Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av Seimawn »

Jag lämnade min bil hos Tesla förra tisdagen. Fick samma dag ett preliminärt datum då bilen ska vara färdig som då låg 2.5 vecka framåt i tiden. Bilen har under denna tiden satt igång någon uppdatering som inte kan slutföras vilket drar batteri. Jag lämnade in bilen med nästan 50% batteri, och påpekade detta för Tesla som inte ens öppnat bildörren till bilen idag, 1.5 vecka senare, som sa att jag inte ska oroa mig när bilen står hos dom utan de har koll.
I skrivande stund har bilen 1% batteri kvar, och Tesla har fortfarande inte rört bilen..

Är där någon som råkat ut för samma sak?
Batteriet tar ju stryk av att laddas ur helt..
IMG_5981.png
IMG_5980.png
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av agehall »

Seimawn skrev: 17 jan 2024 18:26
Batteriet tar ju stryk av att laddas ur helt..
Källa på det?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
diskantbroms
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 nov 2023 20:57
Ort: Jönköping

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av diskantbroms »

Är ingen batteri expert på något vis, men jag skulle inte vara så orolig. Det är 8 års garanti på batterierna, och att lagra batterier kallt saktar ner degraderingen har jag läst.

Här finns lite intressant att läsa.
https://www.quora.com/What-is-the-limit ... erformance.
The truth is keeping them as low as possible without being too low (usually about 3V at rest or around 5%) is the best way to store your battery. But this isn’t practical at all but I won’t go into details.
Also avoid storage at 20% or lower, 40% is the most quoted level for storage, simply because whilst self-discharge is low, a cell at 0% has nowhere to go.
Detta tolkar jag som om man lämnar batteriet vid 0% väldigt länge, så finns det en (liten?) risk att självurladdningen tar batterinivån så lågt att BMS'en inte vill ladda batteriet senare.
Skulle detta hända borde det bli ett "garanti ärende" och verkstaden ger dig ett nytt batteri. Eftersom bilen stått hos verkstaden.

Sen är väl 0% i bilens display inte riktigt helt tomt, utan det finns en buffert fortfarande.
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av Gimbo »

Detta hände mig oxå bilen hade 20% laddning när lämnade in den och den stod ute så den tog död på 12v batteriet tydligen om man inte har mer än 50% så laddar den inte 12v batteriet och nu behöver jag byta ut 12v batteriet mot en kostnad oxå usch blir så lack på alla dessa merkostnader
Användarvisningsbild
diskantbroms
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 nov 2023 20:57
Ort: Jönköping

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av diskantbroms »

Trist. :cry:

Kan tycka att de kan ladda upp 12v batteriet med en vanligt laddare bara, istället för att byta ut det.
Oryd
Inlägg: 113
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av Oryd »

Jag sa också till och då började dom ladda...
Särskilt om bilen står utanför verkstan.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av AAKEE »

Seimawn skrev: 17 jan 2024 18:26

Batteriet tar ju stryk av att laddas ur helt..
Nej, stora batteriet tar inte stryk. Återkommer till det.
När det stora batteriet stängs ned laddas inte längre LV-batteriet, som i sin tur kan ta skada.
Ditt blybatteri torde behöva bytas efter det här om bilen stängs ned pga låg SOC, spara skärmdumpar och prata helst med tesla imorrn.
Det är såklart tesla som måste stå för byte av blybatteriet om de låter bilen stänga ned.

Ett lithiumbatteri däremot mår bättre ju lägre SOC man har ned till 0% SOC (vilket i sig inte är helt tomt, utan där batteritillverkaren säger att man ska sluta urladda batteriet, fortfarande på den safe-a sidan om [dåligt]).


Tesla kör med 4.5% buffer under 0% på skärmen, så när du läser 0% är det egentligen 4.5% riktig SOC.

Batteriet är jättesafe ned till riktiga 0%.
Det finns ingen risk för stora batteriet med att dra ut batteriet till 0% på skärmen.
När stora batteriet når minsta säkra spänningsnivå, stänger BMS ned batteriet som då kopplas ifrån bilen.
Det stora batteriet är fortfarande på en väldigt safe nivå, och det skulle ta månader för batteriet att nå någon obra nivå.

Bilden visar hur ett Panasonic 18650 NCA-kemi degraderas av tiden, tenperaturen och SOC. Notera att 0% biter minst hårt.

Om man tycker att det känns olustigt med ett random panasonic är här liknande test på celler de fakto plockade ur en nästan ny model S (ungefär 2017).

Notera att 0% är bäst även här.
IMG_2969.jpeg
IMG_4903.jpeg

Det ovan beskrivna är data från forskning.
Det finns grymt mycket forskning om detta och forskningen är väldigt enig i sina resultat avseende detta så det finns helt enkelt ingen tvekan om att det är så det är.

Det intressanta är att det som ofta sägs i forum och Facebookgrupperna är helt stick i stäv med forskningen.
Det finns faktiskt inget stöd i forskningen för nästan allt man hör i forumen, så grunden är att har man hört något så är det mest troligt fel.

-Batterierna degraderas absolut inte minst vid 80%.
-100% är inte i närheten av så dåligt som ryktet gör gällande, så att man måste köra direkt är helt fel. I de flesta fall är 100% jämförbart med degraderingen vid 80% och i vissa fall är 100% mindre dåligt än 80%.
-Under 20% är inte alls dåligt för batteriet som folk tror.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av Legato »

agehall skrev: 17 jan 2024 18:33
Seimawn skrev: 17 jan 2024 18:26
Batteriet tar ju stryk av att laddas ur helt..
Källa på det?
Det undrar jag också.

Står den riktigt länge med 0% är det nog inte omöjligt. Likaså kan 12 volts absolut ta skada, särskilt om bilen står ute.

Men att HV-batteriet skulle ta skada med enstaka procents SOC det tror jag inte.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av AAKEE »

Gimbo skrev: 17 jan 2024 19:33
Detta hände mig oxå bilen hade 20% laddning när lämnade in den och den stod ute så den tog död på 12v batteriet tydligen om man inte har mer än 50% så laddar den inte 12v batteriet och nu behöver jag byta ut 12v batteriet mot en kostnad oxå usch blir så lack på alla dessa merkostnader
Först och främst laddas 12V batteriet ända tills lithium-batteriet kopplar ned under 0%.

Om Tesla inte tar hand om bilen så att lågvoltbatteriet dör, får ju de lov att stå för den kostnaden, såklart.
Lämnar du in bilen är det inte annat att vänta än att de tar ansvar för den.
Eftersom det dessutom är Tesla själva måste man kunna förutsätta att de har expertiskunskap i ämnet och vet hur man handhar en sån bil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av Jimel »

diskantbroms skrev: 17 jan 2024 19:39
Trist. :cry:

Kan tycka att de kan ladda upp 12v batteriet med en vanligt laddare bara, istället för att byta ut det.
12v batteriet blir dåligt utav att djupurladdas så de får nog snällt byta det om det har laddats ur tycker jag.
-21 M3LR
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av AAKEE »

Läs gärna denna tråd:

https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... st.299086/

Denna bil stod okontaktbar utomhus i sju veckor efter att ha hamnat på 0%, och när ägaren fick igen bilen laddade den upp till samma range.
Ägaren Johnny_Snow skulle medeela om det blir några issues, snart gått ett år så jag frågade tidigare om en update, han har sett frågan och gett en tumme upp så bedömt är han helt nöjd än, utan problem.

Det finns fler trådar som avhandlar att bilen stänger ned på verkstad, men den enda jag hittade just nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilen laddar ur i väntas hos Tesla

Inlägg av Bjelke »

Jimel skrev: 18 jan 2024 07:30
diskantbroms skrev: 17 jan 2024 19:39
Trist. :cry:

Kan tycka att de kan ladda upp 12v batteriet med en vanligt laddare bara, istället för att byta ut det.
12v batteriet blir dåligt utav att djupurladdas så de får nog snällt byta det om det har laddats ur tycker jag.
Problemet med Tesla är att dom nästan alltid försöker slingra sig ur ansvar, så om bilen
funkar när man hämtar den så är risken stor att man får stå för kostnaden om
12V-batteriet dör/tappar orken nån vecka senare.
Så ovan tips om skärmdumpar kan bli avgörande senare! Spar ALLT som går!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar