Laddplats, hur svårt kan det va?
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Laddplats, hur svårt kan det va?
Imorgon skall jag köra drygt 40 mil och tidigare idag hade jag 21% SoC, bra för batteriet...
Efter sedvanlig torsdagsladdning i MoS har jag nu 32%
Närmaste laddstolpen har två uttag varav ett är ledigt enligt appen. Nähä, där står en Hyundai märkt Hedin bil.
Nästa laddplats har fyra uttag, varav två är lediga. Nix, för där står en EQB eller EQC och blockerar två platser.
Nästa alternativ är Hagalunds torg, där jag förutom laddning måste betala parkeringsavgift på 15 kr/tim.
Även där blockeras en plats av en bil som inte laddar, men det finns ändå flera lediga laddplatser.
Då uppstår nästa problem, laddstolparna är inte numrerade!
Efter att ha testat några mummer (och startat om appen efter varje misslyckat försök) så får jag igång laddningen. Det visar sig att uttaget näst längst till höger är det översta i listan....
På vägen hem går jag förbi laddplatsen där det tidigare stod en Merca. Nu står där en Audi, som inte heller laddar. Den står inte tvärs över båda laddplatserna, men det är ändå lite väl trångt att komma in på den återstående platsen.
Jag börjar ledsna på detta. Nästa bil blir nog en laddhybrid, bara för den låga skatten.
Efter sedvanlig torsdagsladdning i MoS har jag nu 32%
Närmaste laddstolpen har två uttag varav ett är ledigt enligt appen. Nähä, där står en Hyundai märkt Hedin bil.
Nästa laddplats har fyra uttag, varav två är lediga. Nix, för där står en EQB eller EQC och blockerar två platser.
Nästa alternativ är Hagalunds torg, där jag förutom laddning måste betala parkeringsavgift på 15 kr/tim.
Även där blockeras en plats av en bil som inte laddar, men det finns ändå flera lediga laddplatser.
Då uppstår nästa problem, laddstolparna är inte numrerade!
Efter att ha testat några mummer (och startat om appen efter varje misslyckat försök) så får jag igång laddningen. Det visar sig att uttaget näst längst till höger är det översta i listan....
På vägen hem går jag förbi laddplatsen där det tidigare stod en Merca. Nu står där en Audi, som inte heller laddar. Den står inte tvärs över båda laddplatserna, men det är ändå lite väl trångt att komma in på den återstående platsen.
Jag börjar ledsna på detta. Nästa bil blir nog en laddhybrid, bara för den låga skatten.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Jag förstår dig fullt ut.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Trist beteende och förslaget blir som vanligt bättre skyltning
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Har märkt det. Klockan var 9 på morgonen.
Hitta lediga platser på Bromma Blocks.
Gratis där å max 3 timmar får man stå.
Men det märktes knappt på laddningen.
Men hitta en 150 laddare på vägen sen.
Så räddad den dagen.
Gick upp kl 6 en morgon då var det lättare å hitta närmaste ledig
Hitta lediga platser på Bromma Blocks.
Gratis där å max 3 timmar får man stå.
Men det märktes knappt på laddningen.
Men hitta en 150 laddare på vägen sen.
Så räddad den dagen.
Gick upp kl 6 en morgon då var det lättare å hitta närmaste ledig
Corvette x
Audi S4 v8 x
Audi S4 v8 x
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Ja, "endast bilar med pågående laddning" och sedan flitiga parkeringsvakter.
Alla som står på gator när det är städdag får böter, men jag har aldrig sett någon bil som fått böter på en laddplats.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Så här kan man göra om man vill blockera två laddplatser...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Herregud, vilken stjärna....
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Jag tror ärligt på fler "arga lappar" som förklarar problemet till de som beter sig så här. Jag tror inte de fattar vad de håller på med och vad det får för konsekvenser.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Det tror jag också. Jag har flera gånger tänkt att jag ska skriva ut ett gäng lappar med lämplig text och ha dem i handskfacket för sådan situationer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Aimo park kan börja lappa Aimo share för att de står utanför rutan. De brukar vara jädrans hårda mot andra som hamnat lite utanför. För antar att det är samma koncern, aimo park och Aimo share?
Model Y LR.
Model S70D
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Jag får skriva ut fler, de börjar ta slut.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Jag fick en påminnelse strax innan Jul för att jag inte betalat en parkeringsanmärkning vid jobbet, från Aimo.
Dels har jag inte fått någon lapp på rutan, dels har jag betalat parkeringsavgiften.
Min bror var här veckan innan och då gick det inte att betala parkeringsavgift med appen, jag provade med min telefon också.
Finns det ett samband?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Samma sak här. Hade aldrig haft en enda elbil om jag inte hade haft egen laddmöjlighet hemma där bilen normalt är parkerad över natten.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2024 19:15Jag förstår dig fullt ut.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Hoppas att parkeringsvakterna från Aimo Park ser detta och bötfäller bilen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Jag var på en snabbis till Kinna/Varberg och jag kom nyss hem.martinot skrev: ↑03 feb 2024 15:05Samma sak här. Hade aldrig haft en enda elbil om jag inte hade haft egen laddmöjlighet hemma där bilen normalt är parkerad över natten.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2024 19:15Jag förstår dig fullt ut.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
Eftersom jag inte kunde ladda (tillräckligt) nära hemmet så tog jag bilen till jobbet igår och laddade där. Av taktiska skäl valde jag ett "sämre" boende i Kinna, eftersom det vandrarhemmet ligger nära några laddplatser. Därför vågade jag anlända med låg SoC och lämna i morse med fullt batteri igen.
Vilken skillnad. Nu räckte det att ladda 20 minuter i Mantorp åt vardera hållet.
44 mil igår och 56 mil idag. 100 mil och 40 min SuC.
Vanligen måste jag ladda två gånger åt vardera hållet eftersom jag aldrig kan starta med fullt batteri och aldrig kan ladda på destinationen.
OM vi köper ett fritidshus så är prio ett att fixa laddningsmöjlighet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
100 mil ToR med två 20 minuters pauser, är precis som det ska vara. Ingen skillnad mot en fossilbil.mikebike skrev: ↑03 feb 2024 19:28Jag var på en snabbis till Kinna/Varberg och jag kom nyss hem.martinot skrev: ↑03 feb 2024 15:05Samma sak här. Hade aldrig haft en enda elbil om jag inte hade haft egen laddmöjlighet hemma där bilen normalt är parkerad över natten.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2024 19:15Jag förstår dig fullt ut.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
Eftersom jag inte kunde ladda (tillräckligt) nära hemmet så tog jag bilen till jobbet igår och laddade där. Av taktiska skäl valde jag ett "sämre" boende i Kinna, eftersom det vandrarhemmet ligger nära några laddplatser. Därför vågade jag anlända med låg SoC och lämna i morse med fullt batteri igen.
Vilken skillnad. Nu räckte det att ladda 20 minuter i Mantorp åt vardera hållet.
44 mil igår och 56 mil idag. 100 mil och 40 min SuC.
Vanligen måste jag ladda två gånger åt vardera hållet eftersom jag aldrig kan starta med fullt batteri och aldrig kan ladda på destinationen.
OM vi köper ett fritidshus så är prio ett att fixa laddningsmöjlighet.
Model Y P
Model S P
Model S P
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Peppar peppar, men i Sisjön i Göteborg har dom delat ut böter till bilar som inte står med laddaren igång. Dock första, enda och kanske även sista gången jag ser det?
M3 LR 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Nä, man måste pinka och vill äta.Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 21:04100 mil ToR med två 20 minuters pauser, är precis som det ska vara. Ingen skillnad mot en fossilbil.mikebike skrev: ↑03 feb 2024 19:28Jag var på en snabbis till Kinna/Varberg och jag kom nyss hem.martinot skrev: ↑03 feb 2024 15:05Samma sak här. Hade aldrig haft en enda elbil om jag inte hade haft egen laddmöjlighet hemma där bilen normalt är parkerad över natten.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 feb 2024 19:15Jag förstår dig fullt ut.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
Eftersom jag inte kunde ladda (tillräckligt) nära hemmet så tog jag bilen till jobbet igår och laddade där. Av taktiska skäl valde jag ett "sämre" boende i Kinna, eftersom det vandrarhemmet ligger nära några laddplatser. Därför vågade jag anlända med låg SoC och lämna i morse med fullt batteri igen.
Vilken skillnad. Nu räckte det att ladda 20 minuter i Mantorp åt vardera hållet.
44 mil igår och 56 mil idag. 100 mil och 40 min SuC.
Vanligen måste jag ladda två gånger åt vardera hållet eftersom jag aldrig kan starta med fullt batteri och aldrig kan ladda på destinationen.
OM vi köper ett fritidshus så är prio ett att fixa laddningsmöjlighet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Fast i Solna har de inte skyltat med "Endast bilar med pågående laddning" och jag misstänker att parkeringsvakterna inte vågar eller kan avgöra vad som är en laddbar bil. Hellre friar än fäller.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 740
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Prio två: se till att du kan slå på värmen på distans så du kan dra upp värmen dagen innan ni åker dit
Skönt att slippa anlända till ett utkylt hus.
Model 3 SR+ 18" 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Ja, helt utan laddmöjlighet, då skulle jag bara rekommendera elbil till en som är väldigt entusiastisk och sugen på det.
Men det funkar med 10A enfas, det hade vi i nästan ett år. Man får planera lite mera och ladda oftare, men för normalanvändaren duger det.
När jag bodde i stan och inte hade egen parkerint tröttnade jag rätt fort på att ens ha egen bil f.ö., hade ingen bruksbil utan bara en entusiastbil som stod i "mek-garage" i en annan stadsdel och bara kördes på sommaren.
Men det funkar med 10A enfas, det hade vi i nästan ett år. Man får planera lite mera och ladda oftare, men för normalanvändaren duger det.
När jag bodde i stan och inte hade egen parkerint tröttnade jag rätt fort på att ens ha egen bil f.ö., hade ingen bruksbil utan bara en entusiastbil som stod i "mek-garage" i en annan stadsdel och bara kördes på sommaren.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD 2022
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Mikebike, Impad att du kör elbil utan smidig laddmöjlighet!! Påminner mig om tiden då jag bodde i lgh utan p plats och körde runt i 5-10 minuter för att hitta en tre kvarter bort.
Själv fegade jag och väntade med elbil tills det gick att ladda på jobbet. Många liter diesel blev det innan dess.
Skämt åsido. Störigt att man inte kan skylta upp vettigt och även ha en bra generell regel så att laddplatser utnyttjas bättre inklusive att inte blockas.
Själv fegade jag och väntade med elbil tills det gick att ladda på jobbet. Många liter diesel blev det innan dess.
Skämt åsido. Störigt att man inte kan skylta upp vettigt och även ha en bra generell regel så att laddplatser utnyttjas bättre inklusive att inte blockas.
M3 LR 2023
-
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Det allt överskuggande problemet här är fortfarande att det inte finns en övergripande nationell strategi för hur man ska få till laddning till alla som behöver. Dvs. även de som bor i flerfamiljshus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Ja, detta är helt klart ett av de största hindren i dag för att fler skall kunna gå över till elbilar. Speciellt de som bor i städerna.SwedishAdvocate skrev: ↑03 feb 2024 23:48Det allt överskuggande problemet här är fortfarande att det inte finns en övergripande nationell strategi för hur man ska få till laddning till alla som behöver. Dvs. även de som bor i flerfamiljshus.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Laddplats, hur svårt kan det va?
Bodde i Stockholms innerstad med bil utan parkering för många år sedan. Där vi bodde var det inte ovanligt att köra runt och leta parkering i över 30 minuter för att sedan gå hem i 30 minuter och sedan inte våga använda bilen nästa kväll (för att undvika att bli av med platsen). Böter fick man räkna med ett par gånger i månaden..airdrive skrev:Mikebike, Impad att du kör elbil utan smidig laddmöjlighet!! Påminner mig om tiden då jag bodde i lgh utan p plats och körde runt i 5-10 minuter för att hitta en tre kvarter bort.
Själv fegade jag och väntade med elbil tills det gick att ladda på jobbet. Många liter diesel blev det innan dess.
Skämt åsido. Störigt att man inte kan skylta upp vettigt och även ha en bra generell regel så att laddplatser utnyttjas bättre inklusive att inte blockas.
Har också kört elbil utan laddning vare sig på jobb eller hemma. Det var långt ifrån optimalt, men jämfört med parkeringshelevtet i stan, så var det ändå en barnlek.
Frågan är: om man ändå bor inne i en storstad och spelar parkeringstombola varje dag - är det så mycket krångligare att hitta en laddplats än en vanlig parkering?
Det förutsatt att man inte får parkera där utan pågående laddning (inte som i Solna)
Model S Standard Range Raven