Nu blir det dyrare att köra suv i Paris – tredubbel p-avgift
...] Den franska huvudstaden höll på söndagen en lokal folkomröstning i frågan, och 55 procent av de röstande svarade ja.
Beslutet innebär att bilar som väger över 1,6 ton nu får betala upp till 18 euro, eller drygt 200 kronor, per timme i centrala Paris.
För elbilar gäller avgiften för bilar som väger över två ton. Parisbor och vissa yrkesgrupper kan slippa de högre avgifterna. [...
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-blir- ... 3%A5%20ton.
Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Bilar över 1,6 ton och elbilar över 2 ton. SUV har rubriksättaren tolkat in.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Märkligt. Måste väl vara bra om SUV:arna står parkerade?
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Jag tycker också att det är problematiskt att det slår mot Model S, BMW i4 och Mercedes EQE. Och skogsmullekategorin med PS2 är ju något slags gränsfall.Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:37Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Ska man angripa SUVar/Crossovers så kommer det bli problem med gränsdragningar. Och en brist på alternativ i vissa fall borde kunna berättiga till viss möjlighet till dispans.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så ser jag trots det det här som något positivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 19:51Jag tycker också att det är problematiskt att det slår mot Model S, BMW i4 och Mercedes EQE. Och skogsmullekategorin med PS2 är ju något slags gränsfall.Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:37Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Ska man angripa SUVar/Crossovers så kommer det bli problem med gränsdragningar. Och en brist på alternativ i vissa fall borde kunna berättiga till viss möjlighet till dispans.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så ser jag trots det det här som något positivt.
Det är inte riktat mot SUV. Det är riktat mot tunga bilar. SUV är något rubriksättaren tagit till för att få folk att läsa artikeln.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Det är definitivt riktat mot SUV-ar, hela stan har varit tapetserad med affischer för och emot ”SUV-skatten”.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Nja, det är vad Paris också säger i sin kommunikation, så det är nog inte rubriksättaren som ska beskyllas för kreativitet här.Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:53SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 19:51Jag tycker också att det är problematiskt att det slår mot Model S, BMW i4 och Mercedes EQE. Och skogsmullekategorin med PS2 är ju något slags gränsfall.Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:37Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Ska man angripa SUVar/Crossovers så kommer det bli problem med gränsdragningar. Och en brist på alternativ i vissa fall borde kunna berättiga till viss möjlighet till dispans.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så ser jag trots det det här som något positivt.
Det är inte riktat mot SUV. Det är riktat mot tunga bilar. SUV är något rubriksättaren tagit till för att få folk att läsa artikeln.
"Les résultats de la votation sur la tarification des SUV" finns på
https://www.paris.fr/pages/plus-ou-moin ... rier-25381
Men officiella frågan verkar ha varit
"Pour ou contre la création d’un tarif spécifique pour le stationnement des voitures individuelles lourdes, encombrantes, polluantes ?"
typ, "För eller emot att skapa en särskild taxa för parkering av stora, skrymmande förorenande privatbilar?"
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Verdi lugna dig lite nu… Är du verkligen så säker på din sak? Så här var budskapet i Paris för att informera om omröstningen och få parisare till valurnornaVerdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:53SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 19:51Jag tycker också att det är problematiskt att det slår mot Model S, BMW i4 och Mercedes EQE. Och skogsmullekategorin med PS2 är ju något slags gränsfall.Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:37Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Ska man angripa SUVar/Crossovers så kommer det bli problem med gränsdragningar. Och en brist på alternativ i vissa fall borde kunna berättiga till viss möjlighet till dispans.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så ser jag trots det det här som något positivt.
Det är inte riktat mot SUV. Det är riktat mot tunga bilar. SUV är något rubriksättaren tagit till för att få folk att läsa artikeln.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
1,6 ton? I stort sett alla familjebilar då.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
I Paris är nog snittbilen mycket mindre än i svenska städer. Även vad som anses som familjebil
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Men traktorer är väl fortfarande gratis att parkera om man gör det på motorvägen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Jag har bilsemestrat i frankrike och skulle nog säga att franska familjer gillar minibussar.
Snittbilen i Paris är helt klart mindre.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Suv bilden är ju väldigt lik en xc40. Slump?Aida skrev: ↑06 feb 2024 20:41Verdi lugna dig lite nu… Är du verkligen så säker på din sak? Så här var budskapet i Paris för att informera om omröstningen och få parisare till valurnornaVerdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:53SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 19:51Jag tycker också att det är problematiskt att det slår mot Model S, BMW i4 och Mercedes EQE. Och skogsmullekategorin med PS2 är ju något slags gränsfall.Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:37Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56
Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Ska man angripa SUVar/Crossovers så kommer det bli problem med gränsdragningar. Och en brist på alternativ i vissa fall borde kunna berättiga till viss möjlighet till dispans.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så ser jag trots det det här som något positivt.
Det är inte riktat mot SUV. Det är riktat mot tunga bilar. SUV är något rubriksättaren tagit till för att få folk att läsa artikeln.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 100 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 225000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 225000 km
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1218
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Enligt DN gäller det ej rena elbilar.
"Paris ledning kallar det som nu införs för en ”suv-skatt”, men i praktiken är det samtliga stora personbilar med förbränningsmotor (inklusive så kallade hybrider) som väger mer än 1,6 ton som beläggs med tredubbel p-avgift."
"Paris ledning kallar det som nu införs för en ”suv-skatt”, men i praktiken är det samtliga stora personbilar med förbränningsmotor (inklusive så kallade hybrider) som väger mer än 1,6 ton som beläggs med tredubbel p-avgift."
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Halvt rätt. Gränsen för elbilar är 2 ton. Så 1,6 ton gäller inte rena elbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Det är förstås många fler småbilar här än i Sverige, men det är ändå förvånansvärt många rejält stora bilar, även bland dom som gatuparkerar.
Själv skulle jag nog allvarligt överväga att byta ner mig i storlek (och pris...) om jag inte hade garage, fickparkering är ingen lek här, och att knuffa sig in är allmänt accepterat
"SUV-skatten" gäller alltså ICE >1.6 ton och BEV >2.0 ton, motiveringen för det senare är att även tunga elbilar bidrar till slitage och partiklar etc. Jag har dock mycket svårt att tro att någon BEV, oavsett vikt, totalt sett kommer i närheten av dom utsläpp som någon ICE producerar.
Jag tror snarare att BEV-gränsen lades till för att inte någon skall kunna anses "komma undan", det skulle kanske sticka i ögonen på vissa om stora el-SUV:ar fick parkera billigt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
MYLR listas som 1 979 kg, så den verkar klara sig. Hur parkerar man i Paris som besökare, särskilt om ens bil bedöms som över 2 ton?
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Fick inte parkera i ett hissförsett p-hus då teslan var ”för tung”.fth skrev: ↑07 feb 2024 11:37Det är förstås många fler småbilar här än i Sverige, men det är ändå förvånansvärt många rejält stora bilar, även bland dom som gatuparkerar.
Själv skulle jag nog allvarligt överväga att byta ner mig i storlek (och pris...) om jag inte hade garage, fickparkering är ingen lek här, och att knuffa sig in är allmänt accepterat
"SUV-skatten" gäller alltså ICE >1.6 ton och BEV >2.0 ton, motiveringen för det senare är att även tunga elbilar bidrar till slitage och partiklar etc. Jag har dock mycket svårt att tro att någon BEV, oavsett vikt, totalt sett kommer i närheten av dom utsläpp som någon ICE producerar.
Jag tror snarare att BEV-gränsen lades till för att inte någon skall kunna anses "komma undan", det skulle kanske sticka i ögonen på vissa om stora el-SUV:ar fick parkera billigt.
/fth
Försökte vänligt förklara att den väger under 2t som hissen var skyltad med. Nepp! Teslor är för tunga punkt! Så det blev till att parkera länge bort och ta en taxi… (otymplig väska..)
Snark..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Var hittar du listan? Kommer de gå på en fast lista per modell eller gå på skattevikten i regbevis? Misstänker att det blir ännu ett system man ska registrera sin bil i. Stökigt att hålla reda på allt vid en utlandsresa.
Elbilist sedan 2014
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Har inte sett någon lista och i artiklar i ämnet nämns att Y klarar sig men inte X och S. Enyaq, iX och ID4 drabbas. Men någon officiell lista från Paris har jag inte sett.
https://electrek.co/2024/02/05/paris-vo ... tric-ones/
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Men den väger väl rimligen mer än 2 ton i bruk med lite last. Så helt rätt att inte släppa in den i en hiss för max 2 ton.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Skattevikten i Sverige på en LR Y ligger ju strax över, 2050 kg.MartenS skrev: ↑07 feb 2024 12:01Har inte sett någon lista och i artiklar i ämnet nämns att Y klarar sig men inte X och S. Enyaq, iX och ID4 drabbas. Men någon officiell lista från Paris har jag inte sett.
https://electrek.co/2024/02/05/paris-vo ... tric-ones/
Andra märken har ju olika vikt beroende på utrustning. Nog många BEV som får den höga avgiften.
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Ja, om det är utsläpp man vill komma åt så är ju den här skatten helt absurd, iaf för BEV.
Det blir nu alltså tre ggr dyrare att ha en normal elbil än någon random gammal dieselhäck som kvalar in under 1.6 ton
Det är ju också rätt tveksamt ur ett demokratiskt perspektiv iom det låga valdeltagandet, det är alltså bara drygt 4% (!) av dom röstberättigade som röstade ja till förslaget.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options