Funderingar inför beställning ny Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av carlf »

Hej!
är i behov av en andrabil för att komplettera familjens primära laståsna (Skoda Enyaq 80X).
Varken Model Y eller Model 3 har inte lockat så mycket tidigare, i ärlighetens namn mest pga utseendet och känslan i byggkvaliten.
Med lanseringen av 2024 Model 3 / Highland kom suget tillbaka. En Model 3 skulle definitivt fungera för oss i vardagen istället för typ en ID.3 eller liknande. Kostnaden är ju lite annorlunda men det kanske det kan få vara värt.
Några funderingar som jag brottas med - feedback tas tacksamt emot:

- Service och skadehantering. Jag bor ca 12 mil från närmaste skadeverkstad och just nu verkar ju det vara en väldigt god ide att låta bli att krocka... Hela situatinen med strejken är väl ett kapitel för sig men det jag främst undrar är om man på riktigt behöver vara orolig för ett halvårs väntetid vid en mindre parkeringsskada, mild krock etc? Bilden som målas upp med clickbaitrubriker i media verkar ju inte rolig. Typ "Lennart har väntat i 8 månader"...

- SR eller LR. Jag är rätt övertygad om att SR funkar kanon i vardagen och på långresor kommer vi primärt slita på Enyaqen eftersom det är en tjänstebil med allt vad det innebär. Jag har bara lyckats provköra LR och den var ju svinkul såklart. SR borde upplevas pigg ändå, eller? Någon SR-ägare som är missnöjd med dörrsidorna i textil istället för alcantara, eller med den mindre stereon?

- färg. Jag älskar inte biltvätt så vit går bort. Stealth Grey ser grym ut. Kan man anta att alla lackerna överlag håller samma mediokra kvalitet, eller är det rimligt att anta skillnader även i hållbarhet? Något måste med PPF? Inte så sugen på att plasta in hela bilen men jag begriper att det kanske behövs, till viss del.

- dragkrok. Jag behöver inte det och funderar på att skippa det, men man vet ju aldrig om man ändrar sig... Teslas eminenta säljare lyckas inte på ett tillfredsställande sätt bekräfta att det går att eftermontera, de hänvisar bara till "shopen" där drakrokspaket bara finns till MY/MS...

- finansiering. Jag har möjlighet att casha bilen men funderar ändå på privatavbetalning via Tesla. Kan man närsomhelst amortera av hela lånet, någon som vet?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av MangeT »

Jag kan svara lite kort vad jag anser.
Kör själv en LR men har aldrig hört någon klaga på trycket i SR. Den är ju lite svagare och bara bakhjulsdriden men också lite lättare och kanske på ett sätt roligare att köra.
Dragkrok går inte att eftermontera på Model 3.
Har inte råkat ut för någon skada än så kan inte svara för hur det fungerar.
12 mil till närmaste SC kan vara frustrerande kan jag tänka mig om man har otur och får en bil med problem. Kör mobilservice i närheten så kan det hjälpa upp situationen betydligt.
Är olika kvalitet på lackerna. Har dålig koll på vilka som är bäst nu.
Har själv en 2022 i midnight silver och tycker den håller bra.
Körde finansiell leasing från vår företagsbank som vi brukar göra vid bilaffärer.
Har dessvärre ingen koll på Teslas privatleasing.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av MC Red »

carlf skrev: 27 feb 2024 13:16
Hej!
är i behov av en andrabil för att komplettera familjens primära laståsna (Skoda Enyaq 80X).
Varken Model Y eller Model 3 har inte lockat så mycket tidigare, i ärlighetens namn mest pga utseendet och känslan i byggkvaliten.
Med lanseringen av 2024 Model 3 / Highland kom suget tillbaka. En Model 3 skulle definitivt fungera för oss i vardagen istället för typ en ID.3 eller liknande. Kostnaden är ju lite annorlunda men det kanske det kan få vara värt.
Några funderingar som jag brottas med - feedback tas tacksamt emot:

- Service och skadehantering. Jag bor ca 12 mil från närmaste skadeverkstad och just nu verkar ju det vara en väldigt god ide att låta bli att krocka... Hela situatinen med strejken är väl ett kapitel för sig men det jag främst undrar är om man på riktigt behöver vara orolig för ett halvårs väntetid vid en mindre parkeringsskada, mild krock etc? Bilden som målas upp med clickbaitrubriker i media verkar ju inte rolig. Typ "Lennart har väntat i 8 månader"...

- SR eller LR. Jag är rätt övertygad om att SR funkar kanon i vardagen och på långresor kommer vi primärt slita på Enyaqen eftersom det är en tjänstebil med allt vad det innebär. Jag har bara lyckats provköra LR och den var ju svinkul såklart. SR borde upplevas pigg ändå, eller? Någon SR-ägare som är missnöjd med dörrsidorna i textil istället för alcantara, eller med den mindre stereon?

- färg. Jag älskar inte biltvätt så vit går bort. Stealth Grey ser grym ut. Kan man anta att alla lackerna överlag håller samma mediokra kvalitet, eller är det rimligt att anta skillnader även i hållbarhet? Något måste med PPF? Inte så sugen på att plasta in hela bilen men jag begriper att det kanske behövs, till viss del.

- dragkrok. Jag behöver inte det och funderar på att skippa det, men man vet ju aldrig om man ändrar sig... Teslas eminenta säljare lyckas inte på ett tillfredsställande sätt bekräfta att det går att eftermontera, de hänvisar bara till "shopen" där drakrokspaket bara finns till MY/MS...

- finansiering. Jag har möjlighet att casha bilen men funderar ändå på privatavbetalning via Tesla. Kan man närsomhelst amortera av hela lånet, någon som vet?
Jag svarar bara på det jag 100% vet så kanske någon annan jag fylla på.

Jag kör Highland SR som andrabil. Jag säger att SR definitivt räcker till både vad gäller prestanda och räckvidd. Om det är som andrabil så råder det ingen tvekan. Däremot är risken att ni kommer vända på det och föredra M3 som långfärdskamrat. Det har blivit en fantastisk bil. Vad gäller tyget på insidan av dörrarna så är det snyggt tycker jag men är förstås subjektivt.

Lackerna har blivit väldigt bra. Bättre än konkurrenterna i klassen. Det är endast svart man kan vara lite försiktig med.

Du kan betala av privatavbetalning när du vill.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5568
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

MC Red skrev: 27 feb 2024 13:34
carlf skrev: 27 feb 2024 13:16
- färg. Jag älskar inte biltvätt så vit går bort. Stealth Grey ser grym ut. Kan man anta att alla lackerna överlag håller samma mediokra kvalitet, eller är det rimligt att anta skillnader även i hållbarhet? Något måste med PPF? Inte så sugen på att plasta in hela bilen men jag begriper att det kanske behövs, till viss del.
Lackerna har blivit väldigt bra. Bättre än konkurrenterna i klassen. Det är endast svart man kan vara lite försiktig med.
@carlf:
Teslas svarta är ju en så kallad solidlack. Teslas andra färger är ju metallic eller multi-coat. Brukar inte metallic- och multi-coatlacker rent generellt vara lite tjockare än solidlacker?

Andra tillverkare brukar väl även erbjuda någon svart metallic, så det kanske är därför som det skrivits en del som just Teslas svarta... Men eftersom du skriver att du inte är så förtjust i biltvätt så gissar jag att svart inte heller är så intressant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av AndIT »

Det är primärt den svarta som är av sämre snitt, i övrigt ”ganska” samma.

Jag har ”hört” att krok kan eftermonteras även på Model3 med start av Highland, jag vågar dock inte satsa en arm på det!

Ang, finansiering kan den lösas i förtid eller extraamorteras kostnadsfritt.
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av carlf »

SwedishAdvocate skrev: 27 feb 2024 13:50
MC Red skrev: 27 feb 2024 13:34
carlf skrev: 27 feb 2024 13:16
- färg. Jag älskar inte biltvätt så vit går bort. Stealth Grey ser grym ut. Kan man anta att alla lackerna överlag håller samma mediokra kvalitet, eller är det rimligt att anta skillnader även i hållbarhet? Något måste med PPF? Inte så sugen på att plasta in hela bilen men jag begriper att det kanske behövs, till viss del.
Lackerna har blivit väldigt bra. Bättre än konkurrenterna i klassen. Det är endast svart man kan vara lite försiktig med.
@carlf:
Teslas svarta är ju en så kallad solidlack. Teslas andra färger är ju metallic eller multi-coat. Brukar inte metallic- och multi-coatlacker rent generellt vara lite tjockare än solidlacker?

Andra tillverkare brukar väl även erbjuda någon svart metallic, så det kanske är därför som det skrivits en del som just Teslas svarta... Men eftersom du skriver att du inte är så förtjust i biltvätt så gissar jag att svart inte heller är så intressant.
Det lutar definitivt åt Stealth Grey. Läcker och diskret.
Behöver inte tvättas varje dag heller :)
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av carlf »

MC Red skrev: 27 feb 2024 13:34
carlf skrev: 27 feb 2024 13:16
Hej!
är i behov av en andrabil för att komplettera familjens primära laståsna (Skoda Enyaq 80X).
Varken Model Y eller Model 3 har inte lockat så mycket tidigare, i ärlighetens namn mest pga utseendet och känslan i byggkvaliten.
Med lanseringen av 2024 Model 3 / Highland kom suget tillbaka. En Model 3 skulle definitivt fungera för oss i vardagen istället för typ en ID.3 eller liknande. Kostnaden är ju lite annorlunda men det kanske det kan få vara värt.
Några funderingar som jag brottas med - feedback tas tacksamt emot:

- Service och skadehantering. Jag bor ca 12 mil från närmaste skadeverkstad och just nu verkar ju det vara en väldigt god ide att låta bli att krocka... Hela situatinen med strejken är väl ett kapitel för sig men det jag främst undrar är om man på riktigt behöver vara orolig för ett halvårs väntetid vid en mindre parkeringsskada, mild krock etc? Bilden som målas upp med clickbaitrubriker i media verkar ju inte rolig. Typ "Lennart har väntat i 8 månader"...

- SR eller LR. Jag är rätt övertygad om att SR funkar kanon i vardagen och på långresor kommer vi primärt slita på Enyaqen eftersom det är en tjänstebil med allt vad det innebär. Jag har bara lyckats provköra LR och den var ju svinkul såklart. SR borde upplevas pigg ändå, eller? Någon SR-ägare som är missnöjd med dörrsidorna i textil istället för alcantara, eller med den mindre stereon?

- färg. Jag älskar inte biltvätt så vit går bort. Stealth Grey ser grym ut. Kan man anta att alla lackerna överlag håller samma mediokra kvalitet, eller är det rimligt att anta skillnader även i hållbarhet? Något måste med PPF? Inte så sugen på att plasta in hela bilen men jag begriper att det kanske behövs, till viss del.

- dragkrok. Jag behöver inte det och funderar på att skippa det, men man vet ju aldrig om man ändrar sig... Teslas eminenta säljare lyckas inte på ett tillfredsställande sätt bekräfta att det går att eftermontera, de hänvisar bara till "shopen" där drakrokspaket bara finns till MY/MS...

- finansiering. Jag har möjlighet att casha bilen men funderar ändå på privatavbetalning via Tesla. Kan man närsomhelst amortera av hela lånet, någon som vet?
Jag svarar bara på det jag 100% vet så kanske någon annan jag fylla på.

Jag kör Highland SR som andrabil. Jag säger att SR definitivt räcker till både vad gäller prestanda och räckvidd. Om det är som andrabil så råder det ingen tvekan. Däremot är risken att ni kommer vända på det och föredra M3 som långfärdskamrat. Det har blivit en fantastisk bil. Vad gäller tyget på insidan av dörrarna så är det snyggt tycker jag men är förstås subjektivt.

Lackerna har blivit väldigt bra. Bättre än konkurrenterna i klassen. Det är endast svart man kan vara lite försiktig med.

Du kan betala av privatavbetalning när du vill.
Ja SR känns som riktigt mycket bang for the buck, den kostar ju marginellt mer än en lång rad riktiga skitbilar. Dessutom är den väl fullt acceptabel att ta på några lite längre turer vid behov.
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av carlf »

MangeT skrev: 27 feb 2024 13:24
Jag kan svara lite kort vad jag anser.
Kör själv en LR men har aldrig hört någon klaga på trycket i SR. Den är ju lite svagare och bara bakhjulsdriden men också lite lättare och kanske på ett sätt roligare att köra.
Dragkrok går inte att eftermontera på Model 3.
Har inte råkat ut för någon skada än så kan inte svara för hur det fungerar.
12 mil till närmaste SC kan vara frustrerande kan jag tänka mig om man har otur och får en bil med problem. Kör mobilservice i närheten så kan det hjälpa upp situationen betydligt.
Är olika kvalitet på lackerna. Har dålig koll på vilka som är bäst nu.
Har själv en 2022 i midnight silver och tycker den håller bra.
Körde finansiell leasing från vår företagsbank som vi brukar göra vid bilaffärer.
Har dessvärre ingen koll på Teslas privatleasing.
Service vid ärenden som inte kan lösas med ett besök av en ranger - hur brukar det funka?
Låt oss säga att bilen är okörbar och behöver garantiservice och jag bor 12 mil bort. Vem ordnar och betalar transport?

Frågan om en eventuell skada, krock etc känns ärligt talat som det största hindret mellan mig och beställning just nu. Jag kan leva med lite längre väntetider vid garantiservice, eller att IF Metall står och ser sura ut när man besöker SC. Jag är dock tveksam till hur kul det känns att köpa sig risken att en bil blir okörbar och stående en lång, lång stund med en massa strul pga strejk/konflikten... Ingen vet ju hur det här kommer sluta men det lär inte vara slut imorgon...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7633
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av mikebike »

carlf skrev: 27 feb 2024 17:35
MangeT skrev: 27 feb 2024 13:24
Jag kan svara lite kort vad jag anser.
Kör själv en LR men har aldrig hört någon klaga på trycket i SR. Den är ju lite svagare och bara bakhjulsdriden men också lite lättare och kanske på ett sätt roligare att köra.
Dragkrok går inte att eftermontera på Model 3.
Har inte råkat ut för någon skada än så kan inte svara för hur det fungerar.
12 mil till närmaste SC kan vara frustrerande kan jag tänka mig om man har otur och får en bil med problem. Kör mobilservice i närheten så kan det hjälpa upp situationen betydligt.
Är olika kvalitet på lackerna. Har dålig koll på vilka som är bäst nu.
Har själv en 2022 i midnight silver och tycker den håller bra.
Körde finansiell leasing från vår företagsbank som vi brukar göra vid bilaffärer.
Har dessvärre ingen koll på Teslas privatleasing.
Service vid ärenden som inte kan lösas med ett besök av en ranger - hur brukar det funka?
Låt oss säga att bilen är okörbar och behöver garantiservice och jag bor 12 mil bort. Vem ordnar och betalar transport?

Frågan om en eventuell skada, krock etc känns ärligt talat som det största hindret mellan mig och beställning just nu. Jag kan leva med lite längre väntetider vid garantiservice, eller att IF Metall står och ser sura ut när man besöker SC. Jag är dock tveksam till hur kul det känns att köpa sig risken att en bil blir okörbar och stående en lång, lång stund med en massa strul pga strejk/konflikten... Ingen vet ju hur det här kommer sluta men det lär inte vara slut imorgon...
När värmen la av i Sundsvall ville Tesla bärga bilen till Umeå. Jag bor i Stockholm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av pefreli »

Om jag förstått det rätt så har facket backat just på försäkringsskador. Jag antar att försäkringsbolagen haft synpunkter på facket då de behöver betala ut försäkringsersättning exempelvis vid stillestånd…

Så den typen av skador ska numera kunna åtgärdas snabbare. Men det finns kanske någon som kan bekräfta?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av carlf »

pefreli skrev: 27 feb 2024 18:03
Om jag förstått det rätt så har facket backat just på försäkringsskador. Jag antar att försäkringsbolagen haft synpunkter på facket då de behöver betala ut försäkringsersättning exempelvis vid stillestånd…

Så den typen av skador ska numera kunna åtgärdas snabbare. Men det finns kanske någon som kan bekräfta?
Det handlar väl bara om en tillfällig dispens för redan skadade bilar, om jag inte missat något.
Mest för att IF Metalls egna medlemmar påverkas om de inte kan slutföra påbörjade reparationer, fakturera för köpta reservdelar etc. Inte så mycket för att Teslas kunder lider. Vi är ju välbeställda borgare... :)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 759
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av Trevlig »

Tycker du borde testa Renault Megane, otroligt förvånande bra bil i mitt tycke.

Billig försäkring och 22kw laddare är ett stort plus
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6395
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av spacecoin »

pefreli skrev: 27 feb 2024 18:03
Om jag förstått det rätt så har facket backat just på försäkringsskador. Jag antar att försäkringsbolagen haft synpunkter på facket då de behöver betala ut försäkringsersättning exempelvis vid stillestånd…

Så den typen av skador ska numera kunna åtgärdas snabbare. Men det finns kanske någon som kan bekräfta?
Som jag fattar det är det en tillfällig "amnesti" för icke-körbara bilar. Tesla fixar inte skadeärenden över huvudtaget, de hänvisar till auktoriserade skadeverkstäder.

För de få (icke-fackligt anslutna) som lagar Tesla är det ca 2-4 månaders väntetid när jag ringde runt i förra veckan på förekommen anledning (parkeringsskada)... Jag skulle då inte våga köpa en Tesla förrän det finns en lösning på konflikten.

Som sagt välj bort den svarta lacken om du slår till. Det är väligtt repkänslig. Jag körde en 3-4 veckor innan lackbehandling, det var dumt.
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av carlf »

Trevlig skrev: 27 feb 2024 20:38
Tycker du borde testa Renault Megane, otroligt förvånande bra bil i mitt tycke.

Billig försäkring och 22kw laddare är ett stort plus
Jag tvivlar inte på att Renault Megane kan vara en nog så bra bil, men den ger mig absolut noll vill-ha-begär. ;)
Dessutom vete fasen om inte den billigare Renault kan komma att kosta lika mycket som en Model 3 över några år.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av ducce916m »

Apropå färg...Kör en SR+ -21, vit, som nu gått 3900 mil. Gick från en svart Audi A8. Lacken har jag absolut inga problem med, minst lika bra som den svarta Audins, kanske 3-4 stenskott totalt, inga andra åkommor. Tycker den vita är ytterst lättvättad (tvättar på egen garageuppfart) och bilen tvättas inte alls lika ofta som den svarta Audin.
Vid nästa byte blir det en ny RWD och är också lite sugen på Stealth Grey.
Upplever bilen som tillräckligt agil, omkörningar görs på några få sekunder.
Något annat märke än Tesla kommer inte på tal för min del, har provat en del andra fabrikat men de känns bara tråkiga, inte alls samma styr- och gasrespons. Mjukvaran, problemfriheten och SUC-nätverket är också utslagsgivande för min del.
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av carlf »

ducce916m skrev: 28 feb 2024 08:59
Apropå färg...Kör en SR+ -21, vit, som nu gått 3900 mil. Gick från en svart Audi A8. Lacken har jag absolut inga problem med, minst lika bra som den svarta Audins, kanske 3-4 stenskott totalt, inga andra åkommor. Tycker den vita är ytterst lättvättad (tvättar på egen garageuppfart) och bilen tvättas inte alls lika ofta som den svarta Audin.
Vid nästa byte blir det en ny RWD och är också lite sugen på Stealth Grey.
Upplever bilen som tillräckligt agil, omkörningar görs på några få sekunder.
Något annat märke än Tesla kommer inte på tal för min del, har provat en del andra fabrikat men de känns bara tråkiga, inte alls samma styr- och gasrespons. Mjukvaran, problemfriheten och SUC-nätverket är också utslagsgivande för min del.
Kul att höra! Har du kört PPF nånstans i förebyggande syfte eller bara låtit allt vara au naturel?

Hur känner du inför att köpa ny Tesla givet strejk och ev strul vid plåtskador?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 759
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av Trevlig »

carlf skrev: 28 feb 2024 07:25
Trevlig skrev: 27 feb 2024 20:38
Tycker du borde testa Renault Megane, otroligt förvånande bra bil i mitt tycke.

Billig försäkring och 22kw laddare är ett stort plus
Jag tvivlar inte på att Renault Megane kan vara en nog så bra bil, men den ger mig absolut noll vill-ha-begär. ;)
Dessutom vete fasen om inte den billigare Renault kan komma att kosta lika mycket som en Model 3 över några år.
Nu kollar du på nya, finns lätt begagnande för runt 320
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av carlf »

Trevlig skrev: 28 feb 2024 09:54
carlf skrev: 28 feb 2024 07:25
Trevlig skrev: 27 feb 2024 20:38
Tycker du borde testa Renault Megane, otroligt förvånande bra bil i mitt tycke.

Billig försäkring och 22kw laddare är ett stort plus
Jag tvivlar inte på att Renault Megane kan vara en nog så bra bil, men den ger mig absolut noll vill-ha-begär. ;)
Dessutom vete fasen om inte den billigare Renault kan komma att kosta lika mycket som en Model 3 över några år.
Nu kollar du på nya, finns lätt begagnande för runt 320
Ja, ok. Men jag är inte sugen på en Renault. 😂
Låt oss utgå från att det är fabriksny Model 3 som är fokus för just denna tråd.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av pefreli »

Apropå frågan om PPF så är jag inne på min 3:e Model 3 nu och på första (vita) gjorde jag inget alls.

På min andra (gråa) satte jag Teslas PPF framför bakhjulen. Tyckte nämligen att jag fått några stenskott där på min första bil (har aldrig haft stenskott där på några andra bilar). Dessutom var den gråa inte dual-layer så var orolig att det skulle bli mer stenskott.

På min tredje (vita) struntade jag i PPF. Tyckte inte det var lönt och dessutom kan det se lite tråkigt ut med smuts som fastnar i kanterna.

Min upplevelse är att den vita färgen är tåligare mot stenskott än den gråa men visst kräver den lite mer tvätt och avfettning då asfaltsprickar syns mer.

Jag upplever dock bilen väldigt lätt att tvätta.
Glastaket bara sköljer man av och eftersom man knappt använder bromsen bildas inget bromsdamm som bränner fast.

Samtliga fossiler jag haft tidigare har krävt mer omsorg, oberoende av färg.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5568
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

pefreli skrev: 28 feb 2024 13:21
Apropå frågan om PPF så är jag inne på min 3:e Model 3 nu och på första (vita) gjorde jag inget alls.

På min andra (gråa) satte jag Teslas PPF framför bakhjulen. Tyckte nämligen att jag fått några stenskott där på min första bil (har aldrig haft stenskott där på några andra bilar). Dessutom var den gråa inte dual-layer så var orolig att det skulle bli mer stenskott.

På min tredje (vita) struntade jag i PPF. Tyckte inte det var lönt och dessutom kan det se lite tråkigt ut med smuts som fastnar i kanterna. [Min u.] [...
Kanske kan bli lite 'fräsigt' ifall det går att sätt någon slags färgad eller matt skyddande PPF framför bakhjulen à la t.ex. Porsche 930. De borde väl kunna dölja eventuell smuts som skulle kunna fastna i kanterna. Om man nu gillar det här stuket dvs... ;)

Gissar att även stänkskydd bakom framhjulen borde kunna hjälpa mot den här sortens stenskott. Det har det väl gjort på 3 pre-Highland – eller?...

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av Sofie »

Passar på att fråga lite. Om jag beställer en LR Stelth Grey, med dragkrok och får den i slutet på mars, levereras bilen med sommardäck?
Vad rekommenderar ni för fälgar på den andra uppsättningen, jag vill gärna ha så lätta fälgar som möjligt och dessutom gärna aerodynamiska fälgar, alt om det finns helt släta fälgkåpor att sätta vid önskemål om extra låg förbrukning.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1563
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av Klintan »

Sofie skrev: 29 feb 2024 08:14
Passar på att fråga lite. Om jag beställer en LR Stelth Grey, med dragkrok och får den i slutet på mars, levereras bilen med sommardäck?
Vad rekommenderar ni för fälgar på den andra uppsättningen, jag vill gärna ha så lätta fälgar som möjligt och dessutom gärna aerodynamiska fälgar, alt om det finns helt släta fälgkåpor att sätta vid önskemål om extra låg förbrukning.
Ja, den levereras med sommardäck.
Elbilist sedan 2014
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av carlf »

Sofie skrev: 29 feb 2024 08:14
Passar på att fråga lite. Om jag beställer en LR Stelth Grey, med dragkrok och får den i slutet på mars, levereras bilen med sommardäck?
Vad rekommenderar ni för fälgar på den andra uppsättningen, jag vill gärna ha så lätta fälgar som möjligt och dessutom gärna aerodynamiska fälgar, alt om det finns helt släta fälgkåpor att sätta vid önskemål om extra låg förbrukning.
Jag har ingen direkt erfarenhet av alternativ men du kan ju t ex beställa exakt samma fälgar från Tesla med vinterdäck på (Photon) och så flytta navkapseln när du skiftar hjul. Det skulle nog vara min plan.
Går säkert att hitta eftermarknadsalternativ som är billigare men frågan är hur lönt det är.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5568
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sofie skrev: 29 feb 2024 08:14
Passar på att fråga lite. Om jag beställer en LR Stelth Grey, med dragkrok och får den i slutet på mars, levereras bilen med sommardäck?
Vad rekommenderar ni för fälgar på den andra uppsättningen, jag vill gärna ha så lätta fälgar som möjligt och dessutom gärna aerodynamiska fälgar, alt om det finns helt släta fälgkåpor att sätta vid önskemål om extra låg förbrukning.
Undrar om det finns mer aerodynamiskt effektiva fälgar till Highland än Teslas egna 18-tum med de där plastsidorna? Gissar dock att det precis som till 19-tumsfälgarna till Y kommer komma tredjepartsalternativ till Teslas plastsidor. Det kanske redan finns, men jag tror inte det har skrivits något på det här forumet om några sådana. Däremot kanske det finns trådar på det amerikanska forumet.

Men det finns faktiskt en helt slät fälgkåpa som tydligen passar föregående Model 3. Om den även finns till Highland vet jag dock inte. Den här:
https://www.mooneyesusa.com/product-p/md1800t3.htm
Jag vet dock inget om hur bra implementerad den produkten är.

Och här är en tråd med div. mer eller mindre aerodynamiskt effektiva tredjepartsfälgar:
viewtopic.php?t=31426

Ytterligare ett alternativ skulle kanske kunna vara att leta bland andra tillverkares originalfälgar. Jag har t.ex. sett en VW ID.3 som hade de här originalfälgarna från en BMW i8 (se nedan). Men i så fall bör det väl vara en annan 18-tumsfälg. Alla fälgar större än så kommer väl sannolikt ha sämre aero-egenskaper än Teslas egna 18'' med plastsidorna på.

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Funderingar inför beställning ny Model 3

Inlägg av Sofie »

SwedishAdvocate skrev: 29 feb 2024 15:00
Sofie skrev: 29 feb 2024 08:14
Passar på att fråga lite. Om jag beställer en LR Stelth Grey, med dragkrok och får den i slutet på mars, levereras bilen med sommardäck?
Vad rekommenderar ni för fälgar på den andra uppsättningen, jag vill gärna ha så lätta fälgar som möjligt och dessutom gärna aerodynamiska fälgar, alt om det finns helt släta fälgkåpor att sätta vid önskemål om extra låg förbrukning.
Undrar om det finns mer aerodynamiskt effektiva fälgar till Highland än Teslas egna 18-tum med de där plastsidorna? Gissar dock att det precis som till 19-tumsfälgarna till Y kommer komma tredjepartsalternativ till Teslas plastsidor. Det kanske redan finns, men jag tror inte det har skrivits något på det här forumet om några sådana. Däremot kanske det finns trådar på det amerikanska forumet.

Men det finns faktiskt en helt slät fälgkåpa som tydligen passar föregående Model 3. Om den även finns till Highland vet jag dock inte. Den här:
https://www.mooneyesusa.com/product-p/md1800t3.htm
Jag vet dock inget om hur bra implementerad den produkten är.

Och här är en tråd med div. mer eller mindre aerodynamiskt effektiva tredjepartsfälgar:
viewtopic.php?t=31426

Ytterligare ett alternativ skulle kanske kunna vara att leta bland andra tillverkares originalfälgar. Jag har t.ex. sett en VW ID.3 som hade de här originalfälgarna från en BMW i8 (se nedan). Men i så fall bör det väl vara en annan 18-tumsfälg. Alla fälgar större än så kommer väl sannolikt ha sämre aero-egenskaper än Teslas egna 18'' med plastsidorna på.

Bild
Tack vad är vikten på Teslas originalfälg?
Jag letar efter lätt och snygg fälg, gärna Aerodynamiska fälgar alternativet att kunna sätta dit en slät fälgsida.
Jag gillade fälgarna på min fd Audi A2 1,2tdi, dom var både lätta relativt snygga och hade fälgsidor i plast man kunde sätta på för extra energieffektivitet.
Skriv svar