Nya uppdateringen. Good and bad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Dodde »

calgu skrev: 01 jan 2024 20:56
Vilken version har du? Jag saknar de senaste uppdateringarna jag hade i min gamla M3, fick MY 27/12.
2023.38
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Anderzzon »

AAKEE skrev: 28 dec 2023 17:11
Skulle vända på en stor plogad gårdsplan idag. När jag la in backen skrek bilen ”STOPPA” trots att det inte fanns något inom 10m bakåt eller åt sidorna.
Närmaste hinder var klockan 11 ca 5m.

Efter att ha backat 5m med exakt samma visualisering stannade jag och tog ett par kort:

IMG_6637.jpeg

IMG_6636.jpeg

Totalt värdelöst, och sämre än någonsin.
Det går ju inte använda till någonting alls, annat än att bli irriterad :-(
Just i snö har även USS problem. Vet inte hur många gånger jag backade in i snövallar med min gamla Saabillac för att den inte pep. Så här parkerade jag med min USS Y idag utan en enda varning heller
IMG_1481.jpeg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3873
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 22 dec 2023 11:46
AAKEE skrev: 22 dec 2023 10:25
Vi har precis fått ett stort problem med att Tesla vägrat använda den patenterade lösningen för att avläsa aktuell hastighet. Ren snålhet.
Tesla läser av med kameran men tar datan från en databas istället. Datan är sämre än någonsin och EU-reglerna säger att bilen skall varna när man kör för fort. Så den gör det på tex motorväg med underlaget att det är 40 eller 70, som bilen tror pga deras undermåliga sniklösning. Nu ska halva europa åka runt och få okynnesvarningar pga det.
Jag tvivlar på att det (alltid?) är så. Igår passerade jag en 70-skylt som stått där minst 15 år, men nu var täckt med snö. Bilen fortsatte ange 50 efter skylten, vilket den aldrig gjort förut.
Kört 30 mil landsväg imorse.
Tog på mig glasögonen och kollade noga.
(Model S så skyltarna modelleras i skärmen framför ratten).

1. Kör på 110-väg, bekräftat. Bilen visar trots det att det skulle vara ”80”. Passerar en 110-skylt där bilen ritar en 70-skylt, bilen fortsätter visa 80.

2. Kör på 110-väg, bekräftat. Bilen visar trots det att det skulle vara ”80”. Passerar en 110-skylt där bilen ritar en 70-skylt, bilen börjar visa 80.

3. Passerar en 110-skylt, bilen ritar en 70-skylt men fortsätter visa 110.

4. Många såna exempel, mer fel än rätt. Lyckades filma några av exemplena, fick dock inte någon riktigt klockren film. Men det finns bevis på att skylten är 110, bilen ”ser” något annat och hastighetsgränsen blir ett tredje värde.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Gustafsson »

Jag ser ofta att bilen inte läser 110 skyltar. Så var det redan innan snön kom. Det är dock vissa platser som den aldrig läser skyltarna på, medan det oftast fungerar. Uppdateringar har inte ändrat något. På fruns Yaris funkar det dock klockrent.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3873
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 11 jan 2024 11:15
Jag ser ofta att bilen inte läser 110 skyltar. Så var det redan innan snön kom. Det är dock vissa platser som den aldrig läser skyltarna på, medan det oftast fungerar. Uppdateringar har inte ändrat något. På fruns Yaris funkar det dock klockrent.
Ja, det är vanligt att bilen tror 110-skyltar är 70-skyltar.

Jag undrar om det ändå inte är så att den hastighetsbegränsning vi ser på displayen kommer från en databas. Det är det enda sättet jag kan förstå och förklara att bilen ofta visar en helt annan hastighet än skyltarna vi ser, som bilen antingen identifierar korrekt eller fel.
Exempelvis att det är 110, bilen läser 70 men visar 80 som gräns. På mina 60 mil idag förekom alla varianter.
Där man haft vägarbete de sista åren är det extra tydligt att bilen kan tycka det är 50 trots att bilen rent läste 110 där det är 110.

Jag är mer säker efter idag att teslas lösning är gjord för att runda patentet, eftersom bilen inte direkt visar det kameran ser.
Och att vi får fullständig skit pga det, då systemet är helt kass.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 571
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Elmil »

AAKEE skrev: 12 jan 2024 00:01
Gustafsson skrev: 11 jan 2024 11:15
Jag ser ofta att bilen inte läser 110 skyltar. Så var det redan innan snön kom. Det är dock vissa platser som den aldrig läser skyltarna på, medan det oftast fungerar. Uppdateringar har inte ändrat något. På fruns Yaris funkar det dock klockrent.
Ja, det är vanligt att bilen tror 110-skyltar är 70-skyltar.

Jag undrar om det ändå inte är så att den hastighetsbegränsning vi ser på displayen kommer från en databas. Det är det enda sättet jag kan förstå och förklara att bilen ofta visar en helt annan hastighet än skyltarna vi ser, som bilen antingen identifierar korrekt eller fel.
Exempelvis att det är 110, bilen läser 70 men visar 80 som gräns. På mina 60 mil idag förekom alla varianter.
Där man haft vägarbete de sista åren är det extra tydligt att bilen kan tycka det är 50 trots att bilen rent läste 110 där det är 110.

Jag är mer säker efter idag att teslas lösning är gjord för att runda patentet, eftersom bilen inte direkt visar det kameran ser.
Och att vi får fullständig skit pga det, då systemet är helt kass.
Helt översnöade skyltar brukar ignoreras fullständigt, så om det alltid är kartdata som används betyder det kanske att själva skyltdetekteringen är det som triggar bilen att läsa in ny hastighet från lokala databasen, oavsett vad som står på skylten..

Ny navigeringsdata (EU-2024.2-14843) har börjat skickas ut nu, såg i Teslafi någon i Sverige som fått den också. Vi får se om det blir bättre. Fast det är långt emellan, med de snabba förändringar av hastighetsgränser vi haft de senaste åren borde ju detta laddas ner dynamiskt online..
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 909
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Arctic Drifter »

AAKEE skrev: 12 jan 2024 00:01
Jag undrar om det ändå inte är så att den hastighetsbegränsning vi ser på displayen kommer från en databas. Det är det enda sättet jag kan förstå och förklara att bilen ofta visar en helt annan hastighet än skyltarna vi ser, som bilen antingen identifierar korrekt eller fel.
Exempelvis att det är 110, bilen läser 70 men visar 80 som gräns. På mina 60 mil idag förekom alla varianter.
Där man haft vägarbete de sista åren är det extra tydligt att bilen kan tycka det är 50 trots att bilen rent läste 110 där det är 110.

Jag är mer säker efter idag att teslas lösning är gjord för att runda patentet, eftersom bilen inte direkt visar det kameran ser.
Och att vi får fullständig skit pga det, då systemet är helt kass.
Jag instämmer, men vilken databas går man på?

Vi har ju ändå något så fiffigt som en nationell vägdatabas, den är ju korrekt. Men kostar antagligen att hämta data alternativt så orkar Tesla inte sätta sig in i nationella anpassningar.

https://www.nvdb.se/sv
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 571
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Elmil »

Arctic Drifter skrev: 12 jan 2024 07:17
AAKEE skrev: 12 jan 2024 00:01
Jag undrar om det ändå inte är så att den hastighetsbegränsning vi ser på displayen kommer från en databas. Det är det enda sättet jag kan förstå och förklara att bilen ofta visar en helt annan hastighet än skyltarna vi ser, som bilen antingen identifierar korrekt eller fel.
Exempelvis att det är 110, bilen läser 70 men visar 80 som gräns. På mina 60 mil idag förekom alla varianter.
Där man haft vägarbete de sista åren är det extra tydligt att bilen kan tycka det är 50 trots att bilen rent läste 110 där det är 110.

Jag är mer säker efter idag att teslas lösning är gjord för att runda patentet, eftersom bilen inte direkt visar det kameran ser.
Och att vi får fullständig skit pga det, då systemet är helt kass.
Jag instämmer, men vilken databas går man på?

Vi har ju ändå något så fiffigt som en nationell vägdatabas, den är ju korrekt. Men kostar antagligen att hämta data alternativt så orkar Tesla inte sätta sig in i nationella anpassningar.

https://www.nvdb.se/sv
Precis, det verkar helt klart som att Tesla använder NVDB, åtminstone för att definiera vilka vägar som är "restricted", och där har man gått bort sig genom att feltolka databasens fyra olika kvalitetsnivåer vilket potentiellt kan leda till trafikfarliga situationer.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av Dr Mabuse »

AAKEE skrev: 12 jan 2024 00:01

Exempelvis att det är 110, bilen läser 70 men visar 80 som gräns.
Nu hänger jag inte med. Hur vet du att bilen läser 70 om den visar 80 som gräns?

Det finns en vägskylt/hastighets-skylt på Länsväg 50 strax norr om Örebro i södergående riktning. 100km/h visar hastighetsbegränsningen, under den runda skylten sitter markering för Länsväg 68 och under den Länsväg 50.
9 gånger av 10 läser bilen korrekt, men den 10:e gången kan jag se att hastighetsbegränsnings-ikonen i displayen snabbt bläddrar mellan 70, 100, något annan kanske 68, för att till slut stanna på 50km/h.

Några dagar mellan jul och nyår visade visualiseringen klassiska amerikanska hastighets-skyltar när man passerade våra runda. Jag gissar att det ligger kvar vision-träning på amerikanska skyltar i bakgrunden som stör.

Bilen ställer dock inte om farthållarens hastighet på denna sträcka, oavsett om jag ligger på farthållare eller AP.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3873
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av AAKEE »

Dr Mabuse skrev: 12 jan 2024 07:36
Nu hänger jag inte med. Hur vet du att bilen läser 70 om den visar 80 som gräns?
Först och främst ser jag skylten själv, så jag vet ju vilken hastighet som är skyltad. (Exempel 110 km/h)

Och jag kan jag läsa vad det står på den animerade skylten i bilen (den som rör sig bredvid animerade bilen.
(Exempel 70km/h)

Och jag ser vilken skylt bilen lägger upp efter det som aktuell hastighetsgräns.
(Exempel 80km/h)


Exempel: vid samma tillfälle så jag kör på 110-väg, bilen animerar 70 på den lästa skylten men visar sedan aktuell fartgräns 80.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3873
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya uppdateringen. Good and bad

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 12 jan 2024 07:17

Jag instämmer, men vilken databas går man på?

Vi har ju ändå något så fiffigt som en nationell vägdatabas, den är ju korrekt. Men kostar antagligen att hämta data alternativt så orkar Tesla inte sätta sig in i nationella anpassningar.
Det verkar ju som bilen skickar data till Teslas egen databas, utifrån det den läst.
Och att den visade hastigheten kommer från den databasen. Ett sätt att snåla och komma runt patentkostnader (precis som med regnsensorn etc).

Tesla får väl inte läsa skylten och visa direkt vad som står på den utan att betala för varje bil som använder det patentet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar