Den allra första V4 hamnade såvitt jag vet i Härnösand...Arctic Drifter skrev: ↑16 feb 2024 09:06Instämmer med toppo, kul med vettigare alternativ än Skönsberg.
Dock brukar vi köra den här som soundtrack när vi rullar in sena kvällar: https://open.spotify.com/track/7KWoeBqSdZHEloYKVxssfG
Oavsett kul med V3/V4 lite längre norrut, snart kanske vi även får en V4 i den norra halvan av Sverige också...?
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
Tesla Y LR -22 EAP
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Nya superchargers i Sverige
My bad... Härnösand känns ju som södra sverige men det är tydligen norr om mitten
Tesla Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja, och Birsta är gränsfall.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya superchargers i Sverige
Svärmor sade alltid att de skulle hälsa på oss i södra Sverige när vi studerade i Umeå...
Referens Kiruna/Tornedalen
Tesla Y LR -22 EAP
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Jo, men det är rejäl skillnad, grövre än gamla V2 killgissar jag. Känds så iaf. Kanske inte vätskekylda längre?mikebike skrev: ↑16 feb 2024 08:07Att den är tjockare beror väl på att den är längre.Gustafsson skrev: ↑16 feb 2024 07:44Undrar vilken potential V4 har egentligen, kabeln är ju 4 ggr så tjock som v3 som ju klarar minst 260 kW.
V4 klarar väl inte mer ström än V3, bara högre spänning?
Lite tjockare isolering kanske krävs....
Edit igen:
https://www.teslarati.com/tesla-v4-supe ... ength/amp/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Testade V4 nyligen men föredrar nog lättheten i kabeln till V3 och V2 framöver. Tyngden på kabeln gjorde att varannan laddkabel låg på backen i Orsa när vi stannade där.fth skrev:Ur ett rent nörd-perspektiv tycker förstås jag också det är kul med v4, men rent praktiskt har det väl ingen som helst betydelse för en Tesla-ägare, eller har jag missat något?
…
/fth
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Nya superchargers i Sverige
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Det där ser ju extremt konstigt ut, hur tänkte dom där?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Var förbi Haninge SuC idag. Märkligt nog inte en enda ICEad plats, trots det var efter lunch och således 95% full parkering när alla ska in och köpa en platta Sofiero (SuC har alltså "tagit" av p-platserna utanför Systembolaget). Parkerade som brukligt längst bort från infarten där det fanns en plats med tomma rutor runtom och otroligt nog stod det ingen bil bredvid när jag kom tillbaka. Står alla planeterna i linje idag tro?
Re: Nya superchargers i Sverige
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Enda poängen med v4 just nu är ju att inga stolpar ska kunna bli blockerade, här slarvar man ju bort den fördelen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nya superchargers i Sverige
Vad menar du?
Det är ju en vanlig klassisk SuC-utformning där det står 2 bilar efter varandra.
Model Y P
Model S P
Model S P
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag tycker det ser extremt trångt ut, både mellan stolparna och runt om, svårt att se hur alla stolpar ska kunna utnyttjas samtidigt? Men det kanske är mer plats i verkligheten än vad det ser ut på bild?Nicke Nyfiken skrev: ↑17 feb 2024 20:40
/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Jo, detta är en klar fördel med dessa nya V4-dispensers även för oss som kör Tesla.Felixen skrev: ↑16 feb 2024 09:46Indirekt gynnas ju teslaägare också eftersom andra märken inte längre kommer att blockera laddare tack vara den längre kabeln och det är ju trevligt tycker jag.fth skrev: ↑16 feb 2024 09:13Ur ett rent nörd-perspektiv tycker förstås jag också det är kul med v4, men rent praktiskt har det väl ingen som helst betydelse för en Tesla-ägare, eller har jag missat något?Arctic Drifter skrev: ↑16 feb 2024 09:06Instämmer med toppo, kul med vettigare alternativ än Skönsberg.
Dock brukar vi köra den här som soundtrack när vi rullar in sena kvällar: https://open.spotify.com/track/7KWoeBqSdZHEloYKVxssfG
Oavsett kul med V3/V4 lite längre norrut, snart kanske vi även får en V4 i den norra halvan av Sverige också...?
Är det inte bara andra märken som gynnas av längre kabel och annorlunda placering av stolpe?
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är nog något som är svårt att komma ifrån. När man behöver längre kablar, så behöver man också kraftigare kablar då spänningsfallet annars blir för stort (även med samma effekt).themax skrev: ↑16 feb 2024 20:01Testade V4 nyligen men föredrar nog lättheten i kabeln till V3 och V2 framöver. Tyngden på kabeln gjorde att varannan laddkabel låg på backen i Orsa när vi stannade där.fth skrev:Ur ett rent nörd-perspektiv tycker förstås jag också det är kul med v4, men rent praktiskt har det väl ingen som helst betydelse för en Tesla-ägare, eller har jag missat något?
…
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag tror nog att det är samma avstånd som på de gamla V2 och V3. Tror man lurar sig för att V4 stolparna är mycket större och högre än V2 och V3.fth skrev: ↑17 feb 2024 20:54Jag tycker det ser extremt trångt ut, både mellan stolparna och runt om, svårt att se hur alla stolpar ska kunna utnyttjas samtidigt? Men det kanske är mer plats i verkligheten än vad det ser ut på bild?Nicke Nyfiken skrev: ↑17 feb 2024 20:40
/fth
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Nya superchargers i Sverige
Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?Lophornis skrev: ↑17 feb 2024 17:05Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Re: Nya superchargers i Sverige
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.tslaqqq skrev: ↑18 feb 2024 09:22Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?Lophornis skrev: ↑17 feb 2024 17:05Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Re: Nya superchargers i Sverige
Då sladden är mycket längre så ser det ju ok ut. Man parkerar med laddaren jäms med B-stolpen istället för bakluckan (på en Tesla).Knix skrev:Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.tslaqqq skrev: ↑18 feb 2024 09:22Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?Lophornis skrev: ↑17 feb 2024 17:05Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Nya superchargers i Sverige
Får nog bli lite rutor som visar hur man står, annars kommer det troligtvis bli kaos.jpetters skrev: ↑19 feb 2024 18:06Då sladden är mycket längre så ser det ju ok ut. Man parkerar med laddaren jäms med B-stolpen istället för bakluckan (på en Tesla).Knix skrev:Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.tslaqqq skrev: ↑18 feb 2024 09:22Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?Lophornis skrev: ↑17 feb 2024 17:05Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Tesla Model S 90D
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.Knix skrev: ↑19 feb 2024 17:46Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.tslaqqq skrev: ↑18 feb 2024 09:22Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?Lophornis skrev: ↑17 feb 2024 17:05Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nya superchargers i Sverige
Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.fth skrev: ↑19 feb 2024 18:21På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.Knix skrev: ↑19 feb 2024 17:46Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.tslaqqq skrev: ↑18 feb 2024 09:22Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?Lophornis skrev: ↑17 feb 2024 17:05Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).
/fth
Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Nya superchargers i Sverige
Inte?Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 19:29Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Tesla Björn lyckades ladda en ID Buzz på v4-SuC på Gardemoen i rätt ruta (med kontakten på motsatt sida som stolpen.)
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja, rakt över bilen så borde sladden räcka på flertalet bilar. Kanske inget för de som är rädda om lacken och möjligen inte största SUVarna.Knix skrev:Inte?Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 19:29Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Tesla Björn lyckades ladda en ID Buzz på v4-SuC på Gardemoen i rätt ruta (med kontakten på motsatt sida som stolpen.)
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nya superchargers i Sverige
I Orsa funkar det inte på en Model Y. Jag försökte igår.jpetters skrev: ↑19 feb 2024 20:12Ja, rakt över bilen så borde sladden räcka på flertalet bilar. Kanske inget för de som är rädda om lacken och möjligen inte största SUVarna.Knix skrev:Inte?Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 19:29Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Tesla Björn lyckades ladda en ID Buzz på v4-SuC på Gardemoen i rätt ruta (med kontakten på motsatt sida som stolpen.)
Model Y P
Model S P
Model S P