Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nesse11
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 mar 2020 17:01

Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Inlägg av nesse11 »

Jag kör idag en 2020 Sr+. Den med kromade lister runt fönstren.
Är på väg att byta och provkörde nya Highland.
Den kändes bra på många sätt men tycker den känns betydligt slöare.
Ser på nätet att det faktiskt är skillnad i effekt mellan tre olika årsmodeller.
Nu körde jag i vinterväglag så alltså inte helt lätt att jämföra.
Min fråga är om det är någon som kör Highland Sr+ som också kört tidigare modeller och kan berätta hur man upplever skillnaden i effekt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Inlägg av AAKEE »

nesse11 skrev: 13 feb 2024 23:21
Jag kör idag en 2020 Sr+. Den med kromade lister runt fönstren.
Är på väg att byta och provkörde nya Highland.
Den kändes bra på många sätt men tycker den känns betydligt slöare.
Ser på nätet att det faktiskt är skillnad i effekt mellan tre olika årsmodeller.
Nu körde jag i vinterväglag så alltså inte helt lätt att jämföra.
Min fråga är om det är någon som kör Highland Sr+ som också kört tidigare modeller och kan berätta hur man upplever skillnaden i effekt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är väl i huvudsak att LFP-batterier är väsentligt tyngre än NCA som i SR+.

Denna årstiden kan dessutom batteritemperaturen spela ett spratt. LFP är känsligare där.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 13 feb 2024 23:30
nesse11 skrev: 13 feb 2024 23:21
Jag kör idag en 2020 Sr+. Den med kromade lister runt fönstren.
Är på väg att byta och provkörde nya Highland.
Den kändes bra på många sätt men tycker den känns betydligt slöare.
Ser på nätet att det faktiskt är skillnad i effekt mellan tre olika årsmodeller.
Nu körde jag i vinterväglag så alltså inte helt lätt att jämföra.
Min fråga är om det är någon som kör Highland Sr+ som också kört tidigare modeller och kan berätta hur man upplever skillnaden i effekt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är väl i huvudsak att LFP-batterier är väsentligt tyngre än NCA som i SR+. [...
Ja. @nesse11: Om du kollar hur mkt nya grundmodellen väger jämfört med din bil så är jag rätt säker på att den nya är tyngre. Pallar inte kolla siffrorna för 0-100, men det kanske skiljer där med...

Skickat från min Bordstelefon med Tonval ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Inlägg av Skyvandrare »

nesse11 skrev: 13 feb 2024 23:21
Jag kör idag en 2020 Sr+. Den med kromade lister runt fönstren.
Är på väg att byta och provkörde nya Highland.
Den kändes bra på många sätt men tycker den känns betydligt slöare.
Ser på nätet att det faktiskt är skillnad i effekt mellan tre olika årsmodeller.
Nu körde jag i vinterväglag så alltså inte helt lätt att jämföra.
Min fråga är om det är någon som kör Highland Sr+ som också kört tidigare modeller och kan berätta hur man upplever skillnaden i effekt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kör samma bil som du och upplever samma när jag provar både M3RWD och MY. Våra SR+ käns rappa. Tycker också att känslan står sig bra mot M3LR, troligen pga av att bakhjulsdriven känns busigare. Ber om ursäkt för att jag pratar känslor när du söker data :D

Skickat från min väggtelefon med vev ;)
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Inlägg av taliz »

Highland "luras" ju lite också iom att den är bättre isolerad och mjukare, hastigheten maskeras lite mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Inlägg av Daven »

Model 3 som heter SR+ har en 0 till 100 tid på 5,6sek när de bytt modell betäckning till RWD så blev den slöare, 6,1sekunder till 100 km/h. Jag tror det bytte modellbetäckning när de bytt till LFP batterier.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Inlägg av Dinsdale »

Daven skrev: 14 feb 2024 05:55
Model 3 som heter SR+ har en 0 till 100 tid på 5,6sek när de bytt modell betäckning till RWD så blev den slöare, 6,1sekunder till 100 km/h. Jag tror det bytte modellbetäckning när de bytt till LFP batterier.
Det har inte med batteritypen att göra, jag har SR+ med LFP utrustad med den kraftigare motorn. Modellbeteckningen ändrades när man bytte från 55kWh till 60kWh-batteri
Model 3 SR+ = 5,6 sek (oavsett batterityp)
Model 3 RWD = 6,1 sek (gäller även Highland)

Jag har ett svagt minne av att den kraftigare motorn importerades från USA till Kina, den slöare är kinatillverkad och då ville man hellre använda den i kinafabriken.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Inlägg av taliz »

Dinsdale skrev: 14 feb 2024 07:10
Jag har ett svagt minne av att den kraftigare motorn importerades från USA till Kina, den slöare är kinatillverkad och då ville man hellre använda den i kinafabriken.
Är samma motor AFAIK. De har bara gjort den lite slöare för att differentiera mer till LR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nesse11
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 mar 2020 17:01

Re: Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Inlägg av nesse11 »

taliz skrev:
Dinsdale skrev: 14 feb 2024 07:10
Jag har ett svagt minne av att den kraftigare motorn importerades från USA till Kina, den slöare är kinatillverkad och då ville man hellre använda den i kinafabriken.
Är samma motor AFAIK. De har bara gjort den lite slöare för att differentiera mer till LR.
Happ verkligen inte roligt.
En av mina största anledningar att välja tesla är just körglädjen.
Man kan kan ju välja vilken tvåhjulsdriven elbil som helst om nu tesla väljer det här svenssonspåret.
Att ”tesla dont do slow cars” är alltså inte längre sant?
Jag har gärna ett antal mil kortare räckvidd för mer effekt.
Som fanboy vete tusan hur jag skulle kunna försvara detta.

Men är det någon som äger en highland rwd?
Är körglädjen borta eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Sr+ Highland acc/effekt jämfört med tidigare årsmodeller

Inlägg av maxhallden »

Jag har en Model 3 RWD uttagen för två veckor sedan och jag upplever den som en väldigt rapp och körglad bil. Väldigt trevlig att köra. Slö är det sista jag skulle beskriva den som!
IMG_7104.JPG
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Skriv svar