Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Vem är oss?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

perla1975 skrev: 10 feb 2024 14:28
Vem är oss?
Om det är mitt ordval du frågar om så blir väl Metalls åstadkomna resultat detsamma för alla oavsett vad vi tycker om allting för övrigt?

Så med oss menar jag Sveriges invånare, resten av Europa och återstoden av världen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8674
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

gjohansson skrev: 10 feb 2024 14:09
Pontus skrev: 10 feb 2024 11:38
Det är säkert tionde gången jag skriver det, varför ska inte en majoritet på en arbetsplats kunna få välja själva?
Sedan att om vi ändrar på något i dagens system så tappar vi konkurrenskraft? Vilken konkurrenskraft vi ligger ju topp tre vad det gäller arbetslöshet i Europa, kanske en förändring vore bra?
Läget är väl just nu att riksdagen har stiftat lagar som styr detta till att fungera som det gör nu. Verkar heller inte finnas några politiska partier som vill driva frågan och inte heller arbetsgivarorganisationerna.

Lite komiskt då att du uttrycker dig så att man får intrycket av att du är lite upprörd över att riksdagen inte har ändrat lagarna trots att du påpekat detta 10 gånger på detta forum ;)

Tror tyvärr att du får lägga ned betydligt mer politiskt arbetet för att ändra detta.
Det behövs inte ändras några lagar för att facket ska lyssna på majoriteten, vilket är det jag syftade på med att jag påpekat det tidigare och jag påpekat är att JAG tycker att det borde vara samt flera andra. Jag har inte kunnat läsa någon bra förklaring ifrån facket varför det inte skulle kunna fungera så.
Det andra med konkurrenskraften var mer en reflektion över ett i mina ögon konstigt argument med tanke på hur bra det går för Sverige med det svenska systemet idag.
Det är inte riksdagen jag är besviken på mest utan facket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

https://www.regeringen.se/contentassets ... dellen.pdf

Tror det är denna information du skulle behöva läsa. Information som du vill ha från facket finns i materialet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

wannabee skrev: 10 feb 2024 14:25
gjohansson skrev: 10 feb 2024 14:09
Pontus skrev: 10 feb 2024 11:38
Det är säkert tionde gången jag skriver det, varför ska inte en majoritet på en arbetsplats kunna få välja själva?
Sedan att om vi ändrar på något i dagens system så tappar vi konkurrenskraft? Vilken konkurrenskraft vi ligger ju topp tre vad det gäller arbetslöshet i Europa, kanske en förändring vore bra?
Läget är väl just nu att riksdagen har stiftat lagar som styr detta till att fungera som det gör nu. Verkar heller inte finnas några politiska partier som vill driva frågan och inte heller arbetsgivarorganisationerna.

Lite komiskt då att du uttrycker dig så att man får intrycket av att du är lite upprörd över att riksdagen inte har ändrat lagarna trots att du påpekat detta 10 gånger på detta forum ;)

Tror tyvärr att du får lägga ned betydligt mer politiskt arbetet för att ändra detta.
Vi kanske slipper det Metall verkar fixa det åt oss, lite fler orimligheter från Metall bara.
Japp. Skulle inte bli förvånad om det på sikt kan bli en lex-IFMetall av det hela.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Earplugged »

gjohansson skrev: 10 feb 2024 13:56
Är en nu lite gammal opinionsundersökning gjord av Novus på uppdrag av SvD.
” Undersökningen genomfördes den 30 november–4 december med hjälp av en riksrepresentativ och slumpmässigt rekryterad webbpanel, där 1 627 personer i åldrarna 18–84 deltog.”

Dvs siktar väl på att undersöka procent av svenskar i gemen.
Tror man kan få väldigt olika resultat beroende på hur frågan ställs och vilken bild som spridits i media strax innan.
Skulle jag få frågan om det är bra att kunna sätta ett företag som utnyttjar sin personal, lönedumpar, använder svart arbetskraft, bryter mot lagar osv under strejk/blockad så svarar jag och säkerligen de flesta andra ja.
Skulle dock i fallet med Tesla lätt gå att få en majoritet åt andra hållet om man vinklar frågan åt annat håll.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

58 procent svarar ja och 20 procent svarar nej på frågan om det är rätt av facket att ta strid mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla som vägrar att teckna kollektivavtal med IF Metall
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Earplugged »

perla1975 skrev: 12 feb 2024 16:45
58 procent svarar ja och 20 procent svarar nej på frågan om det är rätt av facket att ta strid mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla som vägrar att teckna kollektivavtal med IF Metall
Ja det låter väl jättebra att någon tar strid mot någon som vägrar något? Har man ingen bakgrundsinformation eller vet vad alternativen är så svara nog de flesta ja på den frågan....
Är det rätt att ta strid mot dom som vägrar betala p-avgift? Absolut! Är det rätt att ta strid mot dom som vägrar betala avgiften kontant i parkeringsautomaten och väljer att betala via en app istället? Nej det är inte ok, de har ju uppfyllt betalningen på alternativt sätt....
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Magnus71
Inlägg: 148
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Magnus71 »

perla1975 skrev: 12 feb 2024 16:45
58 procent svarar ja och 20 procent svarar nej på frågan om det är rätt av facket att ta strid mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla som vägrar att teckna kollektivavtal med IF Metall
Som man frågar får man svar. Grundkurs 1A i påverkanskampanjer.

Annars kunde frågan lika gärna varit:
”Om det är rätt av Tesla att ta strid mot fackets försök att påtvinga sig kollektivavtal utan samtycke.”
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Earplugged skrev: 12 feb 2024 17:06
perla1975 skrev: 12 feb 2024 16:45
58 procent svarar ja och 20 procent svarar nej på frågan om det är rätt av facket att ta strid mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla som vägrar att teckna kollektivavtal med IF Metall
Ja det låter väl jättebra att någon tar strid mot någon som vägrar något? Har man ingen bakgrundsinformation eller vet vad alternativen är så svara nog de flesta ja på den frågan....
Är det rätt att ta strid mot dom som vägrar betala p-avgift? Absolut! Är det rätt att ta strid mot dom som vägrar betala avgiften kontant i parkeringsautomaten och väljer att betala via en app istället? Nej det är inte ok, de har ju uppfyllt betalningen på alternativt sätt....
Alla andra jämförbara bolag av samma storlek i Sverige har kollektivavtal. Det är liksom inget orimligt som facket vill åstadkomma här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Love_O skrev: 12 feb 2024 10:03
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2024 08:54
Love_O skrev: 12 feb 2024 08:35
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2024 08:23
Vad är det som kokar?

De klantade till det med sin förbundsjurist. Tror du de kommer lägga ner Metall för det?
...] Sen bubblar det under ytan har jag fått höra i fikarum på vissa kontor. [...
Å ena sidan en anekdot. Å andra sidan en opinionsundersökning...
Love_O skrev: 12 feb 2024 08:35
...] Mer kommer nog dyka upp under året, funderar folk internt på IF-metall att göra karriär nu genom att andra får ryka ?
Märker att du hoppas på det. Vi får väl se. ;)
Som sagt Pekka snackar ju bara anekdoter och då är det okej ?

Jag har insyn i vissa kontor pga kontakter inom kontoren eftersom jag själv en gång varit fackligt drivande. Ja jag hoppas sekten får sig en törn, frågor på det ?
Nej. Tycker det här har blivit rätt grundligt genomdiskuterat. Har framförts många bra argument till stöd för facket av bl.a. roffe_s, Fredrik_j, iAkita, frippe, Bjelke, Maw, Spacecoin, och nu senast perla1975. Samt såklart även av X andra som jag nu tyvärr inte kommer ihåg namnet på – ingen nämnd, ingen 'glömd'.

Det enda som återstår är att det blir något slags slutresultat av själva konflikten.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 7 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2024 21:21
Earplugged skrev: 12 feb 2024 17:06
perla1975 skrev: 12 feb 2024 16:45
58 procent svarar ja och 20 procent svarar nej på frågan om det är rätt av facket att ta strid mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla som vägrar att teckna kollektivavtal med IF Metall
Ja det låter väl jättebra att någon tar strid mot någon som vägrar något? Har man ingen bakgrundsinformation eller vet vad alternativen är så svara nog de flesta ja på den frågan....
Är det rätt att ta strid mot dom som vägrar betala p-avgift? Absolut! Är det rätt att ta strid mot dom som vägrar betala avgiften kontant i parkeringsautomaten och väljer att betala via en app istället? Nej det är inte ok, de har ju uppfyllt betalningen på alternativt sätt....
Alla andra jämförbara bolag av samma storlek i Sverige har kollektivavtal. Det är liksom inget orimligt som facket vill åstadkomma här.
Vid vilken storlek på företaget skall det var frivilligt, respektive tvingande med KA?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JockeX »

Fråga: om man skulle få en skada nu, får man sin bil lagad då om man har trygg hansa? Skickar de en till en verkstad som inte strejkar?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 12 feb 2024 21:30
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2024 21:21
Earplugged skrev: 12 feb 2024 17:06
perla1975 skrev: 12 feb 2024 16:45
58 procent svarar ja och 20 procent svarar nej på frågan om det är rätt av facket att ta strid mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla som vägrar att teckna kollektivavtal med IF Metall
Ja det låter väl jättebra att någon tar strid mot någon som vägrar något? Har man ingen bakgrundsinformation eller vet vad alternativen är så svara nog de flesta ja på den frågan....
Är det rätt att ta strid mot dom som vägrar betala p-avgift? Absolut! Är det rätt att ta strid mot dom som vägrar betala avgiften kontant i parkeringsautomaten och väljer att betala via en app istället? Nej det är inte ok, de har ju uppfyllt betalningen på alternativt sätt....
Alla andra jämförbara bolag av samma storlek i Sverige har kollektivavtal. Det är liksom inget orimligt som facket vill åstadkomma här.
Vid vilken storlek på företaget skall det var frivilligt, respektive tvingande med KA?
Vid vilken storlek på företaget så ska de se till att teckna kollektivavtal? Det tycker jag arbetsmarknadens parter ska avgöra. Men generellt tycker jag alla anställda ska ha rätt till kollektivavtal. Och en stor majoritet av alla anställda i det här landet jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2024 21:39
Men generellt tycker jag alla anställda ska ha rätt till kollektivavtal. Och en stor majoritet av alla anställda i det här landet jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal.
Och det har dom vare sig de vill eller ej.
Oavsett vad majoriteten av de anställda vill.
Model Y P
Model S P
Model S P
Lundlund
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 mar 2023 20:36

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lundlund »

JockeX skrev: 12 feb 2024 21:39
Fråga: om man skulle få en skada nu, får man sin bil lagad då om man har trygg hansa? Skickar de en till en verkstad som inte strejkar?
Jag kör en MYLR som tjänstebil o har Trygg Hansa. I december blev min fru påkörd av en moppebil. Jag åkte till Tesla i Upplands Väsby som gav mig namnet på tre verkstäder varav en ligger där jag bor. Där har jag fått den skadebesiktad o den ska fixas i början av april, skadorna är små.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

JockeX skrev: 12 feb 2024 21:39
Fråga: om man skulle få en skada nu, får man sin bil lagad då om man har trygg hansa? Skickar de en till en verkstad som inte strejkar?
Japp, stämmer!
Men det finns en viss väntetid. Räkna med minst en månad bort.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2024 21:39
Vid vilken storlek på företaget så ska de se till att teckna kollektivavtal? Det tycker jag arbetsmarknadens parter ska avgöra.
Ok, så du tycker det är helt OK att Tesla väljer att stå utanför KA som jag läser dig rätt. Bra!
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2024 21:39
Men generellt tycker jag alla anställda ska ha rätt till kollektivavtal.
Tycker du inte att anställda skall ha rätt att stå utanför KA om de så önskar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Jag gör det enkelt för dig, klipper in info från svenskt näringsliv.

De företag som inte har kollektivavtal är oftast mycket små och de anställda utgörs vanligtvis av ägaren och dennes familjemedlemmar.

Passar väl sådär in på TM, case closed.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 12 feb 2024 22:41
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2024 21:39
Vid vilken storlek på företaget så ska de se till att teckna kollektivavtal? Det tycker jag arbetsmarknadens parter ska avgöra.
Ok, så du tycker det är helt OK att Tesla väljer att stå utanför KA som jag läser dig rätt. Bra!
Nej. Det är felläst. Elon vill ju inte ha KA. Men enligt svensk lagstiftning så är ju det förenat med konsekvenser. Därav "Strejk på Tesla i Sverige"...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JockeX »

Lundlund skrev: 12 feb 2024 22:06
JockeX skrev: 12 feb 2024 21:39
Fråga: om man skulle få en skada nu, får man sin bil lagad då om man har trygg hansa? Skickar de en till en verkstad som inte strejkar?
Jag kör en MYLR som tjänstebil o har Trygg Hansa. I december blev min fru påkörd av en moppebil. Jag åkte till Tesla i Upplands Väsby som gav mig namnet på tre verkstäder varav en ligger där jag bor. Där har jag fått den skadebesiktad o den ska fixas i början av april, skadorna är små.
Ok! Skönt att höra att werksta inte längre har monopol om man skulle få en skada.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8674
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Magnus71 skrev: 12 feb 2024 19:09
perla1975 skrev: 12 feb 2024 16:45
58 procent svarar ja och 20 procent svarar nej på frågan om det är rätt av facket att ta strid mot den amerikanska elbilstillverkaren Tesla som vägrar att teckna kollektivavtal med IF Metall
Som man frågar får man svar. Grundkurs 1A i påverkanskampanjer.

Annars kunde frågan lika gärna varit:
”Om det är rätt av Tesla att ta strid mot fackets försök att påtvinga sig kollektivavtal utan samtycke.”
Eller är det rätt av facket att förstöra ekonomiskt för företag som redan har kollektivavtal och göra medlemmar arbetslösa?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8674
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

perla1975 skrev: 12 feb 2024 22:45
Jag gör det enkelt för dig, klipper in info från svenskt näringsliv.

De företag som inte har kollektivavtal är oftast mycket små och de anställda utgörs vanligtvis av ägaren och dennes familjemedlemmar.

Passar väl sådär in på TM, case closed.
Ok, hur passade det in på Wild n fresh i Göteborg för några år sedan?

Känns som argumenten väljs när det passar och annars så kan strunta i dom från fackets sida.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8674
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

En fundering bara.
Varför skulle man inte kunna ha kollektivavtal för dom som vill på "alla" arbetsplatser, ett avtal som tas fram av den lokala klubben med stöd från centrala facket.
Sedan kan dom som inte vill ha sin anställning uppstyrd på det sättet få välja att vara utan.

Företaget gör som dom vill, anställer/behåller alla som vill av gemensamt avtal eller försöker hitta andra att anställa. Vill företaget ha hjälp vid förhandlingarna så kan dom gå med i en arbetsgivarförening annars inte.

Strejkrätten kan väl finnas kvar medans sympatiåtgärderna kanske eller kanske inte behöver ses över.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8674
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

perla1975 skrev: 11 feb 2024 20:58
https://www.regeringen.se/contentassets ... dellen.pdf

Tror det är denna information du skulle behöva läsa. Information som du vill ha från facket finns i materialet.
Tack ska kolla på den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar