Nära 30% dyrare om man jämför basmodellerna är för dyrt för en folka, då hade jag istället tagit en riktig bil EQE som fonns drösvis på lagrer. Dvs prutmån
VW ID.7
Moderator: Redaktion
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW ID.7
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Det beror väl på vad man prioriterar. EQE har inte halvkombilucka som ID.7 och BMW i4. EQE får vidare som jag förstår det bara dra 750 kg... ID.7 får dra 1000 kg. Men verkar ju vara 'rätt' så konstiga dragviktssiffror för båda de här bilarna om man jämför med BMW i4. Som jag förstått det så får ju i4 dra 1600 kg...Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 dec 2023 10:28Nära 30% dyrare om man jämför basmodellerna är för dyrt för en folka, då hade jag istället tagit en riktig bil EQE som fonns drösvis på lagrer. Dvs prutmån
Oavsett så gissar jag att ID.7's pris återspeglar en efterfrågan. Kanske är det just halvkombiluckan och åtm. 1000 kg i dragvikt som säljer i jämförelse med EQE. Och det kanske finns mer eller mindre avsevärd prutmån på ID.7 också...
Det kanske även finns en skillnad mellan försäkringspremierna för ID.7 och EQE.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW ID.7
Jo så är det, olika krav och egenskaper.SwedishAdvocate skrev: ↑29 dec 2023 11:51Det beror väl på vad man prioriterar. EQE har inte halvkombilucka som ID.7 och BMW i4. EQE får vidare som jag förstår det bara dra 750 kg... ID.7 får dra 1000 kg. Men verkar ju vara 'rätt' så konstiga dragviktssiffror för båda de här bilarna om man jämför med BMW i4. Som jag förstått det så får ju i4 dra 1600 kg...Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 dec 2023 10:28Nära 30% dyrare om man jämför basmodellerna är för dyrt för en folka, då hade jag istället tagit en riktig bil EQE som fonns drösvis på lagrer. Dvs prutmån
Oavsett så gissar jag att ID.7's pris återspeglar en efterfrågan. Kanske är det just halvkombiluckan och åtm. 1000 kg i dragvikt som säljer i jämförelse med EQE. Och det kanske finns mer eller mindre avsevärd prutmån på ID.7 också...
Det kanske även finns en skillnad mellan försäkringspremierna för ID.7 och EQE.
Men VW har tvingats sänka priset på ID.3 och 4. De kommer tvingas göra samma sak även på ID.7
En VW ska inte kosta upp emot en MB, oavsett egenskaper.
ID.7 är helt klart ett steg i rätt riktning. Buzz är ju en klockren skapelse, sjukt habegär.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: VW ID.7
Förutom då att den knappt går 20 mil nu på vintern.
ID7 är det ju ingen som köper, dvs priset är definitivt för högt.
Man kan som sagt får en Mercedes eller BMW för samma pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW ID.7
Vet men Buzz blir man bara glad av att se.
Jag vill kunna ha känslan "vända sig om och titta på bilen" då man lämnar den...och njuta av utseendet då man närmar sig bilen igen.
Buzz har "det" i mina ögon.
Gillar annars bara små, låga sportiga bilar men WOW säger jag bara.
ID.7 skulle sett ut som Audi 6-elbil. Sett den live på mässan, jösses!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW ID.7
Körde en ID.7 i veckan, tyvärr levde den inte upp till mina förväntningar.
ID.4 för samma pengar är mycket trevligare, MYCKET. Även EQE som nu prisdumpas är det med.
Enkelt val.
Om man nu gillar bilar och värdesätter dessa egenskaper.
Ska man bara förflytta sig och behöver utrymmena så OK.
Tex ratt o sätesvärme är långsam, och touchknappar som gör lite som de vill och dessutom låter.
Bromspedal som sjunker vid bromsning, märkligt så man får svårt att moderera inbromsningen.
Stor skillnad mot tex en BMW som bara är exakt som en analog bil.
Småsaker tycker säkert många men jag älskar den finstämmighet och detaljnogranheten som de bättre BMW/MB har.
ID.4 för samma pengar är mycket trevligare, MYCKET. Även EQE som nu prisdumpas är det med.
Enkelt val.
Om man nu gillar bilar och värdesätter dessa egenskaper.
Ska man bara förflytta sig och behöver utrymmena så OK.
Tex ratt o sätesvärme är långsam, och touchknappar som gör lite som de vill och dessutom låter.
Bromspedal som sjunker vid bromsning, märkligt så man får svårt att moderera inbromsningen.
Stor skillnad mot tex en BMW som bara är exakt som en analog bil.
Småsaker tycker säkert många men jag älskar den finstämmighet och detaljnogranheten som de bättre BMW/MB har.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.7
https://elbilen.se/nyheter/trog-start-f ... d-7-i-kina
Priset är ändå hälften vad det är här ca 30 000 Euro.
Kanske det går bättre framöver.
Priset är ändå hälften vad det är här ca 30 000 Euro.
Kanske det går bättre framöver.
Re: VW ID.7
Samtidigt är väl alla andra bilar också billigare i Kina.Dexter skrev: ↑19 feb 2024 18:47https://elbilen.se/nyheter/trog-start-f ... d-7-i-kina
Priset är ändå hälften vad det är här ca 30 000 Euro.
Kanske det går bättre framöver.
Re: VW ID.7
Ja priserna verkar vara 50%-70% billigare än här generellt oavsett bilmärke.lawe skrev: ↑19 feb 2024 20:12Samtidigt är väl alla andra bilar också billigare i Kina.Dexter skrev: ↑19 feb 2024 18:47https://elbilen.se/nyheter/trog-start-f ... d-7-i-kina
Priset är ändå hälften vad det är här ca 30 000 Euro.
Kanske det går bättre framöver.
Tycker inte det är ok.
Det var någon bilhandlare i Tyskland som importerade några nya ID4 och ID5 från Kina för drygt 20 000Euro/st.
Han lyckades typbesikta dem i Tyskland men Volkswagen stoppade försäljningen så de blev beslagtagna.
Blev nog Domstolsärende av det.
Så privat import från Kina verkar inte fungera ser det ut som.
Re: VW ID.7
Kines vs Amerikan vs Tysk
BYD Seal vs Tesla Model 3 vs VW ID.7 – best EV? | Road trip costs compared! | What Car?
BYD Seal vs Tesla Model 3 vs VW ID.7 – best EV? | Road trip costs compared! | What Car?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 953
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Och nu finns ju ID.7 snart även som Touring. Undrar hur lång tid det tar innan det kommer ett test av ID.7 Touring med stora batteriet mot en eller två SUVar/Crossovers...
Det är ett test som jag skulle vilja se.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 514
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: VW ID.7
Provkörde ID.7 idag.
Från att ha haft inställningen "aldrig mer VW" så väckte den ett ha begär.
Komforten och den låga ljudnivån tillsammans med den uppdaterade programvaran är ett stort lyft från ID.4.
Tyckte den var riktigt skön att köra, absolut ingen racer men en kryssare.
Absolut en contender nu när det börjar bli dags att byta ut ID.4an.
En liten notis:
Dragvikten kommer öka på dom nya VW bilarna då dom kommer gå på 8% klassning ner från 12%.
Från att ha haft inställningen "aldrig mer VW" så väckte den ett ha begär.
Komforten och den låga ljudnivån tillsammans med den uppdaterade programvaran är ett stort lyft från ID.4.
Tyckte den var riktigt skön att köra, absolut ingen racer men en kryssare.
Absolut en contender nu när det börjar bli dags att byta ut ID.4an.
En liten notis:
Dragvikten kommer öka på dom nya VW bilarna då dom kommer gå på 8% klassning ner från 12%.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Ett tips är att kolla huvudutrymmet i baksätet på halvkombimodellen. Jag är ca 1,87 och kan inte sitta raklång. Påminde om de första Model S med plåttak. Huvudutrymmet bak är således bättre i t.ex. en 2019 Model 3 (har inte testat baksätet i nya Highland).
Antar dock att takhöjden bak inte kommer vara ngt problem i ID.7 Tourer (kombin), men baksätet i den har jag inte testat.
Antar dock att takhöjden bak inte kommer vara ngt problem i ID.7 Tourer (kombin), men baksätet i den har jag inte testat.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.7
Håller med.
Hade varit en bättre match om de tagit med ID5 tillsammans med Seal och M3, istället för ID7 som de valde att göra nu.
Vet faktiskt inte varför de tog detta beslutet? Skumt håller jag med oavsett!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.7
ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
M3 RWD -22
Re: VW ID.7
Förstår dig helt.ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Jag hade ju önskat mig en bil med Teslas enormt effektiva drivlina och mjukvara kring denna, men med en praktisk hatchbacklösning som ID7 och PS2. Vädigt synd att Tesla gick för en sedan-baklucka på M3. Utrymmena i M3 är riktigt bra för sin storlek, men en hatchbacklucka hade gjort det praktisk mycket lättare att nyttja de. I dag är det ofta svårt att göra så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Gissar att en M3 Touring/kombi också hade sålt rätt bra i åtm. Europa. Särskilt om den även haft instrumentering/HUD bakom ratten, svart innertak, blinkersspak, fysisk växelväljare, riktig regnsensor och riktiga parkeringssensorer.martinot skrev: ↑23 feb 2024 11:47Förstår dig helt.ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Jag hade ju önskat mig en bil med Teslas enormt effektiva drivlina och mjukvara kring denna, men med en praktisk hatchbacklösning som ID7 och PS2. Vädigt synd att Tesla gick för en sedan-baklucka på M3. Utrymmena i M3 är riktigt bra för sin storlek, men en hatchbacklucka hade gjort det praktisk mycket lättare att nyttja de. I dag är det ofta svårt att göra så.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- elbilist
- Inlägg: 953
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.7
Värmning av batteriet upp till 8c är sänkt till 0c celltemp sedan Sw3.0ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Ger bra mycket bättre förbrukning på korta resor.
Problemet med MEB batterier är från de tidiga bilarna där vissa moduler behövde bytas.
Detta är inte samma batteripack som idag sitter i bilarna, därav den snabbare laddhastigheten på nya bilar.
När det gäller räckviddstester så känner jag att de bara blir sämre och sämre ju fler som skall försöka sig på det.
NAF är väl de som har absolut högts spridning på sina tester och dessutom en helt förklastlig sträcka de valt.
Men klart är att MEB bilarna inte är alls lika effektiva som tex Tesla på vintern, så det skall bli spännande att se hur ID7 presenterar på sommaren.
Sen känns det även som att MEB bilarna kan gå riktigt snål vid lite långsammare körning och stadstrafik men luftmotståndet, speciellt vid blåsigt och regnigt väder ställer till det en del i högre farter.
Det är iaf min reflektion efter typ 11k mil i en id4.
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
En ID.7 har ju väsentligt mkt lägre luftmotstånd än en ID.4. Jag gissar att det kommer bli märkbar skillnad i räckvidd till fördel för ID.7 i hastigheter som 100-120 km/h.R_Edvinsson skrev: ↑23 feb 2024 12:44Värmning av batteriet upp till 8c är sänkt till 0c celltemp sedan Sw3.0ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Ger bra mycket bättre förbrukning på korta resor.
Problemet med MEB batterier är från de tidiga bilarna där vissa moduler behövde bytas.
Detta är inte samma batteripack som idag sitter i bilarna, därav den snabbare laddhastigheten på nya bilar.
När det gäller räckviddstester så känner jag att de bara blir sämre och sämre ju fler som skall försöka sig på det.
NAF är väl de som har absolut högts spridning på sina tester och dessutom en helt förklastlig sträcka de valt.
Men klart är att MEB bilarna inte är alls lika effektiva som tex Tesla på vintern, så det skall bli spännande att se hur ID7 presenterar på sommaren.
Sen känns det även som att MEB bilarna kan gå riktigt snål vid lite långsammare körning och stadstrafik men luftmotståndet, speciellt vid blåsigt och regnigt väder ställer till det en del i högre farter.
Det är iaf min reflektion efter typ 11k mil i en id4. [Min u.]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW ID.7
Huvudsaken det finns rejäl regen, vid låg hastighet vill jag ha creep. Den Enyaq jag provkörde hade för låg regen, men det går tydligen att ändra.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW ID.7
Verkar som att de faktiskt har fått till en rätt effektiv drivlina. Samma förbrukning som M3 highland på autobahn. Förvisso 2WD mot 4WD men också en större bil.martinot skrev: ↑23 feb 2024 11:47Förstår dig helt.ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Jag hade ju önskat mig en bil med Teslas enormt effektiva drivlina och mjukvara kring denna, men med en praktisk hatchbacklösning som ID7 och PS2. Vädigt synd att Tesla gick för en sedan-baklucka på M3. Utrymmena i M3 är riktigt bra för sin storlek, men en hatchbacklucka hade gjort det praktisk mycket lättare att nyttja de. I dag är det ofta svårt att göra så.