Laddplats, hur svårt kan det va?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av mikebike »

Imorgon skall jag köra drygt 40 mil och tidigare idag hade jag 21% SoC, bra för batteriet...
Efter sedvanlig torsdagsladdning i MoS har jag nu 32%

Närmaste laddstolpen har två uttag varav ett är ledigt enligt appen. Nähä, där står en Hyundai märkt Hedin bil.
Nästa laddplats har fyra uttag, varav två är lediga. Nix, för där står en EQB eller EQC och blockerar två platser.

Nästa alternativ är Hagalunds torg, där jag förutom laddning måste betala parkeringsavgift på 15 kr/tim.
Även där blockeras en plats av en bil som inte laddar, men det finns ändå flera lediga laddplatser.
Då uppstår nästa problem, laddstolparna är inte numrerade!
Efter att ha testat några mummer (och startat om appen efter varje misslyckat försök) så får jag igång laddningen. Det visar sig att uttaget näst längst till höger är det översta i listan....

På vägen hem går jag förbi laddplatsen där det tidigare stod en Merca. Nu står där en Audi, som inte heller laddar. Den står inte tvärs över båda laddplatserna, men det är ändå lite väl trångt att komma in på den återstående platsen.

Jag börjar ledsna på detta. Nästa bil blir nog en laddhybrid, bara för den låga skatten.
20240201_184446.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag förstår dig fullt ut.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av Bjelke »

Trist beteende och förslaget blir som vanligt bättre skyltning :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Godzilla
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jan 2024 18:18

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av Godzilla »

Har märkt det. Klockan var 9 på morgonen.
Hitta lediga platser på Bromma Blocks.
Gratis där å max 3 timmar får man stå.
Men det märktes knappt på laddningen.
Men hitta en 150 laddare på vägen sen.
Så räddad den dagen.
Gick upp kl 6 en morgon då var det lättare å hitta närmaste ledig
Corvette x
Audi S4 v8 x
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev: 01 feb 2024 19:47
Trist beteende och förslaget blir som vanligt bättre skyltning :twisted:
Ja, "endast bilar med pågående laddning" och sedan flitiga parkeringsvakter.
Alla som står på gator när det är städdag får böter, men jag har aldrig sett någon bil som fått böter på en laddplats.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av mikebike »

Så här kan man göra om man vill blockera två laddplatser...
20240202_065837.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 509
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av Collin87 »

mikebike skrev: 02 feb 2024 07:37
Så här kan man göra om man vill blockera två laddplatser...

20240202_065837.jpg
Herregud, vilken stjärna....
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av juristen »

Jag tror ärligt på fler "arga lappar" som förklarar problemet till de som beter sig så här. Jag tror inte de fattar vad de håller på med och vad det får för konsekvenser.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av Niklas Z »

juristen skrev: 02 feb 2024 09:20
Jag tror ärligt på fler "arga lappar" som förklarar problemet till de som beter sig så här. Jag tror inte de fattar vad de håller på med och vad det får för konsekvenser.
Det tror jag också. Jag har flera gånger tänkt att jag ska skriva ut ett gäng lappar med lämplig text och ha dem i handskfacket för sådan situationer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2268
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av frippe »

Aimo park kan börja lappa Aimo share för att de står utanför rutan. De brukar vara jädrans hårda mot andra som hamnat lite utanför. För antar att det är samma koncern, aimo park och Aimo share?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av mikebike »

juristen skrev: 02 feb 2024 09:20
Jag tror ärligt på fler "arga lappar" som förklarar problemet till de som beter sig så här. Jag tror inte de fattar vad de håller på med och vad det får för konsekvenser.
Jag får skriva ut fler, de börjar ta slut. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av mikebike »

frippe skrev: 02 feb 2024 09:25
Aimo park kan börja lappa Aimo share för att de står utanför rutan. De brukar vara jädrans hårda mot andra som hamnat lite utanför. För antar att det är samma koncern, aimo park och Aimo share?
Jag fick en påminnelse strax innan Jul för att jag inte betalat en parkeringsanmärkning vid jobbet, från Aimo.
Dels har jag inte fått någon lapp på rutan, dels har jag betalat parkeringsavgiften.
Min bror var här veckan innan och då gick det inte att betala parkeringsavgift med appen, jag provade med min telefon också.
Finns det ett samband?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev: 01 feb 2024 19:15
Jag förstår dig fullt ut.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
Samma sak här. Hade aldrig haft en enda elbil om jag inte hade haft egen laddmöjlighet hemma där bilen normalt är parkerad över natten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 02 feb 2024 07:37
Så här kan man göra om man vill blockera två laddplatser...

20240202_065837.jpg
Hoppas att parkeringsvakterna från Aimo Park ser detta och bötfäller bilen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av mikebike »

martinot skrev: 03 feb 2024 15:05
Nicke Nyfiken skrev: 01 feb 2024 19:15
Jag förstår dig fullt ut.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
Samma sak här. Hade aldrig haft en enda elbil om jag inte hade haft egen laddmöjlighet hemma där bilen normalt är parkerad över natten.
Jag var på en snabbis till Kinna/Varberg och jag kom nyss hem.
Eftersom jag inte kunde ladda (tillräckligt) nära hemmet så tog jag bilen till jobbet igår och laddade där. Av taktiska skäl valde jag ett "sämre" boende i Kinna, eftersom det vandrarhemmet ligger nära några laddplatser. Därför vågade jag anlända med låg SoC och lämna i morse med fullt batteri igen.
Vilken skillnad. Nu räckte det att ladda 20 minuter i Mantorp åt vardera hållet.
44 mil igår och 56 mil idag. 100 mil och 40 min SuC.
Vanligen måste jag ladda två gånger åt vardera hållet eftersom jag aldrig kan starta med fullt batteri och aldrig kan ladda på destinationen.

OM vi köper ett fritidshus så är prio ett att fixa laddningsmöjlighet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 03 feb 2024 19:28
martinot skrev: 03 feb 2024 15:05
Nicke Nyfiken skrev: 01 feb 2024 19:15
Jag förstår dig fullt ut.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
Samma sak här. Hade aldrig haft en enda elbil om jag inte hade haft egen laddmöjlighet hemma där bilen normalt är parkerad över natten.
Jag var på en snabbis till Kinna/Varberg och jag kom nyss hem.
Eftersom jag inte kunde ladda (tillräckligt) nära hemmet så tog jag bilen till jobbet igår och laddade där. Av taktiska skäl valde jag ett "sämre" boende i Kinna, eftersom det vandrarhemmet ligger nära några laddplatser. Därför vågade jag anlända med låg SoC och lämna i morse med fullt batteri igen.
Vilken skillnad. Nu räckte det att ladda 20 minuter i Mantorp åt vardera hållet.
44 mil igår och 56 mil idag. 100 mil och 40 min SuC.
Vanligen måste jag ladda två gånger åt vardera hållet eftersom jag aldrig kan starta med fullt batteri och aldrig kan ladda på destinationen.

OM vi köper ett fritidshus så är prio ett att fixa laddningsmöjlighet.
100 mil ToR med två 20 minuters pauser, är precis som det ska vara. Ingen skillnad mot en fossilbil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av airdrive »

mikebike skrev: 01 feb 2024 20:55
Bjelke skrev: 01 feb 2024 19:47
Trist beteende och förslaget blir som vanligt bättre skyltning :twisted:
Ja, "endast bilar med pågående laddning" och sedan flitiga parkeringsvakter.
Alla som står på gator när det är städdag får böter, men jag har aldrig sett någon bil som fått böter på en laddplats.
Peppar peppar, men i Sisjön i Göteborg har dom delat ut böter till bilar som inte står med laddaren igång. Dock första, enda och kanske även sista gången jag ser det? ;)
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 21:04
mikebike skrev: 03 feb 2024 19:28
martinot skrev: 03 feb 2024 15:05
Nicke Nyfiken skrev: 01 feb 2024 19:15
Jag förstår dig fullt ut.
Hade jag inte haft tillgång till enkel och billig hemmaladdning hade jag inte haft elbil.
Samma sak här. Hade aldrig haft en enda elbil om jag inte hade haft egen laddmöjlighet hemma där bilen normalt är parkerad över natten.
Jag var på en snabbis till Kinna/Varberg och jag kom nyss hem.
Eftersom jag inte kunde ladda (tillräckligt) nära hemmet så tog jag bilen till jobbet igår och laddade där. Av taktiska skäl valde jag ett "sämre" boende i Kinna, eftersom det vandrarhemmet ligger nära några laddplatser. Därför vågade jag anlända med låg SoC och lämna i morse med fullt batteri igen.
Vilken skillnad. Nu räckte det att ladda 20 minuter i Mantorp åt vardera hållet.
44 mil igår och 56 mil idag. 100 mil och 40 min SuC.
Vanligen måste jag ladda två gånger åt vardera hållet eftersom jag aldrig kan starta med fullt batteri och aldrig kan ladda på destinationen.

OM vi köper ett fritidshus så är prio ett att fixa laddningsmöjlighet.
100 mil ToR med två 20 minuters pauser, är precis som det ska vara. Ingen skillnad mot en fossilbil.
Nä, man måste pinka och vill äta. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av mikebike »

airdrive skrev: 03 feb 2024 21:10
mikebike skrev: 01 feb 2024 20:55
Bjelke skrev: 01 feb 2024 19:47
Trist beteende och förslaget blir som vanligt bättre skyltning :twisted:
Ja, "endast bilar med pågående laddning" och sedan flitiga parkeringsvakter.
Alla som står på gator när det är städdag får böter, men jag har aldrig sett någon bil som fått böter på en laddplats.
Peppar peppar, men i Sisjön i Göteborg har dom delat ut böter till bilar som inte står med laddaren igång. Dock första, enda och kanske även sista gången jag ser det? ;)
Fast i Solna har de inte skyltat med "Endast bilar med pågående laddning" och jag misstänker att parkeringsvakterna inte vågar eller kan avgöra vad som är en laddbar bil. Hellre friar än fäller.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av Dinsdale »

mikebike skrev: 03 feb 2024 19:28
OM vi köper ett fritidshus så är prio ett att fixa laddningsmöjlighet.
Prio två: se till att du kan slå på värmen på distans så du kan dra upp värmen dagen innan ni åker dit :-)
Skönt att slippa anlända till ett utkylt hus.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av jonasl »

Ja, helt utan laddmöjlighet, då skulle jag bara rekommendera elbil till en som är väldigt entusiastisk och sugen på det.

Men det funkar med 10A enfas, det hade vi i nästan ett år. Man får planera lite mera och ladda oftare, men för normalanvändaren duger det.

När jag bodde i stan och inte hade egen parkerint tröttnade jag rätt fort på att ens ha egen bil f.ö., hade ingen bruksbil utan bara en entusiastbil som stod i "mek-garage" i en annan stadsdel och bara kördes på sommaren.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av airdrive »

Mikebike, Impad att du kör elbil utan smidig laddmöjlighet!! Påminner mig om tiden då jag bodde i lgh utan p plats och körde runt i 5-10 minuter för att hitta en tre kvarter bort.

Själv fegade jag och väntade med elbil tills det gick att ladda på jobbet. Många liter diesel blev det innan dess. :|

Skämt åsido. Störigt att man inte kan skylta upp vettigt och även ha en bra generell regel så att laddplatser utnyttjas bättre inklusive att inte blockas.
M3 LR 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det allt överskuggande problemet här är fortfarande att det inte finns en övergripande nationell strategi för hur man ska få till laddning till alla som behöver. Dvs. även de som bor i flerfamiljshus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 03 feb 2024 23:48
Det allt överskuggande problemet här är fortfarande att det inte finns en övergripande nationell strategi för hur man ska få till laddning till alla som behöver. Dvs. även de som bor i flerfamiljshus.
Ja, detta är helt klart ett av de största hindren i dag för att fler skall kunna gå över till elbilar. Speciellt de som bor i städerna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Laddplats, hur svårt kan det va?

Inlägg av jeppe_sthlm »

airdrive skrev:
Mikebike, Impad att du kör elbil utan smidig laddmöjlighet!! Påminner mig om tiden då jag bodde i lgh utan p plats och körde runt i 5-10 minuter för att hitta en tre kvarter bort.

Själv fegade jag och väntade med elbil tills det gick att ladda på jobbet. Många liter diesel blev det innan dess. :|

Skämt åsido. Störigt att man inte kan skylta upp vettigt och även ha en bra generell regel så att laddplatser utnyttjas bättre inklusive att inte blockas.
Bodde i Stockholms innerstad med bil utan parkering för många år sedan. Där vi bodde var det inte ovanligt att köra runt och leta parkering i över 30 minuter för att sedan gå hem i 30 minuter och sedan inte våga använda bilen nästa kväll (för att undvika att bli av med platsen). Böter fick man räkna med ett par gånger i månaden..

Har också kört elbil utan laddning vare sig på jobb eller hemma. Det var långt ifrån optimalt, men jämfört med parkeringshelevtet i stan, så var det ändå en barnlek.

Frågan är: om man ändå bor inne i en storstad och spelar parkeringstombola varje dag - är det så mycket krångligare att hitta en laddplats än en vanlig parkering?

Det förutsatt att man inte får parkera där utan pågående laddning (inte som i Solna)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar