Resonemang kring model 3/y

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Resonemang kring model 3/y

Inlägg av Richie »

Hallå!

Vi har haft vår model 3 LR- 22 i snart 2 år, jättenöjda hitintills. Vi funderar på att skaffa större (model y). Nu när vi står inför dessa tankar har jag räknat lite löst på kostnaden att behåll vår model 3. Försäkringskostnaden dubblas efter 3 år och amorteringen lär väl bli mer rak på en kortare period 3/5år. Erbjudandet på en model y just nu i både pris och ränta ser ju lockande ut om vi har alterntivkostnaden framför oss. Tänker att det finns fler här som gjort ett byte. Hur har era resonemang och tankar gått? Ni som gått över från en model 3 till en Y hur har er upplevelse varit ?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Resonemang kring model 3/y

Inlägg av Xeik »

Vi har bytt från model 3 till Y. Som många andra..
3:an var roligare att köra. Ligger tajtare på vägen. Y:n är, eftersom det är en större och framförallt högre bil lite mer orolig och mer känslig för vind i sidled. Inte dålig på något vis, men 3:an är bättre helt enkelt.
Men för vår del så vinner y ändå på främst det större utrymmet. Både bagaget, men framförallt baksätet för barnen.
Behöver man inte utrymmet och inte har behovet av att sitta lite högre, så tycker jag att 3:an är ett något roligare val.

Och jag håller med om övrigt. Väldigt bra erbjudande just nu.
Provkör.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Resonemang kring model 3/y

Inlägg av jonasl »

Xeik skrev: 31 jan 2024 21:45
Vi har bytt från model 3 till Y. Som många andra..
3:an var roligare att köra. Ligger tajtare på vägen. Y:n är, eftersom det är en större och framförallt högre bil lite mer orolig och mer känslig för vind i sidled. Inte dålig på något vis, men 3:an är bättre helt enkelt.
Men för vår del så vinner y ändå på främst det större utrymmet. Både bagaget, men framförallt baksätet för barnen.
Behöver man inte utrymmet och inte har behovet av att sitta lite högre, så tycker jag att 3:an är ett något roligare val.

Och jag håller med om övrigt. Väldigt bra erbjudande just nu.
Provkör.
Håller helt med. 3:an är roligare och tightare, Y är ett lite tristare storasyskon som har bättre baksäte och större baklucka (men bagagets yta är inte mycket större, det är dock volymen). För oss som har barn är Y klockren, likaså om man behöver lasta större saker i bagaget - eller har hund. Annars hade jag hellre kört 3:an som dessutom går lite längre och är lite raskare. Och då jämför jag ändå med en 2020 Model 3, Highland är definitivt snäppet vassare.

Glöm inte att gå via en referall-länk när du beställer för att få lite mer rabatt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Resonemang kring model 3/y

Inlägg av martinsson »

Släng med en Zeekr 001 i resonemanget så blir det en No brainer :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Electron
Inlägg: 399
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Resonemang kring model 3/y

Inlägg av Electron »

jonasl skrev: 31 jan 2024 22:49
Xeik skrev: 31 jan 2024 21:45
Vi har bytt från model 3 till Y. Som många andra..
3:an var roligare att köra. Ligger tajtare på vägen. Y:n är, eftersom det är en större och framförallt högre bil lite mer orolig och mer känslig för vind i sidled. Inte dålig på något vis, men 3:an är bättre helt enkelt.
Men för vår del så vinner y ändå på främst det större utrymmet. Både bagaget, men framförallt baksätet för barnen.
Behöver man inte utrymmet och inte har behovet av att sitta lite högre, så tycker jag att 3:an är ett något roligare val.

Och jag håller med om övrigt. Väldigt bra erbjudande just nu.
Provkör.
Håller helt med. 3:an är roligare och tightare, Y är ett lite tristare storasyskon som har bättre baksäte och större baklucka (men bagagets yta är inte mycket större, det är dock volymen). För oss som har barn är Y klockren, likaså om man behöver lasta större saker i bagaget - eller har hund. Annars hade jag hellre kört 3:an som dessutom går lite längre och är lite raskare. Och då jämför jag ändå med en 2020 Model 3, Highland är definitivt snäppet vassare.

Glöm inte att gå via en referall-länk när du beställer för att få lite mer rabatt.
Nytt för mej att jag kan få rabatt motsvarande 15000 krediter via ”lojalitet”.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Resonemang kring model 3/y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinsson skrev: 31 jan 2024 23:08
Släng med en Zeekr 001 i resonemanget så blir det en No brainer :)
Alla vill inte köra gubbil med fossilbilsrespons på gaspedalen. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Resonemang kring model 3/y

Inlägg av martinsson »

Nicke Nyfiken skrev: 31 jan 2024 23:18
martinsson skrev: 31 jan 2024 23:08
Släng med en Zeekr 001 i resonemanget så blir det en No brainer :)
Alla vill inte köra gubbil med fossilbilsrespons på gaspedalen. ;)
He he. Drivlinan håller längre då har jag hört :-)
Allting annat är så fördelaktiga att man får bortse från den lilla saken som dessutom kan lösas med en uppdatering.
Just saying :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Resonemang kring model 3/y

Inlägg av Richie »

Vi är husägare och med det kommer både turer till tippen och ibland behovet av att lasta större saker i bagaget. Det blir inte fler barn och hon har bra med utrymme där bak i 3:an. Däremot tror jag y gör mer för oss på lång sikt, även om vi skulle välja en rwd med kortare räckvidd.

Hur har ni som har en rwd upplevt batteriet och räckvidd nu under vintern?
Skriv svar