Vad händer om jag inte hämtar ut min nya MYLR?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Pikiek
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 jan 2024 15:35

Vad händer om jag inte hämtar ut min nya MYLR?

Inlägg av Pikiek »

Jag hakade på det fina finansieringserbjudandet och beställda en MYLR förra veckan. Fick snabbt uthämtningsdatum att välja antingen 31/1 eller 1/2. Jag svarade Tesla att jag tyvärr inte kan de två dagarna så jag är bortrest i jobbet då och frågade om det går att flytta fram uthämtningen något. De svarade att om jag betalar kontantinsatsen snabbt så kan de tidigarelägga men inte senarelägga!
Strax efter fick jag besked om en bestämd uthämtningstid 31/1.

Är det någon som vet hur de agerar om jag meddelar att jag tyvärr blivit sjuk eller liknande och tyvärr inte kan hämta den 31/1? Sådant kan ju mycket väl hända.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad händer om jag inte hämtar ut min nya MYLR?

Inlägg av mikebike »

Pikiek skrev: 23 jan 2024 16:41
Jag hakade på det fina finansieringserbjudandet och beställda en MYLR förra veckan. Fick snabbt uthämtningsdatum att välja antingen 31/1 eller 1/2. Jag svarade Tesla att jag tyvärr inte kan de två dagarna så jag är bortrest i jobbet då och frågade om det går att flytta fram uthämtningen något. De svarade att om jag betalar kontantinsatsen snabbt så kan de tidigarelägga men inte senarelägga!
Strax efter fick jag besked om en bestämd uthämtningstid 31/1.

Är det någon som vet hur de agerar om jag meddelar att jag tyvärr blivit sjuk eller liknande och tyvärr inte kan hämta den 31/1? Sådant kan ju mycket väl hända.
Då avbokar de bilen och du förlorar 2500:-
Om du vill ha bilen kan du be någon annan hämta bilen åt dig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Vad händer om jag inte hämtar ut min nya MYLR?

Inlägg av roffe_s »

Privatbil eller köp via företaget? Är det privatköp ska det funka bra, är det företagsköp kan det bli mer komplicerat.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Pikiek
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 jan 2024 15:35

Re: Vad händer om jag inte hämtar ut min nya MYLR?

Inlägg av Pikiek »

Ok, lite olika bud här ännu så länge!
Det är privat köp.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Vad händer om jag inte hämtar ut min nya MYLR?

Inlägg av roffe_s »

Pikiek skrev: 23 jan 2024 18:35
Ok, lite olika bud här ännu så länge!
Det är privat köp.
Då är det nog som mike säger, Du kan alltid hävda distansköplagen och kliva ur affären. Sannolikt behåller Tesla bokningsavgiften.

Den möjligheten saknas när det gäller affärer företag emellan.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Millman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 09 jul 2021 12:29

Re: Vad händer om jag inte hämtar ut min nya MYLR?

Inlägg av Millman »

För mig så levererade dom bilen till min uppfart. Jag hade upphämtnings datum 30/6 min ett inställt flyg gjorde att jag inte kom hem förrän 1/7 och erbjöd mig att hämta bilen då, men det gick inte då ville dom att jag skulle skicka någon med fullmakt men det hann/orkade jag inte fixa så då körde dom hem bilen och jag fick godkänna via bank ID. Allt för att dom inte skulle missa sitt kvartal.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad händer om jag inte hämtar ut min nya MYLR?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Millman skrev: 23 jan 2024 20:14
För mig så levererade dom bilen till min uppfart. Jag hade upphämtnings datum 30/6 min ett inställt flyg gjorde att jag inte kom hem förrän 1/7 och erbjöd mig att hämta bilen då, men det gick inte då ville dom att jag skulle skicka någon med fullmakt men det hann/orkade jag inte fixa så då körde dom hem bilen och jag fick godkänna via bank ID. Allt för att dom inte skulle missa sitt kvartal.
Fast i det här fallet är det ju ~2 månader till kvartalsslut...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar