det. Din postning påminde mig )
Bland det första jag gjorde var att ersätta det där munstycket med en vanlig spolarslang-koppling (finns på Mekonomen sök på ”skarvrör”). Då slutar det spruta där och man slipper också se det där munstycket från förarplatsen.
Det finns (antar jag fortfarande) munstycken vid infästningen av torkarbladet (som på torkaren på passagerarplatsen) som funkar och räcker gott till.
Har inte saknat det där munstycket (tom glömt bort att jag tog bort det. Din postning påminde mig )
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 2 gång.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Spolarmunstycken
en vanlig spolarslang-koppling? bild? länk?flamman skrev: ↑10 jan 2024 12:01Vet faktiskt inte varför det där munstycket finns/anses behövas. Tyckte bara att det blir för mycket spolarvätska som hamnar på sidorutan.
Bland det första jag gjorde var att ersätta det där munstycket med en vanlig spolarslang-koppling (finns på Mekonomen). Då slutar det spruta där och man slipper också se det där munstycket från förarplatsen.
Det finns (antar jag fortfarande) munstycken vid infästningen av torkarbladet (så är det på passagerarplatsen) som funkar och räcker gott till.
Har inte saknat det där munstycket (tom glömt bort att jag tog bort det. Din postning påminde mig )
Hittade den här bilden och kan tycka att den här lösningen borde vara betydligt bättre?
MYLR -23
Re: Spolarmunstycken
Skarvrör heter det visst. Minns inte mått på slangen så länkar olika. Finns även 2mm
https://www.mekonomen.se/skarvror-6-mm-gates-10212736
https://www.mekonomen.se/skarvror-4-mm-gates-10205446
https://www.mekonomen.se/skarvror-6-mm-gates-10212736
https://www.mekonomen.se/skarvror-4-mm-gates-10205446
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Spolarmunstycken
Ser inte alls ut så på min MY. Liknar mer den i filmen Jocke sund publicerade.
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD Vit 2023
Re: Spolarmunstycken
Dom gör ju ständiga ändringar inte alltid till det bättre, min 2021 MY LR hade bra tryck i spolningen men kom också mycket på förarens sidoruta vid garter över 70, med min 2023 MYP så är det inte längre aktuellt däremot är det knappt spolarvätska alls på passagerarsidan. Oklart varför än ev pga dålig nivå av vätskan el skitigt/isigt munstycke
Re: Spolarmunstycken
Ser nästan ut som du tappat en del. Lägg förslagsvis ett serviceärende.
MY RWD Vit 2023
Re: Spolarmunstycken
Tror iofs inte jag tappat något så sett. Men märkligt att det skiljer sig på munstycken.
Har lagt ett serviceärende där jag lagt in min bild och Freez bild på munstycket, så får vi se vad dom säger.
Har lagt ett serviceärende där jag lagt in min bild och Freez bild på munstycket, så får vi se vad dom säger.
MYLR -23
Re: Spolarmunstycken
Gissar det kanske handlar om tillverkad i Berlin eller Shanghai? Vet ni var era är tillverkade? (Vad börjar VIN på?)
Annars så har de nog justerat det där i Berlin så nya har en uppdaterad/förbättrad.
Annars så har de nog justerat det där i Berlin så nya har en uppdaterad/förbättrad.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Spolarmunstycken
Min är tillverkad i Shanghai och levererad i Juni-23 och funktionen upplever jag som väldigt bra. Kollar man noga på förarplatsens torkarm finns det munstycken på ytterligare ett ställe.
MY RWD Vit 2023
Re: Spolarmunstycken
Ok. Då har vi nog svaret där. Berlin har ett annan (troligtvis sämre..) spolar-munstycke.
Men som sagt, på min Berlin så har jag helt sonika tagit bort munstycket och saknar det inte.
Men som sagt, på min Berlin så har jag helt sonika tagit bort munstycket och saknar det inte.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld