Felaktiga värden från tempsensor

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Felaktiga värden från tempsensor

Inlägg av cederstock »

Min tempsensor visar 8 grader fel, det kan väl inte anses acceptabelt? Någon som har liknande fel? Tesla tycker tydligen det är inom rimliga gränser, jag tycker det är trafikfarligt (när verkliga temperatur således kan vara -4 istället för +4)...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Felaktiga värden från tempsensor

Inlägg av chaffis75 »

Har för mig jag läst om andra som har haft detta felet men kanske någon annan som verkligen haft felet kan kommentera..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5325
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Felaktiga värden från tempsensor

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Felet som brukar vara i minusgrader är att bilen visar lägre temperatur än vad det är, i början av körningen. Har själv haft det flera gånger men det rättar upp sig efter en stunds körning

Har inte själv sett eller hört talas om någon som visar för hög temp.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Felaktiga värden från tempsensor

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 18:09
Felet som brukar vara i minusgrader är att bilen visar lägre temperatur än vad det är, i början av körningen. Har själv haft det flera gånger men det rättar upp sig efter en stunds körning

Har inte själv sett eller hört talas om någon som visar för hög temp.
Min Plaid visar varmare än det är i kyla.
Inte tillräckligt bra för att jag ska bli nöjd( visade -28 vid -35C).
Verkar vara rätt konstant felvisning.

Min model 3 visade fel ibland under 2021, då kunde den visa +7C i en halvtimme efter att jag kört ut ur garaget trots att det var -15 - -25C ute. Men då var det många som klagade så det var nog programvara.
Hur svårt det kan vara liksom.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Felaktiga värden från tempsensor

Inlägg av cederstock »

Service center bytte motvilligt ut sensorn till slut, trots att de vidhöll att det sannolikt inte var något fel på den. Konstaterar att den nya nu fungerar som man kan förvänta sig, nu ser jag värden som är nära andra referenstermometrar. Är det bara jag som upplever att Tesla ofta försöker ducka ansvar för felaktiga/bristfälliga komponenter? Så trist att känna detta motstånd när man får problem. Underbar bil, men givetvis liksom andra bilar inte utan fel. Om de skulle vara mer lyhörda och tillmötesgående, rätta upp felaktigheter utan att bråka så skulle upplevelsen av varumärket bli så mycket bättre.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Felaktiga värden från tempsensor

Inlägg av AAKEE »

cederstock skrev: 08 feb 2024 11:25
Service center bytte motvilligt ut sensorn till slut, trots att de vidhöll att det sannolikt inte var något fel på den. Konstaterar att den nya nu fungerar som man kan förvänta sig, nu ser jag värden som är nära andra referenstermometrar. Är det bara jag som upplever att Tesla ofta försöker ducka ansvar för felaktiga/bristfälliga komponenter? Så trist att känna detta motstånd när man får problem. Underbar bil, men givetvis liksom andra bilar inte utan fel. Om de skulle vara mer lyhörda och tillmötesgående, rätta upp felaktigheter utan att bråka så skulle upplevelsen av varumärket bli så mycket bättre.
Ja, så är det nog.

Dålig kvalite på prylarna gör att kostnaden inom garantin blir dyr om allt ska fixas.
Bättre låta kunden ha lite halvkass bil istället, ur Teslas synvinkel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktiga värden från tempsensor

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 08 feb 2024 17:08
cederstock skrev: 08 feb 2024 11:25
Service center bytte motvilligt ut sensorn till slut, trots att de vidhöll att det sannolikt inte var något fel på den. Konstaterar att den nya nu fungerar som man kan förvänta sig, nu ser jag värden som är nära andra referenstermometrar. Är det bara jag som upplever att Tesla ofta försöker ducka ansvar för felaktiga/bristfälliga komponenter? Så trist att känna detta motstånd när man får problem. Underbar bil, men givetvis liksom andra bilar inte utan fel. Om de skulle vara mer lyhörda och tillmötesgående, rätta upp felaktigheter utan att bråka så skulle upplevelsen av varumärket bli så mycket bättre.
Ja, så är det nog.

Dålig kvalite på prylarna gör att kostnaden inom garantin blir dyr om allt ska fixas.
Bättre låta kunden ha lite halvkass bil istället, ur Teslas synvinkel.
Ja tyvärr så gör Tesla ofta allt dom kan för att slippa undan :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar