Kan du länka till priset?
Porsche Macan EV
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Macan EV
” Priserna börjar på 980 000 kronor för Macan 4 och 1 310 000 kronor för Macan Turbo”
https://via.tt.se/pressmeddelande/34093 ... 11&lang=sv
Re: Porsche Macan EV
Ridå... En utrustad Macan 4 kommer alltså kosta 1,2 miljoner.
Re: Porsche Macan EV
https://configurator.porsche.com/sv-SE/ ... tart/macan
-
- Teslaägare
- Inlägg: 926
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Porsche Macan EV
Alltså typ som en Model S... jag skulle välja Macan 4 alla dagar i veckan!Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 15:00Ridå... En utrustad Macan 4 kommer alltså kosta 1,2 miljoner.
Tesla Model Y Performance
Re: Porsche Macan EV
Ja, det var saftigt. Det är bra grejer men inte ngt revolutionerande direkt. Då lär en vettig Q6 med motsvarande utrustning rulla väl över miljonen.Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 15:00Ridå... En utrustad Macan 4 kommer alltså kosta 1,2 miljoner.
Re: Porsche Macan EV
Det är ju en mycket mindre bil. Men har man inte behovet av storleken och har pengarna så kan man ju resonera så.Arctic Drifter skrev: ↑25 jan 2024 15:08Alltså typ som en Model S... jag skulle välja Macan 4 alla dagar i veckan!Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 15:00Ridå... En utrustad Macan 4 kommer alltså kosta 1,2 miljoner.Love_O skrev: ↑25 jan 2024 14:49” Priserna börjar på 980 000 kronor för Macan 4 och 1 310 000 kronor för Macan Turbo”
https://via.tt.se/pressmeddelande/34093 ... 11&lang=sv
-
- Inlägg: 179
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Porsche Macan EV
Man får väl fortfarande rabatt på Porsche, eller? 10%? Någon som vet eller kan basera på Taycan-köp?
-
- Teslaägare
- Inlägg: 926
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Porsche Macan EV
Jo det är ju helt utifrån personliga preferenser. Även hur man skattar Porsche vs. Tesla spelar såklart in också.Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 15:14Det är ju en mycket mindre bil. Men har man inte behovet av storleken och har pengarna så kan man ju resonera så.Arctic Drifter skrev: ↑25 jan 2024 15:08Alltså typ som en Model S... jag skulle välja Macan 4 alla dagar i veckan!
Det får du ju på Teslan med, men då är det snarare tal om rabatt på restvärdetVilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 jan 2024 15:25Man får väl fortfarande rabatt på Porsche, eller? 10%? Någon som vet eller kan basera på Taycan-köp?
Tesla Model Y Performance
Re: Porsche Macan EV
Trodde Porsche skulle minska tillvalshysterin och gå mer åt Teslas håll, men icke.
Några exempel: HUD 24.700 kr plus att man också måste ha ett läderpaket för minst 17.500 kr totalt 39.600 kr.
Eller en sådan basal funktion som stolsvärme fram och bak 4.700 kronor plus komfortsportstolar 13.100 kr totalt 17.800 kr.
Osv..
Beträffande priset så är det väl ungefär i paritet med en välutrustad Audi E-tron Q8 55.
Vilken bil tar man helst. Hmm...
Några exempel: HUD 24.700 kr plus att man också måste ha ett läderpaket för minst 17.500 kr totalt 39.600 kr.
Eller en sådan basal funktion som stolsvärme fram och bak 4.700 kronor plus komfortsportstolar 13.100 kr totalt 17.800 kr.
Osv..
Beträffande priset så är det väl ungefär i paritet med en välutrustad Audi E-tron Q8 55.
Vilken bil tar man helst. Hmm...
Senast redigerad av Luma, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Porsche Macan EV
Jag har aldrig varit Porsche-frälst. Jag tycker deras samröre med Audi och VAG tynger varumärket. Föredrar BMW och Mercedes då jag verkligen ogillar VAG. Har heller aldrig varit särskilt förtjust i Porsches formspråk.Arctic Drifter skrev: ↑25 jan 2024 15:41Jo det är ju helt utifrån personliga preferenser. Även hur man skattar Porsche vs. Tesla spelar såklart in också.Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 15:14Det är ju en mycket mindre bil. Men har man inte behovet av storleken och har pengarna så kan man ju resonera så.Arctic Drifter skrev: ↑25 jan 2024 15:08Alltså typ som en Model S... jag skulle välja Macan 4 alla dagar i veckan!
Det får du ju på Teslan med, men då är det snarare tal om rabatt på restvärdetVilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 jan 2024 15:25Man får väl fortfarande rabatt på Porsche, eller? 10%? Någon som vet eller kan basera på Taycan-köp?
Man kan ju välja en Model Y som med ränterabatten och en prislapp som är en halv miljon lägre blir ganska exakt hälften så dyr i TCO. 10 tusen i månaden istället för 20 tusen i månaden.
Model Y har sina nackdelar förstås men 10 tusen i månaden kan man göra mycket annat för.
Re: Porsche Macan EV
Jag har fått för mig att Porsche ger lägre rabatter än övriga tyskar. Men det kanske bara gäller sportbilarna?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 jan 2024 15:25Man får väl fortfarande rabatt på Porsche, eller? 10%? Någon som vet eller kan basera på Taycan-köp?
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Porsche Macan EV
Allvarligt talat.
Sluta sitt och jämför Porsche med Tesla.
Porsche är ett exklusivt sportbilsvarumärke.
En Audi Q6 kommer landa på runt miljonen, kanske 1,1 maxad. Dom vill nog ogärna lägga sig på samma pris.
Porsche levererade 87 000 Macans under förra året.
https://newsroom.porsche.com/en/2024/co ... 34942.html
Priset är väntat. Är positivt överraskad till bagageutrymmet. 540 är mycket större än dagens Macan, och något större än ID4an.
Porsche har bra marginaler på sin extrautrustning, man vill inte bli ett volymmärke.
Denna tror jag kommer sälja som tusan. Mäklarna i LA och Kineserna kommer beställa massor.
Sluta sitt och jämför Porsche med Tesla.
Porsche är ett exklusivt sportbilsvarumärke.
En Audi Q6 kommer landa på runt miljonen, kanske 1,1 maxad. Dom vill nog ogärna lägga sig på samma pris.
Porsche levererade 87 000 Macans under förra året.
https://newsroom.porsche.com/en/2024/co ... 34942.html
Priset är väntat. Är positivt överraskad till bagageutrymmet. 540 är mycket större än dagens Macan, och något större än ID4an.
Porsche har bra marginaler på sin extrautrustning, man vill inte bli ett volymmärke.
Denna tror jag kommer sälja som tusan. Mäklarna i LA och Kineserna kommer beställa massor.
Re: Porsche Macan EV
Porsches SUV:ar och Panamera/Taycan är inga sportbilar och bara aningen dyrare än sina syskon från Audi. Cayenne är lite dyrare än Q7, Macan är lite dyrare än Q5, Panamera är lite dyrare än A7 och Taycan är lite dyrare än e-tron GT. Men det är fasiken inte många procent, allt annat lika. Det som skiljer är att du inte kan få en Macan med 2-liters diesel vilket du kan/kunde med en Q5. Dvs Porsche säljer inte lika billiga varianter som Audi.Force-Walker skrev: ↑25 jan 2024 16:04Allvarligt talat.
Sluta sitt och jämför Porsche med Tesla.
Porsche är ett exklusivt sportbilsvarumärke.
En Audi Q6 kommer landa på runt miljonen, kanske 1,1 maxad. Dom vill nog ogärna lägga sig på samma pris.
Porsche levererade 87 000 Macans under förra året.
https://newsroom.porsche.com/en/2024/co ... 34942.html
Priset är väntat. Är positivt överraskad till bagageutrymmet. 540 är mycket större än dagens Macan, och något större än ID4an.
Porsche har bra marginaler på sin extrautrustning, man vill inte bli ett volymmärke.
Denna tror jag kommer sälja som tusan. Mäklarna i LA och Kineserna kommer beställa massor.
De här bilarna jag räknar upp säljer Porsche till alla som kliver innanför dörren och säger att de vill köpa. Det finns inget exklusivt över dem. Det är bara en lite dyrare sminkad Audi. De riktiga Porsche-entusiasterna räknar inte de här kärrorna som äkta Porsche-bilar ens
Sportbilarna som byggde märkets image är det lite annat med. Särskilt GT*-modellerna. Till och med på 992 GTS så är det väl lite kö och krav på att visa att man är en bra kund som inte säljer bilen vidare direkt.
Re: Porsche Macan EV
Är ju känt att förre Porsche VDn avskydde Cayenne som pesten och försökte hindra den men när han såg försäljningen och siffrorna fick inse att massorna flockades runt den och i längden innebar att dom kunde fortsätta satsa på 911 fullt ut
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Porsche Macan EV
Okej, jag förstår inte riktigt vad du menar? Har aldrig sagt att det är någon superkvalitet på Porsche vs Audi. Dock upplever jag nog att de vill att man skall tycka det.Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 16:35Porsches SUV:ar och Panamera/Taycan är inga sportbilar och bara aningen dyrare än sina syskon från Audi. Cayenne är lite dyrare än Q7, Macan är lite dyrare än Q5, Panamera är lite dyrare än A7 och Taycan är lite dyrare än e-tron GT. Men det är fasiken inte många procent, allt annat lika. Det som skiljer är att du inte kan få en Macan med 2-liters diesel vilket du kan/kunde med en Q5. Dvs Porsche säljer inte lika billiga varianter som Audi.Force-Walker skrev: ↑25 jan 2024 16:04Allvarligt talat.
Sluta sitt och jämför Porsche med Tesla.
Porsche är ett exklusivt sportbilsvarumärke.
En Audi Q6 kommer landa på runt miljonen, kanske 1,1 maxad. Dom vill nog ogärna lägga sig på samma pris.
Porsche levererade 87 000 Macans under förra året.
https://newsroom.porsche.com/en/2024/co ... 34942.html
Priset är väntat. Är positivt överraskad till bagageutrymmet. 540 är mycket större än dagens Macan, och något större än ID4an.
Porsche har bra marginaler på sin extrautrustning, man vill inte bli ett volymmärke.
Denna tror jag kommer sälja som tusan. Mäklarna i LA och Kineserna kommer beställa massor.
De här bilarna jag räknar upp säljer Porsche till alla som kliver innanför dörren och säger att de vill köpa. Det finns inget exklusivt över dem. Det är bara en lite dyrare sminkad Audi. De riktiga Porsche-entusiasterna räknar inte de här kärrorna som äkta Porsche-bilar ens
Sportbilarna som byggde märkets image är det lite annat med. Särskilt GT*-modellerna. Till och med på 992 GTS så är det väl lite kö och krav på att visa att man är en bra kund som inte säljer bilen vidare direkt.
Jag sa att priset för Macan EV är väl det man kunde förvänta sig och att man inte skall jämföra Tesla med Porsche, för Tesla säljer volym till billigare priser, Porsche säljer för högre priser och färre bilar.
En Audi Q4 Etron är väl närmast jämförbar med nya Macan, och den börjar på 586'. Så där är de rätt stor skillnad. Tror Cayenne EV lär börja på runt 1,2 miljoner, och frågan är hur dom gör med Q6 då. Kanske startpris runt 799, så jag får nog pudla där.
Det skall komma en bakhjulsdriven Macan också, undrar vad den börjar på, kanske runt 929' om jag får spekulera.
För mig så känns Audi som de kört fast i gamla hjulspår med sin interiör, den har sett rätt likadan ut länge nu.
De märke i VAGkoncernen som jag är mest fan av är Porsche och tvåa är nog Skoda, tycker Enyaq är riktigt fin.
Re: Porsche Macan EV
Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K
Re: Porsche Macan EV
Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Re: Porsche Macan EV
Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Macan EV
Precis. Den genomsnittliga porschekunden bryr sig inte. Man jagar inte ”mest bil för pengarna”. Det är en av Porsches USP.Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Man kan bara gissa hur många Taycan som köpts för att få köpa en gt-bil….
Re: Porsche Macan EV
Porsche absolut, men en Porsche SUV är verkligen en bastard och styggelse!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Macan EV
Jo, det är en stor förbättring att ha den på normal plats bak. Alltid stört mig på Taycan med dess idiotiska placering av laddintaget/laddintagen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Macan EV
Yes, jag kan bara instämma 100%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Macan EV
Men P3 lever ju farligt nu tänker jag, köpa en Macan eller en p3 där bolaget kanske går i konkurs…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022