BMW i5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5

Inlägg av SwedishAdvocate »

Banane skrev: 15 okt 2023 09:22
SwedishAdvocate skrev: 15 okt 2023 09:06
Fast iAkita anger totalvikten ovan... Det är väl tjänstevikten som är intressant när man jämför bilars vikt – eller?...

Och tjänstevikten är för i5 M60 är angiven till 2 205 2 380 kg. Är det mycket tyngre än ngt motsvarande fossildrivet?...

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/m-s ... rsikt.html
En fossildriven femma väger strax under 2 ton har jag för mig så 2-300 kg extra ca.

Vikt sliter däck men plötslig acceleration sliter antagligen ännu mer. Partiklar i luften från däck är väl en sak. Tror att de är för stora för att åstadkomma skada i lungblåsorna som andra mindre partiklar kan göra. Däremot så är det ju mikroplaster som hamnar i naturen och därmed i allt levande efter ett tag. Hur stort problem det är vet jag egentligen inte. Får man cancer eller andra problem eller låter det bara läskigt?
Jag får rätta mig själv. Tjänstevikten för i5 M60 är tydligen 2380 kg. Men om man 'nöjer' sig med en i5 eDrive 40 så är tjänstevikten 2 205 kg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: BMW i5

Inlägg av vigge50 »

SwedishAdvocate skrev: 15 okt 2023 09:06
vigge50 skrev: 15 okt 2023 08:00
iAkita skrev: 14 okt 2023 23:05
SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2023 22:46
Legato skrev: 14 okt 2023 20:11


Nio ET5 Touring levereras väl redan?

MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.

Finns det ngn om info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
eDrive 40 verkar få dra 1500 kg och M60 2000 kg vad jag förstått. Men M60 verkar ha en totalvikt på 2900 kg (!), så man får verkligen se till att ta en titt på körkortet och påminna sig själv om vilken behörighet man har innan man kopplar på en släpkärra på en sån. [Min u.]
en riktigt tungviktare alltså, skulle inte vara fel om tillverkarna kunde börja få ner vikten på elbilarna då många väger galet mycket numera. [Min u.]

Jobbar själv med innemiljö då jag är VVS konsult och i Göteborg har stadsförvaltningen märkt att partiklar från däck när de kollar luften i klassrum.

Visst är det en fördel för luften i våra städer om vi går över till elbilar men frågan är om vinningen är så stor om de är så tunga så vi sliter däck i en allt högre grad?
Fast iAkita anger totalvikten ovan... Det är väl tjänstevikten som är intressant när man jämför bilars vikt – eller?...

Och tjänstevikten är för i5 M60 är angiven till 2 205 2 380 kg.

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/m-s ... rsikt.html
Sorry, du har helt rätt i att jag blandade ihop de olika benämningarna. Känns fortfarande högt men ja då är det inte riktigt så illa.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5

Inlägg av SwedishAdvocate »

Banane skrev: 15 okt 2023 09:22
SwedishAdvocate skrev: 15 okt 2023 09:06
Och tjänstevikten är för i5 M60 är angiven till 2 205 2 380 kg. Är det mycket tyngre än ngt motsvarande fossildrivet?...

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/m-s ... rsikt.html
En fossildriven femma väger strax under 2 ton har jag för mig så 2-300 kg extra ca.

Vikt sliter däck men plötslig acceleration sliter antagligen ännu mer. Partiklar i luften från däck är väl en sak. Tror att de är för stora för att åstadkomma skada i lungblåsorna som andra mindre partiklar kan göra. Däremot så är det ju mikroplaster som hamnar i naturen och därmed i allt levande efter ett tag. Hur stort problem det är vet jag egentligen inte. Får man cancer eller andra problem eller låter det bara läskigt?
Som jämförelse så väger tydligen laddhybridvarianten 550e xDrive 2 230 kg...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: BMW i5

Inlägg av lawe »

Harry Metcalf testar



Grumpy old man😊 Han var inte imponerad...
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5

Inlägg av Verdi_ »

lawe skrev: 21 jan 2024 20:57
Harry Metcalf testar



Grumpy old man😊 Han var inte imponerad...
Han gillar inga elbilar. Jag fattar inte hur dinosaurierna vägrar att erkänna ens den fina gasresponsen när de håller fast vid det gamla.
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: BMW i5

Inlägg av lawe »

Och ställde BMW dit en bil för att han skulle testa?? Visste de isf inte vad han skulle tycka när det inte sitter en V12:a under huven 😂
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: BMW i5

Inlägg av Front242 »

Gamle Harry var ju komiskt gubbsur.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5

Inlägg av Verdi_ »

lawe skrev: 21 jan 2024 20:57
Harry Metcalf testar

https://youtu.be/dpn3WkiQIPo?si=UQNJ67AojYCoGaR7

Grumpy old man😊 Han var inte imponerad...

Sån jävla bullshit. Vem kom på att 2 ton är ok men 2,2 ton är det inte?

Och att dra fram hydraulisk servo? BMW har inte använt det på jättelänge. Min M2 från 2016 hade elektrisk servo t ex. Men när man ska testa elbil så ska man tydligen låtsas som att det är specifikt elbilar som har elektrisk servo.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: BMW i5

Inlägg av Elof »

Nåja, någon elbilshatare är Harry icke:
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: BMW i5

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Elof skrev: 21 jan 2024 23:47
Nåja, någon elbilshatare är Harry icke:
Otroligt positiv video, perfekt att skicka till tveksamma släktingar och bekanta.:)
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: BMW i5

Inlägg av Luma »

lawe skrev: 21 jan 2024 20:57
Harry Metcalf testar



Grumpy old man😊 Han var inte imponerad...
Uppfriskande klarspråk från Harry. BMW i5 känns definitivt inte som en elbil i framkant. Baserad på en ICE-plattform med en 2 m lång motorhuv, där det uppenbarar sig ett jätteplastsjok när man lyfter på locket. Gillar speciellt sågningen av infotainmentsystemet: "here is a button that gives you a sort of short cut to the craziness". :D

Fantasiprislappen BMW satt på bilen kröner floppen.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5

Inlägg av Verdi_ »

Luma skrev: 22 jan 2024 18:49
lawe skrev: 21 jan 2024 20:57
Harry Metcalf testar



Grumpy old man😊 Han var inte imponerad...
Uppfriskande klarspråk från Harry. BMW i5 känns definitivt inte som en elbil i framkant. Baserad på en ICE-plattform med en 2 m lång motorhuv, där det uppenbarar sig ett jätteplastsjok när man lyfter på locket. Gillar speciellt sågningen av infotainmentsystemet: "here is a button that gives you a sort of short cut to the craziness". :D

Fantasiprislappen BMW satt på bilen kröner floppen.

i5 har fått väldigt bra betyg faktiskt. Tror inte den blir en flopp.

https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/i5
“This is the best-handling car in its class and makes a Model S feel like a shopping trolley”
https://www.carmagazine.co.uk/car-revie ... i5-saloon/
The BMW i5 is a very accomplished electric executive saloon. It's far better built and much better to drive than its closest competitor, the
https://www.caranddriver.com/bmw/i5
If an electric sedan with athletic moves, a refined ride, and a tech-forward take on luxury is what you're after, the BMW i5 fills that niche.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5

Inlägg av SwedishAdvocate »

Luma skrev: 22 jan 2024 18:49
lawe skrev: 21 jan 2024 20:57
Harry Metcalf testar

[en video]

Grumpy old man😊 Han var inte imponerad...
Uppfriskande klarspråk från Harry. BMW i5 känns definitivt inte som en elbil i framkant. Baserad på en ICE-plattform med en 2 m lång motorhuv, där det uppenbarar sig ett jätteplastsjok när man lyfter på locket. Gillar speciellt sågningen av infotainmentsystemet: "here is a button that gives you a sort of short cut to the craziness". :D

Fantasiprislappen BMW satt på bilen kröner floppen.
Är inte särskilt insatt, men en positiv aspekt från BMW's synvinkel lär väl vara att det inte finns så många konkurrenter i Europa och USA. Så här långt är det väl i princip bara Model S, Merca EQE, Taycan och VW ID.7. I USA finns även Lucid Air, men den verkar ju inte sälja särskilt bra. Kineserna verkar ju inte heller sälja särskilt bra utanför Kina. Inuti Kina är det väl annorlunda, det är ju deras hemmamarknad, så där blir det säkert tufft. De kinesiska bilarna är väl vidare alla(?) konstruerade som elbilar från grunden...

Men det är väl klart att det hade blivit en lättare och bättre bil om i5 konstruerats på en renodlad elbilsplattform.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: BMW i5

Inlägg av erbo73 »

Luma skrev: 22 jan 2024 18:49
lawe skrev: 21 jan 2024 20:57
Harry Metcalf testar



Grumpy old man😊 Han var inte imponerad...
Uppfriskande klarspråk från Harry. BMW i5 känns definitivt inte som en elbil i framkant. Baserad på en ICE-plattform med en 2 m lång motorhuv, där det uppenbarar sig ett jätteplastsjok när man lyfter på locket. Gillar speciellt sågningen av infotainmentsystemet: "here is a button that gives you a sort of short cut to the craziness". :D

Fantasiprislappen BMW satt på bilen kröner floppen.
Kan bara hålla med, och även om mycket som Harry säger. BMW låg så mycket framkant i början av 2010-talet (i3, i8) och sen hände ingenting. Att 2023 släppa en Model S-konkurrent som är tyngre, slöare, MYCKET mindre batteri och därmed kortare räckvidd och dessutom till ett överpris är ju bara för dåligt, och det här säger jag som stort fan av BMW. Ser man på handlarnas reor på Blocket har nog de själva också insett att den ligger alldeles för högt i pris. Jämför också i4 M50 och i5 M60, är verkligen i5:an en halv miljon kronor bättre? Knappast va. När specen släpptes trodde jag det var tryckfel att batteriet var på 82 kWh.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i5

Inlägg av ObscureEconomist »

Ja jag såg ingen vidare anledning att uppgradera från min i4 till i5. Blir att avvakta till neue klasse eller om audi är först med en A6 etron kombi.
BMW i4 M50 -22
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: BMW i5

Inlägg av lawe »

Audi gnuggar nog händerna nu. Känns som bra läge för A6 e-tron om de kan prissätta den lite vettigare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11575
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i5

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev: 23 jan 2024 11:22
Ja jag såg ingen vidare anledning att uppgradera från min i4 till i5. Blir att avvakta till neue klasse eller om audi är först med en A6 etron kombi.
Var själv lite nyfiken på i5 Touring/kombi, men när kommer den nya neue klasse ?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i5

Inlägg av Bjelke »

erbo73 skrev: 23 jan 2024 09:14
Luma skrev: 22 jan 2024 18:49
lawe skrev: 21 jan 2024 20:57
Harry Metcalf testar



Grumpy old man😊 Han var inte imponerad...
Uppfriskande klarspråk från Harry. BMW i5 känns definitivt inte som en elbil i framkant. Baserad på en ICE-plattform med en 2 m lång motorhuv, där det uppenbarar sig ett jätteplastsjok när man lyfter på locket. Gillar speciellt sågningen av infotainmentsystemet: "here is a button that gives you a sort of short cut to the craziness". :D

Fantasiprislappen BMW satt på bilen kröner floppen.
Kan bara hålla med, och även om mycket som Harry säger. BMW låg så mycket framkant i början av 2010-talet (i3, i8) och sen hände ingenting. Att 2023 släppa en Model S-konkurrent som är tyngre, slöare, MYCKET mindre batteri och därmed kortare räckvidd och dessutom till ett överpris är ju bara för dåligt, och det här säger jag som stort fan av BMW. Ser man på handlarnas reor på Blocket har nog de själva också insett att den ligger alldeles för högt i pris. Jämför också i4 M50 och i5 M60, är verkligen i5:an en halv miljon kronor bättre? Knappast va. När specen släpptes trodde jag det var tryckfel att batteriet var på 82 kWh.
82kWh, ja blir väl så när man utgår från en plattform gjord för annat än ren BEV tyvärr :(
Det är ju egentligen inte superdåligt men matchar ju inte biltypen riktigt, iaf inte idag, för
5-8 år sedan kanske men inte numera.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i5

Inlägg av ObscureEconomist »

martinot skrev: 23 jan 2024 18:06
ObscureEconomist skrev: 23 jan 2024 11:22
Ja jag såg ingen vidare anledning att uppgradera från min i4 till i5. Blir att avvakta till neue klasse eller om audi är först med en A6 etron kombi.
Var själv lite nyfiken på i5 Touring/kombi, men när kommer den nya neue klasse ?
2025 som jag förstått det, men först ut är en ix3 refresh
BMW i4 M50 -22
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: BMW i5

Inlägg av Force-Walker »

Touring finns på hemsidan nu:

BMW i5 eDrive40 Touring

Elektrisk
Från 833 800 kr


BMW i5 M60 xDrive Touring

Elektrisk
Från 1 275 800 kr
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5

Inlägg av taliz »

Rullade förbi lokala BMW-handlaren. För ett halvår år sen var där fullt med i4, iX3, iX m.m. med skyddstejp på.
Man kunde ju tro att där skulle vara en drös nya 5serie nu.
Men nope, inga elbilar överhuvudtaget. Istället drösvis med gamla 5serie plugin(nån kampanj på dem?).
Marknaden har verkligen ändrats rejält.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 07 feb 2024 14:28
Rullade förbi lokala BMW-handlaren. För ett halvår år sen var där fullt med i4, iX3, iX m.m. med skyddstejp på.
Man kunde ju tro att där skulle vara en drös nya 5serie nu.
Men nope, inga elbilar överhuvudtaget. [...
Pratade du med ngn säljare om när det kan finnas ett visningsex. av i5? Det kanske nyligen hade sålt det visningsex. de hade...

Gissar att i5 inte är en jättevanlig bil på svenska vägar. Det kanske är attraktivt för en del...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i5

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 07 feb 2024 19:29
taliz skrev: 07 feb 2024 14:28
Rullade förbi lokala BMW-handlaren. För ett halvår år sen var där fullt med i4, iX3, iX m.m. med skyddstejp på.
Man kunde ju tro att där skulle vara en drös nya 5serie nu.
Men nope, inga elbilar överhuvudtaget. [...
Pratade du med ngn säljare om när det kan finnas ett visningsex. av i5? Det kanske nyligen hade sålt det visningsex. de hade...

Gissar att i5 inte är en jättevanlig bil på svenska vägar. Det kanske är attraktivt för en del...
Jag har sett en i trafiken. :)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 07 feb 2024 19:29
taliz skrev: 07 feb 2024 14:28
Rullade förbi lokala BMW-handlaren. För ett halvår år sen var där fullt med i4, iX3, iX m.m. med skyddstejp på.
Man kunde ju tro att där skulle vara en drös nya 5serie nu.
Men nope, inga elbilar överhuvudtaget. [...
Pratade du med ngn säljare om när det kan finnas ett visningsex. av i5? Det kanske nyligen hade sålt det visningsex. de hade...

Gissar att i5 inte är en jättevanlig bil på svenska vägar. Det kanske är attraktivt för en del...
Dom har en i5 M60 för provkörning.
Poängen var att de inte verkar få leverans av/leverera några nya elbilar längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW i5

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

ObscureEconomist skrev: 23 jan 2024 11:22
Ja jag såg ingen vidare anledning att uppgradera från min i4 till i5. Blir att avvakta till neue klasse eller om audi är först med en A6 etron kombi.
Körde i5, håller med.
i4 är en rysligt trevlig bil.
Hade jag haft en i4 hade jag troligen väntat på ett större hopp innan byte.

Spännande att köra A6 när den väl släpps. Designen verkar vara KANON!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar