Min bil är fast

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Pasjostrom skrev: 06 feb 2024 07:42
Jag har inte lyckats få ut någon mer information, men tolkar det som att det snarare är mitt företag än CarPay som är begränsningen just nu. CarPay låter mig beställa bil så länge det är en lagerbil med skyltar på. Mitt företag har stoppat beställningarna på grund av ”leveransproblemen” och min bilansvarige ger följande svar:

”Hej, i och med att vi har pausat beställningarna av Tesla bilar så gäller det fortfarande - dvs det går ej att beställa Tesla.”
Så uppfattar jag det som att CarPay öppnat för att ta in Tesla.

Troligen är det era lokala bilansvariga på deras bolag som satt sig på tvären, eller att hen inte fått (eller tagit till sig) den senaste informationen från CarPlay.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
chess_norris
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 jan 2024 10:28

Re: Min bil är fast

Inlägg av chess_norris »

martinot skrev: 06 feb 2024 13:55
Pasjostrom skrev: 06 feb 2024 07:42
Jag har inte lyckats få ut någon mer information, men tolkar det som att det snarare är mitt företag än CarPay som är begränsningen just nu. CarPay låter mig beställa bil så länge det är en lagerbil med skyltar på. Mitt företag har stoppat beställningarna på grund av ”leveransproblemen” och min bilansvarige ger följande svar:

”Hej, i och med att vi har pausat beställningarna av Tesla bilar så gäller det fortfarande - dvs det går ej att beställa Tesla.”
Så uppfattar jag det som att CarPay öppnat för att ta in Tesla.

Troligen är det era lokala bilansvariga på deras bolag som satt sig på tvären, eller att hen inte fått (eller tagit till sig) den senaste informationen från CarPlay.
Det var inga problem för mig att beställa bilen och den har även dykt upp i min Tesla app. Jag tänkte mer på det som sagts i tråden nyligen om att CarPay nu hjälper sina kunder med att beställa skyltar, men jag vet inte om det verkligen stämmer. Tycker att säljarna på Tesla borde känna till det i så fall då säljaren sa att dom hela tiden jobbade på att få till en lösning med de olika finansbolagen.
Tesla Model 3 Highland LR. Stealth Grey.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Om nu CarPay kan hantera beställning av reg-skyltar så är det rimligtvis något de borde gå ut med tydligt. Det har de inte gjort till mig eller mitt företag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Pasjostrom skrev: 06 feb 2024 17:05
Om nu CarPay kan hantera beställning av reg-skyltar så är det rimligtvis något de borde gå ut med tydligt. Det har de inte gjort till mig eller mitt företag.
Om man vill vara lite konspiratorisk så kanske de avvaktar med att ordenligt informera om den möjligheten, och hoppas att många av er kunder skall hellre välja en Volvo eller Polestar?

Kan nog vara värt att trycka på de med hot om att byta fleetmgmt-leverantör, så kanske de ger rätt information och möjligheter kring att de faktiskt kan ordna och hantera Teslor numera (om de måste).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Min bil är fast

Inlägg av perla1975 »

Tror att många som skriver här inte har mandat att hota med att byta leverantör av tjänstebilar åt sina företag.

Alla kan däremot förklara för tm att de skulle vilja beställa en ny tesla men att det tyvärr inte går så länge som konflikten pågår.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

perla1975 skrev: 07 feb 2024 20:59
Tror att många som skriver här inte har mandat att hota med att byta leverantör av tjänstebilar åt sina företag.
Nej, det måste ju vara bilkoordinatorn/HR/kontraktsansvariga/inköpsansvariga på respektive bolag som tar det med leverantören.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

På större bolag som där jag arbetar så är ett byte av leasingpartner ganska orealistiskt på kort sikt. Det skulle krävas en ordentlig upphandling samt innebära en hel del extra jobb under omställningen. Ett sådant beslut kan inte en bilansvarig fatta och att få börja med tomma hot tror jag inte är fruktsamt även om man är irriterad på situationen.

För övrigt så ringde jag CarPay igen idag för att höra status. Hon jag pratade med sa det inte rakt ut men antydde att en lösning för beställning av registreringsskyltar finns och vår KAM skulle ha en dialog med vår bilansvarig och att beslutet sedan var upp till oss. Så nu är det bara att hoppas på att de löser sig snart.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Pasjostrom skrev: 08 feb 2024 21:31
För övrigt så ringde jag CarPay igen idag för att höra status. Hon jag pratade med sa det inte rakt ut men antydde att en lösning för beställning av registreringsskyltar finns och vår KAM skulle ha en dialog med vår bilansvarig och att beslutet sedan var upp till oss. Så nu är det bara att hoppas på att de löser sig snart.
Härligt!

Jo, det var ju först och främst ett sådant telefonsamtal som jag tänkte att bilkoordinatorn/bilansvarig på ditt företag skulle kunna anstränga sig att göra till att börja med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Jag håller med. Hon har tyvärr inget eget intresse i detta verkar det som… men men, jag är hoppfull!
Användarvisningsbild
chess_norris
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 jan 2024 10:28

Re: Min bil är fast

Inlägg av chess_norris »

Pasjostrom skrev: 09 feb 2024 12:59
Jag håller med. Hon har tyvärr inget eget intresse i detta verkar det som… men men, jag är hoppfull!
Är det ditt företag som stoppar dig att beställa eller är det CarPay?

Jag hade själv inga problem att beställa och få ordern godkänd av mitt företag. Så fort CarPay såg att bilansvariga hade godkänt, så skickade dom besällningen vidare till Tesla. Nu är det bara att hoppas att det löser sig med skylten :D
Tesla Model 3 Highland LR. Stealth Grey.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Det är i nuläget mitt företag som inte tillåter, min tolkning är att det beror på ointresse från den som är bilansvarig.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Jag har fått bekräftat att det är våra fackliga organisationer som sätter stopp för beställningar av Tesla på mitt företag, som en typ av sympatiåtgärd med IF Metall.

CarPay bekräftar att det är många andra bolag som gör likadant.

Med tanke på att en relativt stor del av nya Tesla utgörs av företagsleasing så har det här nog ganska stor effekt på antalet beställningar av nya Tesla-bilar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Pasjostrom skrev: 15 feb 2024 18:20
Jag har fått bekräftat att det är våra fackliga organisationer som sätter stopp för beställningar av Tesla på mitt företag, som en typ av sympatiåtgärd med IF Metall.

CarPay bekräftar att det är många andra bolag som gör likadant.

Med tanke på att en relativt stor del av nya Tesla utgörs av företagsleasing så har det här nog ganska stor effekt på antalet beställningar av nya Tesla-bilar.
Har IF Metall tagit ut er fackföreningen i blockaden? Var är det för fackföreningar som ni har på bolaget?

Tycker det låter märkligt att de tar ut blockad mot Tesla om IF Metall inte själva beordrat det? Vad säger ledningen på bolaget om det?

Oavsett så är det utmärkt att CarPay tagit sitt förnuft till fånga! :)

De hade nog även riskerat att tappa många kunder på sikt annars genom att blockera den bäst säljande förmånsbilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 17 feb 2024 22:18
Pasjostrom skrev: 15 feb 2024 18:20
Jag har fått bekräftat att det är våra fackliga organisationer som sätter stopp för beställningar av Tesla på mitt företag, som en typ av sympatiåtgärd med IF Metall.

CarPay bekräftar att det är många andra bolag som gör likadant.

Med tanke på att en relativt stor del av nya Tesla utgörs av företagsleasing så har det här nog ganska stor effekt på antalet beställningar av nya Tesla-bilar.
Har IF Metall tagit ut er fackföreningen i blockaden? Var är det för fackföreningar som ni har på bolaget?

Tycker det låter märkligt att de tar ut blockad mot Tesla om IF Metall inte själva beordrat det? Vad säger ledningen på bolaget om det?

Oavsett så är det utmärkt att CarPay tagit sitt förnuft till fånga! :)

De hade nog även riskerat att tappa många kunder på sikt annars genom att blockera den bäst säljande förmånsbilen.
Det finns ju rimligen många företagsledningar som tycker att tesla borde skärpa sig och rätta in sig i ledet.
Den här synen på att det bara är facket som strävar mot kollektivavtal och att arbetsgivaren gärna skulle slippa stämmer ju inte.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

martinot skrev: 17 feb 2024 22:18
Pasjostrom skrev: 15 feb 2024 18:20
Jag har fått bekräftat att det är våra fackliga organisationer som sätter stopp för beställningar av Tesla på mitt företag, som en typ av sympatiåtgärd med IF Metall.

CarPay bekräftar att det är många andra bolag som gör likadant.

Med tanke på att en relativt stor del av nya Tesla utgörs av företagsleasing så har det här nog ganska stor effekt på antalet beställningar av nya Tesla-bilar.
Har IF Metall tagit ut er fackföreningen i blockaden? Var är det för fackföreningar som ni har på bolaget?

Tycker det låter märkligt att de tar ut blockad mot Tesla om IF Metall inte själva beordrat det? Vad säger ledningen på bolaget om det?

Oavsett så är det utmärkt att CarPay tagit sitt förnuft till fånga! :)

De hade nog även riskerat att tappa många kunder på sikt annars genom att blockera den bäst säljande förmånsbilen.
Jag tycker inte alls att det märkligt om man har lite erfarenhet av hur facken fungerar, de har en historia av att stötta varandra och kanske framförallt göra vad de kan för att utöva makt. Vi har de vanliga fackförbunden, tex Unionen.

Företagsledningen har andra större strider med fackförbunden att tänka på, så detta är något de inte kan/vill/orkar bråka om i nuläget.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Pasjostrom skrev: 17 feb 2024 22:57
Jag tycker inte alls att det märkligt om man har lite erfarenhet av hur facken fungerar, de har en historia av att stötta varandra och kanske framförallt göra vad de kan för att utöva makt. Vi har de vanliga fackförbunden, tex Unionen.
Nej, jag är lite nyfiken och tycker detta är mycket intressant om fackföreningar, på eget bevåg och initiativ förstärker och utökar konflikten i sådan här fall.

Speciellt som jag själv är med i Unionen så är detta mycket bra att veta för mig om de spär på denna typ av konfrontation, som jag själv inte tycker är berättigad i proportioner redan innan.

Men oavsett dina egna åsikter så tackar jag för informationen att detta är ett verk från Unionen. För mig kan detta vara en orsak till att gå ur Unionen, och byta till en annan fackförening som inte agerar lika konfrontativt och emot mina egna intressen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 18 feb 2024 11:01
Pasjostrom skrev: 17 feb 2024 22:57
Jag tycker inte alls att det märkligt om man har lite erfarenhet av hur facken fungerar, de har en historia av att stötta varandra och kanske framförallt göra vad de kan för att utöva makt. Vi har de vanliga fackförbunden, tex Unionen.
Nej, jag är lite nyfiken och tycker detta är mycket intressant om fackföreningar, på eget bevåg och initiativ förstärker och utökar konflikten i sådan här fall.

Speciellt som jag själv är med i Unionen så är detta mycket bra att veta för mig om de spär på denna typ av konfrontation, som jag själv inte tycker är berättigad i proportioner redan innan.

Men oavsett dina egna åsikter så tackar jag för informationen att detta är ett verk från Unionen. För mig kan detta vara en orsak till att gå ur Unionen, och byta till en annan fackförening som inte agerar lika konfrontativt och emot mina egna intressen.
Helt rätt. Det är så man ska agera. Det viktiga är att man är med i en fackförening, inte vilken. Akademiker na är ju ofta ett alternativ till unionen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Min bil är fast

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 18 feb 2024 11:25
Helt rätt. Det är så man ska agera. Det viktiga är att man är med i en fackförening, inte vilken. Akademiker na är ju ofta ett alternativ till unionen.
Jag ser faktiskt inte vad dragningskraften till fackförbund skulle vara om man faktiskt vill utföra ett bra arbete, varför betala pengar till en grupp som aktivt försöker göra det sämre för en?
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 18 feb 2024 11:32
Fredrik j skrev: 18 feb 2024 11:25
Helt rätt. Det är så man ska agera. Det viktiga är att man är med i en fackförening, inte vilken. Akademiker na är ju ofta ett alternativ till unionen.
Jag ser faktiskt inte vad dragningskraften till fackförbund skulle vara om man faktiskt vill utföra ett bra arbete, varför betala pengar till en grupp som aktivt försöker göra det sämre för en?
Man behöver förstå hur viktig den svenska modellen är för ett land med stor exportindustri och stor offentlig sektor. Det har mycket lite att göra med om du gör ett bra arbete eller inte.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Min bil är fast

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 18 feb 2024 11:44
Man behöver förstå hur viktig den svenska modellen är för ett land med stor exportindustri och stor offentlig sektor. Det har mycket lite att göra med om du gör ett bra arbete eller inte.
Jag tycker snarare sagt motsatsen, att fortsätta på ett spår som premierar de som inte vill göra ett bra arbete och försämrar för de som vill är helt enkelt farligt för vår konkurrenskraft på sikt.
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 18 feb 2024 11:50
Fredrik j skrev: 18 feb 2024 11:44
Man behöver förstå hur viktig den svenska modellen är för ett land med stor exportindustri och stor offentlig sektor. Det har mycket lite att göra med om du gör ett bra arbete eller inte.
Jag tycker snarare sagt motsatsen, att fortsätta på ett spår som premierar de som inte vill göra ett bra arbete och försämrar för de som vill är helt enkelt farligt för vår konkurrenskraft på sikt.
Det finns ju alltid risk för att systemet utnyttjas från olika håll men syftet med svenska modellen inte är att premiera de som inte vill göra ett bra arbete.
Vi får väl hoppas att din egen förmåga avtar lite med åldern så du får lite hands on erfarenheter av hur det kan vara att ha en lite svagare ställning på arbetsmarknaden.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Min bil är fast

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 18 feb 2024 12:06
Det finns ju alltid risk för att systemet utnyttjas från olika håll men syftet med svenska modellen inte är att premiera de som inte vill göra ett bra arbete.
Vi får väl hoppas att din egen förmåga avtar lite med åldern så du får lite hands on erfarenheter av hur det kan vara att ha en lite svagare ställning på arbetsmarknaden.
Ja det kanske inte är syftet men effekten är den oavsett, det är samma sak som i skolan där man håller tillbaka de duktiga som vill mycket så deras utveckling hämmas kraftigt.

Klart förmågan kommer avta med åldern, det är ofrånkomligt då det är rent biologiskt och har redan hänt nu när jag passerat in i andra halvan av 30-årsåldern. Man får helt enkelt kompensera upp med erfarenhet, kompetens och drivkraft istället om man vill göra ett bra arbete. De som är 55+ och faktiskt gör det har en mycket starkare ställning på arbetsmarknaden än vad jag själv har och de har också bättre löner, de som däremot inte bryr sig har det såklart värre.

EDIT: Jag har redan testat på att vara riktigt sjuk en längre period med stor negativ påverkan på förmågan, trots det var jag en av de som fick prestera för de flesta andra inte har lust med det, företag går under om för många sitter och pillar sig i naveln.
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 18 feb 2024 13:10
Fredrik j skrev: 18 feb 2024 12:06
Det finns ju alltid risk för att systemet utnyttjas från olika håll men syftet med svenska modellen inte är att premiera de som inte vill göra ett bra arbete.
Vi får väl hoppas att din egen förmåga avtar lite med åldern så du får lite hands on erfarenheter av hur det kan vara att ha en lite svagare ställning på arbetsmarknaden.
Ja det kanske inte är syftet men effekten är den oavsett, det är samma sak som i skolan där man håller tillbaka de duktiga som vill mycket så deras utveckling hämmas kraftigt.

Klart förmågan kommer avta med åldern, det är ofrånkomligt då det är rent biologiskt och har redan hänt nu när jag passerat in i andra halvan av 30-årsåldern. Man får helt enkelt kompensera upp med erfarenhet, kompetens och drivkraft istället om man vill göra ett bra arbete. De som är 55+ och faktiskt gör det har en mycket starkare ställning på arbetsmarknaden än vad jag själv har och de har också bättre löner, de som däremot inte bryr sig har det såklart värre.

EDIT: Jag har redan testat på att vara riktigt sjuk en längre period med stor negativ påverkan på förmågan, trots det var jag en av de som fick prestera för de flesta andra inte har lust med det, företag går under om för många sitter och pillar sig i naveln.
Grattis då. Men kanske du borde vara lite försiktig med att använda din grandiosa självbild som norm för hur det fungerar på arbetsmarknaden. Det kan ju bli lite tokigt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Min bil är fast

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 18 feb 2024 14:34
Grattis då. Men kanske du borde vara lite försiktig med att använda din grandiosa självbild som norm för hur det fungerar på arbetsmarknaden. Det kan ju bli lite tokigt.
Detsamma gäller såklart att applicera din egna bild av hur saker fungerar, men alla har såklart rätt till sin egna åsikt. Men ja, generellt har jag svårt att sätta mig in i andras situation vilket hänger ihop med min diagnos, men det förändrar inte vad jag tycker och tror är rätt för samhället som stort.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

martinot skrev: 18 feb 2024 11:01
Pasjostrom skrev: 17 feb 2024 22:57
Jag tycker inte alls att det märkligt om man har lite erfarenhet av hur facken fungerar, de har en historia av att stötta varandra och kanske framförallt göra vad de kan för att utöva makt. Vi har de vanliga fackförbunden, tex Unionen.
Nej, jag är lite nyfiken och tycker detta är mycket intressant om fackföreningar, på eget bevåg och initiativ förstärker och utökar konflikten i sådan här fall.

Speciellt som jag själv är med i Unionen så är detta mycket bra att veta för mig om de spär på denna typ av konfrontation, som jag själv inte tycker är berättigad i proportioner redan innan.

Men oavsett dina egna åsikter så tackar jag för informationen att detta är ett verk från Unionen. För mig kan detta vara en orsak till att gå ur Unionen, och byta till en annan fackförening som inte agerar lika konfrontativt och emot mina egna intressen.
Jag vill poängtera att facken givetvis gör mycket bra också och jag är ingen generell motståndare till fackföreningar. Men för mig personligen har de bara haft negativ påverkan och specifikt i det här fallet är jag såklart besviken över att de inte låter mig beställa en ny Tesla.

Mitt företag tillåter mig att beställa VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Vilken av dem är bäst tro?
Skriv svar