VM i killgissning med Stefan Sauk

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

VM i killgissning med Stefan Sauk

Inlägg av tesla newbie »

Lyssnade på denna igår för att jag var intresserad av argumenten mot elbilar:

Ni som har några minuter över kan ju lyssna och sedan avgöra om min rubrik är orättvis eller inte :-)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VM i killgissning med Stefan Sauk

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 26 feb 2024 10:53
Lyssnade på denna igår för att jag var intresserad av argumenten mot elbilar:

[Sauk i Y-tuben.]

Ni som har några minuter över kan ju lyssna och sedan avgöra om min rubrik är orättvis eller inte :-)
Om man inte pallar lyssna – skulle man kunna få en kort sammanfattning med typ de huvudsakliga logiska felsluten. Du eller ngn annan får naturligtvis göra sammanfattningen precis hur kort som helst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: VM i killgissning med Stefan Sauk

Inlägg av Verdi_ »

Orkar inte lyssna men det är väl det vanliga. Att tekniken inte är bra nog, att räckvidden är för dålig. Att man fryser när det är vinter. Att det är synd om barnen i Afrika osv osv.
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: VM i killgissning med Stefan Sauk

Inlägg av -AG- »

Sammanfattningsvis:
- Företagspolicys driver på övergång till batteribilar men de undrar över kalkylen och hur bra det fungerar i praktiken för tex resande säljare
- Batteribilar är dyra
- Dålig räckvidd
- Problematisk gruvdrift av metaller/mineraler som behövs i batterier.
- Diesel bättre än hybrid om man ej laddar

Vissa poänger. Elbilar är inte för alla, utvinning av metaller kan vara problematisk. När utvecklingen går fort kan begprisena falla mycket.

Exemplet som går som en röd tråd i inspelningen är räknat på en Audi etron med pris på 1.2 miljoner. Priser och räckvidd på bilen kan jag inte men känns lite skruvat. När de pratat med sina bekanta känns det som att de tolkar avstånd mellan laddning som räckvidd (100-0%). Pga de använder denna siffra tillsammans med batteristorlek. Tycker att den bör klara mer än 15-17 mil på vintern. Sedan används denna siffra för att räkna ut milkostnad. Som grädde på moset 600000kr i värdetapp på tre år.

Om man staplar alla problem på varandra blir det ganska skruvat. Men visst, elbilar är inte för alla. Resande säljare är dock kanske inte representativa för hur de flesta använder sin bil. Men för dem är fossilbil säkert i många fall enklare. Ingen av dem (Sauk eller ”Onkel Fester”) kör elbilar och diskussionen blir mest av typen hörsägen och gissningar.
Senast redigerad av -AG-, redigerad totalt 3 gång.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VM i killgissning med Stefan Sauk

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tack.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar