Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?

Inlägg av chaffis75 »

Strebern skrev: 12 jan 2024 19:19
wannabee skrev: 12 jan 2024 17:32
chaffis75 skrev: 12 jan 2024 11:53
expat skrev: 12 jan 2024 11:43
holden skrev: 12 jan 2024 09:15


Låter otroligt långsökt att man inte skulle kunna ladda utan mobilnät..
Identifieras bilen via laddkabeln då, eller?
Jo jag har fattat att de är en slags mac adress på bilen som den identifieras med via laddsladden men en tesla känns de som man nästan måste vara uppkopplad, många saker som slutar funka annars och bilen blir svårt att använda.
Vet inte exakt vad du tänker på, men jag har avstått från att betala månadsavgift för att min Tesla ska kunna tex spela musik från Spotify medan man åker. Ett sätt att komma runt detta är väl att ens mobil används som hotspot men jag har valt begränsad data på min mobil med.

Nu är väl bilen uppkopplad ändå till tex Tesla om jag fattat saken rätt?

Bilen kopplas upp automatiskt till wifi när den står i garaget där den kan ladda ner uppdateringar av programvara.

Var väl gratis uppkoppling i början när man köpt bilen men var ju ganska längesedan nu, men då kunde jag köra Spotify och ha terrängkartan i bakgrunden på navigationsskärmen.
Bilen har inbyggd 4G anslutning. Den pratar med Tesla när den vill.
Uppdateringar kräver dock wifi eller annan extern anslutning till internet
När man ansluter till en laddkabel på en SUC á la tesla är det väl typ en slags canbus som det hette för i tiden, medan det säkert finns NFC för att klicka på laddkabeln för att öppna laddluckan
Luckan öppnas med någon enkel 433 MHz(?) signal som jag fattat de.. de är inte nfc åtminstone. Vad jag förstått så är de 0 säkerhet i signalen för luckan och kan kopieras lätt med rätt kunskap.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?

Inlägg av agehall »

Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.

Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 12 jan 2024 13:16
martinot skrev: 12 jan 2024 12:06
expat skrev: 12 jan 2024 11:43
holden skrev: 12 jan 2024 09:15
Jerker skrev: 12 jan 2024 09:11


Antar att frågan var om bilen fungerar att ladda på SuC även utan uppgradering av hårdvaran till 4G/5G.
Låter otroligt långsökt att man inte skulle kunna ladda utan mobilnät..
Identifieras bilen via laddkabeln då, eller?
Ja. När du laddar på SuC så går all information över CAN-buskablarna i Typ2/CCS-kontakten mellan Teslan och SuC-laddarna. Mobildata används inte för detta. Fungerar utmärkt att ladda utan mobiltäckning. Som är en sak som gör det så underbart med Tesla SuC när man slipper använda en app som är beroende av mobildata. Mycket tillförlitligare.
Fast laddluckan öppnas när man trycker på knappen på kontaktdonet, så någon form av trådlös kommunikation är det.
Troligen direkt, och inte omvägen över nätet.
Simpel 433 MHz radio eller IR (minns inte vilket). Fungerar som på din TV-fjärr ungefär.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?

Inlägg av chaffis75 »

agehall skrev: 12 jan 2024 20:54
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.

Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?

Inlägg av FStaake »

chaffis75 skrev: 13 jan 2024 09:07
agehall skrev: 12 jan 2024 20:54
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.

Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.
Riktigt så enkelt är det inte.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?

Inlägg av chaffis75 »

FStaake skrev: 14 jan 2024 10:47
chaffis75 skrev: 13 jan 2024 09:07
agehall skrev: 12 jan 2024 20:54
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.

Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.
Riktigt så enkelt är det inte.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
Inget jag sagt heller.. jag pratar om styrningen av laddningen på teknisk nivå, inte vem som har rättighet att säga till systemet att avsluta laddningen..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?

Inlägg av FStaake »

chaffis75 skrev: 14 jan 2024 11:18
FStaake skrev: 14 jan 2024 10:47
chaffis75 skrev: 13 jan 2024 09:07
agehall skrev: 12 jan 2024 20:54
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.

Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.
Riktigt så enkelt är det inte.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
Inget jag sagt heller.. jag pratar om styrningen av laddningen på teknisk nivå, inte vem som har rättighet att säga till systemet att avsluta laddningen..
Vi kanske missförstår varandra. Jag pratar om hur det funkar på SuC och 3:e parts kablar med Teslaknapp, inte hos andra laddoperatörer.
När man trycker på knappen på laddhandsken på SuC är det, som jag förstått det, en 433MHz signal till bilen som i sin tur kontrollerar om en nyckel finns i närheten innan den öppnar/låser upp. Alltså inte de två signalpinnarna som används för den kommunikationen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Skriv svar