Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

southofcold
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av southofcold »

Hej,

Är det någon mer än jag som tycker att ljusstyrkan i kanten på displayen (den framför ratten) är lite "klen" i kanterna. Jag tycker t.ex. det är väldigt svårt att urskilja om ljus-indikatorn (längst upp till vänster) är blå eller grön (d.v.s. hel- eller halvljus)..

På M3 så framgår ju detta på mittskärmen istället och då är det supertydlig skillnad men på MS så visas inte vilket ljus man har alls på mittskärmen vad jag kan se..

Jaja.. ingen stor grej men nyfiken på om någon annan reagerat på samma sak? Detta borde man ju kunna förbättra enkelt i mjukvaran (t.ex. genom att flytta symbolen lite)..
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av renes »

Håller med. Är snäppet för låg ljusstyrka på alla indikatorer uppe till vänster på instrumentdisplayen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3783
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av AAKEE »

Jag har nog inte märkt av det, annat ön att symboler a är lite små?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av Gustafsson »

Absolut, för att se hel/halvljus indikatorn bra måste ljusstyrkan vridas upp, men då blir centerskärmen för ljus. Hoppas på en update som löser det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bmw328coupe
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 okt 2018 21:24
Ort: Umeå

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av bmw328coupe »

Håller med! Ser halvljussymbolen, men symbolen för helljus upplever jag som mörk och svår att se.
Svart/svart Model S LR 2023 med 21"
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av bjornnilsson »

Skillnaden på symbolen hel/halvljus ser jag knappt jag heller. Tänker att det eventuellt kan vara medvetet, dvs inget som vi ska bry oss om ändå. Eller så är det kanske enbart en åldersfråga. Dags för en poll? :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
OldMan999
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 dec 2021 09:55

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av OldMan999 »

Skönt att höra att det inte är bara jag som har svårt att se den.
Model S Plaid
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av Gustafsson »

Kan man inte lämna bugrapport nånstans? Har för mig ha läst det…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av Monark1954 »

Gäller även "nya X".
Jag ser överhuvudtaget inte på instrumentklustret om helljuset är på eller inte.
Kan i bästa fall se på instrumentklustret om jag har automatiskt helljus eller halvljus.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av Monark1954 »

Har laborerat med skärminställningar.
Slagit av minska blåljus vid mörker. Ger lite mer synlighet om helljuset är på eller inte.
Har även provat att justera skärmarnas ljusstyrka, kopplat ur auto och höjt ljusstyrkan. Blir bättre men har man något med vit bakgrund på huvudskärmen blir man störd.

Det som alltid syns är den blå lampan att man har ett släp inkopplat. Det torde de flesta vara medvetna om ändå.

Tesla, gör helljuslampan lika synlig som inkopplat släp, då blir det bra.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av Verdi_ »

Är helljuset så dåligt?
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av Rimlig »

Verdi_ skrev:
Är helljuset så dåligt?
Det är otroligt mycket bättre än Raven, så jo, visst ser man nog om det aktiveras, men nu handlade det om lampans / displayens tydlighet.
Jag upplever att det tex är svårt att se om automatiken är aktiverad så att man vet att helljuset kommer aktiveras när det är dags.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av deffe »

bjornnilsson skrev: 15 jan 2024 08:41
Skillnaden på symbolen hel/halvljus ser jag knappt jag heller. Tänker att det eventuellt kan vara medvetet, dvs inget som vi ska bry oss om ändå. Eller så är det kanske enbart en åldersfråga. Dags för en poll? :D
Tycker också att UI't som förmedlar informationen om automatiskt helljus är på eller ej, samt en del andra saker som automatiska vindrutetorkare osv är dåligt och jag är väldigt ung(43!), så det är ingen ålders fråga.

Bilmodellen har funnits i flera år så jag skulle inte sitta vaken och vänta på en uppdatering i närtid.

I övrigt är det som andra säger, väldigt bra helljus och en fantastiskt bil i övrigt. Jag tänker ofta att "jävlar vilken bra bil detta är" när jag sätter mig i den (varmt och skönt på vintern) eller när den kör med AP osv. Det är verkligen en kanonbil, men min plånbok håller inte riktigt med dock.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Svårt att se om/när helljus är påslaget (nya S)

Inlägg av Gustafsson »

deffe skrev: 22 jan 2024 09:46
bjornnilsson skrev: 15 jan 2024 08:41
Skillnaden på symbolen hel/halvljus ser jag knappt jag heller. Tänker att det eventuellt kan vara medvetet, dvs inget som vi ska bry oss om ändå. Eller så är det kanske enbart en åldersfråga. Dags för en poll? :D
Tycker också att UI't som förmedlar informationen om automatiskt helljus är på eller ej, samt en del andra saker som automatiska vindrutetorkare osv är dåligt och jag är väldigt ung(43!), så det är ingen ålders fråga.

Bilmodellen har funnits i flera år så jag skulle inte sitta vaken och vänta på en uppdatering i närtid.

I övrigt är det som andra säger, väldigt bra helljus och en fantastiskt bil i övrigt. Jag tänker ofta att "jävlar vilken bra bil detta är" när jag sätter mig i den (varmt och skönt på vintern) eller när den kör med AP osv. Det är verkligen en kanonbil, men min plånbok håller inte riktigt med dock.
Modellen har funnits länge, men just detta ändrades till palladium och blev mycket sämre- kass rentav.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar