Dubb eller ej till Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Magsal
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jan 2024 19:21

Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Magsal »

Bor i Stockholm, kört dubbfritt i 15 år. Kommer nu pendla upp till Sundsvall var 3.e vecka med min nya Highland SR
Vad tycker ni dubbfritt eller dubbar.

Magnus
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av BrooklynS »

Dubbfritt om det är E4 det handlar om, i övrigt storstad.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av mikebike »

Magsal skrev: 09 jan 2024 09:38
Bor i Stockholm, kört dubbfritt i 15 år. Kommer nu pendla upp till Sundsvall var 3.e vecka med min nya Highland SR
Vad tycker ni dubbfritt eller dubbar.

Magnus
Jag körde upp till Sundsvall fredag före Julafton, rejält halt*, men det gick bra.
Jag kör med dubbfritt sedan 1988. Dock med AWD sedan 2000.


*Det var faktiskt ännu halare på E4 förbi Norrköping en vecka senare, så det stämmer inte att det alltid är halare i Norrland. Det var underkylt regn/dimma på vägen och bilar i dikena lite varstans och E4 var helt avstängd p.g.a. trafikolycka med flera fordon.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av bjornnilsson »

Den där är klurig. Jag är dubb-förespråkare men hänger du så mycket i Sthlm så är det ju på gränsen. Just sträckan upp till Sundsvall skulle jag dock inte vilja pendla på dubbfritt. Har kört den sträckan i ett år (+ vidare till Örnsköldsvik) ett par gånger i veckan på dubbfritt med flertalet incidenter på min förra MS men efter att jag skaffade dubbdäcken så blev det lugnt. Jag köpte Michelin X-ice som i mitt tycke går mycket tyst. Mer info om däcket finns här:

https://teslaclubsweden.se/michelin-x-i ... xpedition/
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av agehall »

Jag kör dubbfritt och anpassar min körning efter underlaget. Det är inte alltid man kan köra 300km/h på 70-väg, men har man några hjärnceller innanför pannbenet är det inga stora problem. Framförallt inte på de stora vägarna.

Om det är så halt som det var häromveckan utanför tex Norrköping, så spelar det nog ingen roll vilka däck DU har, för det kommer ändå vara någon annan som ställer till det i trafiken...
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av chaffis75 »

Jag skulle nog säga detta är en allmän fråga även om elbilar i allmänhet riskerar att förstöra däcken med så mycket kraft som finns i dem.
Jag har kör dubbfritt många år nu i Skåne men ska erkänna att i år så har de varit mer halka än vanligt så tanken har funnits på om man ska ha dubb. Men nja de har jag nog glömt när de är dags att köpa nya.

Tänk även på range.. du lär tappa en aning med dubb, mer rullmotstånd.
Men tja de är bra du som kan bestämma i slutändan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Arctic Drifter »

agehall skrev: 09 jan 2024 13:05
Jag kör dubbfritt och anpassar min körning efter underlaget. Det är inte alltid man kan köra 300km/h på 70-väg, men har man några hjärnceller innanför pannbenet är det inga stora problem. Framförallt inte på de stora vägarna.

Om det är så halt som det var häromveckan utanför tex Norrköping, så spelar det nog ingen roll vilka däck DU har, för det kommer ändå vara någon annan som ställer till det i trafiken...
Jag tycker det klurigaste är att få medtrafikanterna att anpassa sin körning utifrån de däck jag har valt. Tacksam för tips där! :D
Så för att ge mig lite mer marginaler utifrån andras beteende så känner jag mig nöjd med att köra på dubb.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Verdi_ »

Beror ju alldeles på vad det är för vinter. Köpte mig en uppsättning dubbdäck inför förra vintern men tröttnade på oljudet. I år hade de däremot kommit väl till pass.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av agehall »

Arctic Drifter skrev: 09 jan 2024 13:21
Jag tycker det klurigaste är att få medtrafikanterna att anpassa sin körning utifrån de däck jag har valt. Tacksam för tips där! :D
Ja, den är svår. Har ingen jättebra lösning på det men utgår man från att alla mottrafikanter är idioter så brukar det inte vara problem att hålla marginaler till dem. :)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Electron »

Efter den här vintern blir det dubb. Helt klart.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Lembritt »

Kört med dubbfritt sedan jag skaffade elbil. Skulle nog bli galen på ljudet, då man hör framförvarande fordon som har dubb i stadstrafik.

Även fast jag bor lite på landet, så är det inte många dagar med ren is på vägen. Då får man helt enkelt köra lite lugnare och hålla sig till högerkanten som oftast har packad snö istället för blöt is.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Nicklas »

Ah, säkerhetsbälten, dessa besvärliga band av obekvämlighet. I mina 30 år bakom ratten har jag aldrig behövt dem. Faktum är att de är mer i vägen än något annat. Först och främst tar det ju en hel evighet att knäppa på dem – hela två sekunder av mitt liv som jag aldrig får tillbaka. Och av med dem? Ytterligare två sekunder, helt bortkastade!

Sedan har vi ju det där med komfort. Att ha ett band som sträcker sig över bröstet? Absolut otänkbart. Hur ska jag kunna sträcka mig efter min kaffemugg som fallit bakom sätet? Eller rota i handskfacket efter mina solglasögon? Omöjligt med säkerhetsbältet på.

Och tänk på alla de gånger jag kunde ha missat att känna vinden i ansiktet när jag lutar mig ut genom fönstret för att hämta posten utan att lämna bilen. Eller de där snabba stoppen vid butiken, när jag bara hoppar ur bilen för en sekund – vem har tid för ett säkerhetsbälte då?

Nej, säkerhetsbälten är helt klart övervärderade. Säkerhet? Mer som säkerhetsillusion. Jag har ju klarat mig hittills, så varför ändra på ett vinnande koncept?

8-)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1034
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Verdi_ »

Nicklas skrev: 10 jan 2024 09:07
Ah, säkerhetsbälten, dessa besvärliga band av obekvämlighet. I mina 30 år bakom ratten har jag aldrig behövt dem. Faktum är att de är mer i vägen än något annat. Först och främst tar det ju en hel evighet att knäppa på dem – hela två sekunder av mitt liv som jag aldrig får tillbaka. Och av med dem? Ytterligare två sekunder, helt bortkastade!

Sedan har vi ju det där med komfort. Att ha ett band som sträcker sig över bröstet? Absolut otänkbart. Hur ska jag kunna sträcka mig efter min kaffemugg som fallit bakom sätet? Eller rota i handskfacket efter mina solglasögon? Omöjligt med säkerhetsbältet på.

Och tänk på alla de gånger jag kunde ha missat att känna vinden i ansiktet när jag lutar mig ut genom fönstret för att hämta posten utan att lämna bilen. Eller de där snabba stoppen vid butiken, när jag bara hoppar ur bilen för en sekund – vem har tid för ett säkerhetsbälte då?

Nej, säkerhetsbälten är helt klart övervärderade. Säkerhet? Mer som säkerhetsillusion. Jag har ju klarat mig hittills, så varför ändra på ett vinnande koncept?

8-)
Alla tar onödiga risker hela tiden.

Fara = Olycksrisk ggr Tid ggr Konsekvens.

Att mildra konsekvensen av en olycka gör man genom att använda bilbälte, köra en stor och modern bil, köra långsammare osv.

Olycksrisken kan mildras genom att alltid vara pigg, nykter och uppmärksam, köra långsammare, ha bra däck, ha en agil modern bil med antisladd, inte göra dumma omkörningar, hålla avstånd, se till att inte få slut på spolarvätska, ha bra strålkastare osv.

Tiden säger sig självt. Ju mindre du kör desto mindre är faran.

Visst kan du göra allting perfekt men antagligen gör du som alla andra och kompromissar med faran du utsätter dig själv för. Du kanske är trött på väg till jobbet, du kanske kör lite för fort, du kanske kör en sväng i onödan, du kanske inte har bilen med den perfekta kombinationen av aktiv och passiv säkerhet osv?

Har du förresten night vision på din bil så att du lättare upptäcker gående utan reflex, vilda djur och lekande barn? Om inte, hur kan du leva med risken? Men då har du väl åtminstone de bästa adaptiva laserstrålkastarna? ;)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Nicklas »

Förlåt om det var otydligt, men mitt inlägg var ironi.
- Exakt samma argumentation som dubb vs friktion :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicklas skrev: 10 jan 2024 12:21
Förlåt om det var otydligt, men mitt inlägg var ironi.
- Exakt samma argumentation som dubb vs friktion :lol:
Nä inte på något sätt samma.
Du argumenterar för att inte använda vinterdäck över huvud taget.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Nicklas »

Nicke Nyfiken skrev: 10 jan 2024 14:03
Nicklas skrev: 10 jan 2024 12:21
Förlåt om det var otydligt, men mitt inlägg var ironi.
- Exakt samma argumentation som dubb vs friktion :lol:
Nä inte på något sätt samma.
Du argumenterar för att inte använda vinterdäck över huvud taget.
Visst... Spelar ju ingen roll vad man argumenterar fel med egentligen ;)

... Att använda argumentet "har fungerat jättebra i 30 år" är aldrig ett bra argumentet :lol:
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av kaffekoko »

Nicklas skrev: 10 jan 2024 12:21
Förlåt om det var otydligt, men mitt inlägg var ironi.
- Exakt samma argumentation som dubb vs friktion :lol:
Nej, det är det inte. Bilbälte är enbart komfort och praktikalitet. Dubbfritt (är förutom att vara tystare) bättre på blöt och torr asfalt. Snö princip lika. Blöt is, där är dubbdäcken överlägsna. Alltid kompromisser.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicklas skrev: 10 jan 2024 15:07
Nicke Nyfiken skrev: 10 jan 2024 14:03
Nicklas skrev: 10 jan 2024 12:21
Förlåt om det var otydligt, men mitt inlägg var ironi.
- Exakt samma argumentation som dubb vs friktion :lol:
Nä inte på något sätt samma.
Du argumenterar för att inte använda vinterdäck över huvud taget.
Visst... Spelar ju ingen roll vad man argumenterar fel med egentligen ;)

... Att använda argumentet "har fungerat jättebra i 30 år" är aldrig ett bra argumentet :lol:
Håller med.
Men det är enbart du som har framfört det argumentet. Så du argumenterar bara mot dig själv.

Ditt försök att genom dålig ironi idiotförklara alla som inte tycker som du, föll ganska platt. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Nicklas »

Nicke Nyfiken skrev: 10 jan 2024 17:05
Nicklas skrev: 10 jan 2024 15:07
Nicke Nyfiken skrev: 10 jan 2024 14:03
Nicklas skrev: 10 jan 2024 12:21
Förlåt om det var otydligt, men mitt inlägg var ironi.
- Exakt samma argumentation som dubb vs friktion :lol:
Nä inte på något sätt samma.
Du argumenterar för att inte använda vinterdäck över huvud taget.
Visst... Spelar ju ingen roll vad man argumenterar fel med egentligen ;)

... Att använda argumentet "har fungerat jättebra i 30 år" är aldrig ett bra argumentet :lol:
Håller med.
Men det är enbart du som har framfört det argumentet. Så du argumenterar bara mot dig själv.

Ditt försök att genom dålig ironi idiotförklara alla som inte tycker som du, föll ganska platt. :lol:
Jag blev rätt nöjd med texten faktiskt :lol:
- jag gillar hur det går att argumentera för typ vad som helst :ugeek:
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dubb eller ej till Highland

Inlägg av Fredrik j »

Ibland verkar det som att man ackumulerar en olycka över tid. Man kan ha kört i 30år och plötsligt uppstår felbedömningen med katastrofala konsekvenser.
Men viktigast är ju att dubbdäcken sitter på bilen man har absolut noll kontroll över. Det vill säga andras bilar…
Skriv svar