Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Joho »

Sedan ca en månad tillbaka bromsar min Model 3 (2023) in vid var och vartannat möte med fordon i motgående färdriktning på dubbelriktad landsväg. Alltså när jag kör med adaptiv farthållare ("Traffic-Aware Cruise Control"). Detta på en blandad 50 och 70 km/h-sträcka som jag åkt dagligen i snart ett års tid utan dessa inbromsningar. Jag hade liknande inbromsningar när jag var uppe i Sälen under jul & nyår.
Det jag har lagt märke till nu är att när detta händer så dyker mötande fordon upp på skärmen precis när mötet sker. Fordonet på skärmen kör i motsatt riktning, alltså precis som det sker i verkligheten. Normalt sett så visas väl endast fordon som kör i samma färdriktning som man själv kör (för oss som inte har utökad autopilot/FSD)? Nån mer som har fått detta fenomen på senare tid? Spökinbromsningar har jag varit med om tidigare, typiskt i motljus när man själv knappt ser nåt, men det här upplever jag som nåt annat.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Jossi »

Noterar exakt samma på lite mindre vägar. Bromsar när bilen är bredvid eller har kört förbi. Model Y LR 2023.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Joho »

Jossi skrev: 29 jan 2024 11:55
Noterar exakt samma på lite mindre vägar. Bromsar när bilen är bredvid eller har kört förbi. Model Y LR 2023.
Jag kan komma på åtminstone tre saker som har hänt sedan jag vet att farthållaren funkade bra:
  • Jag har fått nya mjukvaruuppdateringar
  • Det har blivit vinterväglag med snö på vägarna och snöplogkanter
I trafik på vägar med mitträcke fungerar farthållaren som vanligt, alltså inga oväntade inbromsningar (men för kort avstånd till framförvarande bilar, men det är ju inget nytt...). Upplever också problemen som större på 50/70-vägar än 90/100-vägar.
Användarvisningsbild
jimpakongo
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 jul 2023 10:29

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av jimpakongo »

Håller med er, upplever samma problem i min MY. Kör inte med AP längre.
MY Long Range -23
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Knix »

Jag noterade detta beteende redan förra vintern när jag testade att använda farthållare på smala gator i stan, men det kan hända att det har blivit värre. Använder normalt bara farthållare på landsväg och större vägar.
Användarvisningsbild
Marwelln
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 nov 2016 11:04
Ort: Vilhelmina

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Marwelln »

Det har kommit tillbaka nu sedan 44.30. Tidigare var det bara mot lastbilar. Det är helt sjukt att utvecklingen i detta fall går bakåt. I vissa fall är det så farligt att man får sladd då den bromsar så kraftigt helt i onödan.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Joho »

Hittade denna post i mitt sökande efter svar: viewtopic.php?p=701093#p701093
Jjkalla skrev: 13 feb 2023 18:06
Har just nu kraftig kondens i kameran på B-stolpen på förarsidan. Normalt enligt Tesla, men aldrig haft kondens på passagerarsidan trots in och ut i varmgarage så kommer det bara på förarsidan.
Bilen bromsar ju INTE in INFÖR mötet utan, som du skriver Jossi, när man är bredvid mötande bil eller t.o.m. efter mötet. Så skulle mycket väl kunna vara så att kameran vid b-stolpen snappar upp nåt i imman som är svårtolkat och leder till att bilen bromsar in.

Jag har haft en del kondens inne i bilen i vinter men har aldrig tänkt på att kika på videos från kamerorna. Jag ska spela in nästa färd så jag kan undersöka o sluta gissa :)
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av ANLI »

Teslas farthållare är ett stort skämt!!!
Blev ännu sämre efter att Tesla tvingade till uppdatering som kopplade bort radarn.

Den tvärnitar för cyklister lång vid sidan.
Har inte upplevt att den bromsar för mötande bilar men väl för större fordon.
Den bromsar vid vägkorsningar utan bilar.
Den går för nära fordon som hinns upp, särskilt i mörker.
Den kopplar ur vid lite snöväder

Har ofta varning om bländning från ena kameran på B-stolpe.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 976
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Toja »

Kolla era kameror. Eventuellt behöver de kalibreras. Min MYP -23 funkar perfekt.

När solen står lågt så bländas kamerorna på B-stolparna. Det ju inte så konstigt.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Matte »

Jag hade samma problem över jul och dessutom bromsade bilen in på halt vägunderlag, så att bilen sladdade till. Helt sjukt att Tesla får ha det så här. Vi överlevde o ingen krock, men hela familjen skrek till av sladden.

Edit: har fått en uppdatering efter som gjort att den inte bromsat in någon gång sen dess
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av mikebike »

Toja skrev: 29 jan 2024 20:49
Kolla era kameror. Eventuellt behöver de kalibreras. Min MYP -23 funkar perfekt.

När solen står lågt så bländas kamerorna på B-stolparna. Det ju inte så konstigt.
Aldrig haft problem med farthållaren i solsken, däremot dimma, snö och regn. Bilen har varit inne fyra gånger hos SC, så man kan anta att de kalibrerat kamerorna (jag har också kalibrerat ett par gånger).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av zsh »

Nu har jag generellt gett upp både farthålaren och autopilot, men lite av en vana slog jag på det idag. Rent o torrt ute, ingen snö, väl synliga linjer, 40 kmh och då bromsar bilen in kraftigt när mötande bil kommer. Detta har aldrig hänt tidigare, så det måste vara något som tillkommit i en av de senare versioner (sedan december). Jaja jag har gett upp det, så det blir att låta bli o använda det igen.

edit: kan tillägga att det var i mörker men belyst gata
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

zsh skrev: 30 jan 2024 22:27
Nu har jag generellt gett upp både farthålaren och autopilot, men lite av en vana slog jag på det idag. Rent o torrt ute, ingen snö, väl synliga linjer, 40 kmh och då bromsar bilen in kraftigt när mötande bil kommer. Detta har aldrig hänt tidigare, så det måste vara något som tillkommit i en av de senare versioner (sedan december). Jaja jag har gett upp det, så det blir att låta bli o använda det igen.

edit: kan tillägga att det var i mörker men belyst gata
Vilken version av mjukvara har du?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av AAKEE »

Joho skrev: 29 jan 2024 10:53
Sedan ca en månad tillbaka bromsar min Model 3 (2023) in vid var och vartannat möte med fordon i motgående färdriktning på dubbelriktad landsväg. Alltså när jag kör med adaptiv farthållare ("Traffic-Aware Cruise Control"). Detta på en blandad 50 och 70 km/h-sträcka som jag åkt dagligen i snart ett års tid utan dessa inbromsningar. Jag hade liknande inbromsningar när jag var uppe i Sälen under jul & nyår.
Det jag har lagt märke till nu är att när detta händer så dyker mötande fordon upp på skärmen precis när mötet sker. Fordonet på skärmen kör i motsatt riktning, alltså precis som det sker i verkligheten. Normalt sett så visas väl endast fordon som kör i samma färdriktning som man själv kör (för oss som inte har utökad autopilot/FSD)? Nån mer som har fått detta fenomen på senare tid? Spökinbromsningar har jag varit med om tidigare, typiskt i motljus när man själv knappt ser nåt, men det här upplever jag som nåt annat.
Jag fick samma sak med min 2021 M3P när radarn kopplades ur.
Det hände även innan det men inte alls ofta.
Jag är rätt säker på att det animerades möte då också.

Min MSP ’23 med radar gör det också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av zsh »

Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 22:34
zsh skrev: 30 jan 2024 22:27
Nu har jag generellt gett upp både farthålaren och autopilot, men lite av en vana slog jag på det idag. Rent o torrt ute, ingen snö, väl synliga linjer, 40 kmh och då bromsar bilen in kraftigt när mötande bil kommer. Detta har aldrig hänt tidigare, så det måste vara något som tillkommit i en av de senare versioner (sedan december). Jaja jag har gett upp det, så det blir att låta bli o använda det igen.

edit: kan tillägga att det var i mörker men belyst gata
Vilken version av mjukvara har du?
2023.44.30.9
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Oscar11 »

Körde från Lidköping till Linköping via Laxå igår kväll. Regn dimma mkt lastbilar. AP, avbländning och torkare funkade perfekt. Sjukt imponerad av hur bra AP funkar i så dåliga förhållanden. Låg ca10-15 km/h över hela vägen. Hade jag inte haft AP hade jag nog hållt betydligt lägre hastighet pga dålig sikt.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Joho »

Joho skrev: 29 jan 2024 15:15
Jag har haft en del kondens inne i bilen i vinter men har aldrig tänkt på att kika på videos från kamerorna. Jag ska spela in nästa färd så jag kan undersöka o sluta gissa :)
Ingen kondens på nån av kamerorna idag. Inga inbromsningar vid mötande bilar heller, MEN de enda två bussar som jag mötte bromsade bilen in för. Inbromsningarna gjordes dock redan några sekunder INNAN jag mötte bussarna så inte riktigt samma grej kanske!? Det som hänt sedan inbromsningsproblematiken var störande är att snön på vägarna har smält bort. En ny teori är därför att bilen hade svårt att uppfatta bredden på körfältet när mittlinjen var otydlig p.g.a. snö/is på vägen. Det var, bortsett från snö/is på vägen, liknande förutsättningar när jag tidigare hade problem och nu när problemen var borta (iaf gällande inbromsning för bilar precis vid/efter möte). Dagsljus, ingen dimma, inget regn. Jag tror helt enkelt bilen har svårt för smal väg med otydliga mittlinjer (snö/is) och snöplogkanter som gör att vägen uppfattas som ännu smalare. Inte så konstigt egentligen.
Oscar11 skrev: 31 jan 2024 08:16
Körde från Lidköping till Linköping via Laxå igår kväll. Regn dimma mkt lastbilar. AP, avbländning och torkare funkade perfekt. Sjukt imponerad av hur bra AP funkar i så dåliga förhållanden. Låg ca10-15 km/h över hela vägen. Hade jag inte haft AP hade jag nog hållt betydligt lägre hastighet pga dålig sikt.
Jag är också generellt nöjd med farthållare, AP, avbländning och vindrutetorkare.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

zsh skrev: 31 jan 2024 08:09
Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 22:34
zsh skrev: 30 jan 2024 22:27
Nu har jag generellt gett upp både farthålaren och autopilot, men lite av en vana slog jag på det idag. Rent o torrt ute, ingen snö, väl synliga linjer, 40 kmh och då bromsar bilen in kraftigt när mötande bil kommer. Detta har aldrig hänt tidigare, så det måste vara något som tillkommit i en av de senare versioner (sedan december). Jaja jag har gett upp det, så det blir att låta bli o använda det igen.

edit: kan tillägga att det var i mörker men belyst gata
Vilken version av mjukvara har du?
2023.44.30.9
Har samma version som du men har inga problem alls med det du beskriver.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Strebern »

Har haft detta fenomen sen jag köpte bilen (Y).
För mig blir bilen rädd när den möter en bil med för lite marginal, kanske handlar om när man på en trång väg möter en bil med kanske mindre än en halvmeters marginal, precis när man möter den nitar den och väjer lite höger.
Detta är oavsett årstid.
Sen har man ju alla spökbromsningar lite då och då....
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av HerrNilsson »

Jag upplever heller inte beskrivna problem, men kör mest motorväg. Men även landsväg tycker jag (E)AP funkar stabilt.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av ANLI »

Tesla är väl medvetna om att en adaptiv farthållare inte fungerar utan radar:

citat manual M3 2024

Den trafikmedvetna farthållaren kanske inte kan ge tillräcklig hastighetskontroll till följd av begränsad bromsförmåga och backar. Den kan även göra en felbedömning av avståndet till framförvarande fordon.

Den trafikmedvetna farthållaren kan då och då bromsa in Model 3 när det inte behövs eller när du inte förväntar dig det. Det kan orsakas av att du kör nära ett framförvarande fordon, av att fordon eller föremål identifieras i angränsande körfält (särskilt i kurvor) osv.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicke Nyfiken skrev: 31 jan 2024 17:52
zsh skrev: 31 jan 2024 08:09
Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 22:34
zsh skrev: 30 jan 2024 22:27
Nu har jag generellt gett upp både farthålaren och autopilot, men lite av en vana slog jag på det idag. Rent o torrt ute, ingen snö, väl synliga linjer, 40 kmh och då bromsar bilen in kraftigt när mötande bil kommer. Detta har aldrig hänt tidigare, så det måste vara något som tillkommit i en av de senare versioner (sedan december). Jaja jag har gett upp det, så det blir att låta bli o använda det igen.

edit: kan tillägga att det var i mörker men belyst gata
Vilken version av mjukvara har du?
2023.44.30.9
Har samma version som du men har inga problem alls med det du beskriver.
Idag hände det flera gånger att bilen bromsade in kraftigt vid möte på en smal men helt rak 70-väg utan mittlinje när jag hade farthållaren på.
Har inte upplevt detta tidigare. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av tnjo »

Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 20:24
Nicke Nyfiken skrev: 31 jan 2024 17:52
zsh skrev: 31 jan 2024 08:09
Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 22:34
zsh skrev: 30 jan 2024 22:27
Nu har jag generellt gett upp både farthålaren och autopilot, men lite av en vana slog jag på det idag. Rent o torrt ute, ingen snö, väl synliga linjer, 40 kmh och då bromsar bilen in kraftigt när mötande bil kommer. Detta har aldrig hänt tidigare, så det måste vara något som tillkommit i en av de senare versioner (sedan december). Jaja jag har gett upp det, så det blir att låta bli o använda det igen.

edit: kan tillägga att det var i mörker men belyst gata
Vilken version av mjukvara har du?
2023.44.30.9
Har samma version som du men har inga problem alls med det du beskriver.
Idag hände det flera gånger att bilen bromsade in kraftigt vid möte på en smal men helt rak 70-väg utan mittlinje när jag hade farthållaren på.
Har inte upplevt detta tidigare. :evil:
Hände mig med idag, sjukt jäkla läskigt

dubbelfilig motorväg och en pickup i påkörniningsfilen
Model Y RWD
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Många inbromsningar pga av fordon i mötande fil

Inlägg av Monark1954 »

Joho skrev: 29 jan 2024 15:15
Hittade denna post i mitt sökande efter svar: viewtopic.php?p=701093#p701093
Jjkalla skrev: 13 feb 2023 18:06
Har just nu kraftig kondens i kameran på B-stolpen på förarsidan. Normalt enligt Tesla, men aldrig haft kondens på passagerarsidan trots in och ut i varmgarage så kommer det bara på förarsidan.
Bilen bromsar ju INTE in INFÖR mötet utan, som du skriver Jossi, när man är bredvid mötande bil eller t.o.m. efter mötet. Så skulle mycket väl kunna vara så att kameran vid b-stolpen snappar upp nåt i imman som är svårtolkat och leder till att bilen bromsar in.

Jag har haft en del kondens inne i bilen i vinter men har aldrig tänkt på att kika på videos från kamerorna. Jag ska spela in nästa färd så jag kan undersöka o sluta gissa :)
Även jag har i vinter haft problem med att bilen gör en lätt inbromsning i huvudsak efter mötet. Snöbeklädd väg och farthållare.
Model X 2023.
Även jag skall kolla bilder från kameror på bilens vänstersida nästa gång jag får dessa problem.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar