Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 07:44
Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.
I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.
Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Att ta bort blinkers/helljusspaken måste vara något av det mest korkade Tesla gjort, bland allt annat idiotiskt de hittat på.
Även om man till viss del vänjer sig vid knappar med tiden, så blir det ändå en mycket sämre lösning.
Håller man normalt "kvart i tre" med tummarna på rattens ekrar så når man inte blinkersknapparna. De sitter för nära. Man måste flytta vänsterhanden lite nedåt för att kunna trycka på blinkersknapparna. Framförallt för att blinka vänster.
Tycker det är helt värdelöst rent ergonomiskt att behöva byta grepp på ratten varje gång man ska blinka för filbyte på motorvägen. En omkörning genererar 4 greppbyte på ratten. Man gör det utan att tänka på det, men det är allt annat än vilsamt på långkörningar.
Och för att anknyta till trådämnet, så är avsaknaden av blinkers/helljusspak just nu det enda som skulle få mig att inte beställa en ny Model Y Juniper när den kommer.