Däckhotell söder om stockholm

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Hej!

Någon som har tips på däckhotell som man kan lita på och som kan Tesla söder om stockholm, gärna i trakterna av Tullinge.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av Legato »

mussla skrev: 03 feb 2024 16:38
Hej!

Någon som har tips på däckhotell som man kan lita på och som kan Tesla söder om stockholm, gärna i trakterna av Tullinge.
Däckia Farsta är bra (men dyra).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av Lurkern »

Tycker också Däckia Farsta är bra.
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Hur mycket tar Däckia Farsta?
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mussla skrev: 03 feb 2024 19:26
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Model Y P
Model S P
Model S P
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 19:51
mussla skrev: 03 feb 2024 19:26
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mussla skrev: 03 feb 2024 20:18
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 19:51
mussla skrev: 03 feb 2024 19:26
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 19:51
mussla skrev: 03 feb 2024 19:26
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mussla skrev: 03 feb 2024 20:57
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 19:51
mussla skrev: 03 feb 2024 19:26
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av Legato »

mussla skrev: 03 feb 2024 16:57
Hur mycket tar Däckia Farsta?
Minns ej exakt, men från typ 1500:- för privatägd om jag minns rätt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Legato skrev: 03 feb 2024 21:32
mussla skrev: 03 feb 2024 16:57
Hur mycket tar Däckia Farsta?
Minns ej exakt, men från typ 1500:- för privatägd om jag minns rätt.
Det låter helt ok ändå särskilt om de klarar av att lyfta bilen utan att den tar skada. Skall ringa dem.
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 21:18
mussla skrev: 03 feb 2024 20:57
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 19:51


Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.

Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mussla skrev: 03 feb 2024 22:34
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 21:18
mussla skrev: 03 feb 2024 20:57
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18


Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.
Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?
Ena gången sa killen på besiktningen att de inte fick lyftaTeslor över huvud taget, för de hade inte rätt verktyg. De var beställda men inte levererade.

De andra gångerna har de haft rätt verktyg/puckar för lyft så det har inte varit några problem. Har varit på flera olika besiktningsföretag genom åren. De verkar generellt kunniga och medvetna om de svaga punkterna på elbilar.

Men visst håller man ett vakande öga när man är på besiktningen. Klantarsel finns som sagt överallt. Har dock inte stött på något på besiktningen. :)


En anekdot från besiktningen var när tjejen som besiktiga bilen anmärkte på att bromsbeläggen bak var väldigt tunna och slitna, också pekade hon på det ena parkeringsbromsoket. :lol:
När jag kontrade med att peka på det vanliga bromsoket som hade nästan oanvända bromsklossar blev hon lika röd i ansiktet som de röda performance bromsoken på bilen. Sedan mumlade hon något och gick iväg.
Besiktningsprotokoll utan anmärkning. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av Legato »

mussla skrev: 03 feb 2024 22:34
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 21:18
mussla skrev: 03 feb 2024 20:57
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18


Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.

Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?
Däckia Farsta har en kille som är expert på Teslor och nästan alltid tar de Teslor som kommer in. De hanterar också väldigt mycket Teslor, anledningen att jag själv började byta där för kanske fem år sedan var rekommendationer här i forumet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av Grodan »

mussla skrev: 03 feb 2024 16:38
Hej!

Någon som har tips på däckhotell som man kan lita på och som kan Tesla söder om stockholm, gärna i trakterna av Tullinge.
Finns ju Tullinge bilspa, har anlitat dom i många år, funkat bra.
På Teslan byter jag dock själv så kan inte säga hur dom hanterar tesla.
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Legato skrev: 04 feb 2024 08:22
mussla skrev: 03 feb 2024 22:34
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 21:18
mussla skrev: 03 feb 2024 20:57
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32


Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.

Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?
Däckia Farsta har en kille som är expert på Teslor och nästan alltid tar de Teslor som kommer in. De hanterar också väldigt mycket Teslor, anledningen att jag själv började byta där för kanske fem år sedan var rekommendationer här i forumet.
Tack! Det låter ändå tryggt.
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Jag pratade med Däckteam. De sa att de lyfter alla elbilar med lyftklossar. Jag ville inte ställa för mycket frågor för att inte ifrågasätta dem. Men verkar det ok? Man kan ju övervaka när de skiftar också men vad skall man kolla på då?

Måste de använda puckar på lyftpunkterna?
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Eller är det här en icke-fråga och man kan förvänta sig att stora firmor som Däckia och däckteam klarar att göra detta korrekt?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av Bjelke »

Jag kollar iaf om dom lyfter på rätt ställen, eller ”frågar” lite försynt innan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av mussla »

Bjelke skrev: 05 feb 2024 17:22
Jag kollar iaf om dom lyfter på rätt ställen, eller ”frågar” lite försynt innan :)
Ja, det låter nog klokt i varje fall.
Användarvisningsbild
tobi
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 dec 2018 23:11

Re: Däckhotell söder om stockholm

Inlägg av tobi »

Huddinge Däck & Fälg har jag använt i många år och är nöjd. Använde några enstaka säsonger tidigare på en firma i Tullinge (kommer inte ihåg namnet men tror det kan ha varit Däckia, som var dyrare och inte lika trevliga):
https://maps.app.goo.gl/sHwUR6tNii41rfbc8?g_st=i
Skriv svar