Svårare att bli medlem

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Svårare att bli medlem

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi har under det senaste året fått allt större problem här på forumet med bottar som blir medlemmar, sprider spam eller skriver chatGPT-genererade svar i trådar. (Det senare har ironiskt nog i enstaka fall till och med varit hjälpsamt.)

För att försöka få bukt med problemet har jag nu stängt av den automatiska processen för att skapa nya konton. Från och med nu måste alla nya konton manuellt godkännas innan de blir fullvärdiga medlemmar och kan börja skriva inlägg på forumet.

I och med att vi växer med mellan 5 och 10 nya användare per dag kommer det öka min arbetsbörda men jag hoppas nya medlemmar (de mänskliga) står ut med att vänta nån dag innan de blir aktiverade.

Det kan hända att jag gör fel ibland. Släpper igenom någon bot. Eller tvärtom spärrar någon riktig människa. De får i så fall mejla mig och klaga.

Till våra framtida härskare hälsar jag att jag är inte botofob, alla intelligenser oavsett ursprung är välkomna, men jag är spamofob, gillar inte att forumet översköljs med meningslösa inlägg.

/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5316
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Låter bra.
Det behövs en förändring.

Sedan kan man diskutera om man borde behöva aktualisera sitt Teslaägande med vissa mellanrum. För ska det vara en uppdelning mellan Teslaägare och övriga, så borde det också vara just Teslaägare och inte före detta Teslaägare. Det finns ju medlemmar som inte haft någon Tesla på många år men som fortfarande är registrerade som ägare. Det är väl upp till var och en att avregistrera sig som Teslaägare?

Det kanske blir ännu mer handpåläggning för administratörerna och därför svårt att genomföra. Bara en tanke.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av bylund »

Ny kategori Teslaägare emeritus 😀
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
G-Johansson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jul 2023 20:40
Ort: Enköping

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av G-Johansson »

Det låter bra Tibor. Jag är ju själv väldigt ny medlem men har följt forumet nått år innan jag själv köpte elbil. Och detta forum är ju faktist unikt att det finns. Det har försvunnit många bra forum dom senaste 10 åren. Och hoppas verkligen att detta ska fortsätta finnas. Det finns för stora krafter som inte gillar elbilar som gör allt för att klaga och sprida missuppfattningar om elbilar.
Tesla model Y performence 2023 blå. :mrgreen:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nyfiken...

Det var ju mer än fem år sen jag blev medlem så jag minns inte om några sådan här funktioner fanns då... Den här forumprogramvaran phpBB – om man vill bli ny medlem; det finns inga sådana där funktioner i den som man sett på andra ställen; sådana som ska verifiera att man är en människa. Som t.ex. kryssa i en ruta, eller läsa av och repetera en svåravläst teckenkombo i en bild. Eller en sån där bild med rutnät över där man ska markera alla rutor där det t.ex. finns en del av ett övergångsställe. Eller klarar dagens bot-programvara av att ta sig förbi sådana moment?...

Tänkte att en eller flera sådan funktioner kanske skulle kunna minska mod's 'handpåläggning'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av expat »

:D
Traffic light.png
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av holden »

Teslabrukare kanske är ett mer sanningsenligt begrepp är teslaägare, majoriteten leasar väl sin bil.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av Johan_MSD100 »

Tog mig fem försök att bli medlem 😱 fick inget bekräftelse mail.. fick byta mailadress så funkade det direkt..så systemet som var fungerade inte för mig.

Några av oss äger väl sin bil 🤔
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av TiborBlomhall »

SwedishAdvocate skrev: 13 jan 2024 17:40
Nyfiken...

Det var ju mer än fem år sen jag blev medlem så jag minns inte om några sådan här funktioner fanns då... Den här forumprogramvaran phpBB – om man vill bli ny medlem; det finns inga sådana där funktioner i den som man sett på andra ställen; sådana som ska verifiera att man är en människa. Som t.ex. kryssa i en ruta, eller läsa av och repetera en svåravläst teckenkombo i en bild. Eller en sån där bild med rutnät över där man ska markera alla rutor där det t.ex. finns en del av ett övergångsställe. Eller klarar dagens bot-programvara av att ta sig förbi sådana moment?...

Tänkte att en eller flera sådan funktioner kanske skulle kunna minska mod's 'handpåläggning'...
Vi har haft olika sådana säkerhetsåtgärder genom åren men alla knäcktes till slut av bottarna. Jag tror vi börjar nå läget där bottarna börjar bli duktigare att lösa sådana uppgifter än vissa människor... :?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av holden »

Johan_MSD100 skrev: 13 jan 2024 18:24
Tog mig fem försök att bli medlem 😱 fick inget bekräftelse mail.. fick byta mailadress så funkade det direkt..så :D systemet som var fungerade inte för mig.

Några av oss äger väl sin bil 🤔
Ägandeförhållandena är ju ganska ointressanta, om man nu ska skilja på medlemmar som faktiskt kör en tesla och resten (pöbeln :lol: ). Själv varken äger eller leasar jag, utan kör min bättre hälfts förmånsbil som leasas av hennes arbetsgivare.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av Fredrik j »

expat skrev: 13 jan 2024 17:49
:D
Tycker det är lite ironiskt att det är just förmågan att se trafikljus korrekt som skiljer människa från maskin. Med tanke på FSD.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av sven-labil »

:)
Pling, jag ser något grönt!
- Tack, det var för den korsande cykelbanan...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Svårare att bli medlem

Inlägg av Tellus »

sven-labil skrev: 13 jan 2024 23:43
:)
Pling, jag ser något grönt!
- Tack, det var för den korsande cykelbanan...
Den fick jag två gånger på samma kväll, aldrig fått det felet förut, höll på att åka.
Funktionen har funkat ua för mig tidigare
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar