Däckhotell söder om stockholm
Moderator: Redaktion
Däckhotell söder om stockholm
Hej!
Någon som har tips på däckhotell som man kan lita på och som kan Tesla söder om stockholm, gärna i trakterna av Tullinge.
Någon som har tips på däckhotell som man kan lita på och som kan Tesla söder om stockholm, gärna i trakterna av Tullinge.
Re: Däckhotell söder om stockholm
Däckia Farsta är bra (men dyra).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Däckhotell söder om stockholm
Fler förslag?
Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?
Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?
Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Däckhotell söder om stockholm
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Däckhotell söder om stockholm
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 19:51Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.
Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Däckhotell söder om stockholm
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.mussla skrev: ↑03 feb 2024 20:18Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 19:51Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.
Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Däckhotell söder om stockholm
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 20:32Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.mussla skrev: ↑03 feb 2024 20:18Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 19:51Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.
Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat.
Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Däckhotell söder om stockholm
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.mussla skrev: ↑03 feb 2024 20:57Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 20:32Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.mussla skrev: ↑03 feb 2024 20:18Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 19:51Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.
Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat.
Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Däckhotell söder om stockholm
Minns ej exakt, men från typ 1500:- för privatägd om jag minns rätt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Däckhotell söder om stockholm
Det låter helt ok ändå särskilt om de klarar av att lyfta bilen utan att den tar skada. Skall ringa dem.
Re: Däckhotell söder om stockholm
Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 21:18Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.mussla skrev: ↑03 feb 2024 20:57Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 20:32Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.mussla skrev: ↑03 feb 2024 20:18Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 19:51
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.
Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat.
Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Däckhotell söder om stockholm
Ena gången sa killen på besiktningen att de inte fick lyftaTeslor över huvud taget, för de hade inte rätt verktyg. De var beställda men inte levererade.mussla skrev: ↑03 feb 2024 22:34Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 21:18Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.mussla skrev: ↑03 feb 2024 20:57Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 20:32Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.
Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat.
Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
De andra gångerna har de haft rätt verktyg/puckar för lyft så det har inte varit några problem. Har varit på flera olika besiktningsföretag genom åren. De verkar generellt kunniga och medvetna om de svaga punkterna på elbilar.
Men visst håller man ett vakande öga när man är på besiktningen. Klantarsel finns som sagt överallt. Har dock inte stött på något på besiktningen.
En anekdot från besiktningen var när tjejen som besiktiga bilen anmärkte på att bromsbeläggen bak var väldigt tunna och slitna, också pekade hon på det ena parkeringsbromsoket.
När jag kontrade med att peka på det vanliga bromsoket som hade nästan oanvända bromsklossar blev hon lika röd i ansiktet som de röda performance bromsoken på bilen. Sedan mumlade hon något och gick iväg.
Besiktningsprotokoll utan anmärkning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Däckhotell söder om stockholm
Däckia Farsta har en kille som är expert på Teslor och nästan alltid tar de Teslor som kommer in. De hanterar också väldigt mycket Teslor, anledningen att jag själv började byta där för kanske fem år sedan var rekommendationer här i forumet.mussla skrev: ↑03 feb 2024 22:34Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 21:18Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.mussla skrev: ↑03 feb 2024 20:57Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 20:32Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.
Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat.
Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Däckhotell söder om stockholm
Finns ju Tullinge bilspa, har anlitat dom i många år, funkat bra.
På Teslan byter jag dock själv så kan inte säga hur dom hanterar tesla.
Re: Däckhotell söder om stockholm
Tack! Det låter ändå tryggt.Legato skrev: ↑04 feb 2024 08:22Däckia Farsta har en kille som är expert på Teslor och nästan alltid tar de Teslor som kommer in. De hanterar också väldigt mycket Teslor, anledningen att jag själv började byta där för kanske fem år sedan var rekommendationer här i forumet.mussla skrev: ↑03 feb 2024 22:34Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 21:18Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.mussla skrev: ↑03 feb 2024 20:57Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2024 20:32
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.
Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat.
Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?
Re: Däckhotell söder om stockholm
Jag pratade med Däckteam. De sa att de lyfter alla elbilar med lyftklossar. Jag ville inte ställa för mycket frågor för att inte ifrågasätta dem. Men verkar det ok? Man kan ju övervaka när de skiftar också men vad skall man kolla på då?
Måste de använda puckar på lyftpunkterna?
Måste de använda puckar på lyftpunkterna?
Re: Däckhotell söder om stockholm
Eller är det här en icke-fråga och man kan förvänta sig att stora firmor som Däckia och däckteam klarar att göra detta korrekt?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Däckhotell söder om stockholm
Jag kollar iaf om dom lyfter på rätt ställen, eller ”frågar” lite försynt innan
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Däckhotell söder om stockholm
Huddinge Däck & Fälg har jag använt i många år och är nöjd. Använde några enstaka säsonger tidigare på en firma i Tullinge (kommer inte ihåg namnet men tror det kan ha varit Däckia, som var dyrare och inte lika trevliga):
https://maps.app.goo.gl/sHwUR6tNii41rfbc8?g_st=i
https://maps.app.goo.gl/sHwUR6tNii41rfbc8?g_st=i