Verkstad för lack och plåtskada

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av Nucky »

Har fått en aningen tråkig lack och plåtskada på bilen. Ej anmält till försäkringsbolaget ännu. Vill helst inte hamna i loopen mellan verkstäder som strejkar och ett försäkringsbolag som vägrar ta sitt ansvar.

Plats: Stockholm

Om jag nu anmäler detta till försäkringsbolaget - Kommer det finnas någon verkstad som fixar lack och plåtskadan ihop med försäkringsbolaget eller ska jag försöka ta den till en verkstad som faktisk gör något åt skadan utan att blanda in försäkringsbolaget?

Man ser ju att Tesla försöker rekrytera personal till roller som hanterar denna typ av skador men man vet ju inte hur lång tid dom har på sig att starta upp verksamheten internt.

Då lackskadan gått förbi lacken så är man ju smått orolig för eventuella rostskador i dagens väderlag med salt & smuts på vägarna.
Screenshot 2024-01-20 at 11.30.32.png
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av wannabee »

Nucky skrev: 20 jan 2024 11:31
Har fått en aningen tråkig lack och plåtskada på bilen. Ej anmält till försäkringsbolaget ännu. Vill helst inte hamna i loopen mellan verkstäder som strejkar och ett försäkringsbolag som vägrar ta sitt ansvar.

Plats: Stockholm

Om jag nu anmäler detta till försäkringsbolaget - Kommer det finnas någon verkstad som fixar lack och plåtskadan ihop med försäkringsbolaget eller ska jag försöka ta den till en verkstad som faktisk gör något åt skadan utan att blanda in försäkringsbolaget?

Man ser ju att Tesla försöker rekrytera personal till roller som hanterar denna typ av skador men man vet ju inte hur lång tid dom har på sig att starta upp verksamheten internt.

Då lackskadan gått förbi lacken så är man ju smått orolig för eventuella rostskador i dagens väderlag med salt & smuts på vägarna.

Screenshot 2024-01-20 at 11.30.32.png
Har nån skada på min bil sedan i somras och lagt på fett från en fettpatron på stället.

Typ sådan här. https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 72EALw_wcB
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av dstr »

Det där lagas inte. Dörrarna byts.

...och på Teslas hemsida kan du hitta approved body shops.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av Fredrik j »

Du måste inte använda försäkringen bara för att du anmäler skadan. Du kan när som helst avsluta ärendet och välja att göra det själv. Jag hade börjat med försäkringsbolaget.
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av Nucky »

Tror du att detta gäller för bägge dörrarna?

Jag hittade tre verkstäder i Stockholmsområdet på Teslas hemsida. Ifall jag anmäler till försäkringsbolaget, kommer dessa att skicka mig till någon utav dessa eller är det kanske Tesla som byter dörrarna?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av frippe »

Lösningen beror väl lite på hur gammal bilen är, om det är vagnskadegaranti kvar eller inte.

Är det inte det kan ditt försäkringsbolag skicka dig till vilken firma som helst, måste inte vara någon som tesla listar på sin sida.

Eller tar du den till en firma du har förtroende för.

När vår gamla model s fick en skada fixades allt av en lokal firma som rekommenderades av försäkringsbolaget. Blev väldigt bra faktiskt.
Model Y LR.
Model S70D
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av Nucky »

frippe skrev: 20 jan 2024 11:55
Lösningen beror väl lite på hur gammal bilen är, om det är vagnskadegaranti kvar eller inte.

Är det inte det kan ditt försäkringsbolag skicka dig till vilken firma som helst, måste inte vara någon som tesla listar på sin sida.

Eller tar du den till en firma du har förtroende för.

När vår gamla model s fick en skada fixades allt av en lokal firma som rekommenderades av försäkringsbolaget. Blev väldigt bra faktiskt.
Bilen är från 2023. Så vagnskadegaranti finns kvar. Det jag undrar är kring vad någon nämnt ovanför att byte av dörrar görs. Vem gör vad då tänker jag. Vill bara inte hamna mellan stolarna.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av bylund »

Nucky skrev: 20 jan 2024 12:47
frippe skrev: 20 jan 2024 11:55
Lösningen beror väl lite på hur gammal bilen är, om det är vagnskadegaranti kvar eller inte.

Är det inte det kan ditt försäkringsbolag skicka dig till vilken firma som helst, måste inte vara någon som tesla listar på sin sida.

Eller tar du den till en firma du har förtroende för.

När vår gamla model s fick en skada fixades allt av en lokal firma som rekommenderades av försäkringsbolaget. Blev väldigt bra faktiskt.
Bilen är från 2023. Så vagnskadegaranti finns kvar. Det jag undrar är kring vad någon nämnt ovanför att byte av dörrar görs. Vem gör vad då tänker jag. Vill bara inte hamna mellan stolarna.
Auktoriserade skadeverkstäder gör hela jobbet. Tesla blir bara inblandade som leverantör av reservdelar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av dstr »

Nucky skrev: 20 jan 2024 11:45
Tror du att detta gäller för bägge dörrarna?

Jag hittade tre verkstäder i Stockholmsområdet på Teslas hemsida. Ifall jag anmäler till försäkringsbolaget, kommer dessa att skicka mig till någon utav dessa eller är det kanske Tesla som byter dörrarna?
Båda kommer bytas. Framdörren hade kanske gått att rädda (billigare än en ny dörr) om skadan suttit på "rak plåt".

Kontakta försäkringsbolaget. Fråga vilken skadeverkstad dom föreslår. Kolla så den står med på Teslas lista med approved body shops. Vägra om dom skulle föreslå Werksta.
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av Nucky »

Har Trygg Hansa som försäkringsbolag. Gjorde en anmälan på deras hemsida och dom listade en verkstad som fanns med på "Approved Body Shops" då jag vart klar med formuläret.
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av Nucky »

Någon med erfarenhet av Ekerö Bilskadecenter AB, Ellte Bil & Forsaljnings AB (Tumba) eller Lidingö Bilskadeservice för åtgärder på lack och plåtskador eller byte av plåtdelar?

Oklart vilken man bör gå vidare med via försäkringsbolaget.
GreyEv
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2023 23:08

Re: Verkstad för lack och plåtskada

Inlägg av GreyEv »

Nucky skrev: 22 jan 2024 12:09
Någon med erfarenhet av Ekerö Bilskadecenter AB, Ellte Bil & Forsaljnings AB (Tumba) eller Lidingö Bilskadeservice för åtgärder på lack och plåtskador eller byte av plåtdelar?

Oklart vilken man bör gå vidare med via försäkringsbolaget.
Jag undrar detta oxå. Är lite i samma situation. Någon med erfarenhet?
Skriv svar