EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Moderator: Redaktion
EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Det var tänkt att den nya Euro 7-standarden skulle innehålla krav på ett test av hur elbilarnas räckvidd påverkas av kylan under vintern. Men det kravet har skrotats i slutversionen av standarden, skriver Ny Teknik.
Synd.
https://www.nyteknik.se/elbilar/eu-skro ... ar/4229282
https://data.consilium.europa.eu/doc/do ... V-1/en/pdf
Synd.
https://www.nyteknik.se/elbilar/eu-skro ... ar/4229282
https://data.consilium.europa.eu/doc/do ... V-1/en/pdf
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Japp de var synd.. intressant för elbilar framförallt men ja beror lite på hur de skulle testas men ändå..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Meningslöst pappersvändande.
Sköts mycket billigare och bättre av horderna av influencers och motorpressen.
Sköts mycket billigare och bättre av horderna av influencers och motorpressen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Nej det är det inte. Influencers löser inte problemet med tillverkarnas diskrepanser i marknadsföringen med EPA (värst) / WLTP (kan bli bättre). Men det synas till viss del av motorpressen.
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Folk i gemen begriper ändå inte siffrorna. Att producera mer och noggrannare siffror hjälper inte.
Må låta cyniskt men det är tyvärr sanningen. Folk i gemen vill veta "kommer jag kunna åka till fjällstugan utan att ladda på vägen?" och svaret på frågan är beroende på så många variabler att en "vinter-wltp" är i princip meningslös. Det enda som hjälper är antingen att vara ingenjör och beräkna själv utifrån tekniska och meteorologiska parametrar, eller använda en app som ABRP (som tyvärr också är för komplicerad för gemene man)
Må låta cyniskt men det är tyvärr sanningen. Folk i gemen vill veta "kommer jag kunna åka till fjällstugan utan att ladda på vägen?" och svaret på frågan är beroende på så många variabler att en "vinter-wltp" är i princip meningslös. Det enda som hjälper är antingen att vara ingenjör och beräkna själv utifrån tekniska och meteorologiska parametrar, eller använda en app som ABRP (som tyvärr också är för komplicerad för gemene man)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Varför tycker du EPA är värst?
EPA har en (ioffsg frivillig) 20F (-6.7C) test som visar en hel del reducering.
EPA har ju vart mycket lättare att uppnå redan innan 20F-testet utnyttjades.
EPA har kommit med en ny modell som Tesla precis inför på sina bilar, jag mins inte vad det kallade det från Teslas sida… något med efficiency kanske.
Model 3 har gått från 358 miles (576km) till 333 miles, 536km. Flera andra modeller har fått märkbart kortare range efter detta.
Jag tycker ju WLTP är den uppenbart dänre av dem. Snittfart 48.5km/h och bara +23C
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
BTW, jag körde 513km på en laddning med min M3P efter att den var 1.5 år och hade gått 4500 mil.
Hade farthållaren generellt på 93 km/h.
En Augustidag med ca 17C ute.
Bilen hade EPA-räckvidd 507km, WLTP 567km.
Skulle säga att det ändå var rätt okey.
Hade farthållaren generellt på 93 km/h.
En Augustidag med ca 17C ute.
Bilen hade EPA-räckvidd 507km, WLTP 567km.
Skulle säga att det ändå var rätt okey.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
EPA är bättre nu, vilket tvingar tesla att dra av 10-20%. Att ha olika modeller som EPA hade som tillåter tillverkarna får välja är dåligt eftersom det går inte att jämföra.AAKEE skrev: ↑22 jan 2024 23:02Varför tycker du EPA är värst?
EPA har en (ioffsg frivillig) 20F (-6.7C) test som visar en hel del reducering.
EPA har ju vart mycket lättare att uppnå redan innan 20F-testet utnyttjades.
EPA har kommit med en ny modell som Tesla precis inför på sina bilar, jag mins inte vad det kallade det från Teslas sida… något med efficiency kanske.
Model 3 har gått från 358 miles (576km) till 333 miles, 536km. Flera andra modeller har fått märkbart kortare range efter detta.
Jag tycker ju WLTP är den uppenbart dänre av dem. Snittfart 48.5km/h och bara +23C
Porsche typ 20% bättre än redovisat. Tesla typ 20% sämre. I alla fall innan revideringen.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Tror de insåg att en typisk Porsche-ägare inte snålkör och att de därför skulle få en MASSIV kritik om de inte hade god marginal på sitt räckviddsvärde.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Jag tror snarare att Porsche har som princip "to underpromise and overdeliver". Tesla lite tvärt om...
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Ja, det är en funktion som heter volontary reduction, dvs att man kortar räckvidden från resultatet i testet valfritt / som man vill.spacecoin skrev: ↑22 jan 2024 23:20EPA är bättre nu, vilket tvingar tesla att dra av 10-20%. Att ha olika modeller som EPA hade som tillåter tillverkarna får välja är dåligt eftersom det går inte att jämföra.AAKEE skrev: ↑22 jan 2024 23:02Varför tycker du EPA är värst?
EPA har en (ioffsg frivillig) 20F (-6.7C) test som visar en hel del reducering.
EPA har ju vart mycket lättare att uppnå redan innan 20F-testet utnyttjades.
EPA har kommit med en ny modell som Tesla precis inför på sina bilar, jag mins inte vad det kallade det från Teslas sida… något med efficiency kanske.
Model 3 har gått från 358 miles (576km) till 333 miles, 536km. Flera andra modeller har fått märkbart kortare range efter detta.
Jag tycker ju WLTP är den uppenbart dänre av dem. Snittfart 48.5km/h och bara +23C
Porsche typ 20% bättre än redovisat. Tesla typ 20% sämre. I alla fall innan revideringen.
Tesla har generellt dragit av lite jämfört med Porsche som halverat resultatet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Det är inte bara det, utan det finns/fanns även två olika modeller som OEM:en kunde välja att använda sig av.
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Absolut.
Innan körde tesla two-test på sina bilar.
De bytte till femtest (inkl 20F-testet) för ngt år sedan men inte på LFP som fortfarande kördesmed two-test alldeles nyligen.
Blir väl inget bra resultat med LFP kanske.
Svängningen man nu gjort med EPAs nya model o h Teslas sätt att hantera det kommer nog vara bra.
Oavsett EPA eller WLTP så är det svårt att uttrycka hur långt bilen går köra med en siffra, eftersom det kan skilja oerhört mycket.
En sommar- och en vintersiffra vore bra, även om de inte heller blir helt representabla så blir det bra jämförelser mellan bilar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Det är samma sak med vanliga bilar, på vinter sjunker räckvidden ganska ordentligt. (men de flesta har 40 l i tanken och kommer väldigt långt ändå. 40 mil är inte orimligt även vid -30. och då har man inte något bekymmer.)
Däremot skulle jag vilja se räckvidd vid olika farter (på sommaren) stadstrafik och motorvägsfart, för det är något som de flesta behöver veta av praktiska skäl. och det ger också en fingervisning hur bilen kommer bete sig på vintern. Med motorvägsfart menar jag 120 km/h. i registrerings uppgifterna på trafikverket redovisas förbrukning enligt ovanstående. Det skulle kunna göras med elbilar också.
Däremot skulle jag vilja se räckvidd vid olika farter (på sommaren) stadstrafik och motorvägsfart, för det är något som de flesta behöver veta av praktiska skäl. och det ger också en fingervisning hur bilen kommer bete sig på vintern. Med motorvägsfart menar jag 120 km/h. i registrerings uppgifterna på trafikverket redovisas förbrukning enligt ovanstående. Det skulle kunna göras med elbilar också.
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Förbrukningen i olika farter sommartid kommer vareriera relativt lika mellan EV och fossilt.Mickep skrev: ↑23 jan 2024 16:36Det är samma sak med vanliga bilar, på vinter sjunker räckvidden ganska ordentligt. (men de flesta har 40 l i tanken och kommer väldigt långt ändå. 40 mil är inte orimligt även vid -30. och då har man inte något bekymmer.)
Däremot skulle jag vilja se räckvidd vid olika farter (på sommaren) stadstrafik och motorvägsfart, för det är något som de flesta behöver veta av praktiska skäl. och det ger också en fingervisning hur bilen kommer bete sig på vintern. Med motorvägsfart menar jag 120 km/h. i registrerings uppgifterna på trafikverket redovisas förbrukning enligt ovanstående. Det skulle kunna göras med elbilar också.
Förbrukningen vintertid skiljer mycket mer.
Fossilbilen får ofta sin värme helt gratis, som spillvärme från motorn.
Elbilen har inte så mycket av den varan och med ren elvärme som tidiga EV’s kan förbrukningen öka med 50-100%.
Med ett bra system som Teslas värmepump/Octovalve så blir bilen grymt mycket snålare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: EU skippar krav på vintertest av räckvidd för elbilar
Sådant kan jag uppskatta ! Hederspacecoin skrev: ↑22 jan 2024 23:42Jag tror snarare att Porsche har som princip "to underpromise and overdeliver". Tesla lite tvärt om...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp