Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen

Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Moderator: Redaktion
Model 3 LR AWD från -19. 18000mil på samma batteri. Kör dock dagligen samt en del långa sträckor så 12voltsbatteriet i vår bil laddas ofta. Vad kostar ett byte? Kan man köpa ett billigare och bättre12v batteri än det som Tesla erbjuder?Tellus skrev: ↑19 feb 2024 18:52Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr
Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen![]()
Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Också en 2019 snart 5 år.Tellus skrev:Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr
Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen![]()
Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.Arctic Drifter skrev: ↑22 feb 2024 21:21Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.Tellus skrev: ↑22 feb 2024 21:22Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.Arctic Drifter skrev: ↑22 feb 2024 21:21Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.Tellus skrev: ↑22 feb 2024 21:22Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.Arctic Drifter skrev: ↑22 feb 2024 21:21Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
14V ibland lite plus brukar vara standard.Arctic Drifter skrev: ↑22 feb 2024 21:27Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.Tellus skrev: ↑22 feb 2024 21:22Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.Arctic Drifter skrev: ↑22 feb 2024 21:21Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Undra vem eller vad som förstörde värmepaketetRikardr skrev: ↑24 feb 2024 16:51Jag har en från mars 2019 och fick byta 12V batteri nyligen "ofrivilligt och abrupt" på skidresa. Bilen dog totalt (gick inte att komma in i den). Bilbärgning, Service 13.000 kr, Hyrbil. Mitt TIPS är = lämna in bilen på SC för kontroll / byte av 12V batteri innan garantin går ut.
Finns en annan tråd om detta = viewtopic.php?p=782038#p782038