Off-grid solceller för stuga
Moderator: Redaktion
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Off-grid solceller för stuga
Har börjat leka lite med tanken på bygga en mindre off-grid solcellsanläggning till stugan. Har el där, men att nätansluta en solcellsanläggning är svårt att räkna hem då den stora förbrukningen är för värmen på vintern. En större drivkraft är att ha den som alternativ elkälla om skiten skulle träffa fläkten, kanske i kombo med ett elverk.
Sedan tänker jag mig att man skulle kunna ladda bilen på den på sommaren och på sikt en V2G-bil och kunna nyttja den som batteri.
Spanat lite på billiga paneler från Jula eller liknande, med inverter och regulator. Kanske några batterier från biltema. Borde inte bli så dyrt, men behöver väl ha lite effekt om man ska kunna få bilen att ladda.
Någon som gjort något liknande och vill dela med sig av erfarenheterna?
Sedan tänker jag mig att man skulle kunna ladda bilen på den på sommaren och på sikt en V2G-bil och kunna nyttja den som batteri.
Spanat lite på billiga paneler från Jula eller liknande, med inverter och regulator. Kanske några batterier från biltema. Borde inte bli så dyrt, men behöver väl ha lite effekt om man ska kunna få bilen att ladda.
Någon som gjort något liknande och vill dela med sig av erfarenheterna?
Model S Standard Range Raven
Re: Off-grid solceller för stuga
För att ladda bilen på ett meningsfullt sätt behöver du 6A enfas plus marginal för förluster, så ca 1,5kW tillgänglig effekt. För att få det över några timmar så kanske 6 paneler a 400w med en 48V kontroller, en 48V 3kW inverter och fyra djupcykelbatterier. En solig sommardag kan den kanske producera 12kWh.
Allt finns att köpa masstillverkat från Kina så mycket watt per krona om man jämför, men kanske inte 30 års problemfri drift.
Det som stjälper lite är att det blir ganska lyxigt med en sådan anläggning bara för reservkraft och ladda bilen, om man ändå har nätanslutning. Räkna med 9tkr för panelerna, ytterligare ett par tusen för monteringsmtrl, 6tkr för batterier, och 3tkr/st för kontroller och inverter så 23tkr totalt.
Ett annat alternativ är en sån gigantisk powerbank typ Ecoflow Delta Max, den är betydligt mer lämpad som reservkraft och portabel, men eftersom solpanelingången är ganska begränsad så laddar den bilen mest med batterikraft, och när batteriets 2kWh är slut så kan den inte ladda mer. Delta Max har 800W solingång så på en solig sommardag kan den producera max 4kWh vilket inte är mycket att hänga i granen för billaddning. En Ecoflow med två paneler kostar också runt 23tkr.
Kanske finns powerbanks med kraftigare solingång att köpa?
Allt finns att köpa masstillverkat från Kina så mycket watt per krona om man jämför, men kanske inte 30 års problemfri drift.
Det som stjälper lite är att det blir ganska lyxigt med en sådan anläggning bara för reservkraft och ladda bilen, om man ändå har nätanslutning. Räkna med 9tkr för panelerna, ytterligare ett par tusen för monteringsmtrl, 6tkr för batterier, och 3tkr/st för kontroller och inverter så 23tkr totalt.
Ett annat alternativ är en sån gigantisk powerbank typ Ecoflow Delta Max, den är betydligt mer lämpad som reservkraft och portabel, men eftersom solpanelingången är ganska begränsad så laddar den bilen mest med batterikraft, och när batteriets 2kWh är slut så kan den inte ladda mer. Delta Max har 800W solingång så på en solig sommardag kan den producera max 4kWh vilket inte är mycket att hänga i granen för billaddning. En Ecoflow med två paneler kostar också runt 23tkr.
Kanske finns powerbanks med kraftigare solingång att köpa?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Jimel
- Teslaägare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
- Referralkod: ts.la/jimmie163492
- Kontakt:
Re: Off-grid solceller för stuga
Ecoflow har kommit med en nyare variant som har kraftigare solpanelsingång, kansdkr inte kommit till europa ännu dock.
-21 M3LR
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Off-grid solceller för stuga
Tack - precis den här typ av input jag var ute efter! Hade inte riktigt lyckats räkna på hur mycket effekt i hela kedjan jag behöver för att ladda bilen. Precis som du säger, så blir det ju en hyggligt stor anläggning för att få tillräckligt med puff för att ladda bilen. Kanske helt enkelt vettigare att se det mer som en ren nöd-anläggning och bygga den i mindre skala.tor-ake skrev: ↑16 jan 2024 20:33För att ladda bilen på ett meningsfullt sätt behöver du 6A enfas plus marginal för förluster, så ca 1,5kW tillgänglig effekt. För att få det över några timmar så kanske 6 paneler a 400w med en 48V kontroller, en 48V 3kW inverter och fyra djupcykelbatterier. En solig sommardag kan den kanske producera 12kWh.
Allt finns att köpa masstillverkat från Kina så mycket watt per krona om man jämför, men kanske inte 30 års problemfri drift.
Det som stjälper lite är att det blir ganska lyxigt med en sådan anläggning bara för reservkraft och ladda bilen, om man ändå har nätanslutning. Räkna med 9tkr för panelerna, ytterligare ett par tusen för monteringsmtrl, 6tkr för batterier, och 3tkr/st för kontroller och inverter så 23tkr totalt.
Ett annat alternativ är en sån gigantisk powerbank typ Ecoflow Delta Max, den är betydligt mer lämpad som reservkraft och portabel, men eftersom solpanelingången är ganska begränsad så laddar den bilen mest med batterikraft, och när batteriets 2kWh är slut så kan den inte ladda mer. Delta Max har 800W solingång så på en solig sommardag kan den producera max 4kWh vilket inte är mycket att hänga i granen för billaddning. En Ecoflow med två paneler kostar också runt 23tkr.
Kanske finns powerbanks med kraftigare solingång att köpa?
Är det ens möjligt att ladda bilen utan ett hyggligt stort batterilager? Tänker att strömmen går direkt från växelriktaren till bilen, men det kanske blir på tok för ojämnt för bilen/laddboxen ska kunna dra igång någon form av laddning.
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Off-grid solceller för stuga
Model S Standard Range Raven
Re: Off-grid solceller för stuga
Batterilagret behöver inte ha mycket energi, Ah, men kunna leverera mycket ström så att invertern inte går ned när laddningen går igång eller om t.ex. ett moln seglar förbi och skuggar panelerna tillfälligt.jeppe_sthlm skrev: ↑17 jan 2024 10:44Är det ens möjligt att ladda bilen utan ett hyggligt stort batterilager? Tänker att strömmen går direkt från växelriktaren till bilen, men det kanske blir på tok för ojämnt för bilen/laddboxen ska kunna dra igång någon form av laddning.
Om du kan ladda bilen mitt på dagen, alltså. Annars ska du dimensionera batterilagret så att det är 5-6ggr större i kWh än vad du har kWp med panelerna. 400W panel - 2,4 kWh batteribank, 5st 400W paneler - 12kWh batteribank. Då kan en hel dags sol lagras i batteriet. Men batterier är dyra så det blir ju billigast att försöka dumpa ned energin i bilen direkt. Med nackdelen att installerade effekten paneler måste vara mer än bilens minsta laddeffekt (som är 1,4kW, oftast)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Off-grid solceller för stuga
Är det någon som testat att ladda bilen från en bränsledriven generator?
Jag antar att man behöver minst 5 kW för att vara säker på att bilen laddar hela tiden?
Jag antar att man behöver minst 5 kW för att vara säker på att bilen laddar hela tiden?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Off-grid solceller för stuga
Jag har för mig jag testade ladda min model 3 från julas 2kW inverterelverk (i en halvtimme) och det gick bra på 5A men elverket gick ju nästan gas i botten och tanken töms fort. Verkningsgraden ska bli drygt en liter bensin per kWh in i batteriet.
EDIT minns inte men det borde varit med den medföljande UMCn då jag inte hade ngn annan enfaskabel vid tillfället
EDIT minns inte men det borde varit med den medföljande UMCn då jag inte hade ngn annan enfaskabel vid tillfället
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Off-grid solceller för stuga
Ja, 2 kW på en fas skall ju fungera, men 3 kW på tre faser blir kanske problematiskt?tor-ake skrev: ↑17 jan 2024 12:09Jag har för mig jag testade ladda min model 3 från julas 2kW inverterelverk (i en halvtimme) och det gick bra på 5A men elverket gick ju nästan gas i botten och tanken töms fort. Verkningsgraden ska bli drygt en liter bensin per kWh in i batteriet.
EDIT minns inte men det borde varit med den medföljande UMCn då jag inte hade ngn annan enfaskabel vid tillfället
20220716_173802.jpg
1 liter per kWh blir nästan 2 liter milen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Off-grid solceller för stuga
Minimum per fas är 1,2kW (5A) för model 3/Y och 1,4kW för andra bilmärken
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Off-grid solceller för stuga
Det funkar inte med så lite paneler. Har du tur så kan du kanske ladda en timme mitt på dagen, OM det är molnfritt
- Jimel
- Teslaägare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
- Referralkod: ts.la/jimmie163492
- Kontakt:
Re: Off-grid solceller för stuga
Det var snarare denna https://us.ecoflow.com/products/delta-p ... 8830071881 har dock inte koll på om de andra har samma input.jeppe_sthlm skrev: ↑17 jan 2024 10:54
-21 M3LR
Re: Off-grid solceller för stuga
Helt rimligt.
Ett litet kraftaggregat är knappast optimalt i effektivitet så jag är inte alls förvånad. Både bristen på storlek och driftläge (luft-bränsleblandning lambda, finfördelning av bränsle, varvtalsoptimering, mm.) ger låg verkningsgrad.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Off-grid solceller för stuga
Det blir drygt 5% i verkningsgrad.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Off-grid solceller för stuga
Det finns plug and play-lösningar för att återanvända Leaf-batterier, även ett degraderat 24kWh-batteri är ju rätt rejält tilltaget jämfört med vanliga hemma-batteri-banker. Och kostar rätt lite.
Hade jag fortfarande bott i hus hade jag nog gått all in på såna här grejer.
Hade jag fortfarande bott i hus hade jag nog gått all in på såna här grejer.
Model Y LR AWD 2022