De har du rätt i! Gränsen för 10st står på flera ställen men jag hittar ingen källa direkt hos SKV. Kan vara så att det finns ett rättsfall som blivit prejudikat?Legato skrev: ↑21 feb 2024 14:23Japp, men det är två olika delar.Force-Walker skrev: ↑21 feb 2024 09:22Över 50 000kr så ska man skatta enligt SKV:Legato skrev: ↑21 feb 2024 08:16Verksamhet startad sen ett bra tagNect skrev: ↑20 feb 2024 23:47Passa dig bara så du inte köper och säljer fler än 10st bilar per år så SKV kommer och knackar på att det ska klassas som verksamhet med skatter som följd!Legato skrev: ↑20 feb 2024 22:08
Mmm, mig veterligen så har det bara funnits på bilar ägda av KVD tidigare. Så är det dock inte längre. Har faktiskt precis kört hem en bil från KVD Kungälv som ägdes av en privatperson men som också låg ute med fastpris.
Antar att de helt enkelt föreslår till säljaren att erbjuda ett fastpris en bit över reservationspris.
Känns som det nästan alltid är en usel affär för köparen att köpa till fastpris dock. Budgivningarna brukar landa en bra bit under fastpriset.
I mitt fall var mitt bud 75k lägre än fastpriset, men säljaren tog det ändå, faktiskt helt utan förhandling (vilket jag aldrig varit med om tidigare när reservation ej nåtts).
Vet inte om någon annan än jag bryr sig, men fick iaf bekräftat idag att Kungälv omsätter mest av KVD-anläggningarna före Åkersberga.
Men den där 10 bilarsgränsen tror jag är en "urban legend"...
https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... 12517.html
Skatt är solklart vid över 50k.
Men gränsen för om man bedriver verksamhet eller ej var det som diskuterades tidigare. Där finns påståenden om en 10 bilar per år gräns online, men inget officiellt från SKV. Skulle gissa att verkligheten är individuella bedömningar.
(Är inte i närheten av eventuell "10 gräns" privat för övrigt, köpa och äga får man göra hur många som helst ).
(Eftersom flera skriver om just 10st).
På en sajt så hävdar de att man frågat SKV och svaret var att de inte har en gräns. Utan prövar det från fall till fall. Kan mycket väl vara så att det t ex är PwC som har lagt det som en gräns för att kunna motivera det hela.