![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Moderator: Redaktion
Det beror på. För mig är OPD en viktig del av hela elbilsupplevelsen. Inget jag personligen kan kompromissa bort.
Se kritik mot denna testen som andra framfört i andra trådar här på forumet.macky skrev: ↑23 feb 2024 14:50Verkar som att de faktiskt har fått till en rätt effektiv drivlina. Samma förbrukning som M3 highland på autobahn. Förvisso 2WD mot 4WD men också en större bil.martinot skrev: ↑23 feb 2024 11:47Förstår dig helt.ANLI skrev: ↑23 feb 2024 11:18ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
ID.4 har haft batteriproblem och det är samma batteri i ID.7.
82 kWh brutto men bara 72 kWh användbart enligt Aviloo.
https://carup.se/defekta-batterier-i-2- ... byggas-om/
Jag hade ju önskat mig en bil med Teslas enormt effektiva drivlina och mjukvara kring denna, men med en praktisk hatchbacklösning som ID7 och PS2. Vädigt synd att Tesla gick för en sedan-baklucka på M3. Utrymmena i M3 är riktigt bra för sin storlek, men en hatchbacklucka hade gjort det praktisk mycket lättare att nyttja de. I dag är det ofta svårt att göra så.
Ja, det var väl det absolut största felet som var helt galet med detta testet. Förstår inte hur man kan göra så. Galet.
Jag förstår inte riktigt det resonemanget. Vad spelar det för roll om Model 3 hade 10-15 grader varmt batteri och ID7 ytterligare några grader varmare?
Problemet är väl inte transparensen utan att testresultaten är konstiga, i en tidigare video kom han fram till att det är samma förbrukning på hans ID.7 som en Model Y och nu är detsamma som Model 3. Model Y har vi massvis med statistik på som visar att den drar mer än Model 3 vilket är rimligt då det är samma motorer mm men Y har större frontarea, Model 3 Highland ska dessutom ha lägre Cd än Model Y vilket borde få skillnaden att öka nu.
Hur mkt energi drar datorkraften i en Model 3? Vill minnas att jag läst här på forumet att det hade en påverkan när Tesla vid ett tidigare tillfälle uppgraderade datorkraften i 3. Kan det ha varit Ryzen?... Gissar att det inte är lika mkt datorkraft i ID.7.OfarligTesla skrev: ↑25 feb 2024 12:42Problemet är väl inte transparensen utan att testresultaten är konstiga, i en tidigare video kom han fram till att det är samma förbrukning på hans ID.7 som en Model Y och nu är detsamma som Model 3. Model Y har vi massvis med statistik på som visar att den drar mer än Model 3 vilket är rimligt då det är samma motorer mm men Y har större frontarea, Model 3 Highland ska dessutom ha lägre Cd än Model Y vilket borde få skillnaden att öka nu.
Ja men det är ju ingen markant skillnad i vad datorerna drar i Model 3 och Model Y (vad jag vet är det exakt samma datorer). Om man gör ett enkelt test som säger att ID.7 = Model Y och sen säger att ID.7 = Model 3 samtidigt som det finns massvis med statistik som säger att Model Y =/= Model 3 så måste man såklart misstänka att det är stora fel på ens testmetodik i något av testen.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2024 12:59Hur mkt energi drar datorkraften i en Model 3? Vill minnas att jag läst här på forumet att det hade en påverkan när Tesla vid ett tidigare tillfälle uppgraderade datorkraften i 3. Kan det ha varit Ryzen?... Gissar att det inte är lika mkt datorkraft i ID.7.
Det var ett tag sedan jag såg jämförelsen med MY så jag kanske minns fel men ett par saker som kan förklara varför ID7 drog lika mycket som en MY då är dels vilken variant av MY det var och dels temperaturen vid testet. Det var väl lite kallare än vid testet mot M3 och då märks ID7:ans brist på värmepump mycket mer.OfarligTesla skrev: ↑25 feb 2024 12:42Problemet är väl inte transparensen utan att testresultaten är konstiga, i en tidigare video kom han fram till att det är samma förbrukning på hans ID.7 som en Model Y och nu är detsamma som Model 3. Model Y har vi massvis med statistik på som visar att den drar mer än Model 3 vilket är rimligt då det är samma motorer mm men Y har större frontarea, Model 3 Highland ska dessutom ha lägre Cd än Model Y vilket borde få skillnaden att öka nu.
Bör väl gå att pruta ner under 600.I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
VW (och Audi och Skoda) säljs i Sverige numera genom agentmodellen dvs det går inte att pruta med återförsäljaren.taliz skrev: ↑09 mar 2024 02:24Priser på Tourer ute.
Bör väl gå att pruta ner under 600.I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.taliz skrev: ↑09 mar 2024 02:24Priser på Tourer ute.
Bör väl gå att pruta ner under 600.I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Klart det gör.toppo skrev: ↑09 mar 2024 07:51Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.taliz skrev: ↑09 mar 2024 02:24Priser på Tourer ute.
Bör väl gå att pruta ner under 600.I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.taliz skrev: ↑09 mar 2024 08:31Klart det gör.toppo skrev: ↑09 mar 2024 07:51Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.taliz skrev: ↑09 mar 2024 02:24Priser på Tourer ute.
Bör väl gå att pruta ner under 600.I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Det gör dom visst. Googla själv.toppo skrev: ↑09 mar 2024 09:20Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.taliz skrev: ↑09 mar 2024 08:31Klart det gör.toppo skrev: ↑09 mar 2024 07:51Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.taliz skrev: ↑09 mar 2024 02:24Priser på Tourer ute.
Bör väl gå att pruta ner under 600.I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
Då borde ju Passat också ökat motsvarande.
Du får gärna posta en aktuell offert från VW i Lund på en ID7 med rabatt då, det går inte längre.taliz skrev: ↑09 mar 2024 09:28Det gör dom visst. Googla själv.toppo skrev: ↑09 mar 2024 09:20Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.taliz skrev: ↑09 mar 2024 08:31Klart det gör.toppo skrev: ↑09 mar 2024 07:51Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
Konstigt, det gick utmärkt för mig att pruta hos VW i Lund.
Byggde en på vw.se precis nu(klockan går före för jag är på Bali):
IMG_0567.png
Vem har sagt ngt om laddhybrid?
IMG_0568.png
Det är ju för att OPD är mindre effektivt.martinot skrev: ↑24 feb 2024 22:32Det beror på. För mig är OPD en viktig del av hela elbilsupplevelsen. Inget jag personligen kan kompromissa bort.
Orsaken att jag inte kör Taycan, som annars är en enormt trevlig elbil, är främst just frånvaron av OPD (och i andra hand den idiotiska placeringen av laddintaget).
Du menar att all utrustning på bilen behöver vara effektiv för att finnas med? Massage i sätet är kanske med för att det är effektivare än att åka en omväg till massören?Piggelin skrev: ↑09 mar 2024 09:50Det är ju för att OPD är mindre effektivt.martinot skrev: ↑24 feb 2024 22:32Det beror på. För mig är OPD en viktig del av hela elbilsupplevelsen. Inget jag personligen kan kompromissa bort.
Orsaken att jag inte kör Taycan, som annars är en enormt trevlig elbil, är främst just frånvaron av OPD (och i andra hand den idiotiska placeringen av laddintaget).
Så du valde att inte välja Edition varianten där alla paket utom ett ingår i samma grundpris?taliz skrev: ↑09 mar 2024 09:28Det gör dom visst. Googla själv.toppo skrev: ↑09 mar 2024 09:20Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.taliz skrev: ↑09 mar 2024 08:31Klart det gör.toppo skrev: ↑09 mar 2024 07:51Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
Konstigt, det gick utmärkt för mig att pruta hos VW i Lund.
Byggde en på vw.se precis nu(klockan går före för jag är på Bali):
IMG_0567.png
Vem har sagt ngt om laddhybrid?
IMG_0568.png
Fel. 615 var listpriset på Max. Men många fick rabatter på 50-60k. Sen 70k bonus på det förstås.R_Edvinsson skrev: ↑09 mar 2024 10:11Så du valde att inte välja Edition varianten där alla paket utom ett ingår i samma grundpris?taliz skrev: ↑09 mar 2024 09:28Det gör dom visst. Googla själv.toppo skrev: ↑09 mar 2024 09:20Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.taliz skrev: ↑09 mar 2024 08:31Klart det gör.toppo skrev: ↑09 mar 2024 07:51
Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
Konstigt, det gick utmärkt för mig att pruta hos VW i Lund.
Byggde en på vw.se precis nu(klockan går före för jag är på Bali):
IMG_0567.png
Vem har sagt ngt om laddhybrid?
IMG_0568.png
Och använder det som jämförelse.
Köpte ID4 Max 2021.
650k kostade de bilarna, dvs samma som ID7 Edition kostar idag.
1:st modellerna, speciellt den utan Max som saknade typ all form av likvärdig utrustning.
VW does not specify when the ID.7 Tourer, built in Emden in Germany, will be delivered in the announcement of the order launch. However, it should be mentioned that the “campaign bonus” of €4,760 is currently still being deducted from the ID.7 Tourer in the VW configurator. VW has offered the bonus after Germany ended its environmental bonus rather abruptly last year. German customers can thus theoretically order the EV from 50,035 euros. Regardless of the campaign bonus, at 54,795 euros, the list price of the ID.7 Tourer is even 2,200 euros cheaper than the ID:7 hatchback. The latter is still listed in the configurator at the announced 56,995 euros.