Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 15:49
Jag fick min bokning i Uppsala skjuten från 8 februari till 1 mars med hänvisning till hög arbetsbörda. Så det är möjligt att de känner av strejken, eller så är det bara allmänt mycket att göra ändå.
Vad blir det för bil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1176
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

martinot skrev: 07 feb 2024 16:06
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 15:49
Jag fick min bokning i Uppsala skjuten från 8 februari till 1 mars med hänvisning till hög arbetsbörda. Så det är möjligt att de känner av strejken, eller så är det bara allmänt mycket att göra ändå.
Vad blir det för bil?
Har ett missljud från vänster framhjul som ska felsökas. Men det har blivit mycket bättre sen jag anmälde det i appen så det gör inte så mycket. Nu hörs det nästan bara när man svänger skarpt åt höger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

mackanglommen skrev: 07 feb 2024 08:25
Veli Pekka ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet, inte bara om "juristen" Darkos tjänstledighet och utbildning utan även kring direkta frågor om strejken.
I senaste avsnittet av podden ”Bilar med sladd” intervjuades Veli Pekka med focus på blockaden som har gjorts på Werksta mot att hantera Teslabilar. Han säger då att den blockaden var tvungen att göras eftersom Tesla tog in strejkbrytare i strejkens inledning. Problemet är bara att strejken inleddes den 27:e oktober. Varslet mot Werksta lades den 24:e oktober, alltså tre dagar innan strejken inleddes.
I efterhand försöker han alltså skylla allt på Tesla men i själva verket så är det IF Metall som direkt gick in med storsläggan i tron att Tesla då skulle ge med sig. [...
Lyssnade från och med intervjun med Veli-Pekka. Tyckte det var rätt nyanserat. Men synd att de inte hade med hela intervjun i programmet... Hade gärna lyssnat på hela intervjun.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 15:49
Jag fick min bokning i Uppsala skjuten från 8 februari till 1 mars med hänvisning till hög arbetsbörda. Så det är möjligt att de känner av strejken, eller så är det bara allmänt mycket att göra ändå.
Jag tror de mest märker av det i form av att Werkstad är satta i blockad vilket ger Tesla mer att göra.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

agehall skrev: 07 feb 2024 21:30
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 15:49
Jag fick min bokning i Uppsala skjuten från 8 februari till 1 mars med hänvisning till hög arbetsbörda. Så det är möjligt att de känner av strejken, eller så är det bara allmänt mycket att göra ändå.
Jag tror de mest märker av det i form av att Werkstad är satta i blockad vilket ger Tesla mer att göra.
Fick för mig att det gör väldigt olika arbeten? Werksta Plåt och Lack, Tesla alla övriga jobb.

Trodde först att Verdi hade en tid för att hämta en ny bil (vilket jag sedan förstod inte var fallet), och det tänkte jag kan vara en sak som ökat arbetsbelastningen för Tesla med allt extra krångel kring reggplåtarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av NEO »

Nog känner man av strejken. Min Plaid har blivit avbokad tre gånger, senast idag en dag före verkstadstid. Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.
IMG_3044.jpeg
IMG_3025.jpeg
IMG_3024.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av taliz »

NEO skrev: 08 feb 2024 14:23
Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.
Låter väl inte som katastrof iofs? Kanske nästa uppdatering fixar det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av NEO »

taliz skrev: 08 feb 2024 14:26
NEO skrev: 08 feb 2024 14:23
Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.
Låter väl inte som katastrof iofs? Kanske nästa uppdatering fixar det?
Nej, katastrof att man avbokat tre gånger på kort varsel.
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fnurra »

NEO skrev: 08 feb 2024 14:23
Nog känner man av strejken. Min Plaid har blivit avbokad tre gånger, senast idag en dag före verkstadstid. Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.

IMG_3044.jpegIMG_3025.jpegIMG_3024.jpeg
Antar att du testat det redan, men jag hade samma problem efter uppdatering till 2023.44.30.7 (nya model S LR) med att inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot hördes. Löste sig för mig med att starta om skärmen genom att hålla båda ratthjulen intryckta tills skärmen startade om. Vet ej hur det var med sentry och spotify dock, tror inte jag hann testa dessa funktioner innan omstart.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2253
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

NEO skrev: 08 feb 2024 14:23
Nog känner man av strejken. Min Plaid har blivit avbokad tre gånger, senast idag en dag före verkstadstid. Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.

IMG_3044.jpegIMG_3025.jpegIMG_3024.jpeg
Det är väl inte omöjligt att de precis som många andra drabbas av att medarbetare blir sjuka eller kanske behöver vabba. Februari är en stökig månad när det gäller vab. Så måste inte enbart ha koppling till strejken, även om det kan vara en bidragande orsak.
Model Y LR.
Model S70D
Teslasemitruck
Inlägg: 39
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Teslasemitruck »

Finns det något servicecenter mellan Uppsala och Umeå? Tänker att om Umeå är det servicecentret som har några strejkande ens att tala om så kanske Uppsala får ta smällen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8605
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

NEO skrev: 08 feb 2024 14:54
taliz skrev: 08 feb 2024 14:26
NEO skrev: 08 feb 2024 14:23
Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.
Låter väl inte som katastrof iofs? Kanske nästa uppdatering fixar det?
Nej, katastrof att man avbokat tre gånger på kort varsel.
Jag hade min bil inne på kanalvägen och ska tillbaka dit imorgon och dom verkar ha mycket att göra men klarar än då av att få in min bil med 2 veckors varsel så inget konstigt där. Ända är att deras Plaid lånebil är inte tillgänglig just nu så det får bli en 3a, men det är ändå mycket bättre än på många andra märken.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av NEO »

frippe skrev: 08 feb 2024 15:26
NEO skrev: 08 feb 2024 14:23
Nog känner man av strejken. Min Plaid har blivit avbokad tre gånger, senast idag en dag före verkstadstid. Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.

IMG_3044.jpegIMG_3025.jpegIMG_3024.jpeg
Det är väl inte omöjligt att de precis som många andra drabbas av att medarbetare blir sjuka eller kanske behöver vabba. Februari är en stökig månad när det gäller vab. Så måste inte enbart ha koppling till strejken, även om det kan vara en bidragande orsak.
Jag blev alltså avbokad i november första gången, i december andra och nu februari.

Och anledningen till detta servicebesök är dels på grund av brist på delar men också att man lyckades byta ut frontrutan samt bakrutan till ännu sämre än från fabriken. Det är imperfektioner i rutorna som förvränger ljusbild och synfält. Efter första bytet (till sämre rutor) så kletade man svart rutlim överallt, det renderade i ett besök hos folieringsfirman som fick byta ut flera PPF partier då limmet satt som tusan. Ingen imponerande statistik när vi ändå talar om en bil för närmare 1.5mSEK.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2253
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

NEO skrev: 08 feb 2024 18:09
frippe skrev: 08 feb 2024 15:26
NEO skrev: 08 feb 2024 14:23
Nog känner man av strejken. Min Plaid har blivit avbokad tre gånger, senast idag en dag före verkstadstid. Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.

IMG_3044.jpegIMG_3025.jpegIMG_3024.jpeg
Det är väl inte omöjligt att de precis som många andra drabbas av att medarbetare blir sjuka eller kanske behöver vabba. Februari är en stökig månad när det gäller vab. Så måste inte enbart ha koppling till strejken, även om det kan vara en bidragande orsak.
Jag blev alltså avbokad i november första gången, i december andra och nu februari.

Och anledningen till detta servicebesök är dels på grund av brist på delar men också att man lyckades byta ut frontrutan samt bakrutan till ännu sämre än från fabriken. Det är imperfektioner i rutorna som förvränger ljusbild och synfält. Efter första bytet (till sämre rutor) så kletade man svart rutlim överallt, det renderade i ett besök hos folieringsfirman som fick byta ut flera PPF partier då limmet satt som tusan. Ingen imponerande statistik när vi ändå talar om en bil för närmare 1.5mSEK.
Nej då lär det inte enbart vara det, även om det just nu snurrar väldigt mycket olika smittor.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

NEO skrev: 08 feb 2024 14:23
Nog känner man av strejken. Min Plaid har blivit avbokad tre gånger, senast idag en dag före verkstadstid. Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.

IMG_3044.jpegIMG_3025.jpegIMG_3024.jpeg
Fick för mig att det gör väldigt olika arbeten? Werksta Plåt och Lack, Tesla alla övriga jobb?

Skulle Werksta annars gjort detta för dig, om de inte var satt i blockad, menar du?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av NEO »

martinot skrev: 08 feb 2024 22:56
NEO skrev: 08 feb 2024 14:23
Nog känner man av strejken. Min Plaid har blivit avbokad tre gånger, senast idag en dag före verkstadstid. Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.

IMG_3044.jpegIMG_3025.jpegIMG_3024.jpeg
Fick för mig att det gör väldigt olika arbeten? Werksta Plåt och Lack, Tesla alla övriga jobb?

Skulle Werksta annars gjort detta för dig, om de inte var satt i blockad, menar du?
Nej skadeverkstad är inte inblandad, rutbyten gör Tesla själva.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

NEO skrev: 08 feb 2024 23:17
martinot skrev: 08 feb 2024 22:56
NEO skrev: 08 feb 2024 14:23
Nog känner man av strejken. Min Plaid har blivit avbokad tre gånger, senast idag en dag före verkstadstid. Katastrof, med senaste uppdateringen funkar inte spotify, sentry och inga ljud från blinkers eller navigation/autopilot.

IMG_3044.jpegIMG_3025.jpegIMG_3024.jpeg
Fick för mig att det gör väldigt olika arbeten? Werksta Plåt och Lack, Tesla alla övriga jobb?

Skulle Werksta annars gjort detta för dig, om de inte var satt i blockad, menar du?
Nej skadeverkstad är inte inblandad, rutbyten gör Tesla själva.
Och på Tesla är det nästan ingen som strejkar. I alla fall inte i Stockholm.
Så på vilket vis känner man av strejken då?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

perla1975
elbilist
Inlägg: 179
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Kort sammanfattning.
58 procent är för strejken, endast 20% emot. Bara moderaterna har fler som är mot strejken.

Ledaren vill att andra företag stödjer metall av för att de är för den svenska modellen. Om färre företag och individer omfattas av kollektivavtal blir arbetsmarknaden istället tvungen att regleras i lag och Sverige tappar i konkurrenskraft vilket företagen inte vill.

Ganska självklar artikel dock inte helt i linje med mångas åsikter här, tror däremot den representerar teslaägares åsikter rätt väl
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8605
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Det är säkert tionde gången jag skriver det, varför ska inte en majoritet på en arbetsplats kunna få välja själva?
Sedan att om vi ändrar på något i dagens system så tappar vi konkurrenskraft? Vilken konkurrenskraft vi ligger ju topp tre vad det gäller arbetslöshet i Europa, kanske en förändring vore bra?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
perla1975
elbilist
Inlägg: 179
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Och samma svar som vanligt.

Vilken majoritet skall välja och när?

En majoritet av bilmekanikerna i umeå är för, skall de få ett eget kollektivavtal?

Nu tyder väl visserligen mycket på att en lösning är nära, tidigare har inga samtal skett vilket det gör nu. Inga nya sympatiåtgärder avviserats och metall har inte bett andra förbund om mer hjälp. Det är tyst om strejken i de flesta medier.

Gissar på lösning inom 2 månader, definitivt till q2 så många företag släpper teslaspärren.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

perla1975 skrev: 10 feb 2024 11:23
Kort sammanfattning.
58 procent är för strejken, endast 20% emot. Bara moderaterna har fler som är mot strejken.

Ledaren vill att andra företag stödjer metall av för att de är för den svenska modellen. Om färre företag och individer omfattas av kollektivavtal blir arbetsmarknaden istället tvungen att regleras i lag och Sverige tappar i konkurrenskraft vilket företagen inte vill.

Ganska självklar artikel dock inte helt i linje med mångas åsikter här, tror däremot den representerar teslaägares åsikter rätt väl
% av vilka då?
gjohansson
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Är en nu lite gammal opinionsundersökning gjord av Novus på uppdrag av SvD.
” Undersökningen genomfördes den 30 november–4 december med hjälp av en riksrepresentativ och slumpmässigt rekryterad webbpanel, där 1 627 personer i åldrarna 18–84 deltog.”

Dvs siktar väl på att undersöka procent av svenskar i gemen.
gjohansson
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Pontus skrev: 10 feb 2024 11:38
Det är säkert tionde gången jag skriver det, varför ska inte en majoritet på en arbetsplats kunna få välja själva?
Sedan att om vi ändrar på något i dagens system så tappar vi konkurrenskraft? Vilken konkurrenskraft vi ligger ju topp tre vad det gäller arbetslöshet i Europa, kanske en förändring vore bra?
Läget är väl just nu att riksdagen har stiftat lagar som styr detta till att fungera som det gör nu. Verkar heller inte finnas några politiska partier som vill driva frågan och inte heller arbetsgivarorganisationerna.

Lite komiskt då att du uttrycker dig så att man får intrycket av att du är lite upprörd över att riksdagen inte har ändrat lagarna trots att du påpekat detta 10 gånger på detta forum ;)

Tror tyvärr att du får lägga ned betydligt mer politiskt arbetet för att ändra detta.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

gjohansson skrev: 10 feb 2024 14:09
Pontus skrev: 10 feb 2024 11:38
Det är säkert tionde gången jag skriver det, varför ska inte en majoritet på en arbetsplats kunna få välja själva?
Sedan att om vi ändrar på något i dagens system så tappar vi konkurrenskraft? Vilken konkurrenskraft vi ligger ju topp tre vad det gäller arbetslöshet i Europa, kanske en förändring vore bra?
Läget är väl just nu att riksdagen har stiftat lagar som styr detta till att fungera som det gör nu. Verkar heller inte finnas några politiska partier som vill driva frågan och inte heller arbetsgivarorganisationerna.

Lite komiskt då att du uttrycker dig så att man får intrycket av att du är lite upprörd över att riksdagen inte har ändrat lagarna trots att du påpekat detta 10 gånger på detta forum ;)

Tror tyvärr att du får lägga ned betydligt mer politiskt arbetet för att ändra detta.
Vi kanske slipper det Metall verkar fixa det åt oss, lite fler orimligheter från Metall bara.
Skriv svar