MS Raven 19/20/21 kända problem?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av spacecoin »

pitemacc skrev: 03 jan 2024 10:55
Är det någon större skillnad mellan års modellerna ?
Inte när det gäller drivlina/drivknutar.

2019 och tidiga 2020 heter "Long Range". Senare heter "Long Range Plus". De laddar snabbare då de har ett något större batteri och har en senare revision av batteripacket.
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av pitemacc »

spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:34
pitemacc skrev: 03 jan 2024 10:55
Är det någon större skillnad mellan års modellerna ?
Inte när det gäller drivlina/drivknutar.

2019 och tidiga 2020 heter "Long Range". Senare heter "Long Range Plus". De laddar snabbare då de har ett något större batteri och har en senare revision av batteripacket.
Tackar, dem biten visste jag.
Tänkte mer utrustning, vilket alla är ju fullutrustade förutom vilken typ av förarstöd.
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av spacecoin »

pitemacc skrev: 03 jan 2024 13:29
spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:34
pitemacc skrev: 03 jan 2024 10:55
Är det någon större skillnad mellan års modellerna ?
Inte när det gäller drivlina/drivknutar.

2019 och tidiga 2020 heter "Long Range". Senare heter "Long Range Plus". De laddar snabbare då de har ett något större batteri och har en senare revision av batteripacket.
Tackar, dem biten visste jag.
Tänkte mer utrustning, vilket alla är ju fullutrustade förutom vilken typ av förarstöd.
Det är ingen skillnad.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av pejvic »

spacecoin skrev: 03 jan 2024 13:40
pitemacc skrev: 03 jan 2024 13:29
spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:34
pitemacc skrev: 03 jan 2024 10:55
Är det någon större skillnad mellan års modellerna ?
Inte när det gäller drivlina/drivknutar.

2019 och tidiga 2020 heter "Long Range". Senare heter "Long Range Plus". De laddar snabbare då de har ett något större batteri och har en senare revision av batteripacket.
Tackar, dem biten visste jag.
Tänkte mer utrustning, vilket alla är ju fullutrustade förutom vilken typ av förarstöd.
Det är ingen skillnad.
men vad är då Performance? se denna tråd.
viewtopic.php?t=4994&start=4575
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av spacecoin »

pejvic skrev: 03 jan 2024 13:45
spacecoin skrev: 03 jan 2024 13:40
pitemacc skrev: 03 jan 2024 13:29
spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:34
pitemacc skrev: 03 jan 2024 10:55
Är det någon större skillnad mellan års modellerna ?
Inte när det gäller drivlina/drivknutar.

2019 och tidiga 2020 heter "Long Range". Senare heter "Long Range Plus". De laddar snabbare då de har ett något större batteri och har en senare revision av batteripacket.
Tackar, dem biten visste jag.
Tänkte mer utrustning, vilket alla är ju fullutrustade förutom vilken typ av förarstöd.
Det är ingen skillnad.
men vad är då Performance? se denna tråd.
viewtopic.php?t=4994&start=4575
Jo det är klart att det finns LR och Perfomance. Det tänkte jag inte på. Performance modellerna är de som har ett rött streck under "dual motor"-badgen där bak och röda bromsok.

De gör väl 0-100 på 3s istf 4s.
teslaponken
Inlägg: 426
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av teslaponken »

En fråga när ni ändå diskuterar MS 19-21.

En bil uttagen i nov eller dec 2020. Är det en LR plus eller LR? Förstår mig inte på detta.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av ermase »

Har en MS SR 19 och en MS LR 20.
Skulle säga att 19 har något bättre stolar fram och bättre bas i stereon.
Jag tror att förbättringarna som resulterade i LR plus kom undan för undan. En sent tillverkad LR 20 är nära en LR plus 21.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av Gustafsson »

ermase skrev: 13 jan 2024 20:08
Har en MS SR 19 och en MS LR 20.
Skulle säga att 19 har något bättre stolar fram och bättre bas i stereon.
Jag tror att förbättringarna som resulterade i LR plus kom undan för undan. En sent tillverkad LR 20 är nära en LR plus 21.
Är det mer än ett bättre batteri som skiljer? Och vet någon hur laddkurvan förändrades?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 14 jan 2024 10:06
ermase skrev: 13 jan 2024 20:08
Har en MS SR 19 och en MS LR 20.
Skulle säga att 19 har något bättre stolar fram och bättre bas i stereon.
Jag tror att förbättringarna som resulterade i LR plus kom undan för undan. En sent tillverkad LR 20 är nära en LR plus 21.
Är det mer än ett bättre batteri som skiljer? Och vet någon hur laddkurvan förändrades?
LR peakar på 130-140, Jag tror LRP går högre.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av ermase »

The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.

https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.

Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av Legato »

ermase skrev: 14 jan 2024 11:38
The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.

https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.

Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.

Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av ermase »

Legato skrev: 14 jan 2024 14:33
ermase skrev: 14 jan 2024 11:38
The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.

https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.

Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.

Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla :D
Nja
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking

Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.

Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av Legato »

ermase skrev: 14 jan 2024 16:47
Legato skrev: 14 jan 2024 14:33
ermase skrev: 14 jan 2024 11:38
The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.

https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.

Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.

Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla :D
Nja
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking

Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.

Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...

Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.

Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.

På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.

Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av ermase »

Legato skrev: 14 jan 2024 22:32
ermase skrev: 14 jan 2024 16:47
Legato skrev: 14 jan 2024 14:33
ermase skrev: 14 jan 2024 11:38
The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.

https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.

Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.

Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla :D
Nja
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking

Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.

Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...

Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.

Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.

På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.

Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
Skriver nja enbart refererande till vad Tesla själva skriver i juni 2020 när LR plus lanseras. De skriver inget om ett större batteri.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av Legato »

ermase skrev: 15 jan 2024 23:05
Legato skrev: 14 jan 2024 22:32
ermase skrev: 14 jan 2024 16:47
Legato skrev: 14 jan 2024 14:33
ermase skrev: 14 jan 2024 11:38
The “Raven” model S was rated about 370 miles going into the 2020 model year. Starting in late 2019 (October manufacturing dates onward) the long range S’s were still sold in that configuration. In mid 2020 they announced that the LR models were, after a software update, capable of about 400 miles. These were rebranded as the LR+ configuration (I saw one that before an update displayed a LR on the screen and after the update it said it was a LR+). The manufactured in 2019 ones were a bit heavier (100lbs?) and were capable of a few miles less than the newer ones.

https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Sen skedde även en batteriuppdatering i september från "G" till "H" batteri.

Min MS LR 2020 är tillverkad i augusti och har samma tjänstevikt som LR+. Enligt DNB är det en LR+ och det tyckte även Tesla service när jag frågade dem.... helt klart är gränsen väldigt flytande.. dock har jag ett "G" batteri
Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.

Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla :D
Nja
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking

Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.

Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...

Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.

Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.

På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.

Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
Skriver nja enbart refererande till vad Tesla själva skriver i juni 2020 när LR plus lanseras. De skriver inget om ett större batteri.
Nej, men jag skrev ju också att det var annorlunda i USA vs EU. I USA blev det LR Plus med Tempestfälgar och LR Plus på skärmen redan för 2020 års modell, tidigt 2020.

I Sverige är det som sagt bara väldigt ovanliga undantag med bilar pre årsmodell 2021 där det faktiskt står LR Plus på skärmen. Har inte sett en enda bil med Tempestfälgarna i Sverige heller som lanserades med LR Plus i USA. Har du?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av ermase »

Legato skrev: 15 jan 2024 23:44
ermase skrev: 15 jan 2024 23:05
Legato skrev: 14 jan 2024 22:32
ermase skrev: 14 jan 2024 16:47
Legato skrev: 14 jan 2024 14:33


Det är bara de med "nya" batterirevisionen som har den maximala räckvidden. Dock finns det enstaka bilar i Sverige där det står Long Range Plus på displayerna ändå (där din tydligen är en av dem).... Tror det är ren bugg från Teslas sida. Det extremaste jag sett var en svenskåld S tillverkad januari 2020 där det ändå stod Long Range Plus, detta trots att den då alltså inte ens hade lanserats i USA då. Problemet är väl just detta att man gjorde annorlunda i EU vs USA med vad som stod på skärmarna efter mjukvaruuppdateringen.

Mig veterligen så finns bara den nya batterirevisionen på bilar med modellår 2021 och jag tror avsikten hela tiden varit att det enbart ska vara de bilarna som benämns LR+ inom EU. Men som vanligt är det rörigt med Tesla :D
Nja
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking

Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.

Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...

Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.

Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.

På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.

Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
Skriver nja enbart refererande till vad Tesla själva skriver i juni 2020 när LR plus lanseras. De skriver inget om ett större batteri.
Nej, men jag skrev ju också att det var annorlunda i USA vs EU. I USA blev det LR Plus med Tempestfälgar och LR Plus på skärmen redan för 2020 års modell, tidigt 2020.

I Sverige är det som sagt bara väldigt ovanliga undantag med bilar pre årsmodell 2021 där det faktiskt står LR Plus på skärmen. Har inte sett en enda bil med Tempestfälgarna i Sverige heller som lanserades med LR Plus i USA. Har du?
Nej det har jag inte.
Men du menar alltså att EU inte fick dessa uppdateringar överhuvudtaget?

Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av Legato »

ermase skrev: 16 jan 2024 17:50
Legato skrev: 15 jan 2024 23:44
ermase skrev: 15 jan 2024 23:05
Legato skrev: 14 jan 2024 22:32
ermase skrev: 14 jan 2024 16:47


Nja
Läs vad Tesla skriver här den 15:e Juni 2020
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle

Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking

Detta ska gen den nya längre räckvidden. Enligt Tesla gick LR+ i produktion innan 15:e Juni.
Men det kan absolut vara som du säger gällande Europa att det nya lite större batteriet +3kWh är kopplat till LR+. Hittar dock ingen Tesla information som bekräftar detta.

Såldes skiljer det en del mellan på en tidig Long Range och en sen Long Range gällande räckvidd.
Det står inte LR plus i min display
Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...

Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.

Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.

På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.

Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
Skriver nja enbart refererande till vad Tesla själva skriver i juni 2020 när LR plus lanseras. De skriver inget om ett större batteri.
Nej, men jag skrev ju också att det var annorlunda i USA vs EU. I USA blev det LR Plus med Tempestfälgar och LR Plus på skärmen redan för 2020 års modell, tidigt 2020.

I Sverige är det som sagt bara väldigt ovanliga undantag med bilar pre årsmodell 2021 där det faktiskt står LR Plus på skärmen. Har inte sett en enda bil med Tempestfälgarna i Sverige heller som lanserades med LR Plus i USA. Har du?
Nej det har jag inte.
Men du menar alltså att EU inte fick dessa uppdateringar överhuvudtaget?

Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking
Jodå, jag tror EU fick allt utom hjulen. Dock tror jag avsikten var att bilen i EU skulle kallas Long Range Plus först from årsmodell 2021, med det större batteriet och den högre WLTP-räckvidden. Kanske helt enkelt för att man inte ville göra en ytterligare WLTP-certifiering under modellåret?

Jag drar den slutsatsen utifrån det faktum att det på årsmodell 2021 står "Long Range Plus" på skärmen, vilket det generellt inte gör på 2020-bilarna med några få undantag.

Jag tror alltså att de enskilda bilar av 2020 års modell som har Long Range Plus på skärmen har ett litet konfigurationsfel från fabrik.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av ermase »

Legato skrev: 16 jan 2024 21:39
ermase skrev: 16 jan 2024 17:50
Legato skrev: 15 jan 2024 23:44
ermase skrev: 15 jan 2024 23:05
Legato skrev: 14 jan 2024 22:32


Förstår faktiskt inte vad du säger "nja" om...

Maximal räckvidd får man som sagt bara med det större batteriet vilket jag tror enbart finns i årsmodell 2021. Det har också en högre WLTP registrerad hos Transportstyrelsen.

Det betyder inte att räckvidden inte utökades även med 2020 års modell.

På alla 2021or i Sverige står det Long Range Plus på skärmen vad jag vet, men det finns alltså som sagt även ett fåtal 2020or där det gör det.

Är för övrigt tveksam om det överhuvudtaget kom några Raven med Tempest till Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Någon som vet?
Skriver nja enbart refererande till vad Tesla själva skriver i juni 2020 när LR plus lanseras. De skriver inget om ett större batteri.
Nej, men jag skrev ju också att det var annorlunda i USA vs EU. I USA blev det LR Plus med Tempestfälgar och LR Plus på skärmen redan för 2020 års modell, tidigt 2020.

I Sverige är det som sagt bara väldigt ovanliga undantag med bilar pre årsmodell 2021 där det faktiskt står LR Plus på skärmen. Har inte sett en enda bil med Tempestfälgarna i Sverige heller som lanserades med LR Plus i USA. Har du?
Nej det har jag inte.
Men du menar alltså att EU inte fick dessa uppdateringar överhuvudtaget?

Nytt på LR+
- Significant Mass Reduction
- New “Tempest” Aero Wheels and Tires
- Increased Drive Unit Efficiency
- Maximizing Regenerative Braking
Jodå, jag tror EU fick allt utom hjulen. Dock tror jag avsikten var att bilen i EU skulle kallas Long Range Plus först from årsmodell 2021, med det större batteriet och den högre WLTP-räckvidden. Kanske helt enkelt för att man inte ville göra en ytterligare WLTP-certifiering under modellåret?

Jag drar den slutsatsen utifrån det faktum att det på årsmodell 2021 står "Long Range Plus" på skärmen, vilket det generellt inte gör på 2020-bilarna med några få undantag.

Jag tror alltså att de enskilda bilar av 2020 års modell som har Long Range Plus på skärmen har ett litet konfigurationsfel från fabrik.
Japp, den slutsatsen håller jag med om
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Får lägga till ett nytt fel på listan. Fick häromdagen meddelande om låg kylvätskenivå. Bilen laddade dåligt (på AC) - var runt nollan och det tog en 7-8 timmar innan den lyckades värma upp batteriet.

Lämnade in den och de började med att byta ett par pumpar. När jag läst runt lite verkar det vara ett vanligt fel. Sedan visade det sig att "Coolant heatern" var paj och fick bytas. En skön räkning på runt 19 långschalar. Hoppas att den går på en extra garanti som jag fick när jag köpte bilen via bilfirma.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar